Ramen tinten, tips of ervaringen gevraagd.

Zou jij wel of niet je ramen laten tinten? Meerdere keuzes mogelijk.


  • Totaal aantal stemmers
    108

CDK

Forumguru
Doen die blinderen ? Wel in de buurt van Rotterdam natuurlijk dan .
Nee, want als je goed gelezen had......, dan had je kunnen lezen dat de dealer het ook weer had uitbesteed :) Bij Rijnwoud kon ik het ook laten doen, ook zij huren een externe partij in, alleen was het financieel niet aantrekkelijk ;)
 

JeSko

Forumguru
Gevonden! Moest er geen nieuw topic open, handig die zoekfunctie ;)

Vraagje, ik ben zinnens om deze zomer als verjaardagscadeau mijn achterste ruiten te laten tinten, dus de 3 ruiten aan beide kanten ( 6 totaal ) plus de achterruit, ik ben hiervoor in contact gekomen met een professional die jaren voor carglass gewerkt heeft maar nu dus zelfstandige is, bij Carglass zelf vragen ze 350 euro, bij deze man kost het me maar 180 euro, we hebben het proces van tinten overlopen en dit zijn de werkmethodes plus garanties.

- Deurpanelen worden gedemonteerd zodat de ruiten perfect geblindeerd worden.

- Tint te kiezen in de werkplaats, prijs blijft dezelfde welke percentage je ook kiest.

- levenslange garantie op loskomen en verkleuren.

Ik wil het donkerste wat er te krijgen is en wettelijk toegestaan is, dacht 95 procent? Maar ben wat bang voor het demonteren van de panelen, dit lijkt me zoiets als een dakhemel, eens die er uit is geweest zit het nooit zo netjes terug als af fabriek, ben dus wat bang voor rammeltjes nadien, of is dit onterecht?

Grts
 

Roeland80

Forumguru
Ik heb mijn Passat ook eens laten ramen tinten ergens bij een Roberto in Almelo super netjes vroeg er 150,- voor de deur panelen moeten er inderdaad wel uit om hem helemaal tot beneden te tinten.... zie je niks van terug hoor!

denk er wel aan dat je gewone ruiten al een percentage lichtdoorlatend hebben dus dat het niet te donker kiest....
 

JeSko

Forumguru
denk er wel aan dat je gewone ruiten al een percentage lichtdoorlatend hebben dus dat het niet te donker kiest....

Dank voor je antwoord! Ja klopt de ruiten zijn al getint af fabriek, maar deze zijn me nog te licht, en de achterste kofferraam is nog lichter, lijkt eigenlijk nergens naar. Wil het dus rondom rond zo donker als mogelijk :) jammer dat de voorste zijruiten niet mogen in BE, anders had ik die ook getint, maar dan op 50-65 procent.
 

Roeland80

Forumguru
Snap ik ik heb bij mijn huidige O3 ook getinte ramen en ook nog sunnyboys ramen inderdaad wat te licht getint....
 

JeSko

Forumguru
@Roeland80

Ja inderdaad, het is het net niet, stond een poos terug naast een Audi A6 avant met getinte ruiten, stond vele malen knapper en 0 inkijk achterin. De zonwering heb ik af fabriek, komt uit de deur gerold, maar de kinderen zitten daar constant aan te prutsen en zo gaan die dingen kapot, is dus ook geen oplossing ( en dan zijn de andere ruiten nog licht ), dusja..
 

Timmer

Donateur
@JeSko alles achter de B-stijl mag je tinten, zo donker je maar wilt. Enkel de reflectiegraad mag max 15% zijn. Alles voor de B-stijl (zijruiten, voorruit,...) moet je afblijven.

bijgevoegd de wettekst hieromtrent :)
 

Bijlagen

  • loi-actuelle-en-vigeur-depuis-2006.pdf
    65,4 KB · Weergaven: 3

Cordoba

Forumguru
Bij demonteren deurpanelen en dergelijke is het vooral belangrijk dat degene die het uitvoert goed weet hoe de constructie is. Als iemand dat uit moet zoeken voor jouw auto (en dat model dus nooit heeft gedaan) heb je veel meer kans dat clips enz. gekraakt worden, waardoor je kans krijgt op rammeltjes. Als de demontage vakkundig gebeurt (en ook de montage zorgvuldig is), hoef je daar niet zo bang voor te zijn.

Let bij het tinten wel op of de cijfers over transmissie (lichtdoorlatendheid) of over reflectie/absorbtie (blokkering van licht) gaan. Daarnaast een gewoon simpel enkel vensterglas zoals je dat bijvoorbeeld in de schuur hebt, reflecteert het licht al voor meer dan 8%, en een normale autoruit (voorruit, voorste portierruiten) blokt vaak al 30-35% van het licht.

Oh Jefrey, als je de voorste ruiten ook allemaal blindeert, kunnen de Vlaamse dames niet zien welke bink er nu met die fraaie Superb rijdt. ;)
 

JeSko

Forumguru
Dan ga ik all out achteraan, dan nog chrome delete van de raamomlijsting en klaar. Thnx @Timmer !

@Cordoba

Ik denk van wel, het is een ervaren kerel maar goed er kan altijd wat misgaan, dus hopelijk gaat dat helemaal goed, ben allergisch aan rammeltjes :tongue:
 

Timmer

Donateur
Bijna vergeten; deurpanelen eraf, is niet noodzakelijk miserie achteraf hoor. Gewoon zien dat je in worst case enkele nieuwe plastic pennetjes bij de hand hebt.

@Cordoba voorste ruiten tinten in België is illegaal, en ga je een van volgende scenario's tegemoet;
-Begeleid naar de keuring
-Opdracht om naar keuring te rijden met inhouden van huidig keuringsattest, en wagen aanbieden bij politie
-Boete en herkeuring
-Boete en folie er ter plaatse afhalen (of anders wagen laten staan)
-...
 

JeSko

Forumguru
Ik zie ze meer en meer, getunede Auto's die ALLES helemaal dicht hebben getint. In Balen enkele weken geleden een Octavia RS combi ( bekende van @Tuner111 ) met volledig zwart geblindeerde ramen rondom rond ( enkel voorruit niet ), daarna ook in Balen een Golf 7 die nog een stap verder ging en alles volledig zwart had geblindeerd, ja, alles, dus ook de voorruit, die knaap passeerde me en ik zag hem pas zitten toen hij zijn neus tegen het venster stak om naar mijn wielen te gapen.
 

Tees

Donateur
Maar dan zie je zelf toch ook nauwelijks meer wat, vooral s nachts? Lijkt me levensgevaarlijk...
 

JeSko

Forumguru
Ja inderdaad @Tees , vind het zelf ook te veel en onveilig, begrijp ook niet dat ik die gasten zo vaak tegenkom, komen die geen arm der wet tegen vraag ik me dan af? :pieker:
 
Bovenaan Onderaan