Rapid carplay

EdK

Forumguru
Al eens contact met vagtechniek te neunen opgenomen ?
Die gasten kunnen een heleboel dingen waar de dealers en de importeur het laten afweten met de tekst "het kan niet"
 

fireben

Forumguru
Al eens contact met vagtechniek te neunen opgenomen ?
Die gasten kunnen een heleboel dingen waar de dealers en de importeur het laten afweten met de tekst "het kan niet"
nee dat niet kan altijd vragen maar is niet echt in de buurt hahaha:D:thumbsup:
 

EdK

Forumguru
Tsja wat wil je nu ??
Wil je weten of er een toko is die het kan of zoek je naar een toko in de buurt die het niet kan !!??
En ach een ritje naar Neunen is echt geen straf met een Skoda hoor...... mooie omgeving dus kunt er altijd een dagje uit van maken....
Zelf ook al eens geweest voor CC wat geen enkele VW dealer kon maar hun wel en voor mij ook een ritje vanuit regio A'dam , maw niet om de hoek.
Dus tsja zet die afstands schakelaar tussen je oren eens uit.......
 

tlpeter

Actief lid
Dit verhaal had ik dus ook maar dan met een Fabia.
Ik heb Smartlink laten activeren ook al staat het op de webshop dat het niet kan.
Het is een software key wat je nodig hebt.
Het is puur het ontkoppelen van software door een key zoals het wel vaker gebeurd. Dit heeft helemaal niks met hardware te maken.
 

Rallye

Forumguru
@tlpeter : op de Nederlandse site van Pon waar de activering achteraf aangeboden wordt (http://webshop.pondealer.nl/index.php?route=product/product&product_id=1831), wordt de Fabia inderdaad (net als de Rapid) niet genoemd. Op buitenlandse sites wordt de Fabia wel, maar de Rapid nog steeds niet genoemd, zie bijvoorbeeld https://www.skoda-sonneberg.de/product-page/smartlink-aktivierungssoftware

Mijn conclusie blijft daarom dat het bij de Rapid toch een probleem is om Smartlink achteraf te activeren.
 
Laatst bewerkt:

fireben

Forumguru
Dit verhaal had ik dus ook maar dan met een Fabia.
Ik heb Smartlink laten activeren ook al staat het op de webshop dat het niet kan.
Het is een software key wat je nodig hebt.
Het is puur het ontkoppelen van software door een key zoals het wel vaker gebeurd. Dit heeft helemaal niks met hardware te maken.
ja dat kan idd wel bij de FABIA maar niet bij RAPID
 

tlpeter

Actief lid
Ik geloof er niks van. Waarom zou het niet kunnen?
Zolang men niet technisch kan uitleggen waarom het niet kan geloof ik er niks van.
Wat je zou kunnen doen is vragen aan een dealer of ze het willen proberen want als het niet lukt dan is er geen man overboord.

Nog een beter argument:
Als het af-fabriek kan dan kan het daarna ook, dit was namelijk het antwoord vanuit Skoda naar mij toe ook,
 

Rallye

Forumguru
@tlpeter De vraag waarom het bij een Rapid niet zou kunnen om achteraf Smartlink te activeren, terwijl dat bij andere Skoda's wel kan is eerder in deze thread besproken. Dat lijkt aan de ingebouwde modules te liggen, zie ook de bijgevoegde link, die zelfs zegt dat het om die reden bij bepaalde landenuitvoeringen van de Octavia niet lukt. Mogelijk bouwt Skoda dus bij een met af-fabriek geactiveerde Smartlink andere (duurdere) modules in dan bij een Rapid met niet-geavtiveerde Smartlink.

Ik constateer het volgende:
- bij een Amundsen is het in principe mogelijk om Smartlink/Carplay achteraf te laten activeren;
- als je de activeringscode bestelt wordt consequent de Rapid niet genoemd als auto waarbij activering mogelijk is, hoewel ook de Amundsen in de Rapid een menupunt Smartlink heeft;
- ook voor de andere auto's wordt gewaarschuwd dat de ingebouwde modules kunnen voorkomen dat Smartlink wordt geactiveerd (kan per land verschillen, zie https://www.skoda-sonneberg.de/product-page/smartlink-aktivierungssoftware );
- de dealer van @fireben danwel Pon zegt dat activering achteraf bij een Rapid niet kan.

Volgens mij is het wel mogelijk om af-fabriek een Rapid met Amundsen (of Bolero, zie het filmpje hierboven) van Smartlink te voorzien.

Mijn conclusie is dan dat specifiek in de Rapid zonder af-fabriek geactiveerde Smartlink iets aanwezig is dat activering onmogelijk maakt. Dat lijkt die module te kunnen zijn. Wat dus uitgezocht moet worden is welke module in een Rapid zit die af-fabriek Carplay geactiveerd heeft en welke in een Rapid zonder af-fabriek Carplay. Als daar een verschil in zit, zou de oplossing kunnen liggen in het vervangen van zo'n module, waarna activering wel mogelijk zou zijn. Daar wordt het geheel niet goedkoper van (geen idee wat zo'n module zou moeten kosten). Zou er een overzicht zijn van welke modules allemaal worden ingebouwd in de verschillende versies van de Rapid?

@serviesAls toevoeging, mogelijk was ik niet duidelijk. Het lijkt niet te gaan om modules van de Amundsen, maar om de BCM-module, dus naar ik aanneem een onderdeel van de Rapid, niet van de Amundsen zelf. Citaat van de door mij aangehaalde website:
"Bitte beachten Sie, dass die Software nur an Fahrzeugen mit deutscher Spezifikation verwendet werden sollte. Bei Fahrzeugen mit anderer Länderspezifikation sind ggf. andere BCM-Steuergeräte verbaut, mit denen die Maßnahme-Codes nicht kompatibel sind!"
 

PeterH

Nieuw lid
Ik heb zojuist gebeld met de dealer die over drie weken mijn Rapid Joy gaat afleveren (via Lease). Ik heb hem gevraagd of ik op eigen kosten smartlink geactiveerd kon krijgen. Hij gaf aan dat het geen probleem was om het te activeren. Ik krijg een rekening opgestuurd en de auto zal over drie weken bij mij voor de deur afgeleverd worden voorzien van een geactiveerde smartlink. Ik mag dus hopen dat het werkt anders ben ik ruim 200 euro lichter voor niets.
 

Rallye

Forumguru
Nou, als hij gezegd heeft dat het gaat werken zijn de kosten natuurlijk niet voor jou! Ik ben zeer benieuwd of hij het voor elkaar krijgt...... Laat je van je horen of het wel of niet lukt?
 

blbean

Lid
Ik heb zaterdag mijn Rapid opgehaald en daarbij vertelde de verkoper dat ik het wel kon laten activeren. Volgens hem was het niet echt heel boeiend dus ik heb het zo gelaten. Maar het kon wel.
 

Rallye

Forumguru
Voor €150,- af fabriek zo ik de gok nemen dat het de komende paar jaar toch handig blijkt. Vooral ook bij een Bolero, waar het je de mogelijkheid geeft vanaf je telefoon te navigeren. Daar zou Smartlink een (duurdere) Amundsen voor sommigen overbodig kunnen maken.....
 

servies

Forumguru
Ik heb zojuist gebeld met de dealer die over drie weken mijn Rapid Joy gaat afleveren (via Lease). Ik heb hem gevraagd of ik op eigen kosten smartlink geactiveerd kon krijgen. Hij gaf aan dat het geen probleem was om het te activeren. Ik krijg een rekening opgestuurd en de auto zal over drie weken bij mij voor de deur afgeleverd worden voorzien van een geactiveerde smartlink. Ik mag dus hopen dat het werkt anders ben ik ruim 200 euro lichter voor niets.
Laat het resultaat alsjeblieft weten en mocht het toch niet gaan dan ook de reden die wordt opgegeven omdat het naar mijn idee niets anders dan een software sleuteltje is...
Het mooie is dat mocht het niet lukken dat het je niets kost...
De onze moet binnen een paar maanden naar de dealer voor de 1e beurt en dan wil ik het ook laten activeren...
 

PeterH

Nieuw lid
Laat het resultaat alsjeblieft weten en mocht het toch niet gaan dan ook de reden die wordt opgegeven omdat het naar mijn idee niets anders dan een software sleuteltje is...
Het mooie is dat mocht het niet lukken dat het je niets kost...
De onze moet binnen een paar maanden naar de dealer voor de 1e beurt en dan wil ik het ook laten activeren...
Zodra de auto is afgeleverd controleer ik het en horen jullie het.
 

PeterH

Nieuw lid
Gistermiddag werd ik gebeld door mijn dealer. Hij deelde mede dat het hem niet lukte om smartlink te activeren. Hij heeft contact gehad met de importeur en hij vertelde mij dat de Rapid een MIB heeft die niet geschikt is voor smartlink.
 

Rallye

Forumguru
Jammer voor je! Ik neem aan dat je ook niets betaald hebt?

Zoals hierboven gesteld: aan de Amundsen zal het niet liggen, maar puur aan de ingebouwde module(s?). Iets voor een echte hobbyist om uit te zoeken wat je moet vervangen om Smartlink toch aan te kunnen krijgen. Beginnen met de verschillen tussen af-fabriek met Smartlink geactiveerd en niet-geactiveerd. Zijn de moduleversies met VAG-com of VCDS te zien?
 

PeterH

Nieuw lid
Jammer voor je! Ik neem aan dat je ook niets betaald hebt?

Zoals hierboven gesteld: aan de Amundsen zal het niet liggen, maar puur aan de ingebouwde module(s?). Iets voor een echte hobbyist om uit te zoeken wat je moet vervangen om Smartlink toch aan te kunnen krijgen. Beginnen met de verschillen tussen af-fabriek met Smartlink geactiveerd en niet-geactiveerd. Zijn de moduleversies met VAG-com of VCDS te zien?
Ik heb niets betaald.
De auto krijg ik 14 april. Wat zit er eigenlijk in de Rapid Joy voor apparaat. Ik zie allemaal termen als Amundsen en Columbus en verschillende nummers.
 
Bovenaan Onderaan