Ramen tinten, tips of ervaringen gevraagd.

Zou jij wel of niet je ramen laten tinten? Meerdere keuzes mogelijk.


  • Totaal aantal stemmers
    108

Cordoba

Forumguru
Bijna vergeten; deurpanelen eraf, is niet noodzakelijk miserie achteraf hoor. Gewoon zien dat je in worst case enkele nieuwe plastic pennetjes bij de hand hebt.

@Cordoba voorste ruiten tinten in België is illegaal, en ga je een van volgende scenario's tegemoet;
-Begeleid naar de keuring
-Opdracht om naar keuring te rijden met inhouden van huidig keuringsattest, en wagen aanbieden bij politie
-Boete en herkeuring
-Boete en folie er ter plaatse afhalen (of anders wagen laten staan)
-...

Zijruiten van de voorportieren en voorruit moeten volgens mij door Europese regels een bepaalde lichtdoorlatendheid hebben (ik dacht minimaal iets van 60% transmissie). De andere ramen zijn in elk geval geen Europese regels voor, maar ook al gemerkt dat erg donkere ramen in de winterperiode lastig kan zijn als je in donker achteruit moet rijden, zeker als je geen achteruitrijcamera of andere hulpmiddelen hebt. Ik kan me vergissen, maar denk dat de regels wat betreft het tinten van ramen voor Belgie en Nederland weinig verschillen.

Wat die rondom getinte ruiten betreft: een jaar of 10 terug zag je dat ook veel in NL, tot de politie daar volop ging controleren en ook veel politieauto's zo'n meetapparaatje aan boord hadden om te meten. Dat werd toen ook wel stevig aangepakt: kon je niet terplekke de verboden folie verwijderen, werd het kentekenbewijs van de auto ingenomen. Bij ter plekke verwijderen, hoefde dat niet persé voor 100% netjes verwijderd te worden, maar toch wel met een paar flinke lappen er uit, zodat men zeker was dat men zo niet wilde blijven rijden.

Ik zal kijken of ik er nog een filmpje van kan vinden.
Gevonden:
 
Laatst bewerkt:

Erik1977

Forumguru
Wetstechnisch is het zo dat de voorruit 75% licht moet doorlaten en de voorste zijruiten 70%. Voor de handhaving hierop hanteert men dat wanneer het onder de 50% komt er geschreven wordt en er een WOK status op je het voertuig gezet kan worden. Hij moet dan dus opnieuw gekeurd worden bij een RDW keuringsstation, op eigen kosten. Af fabriek zit een voorruit al op zo'n 85% ivm de warmtewerende coating die er in zit. Dus met de minste folie kom je hier al onder te zitten...

Echter wanneer je een ongeval veroorzaakt met bijvoorbeeld ernstig letsel of dodelijke afloop kijkt men niet meer naar de handhavingsnorm maar naar de wet. Dus een voorruit of voorste zijruit met bijvoorbeeld nog maar 60% doorlaat is fout en dat gaat je zwaar aangerekend worden door de rechter. Weet dit uit ervaring aangezien ik ooit een dergelijke casus heb behandeld.

Dit alles geldt uiteraard voor Nederland.
 
ik heb lang geleden eens mijn ramen laten tinten bij een particulier die het voor zijn hobby erbij deed. Was top gedaan maar ben na 10 jaar zijn gegevens wel kwijt. Weet iemand nog een adresje om ramen te laten tinten voor een goed bedrag? Wil mijn Skoda station uit 2014 laten tinten. thanks
 
Bovenaan Onderaan