Ramen tinten, tips of ervaringen gevraagd.

Zou jij wel of niet je ramen laten tinten? Meerdere keuzes mogelijk.


  • Totaal aantal stemmers
    108

CDK

Forumguru
Ik loop al langer met het idee om de ramen van mijn S2 te laten tinten dmv folie, laseren kan ook, maar is volgens mij erg kostbaar.
Ik ben op de hoogte van de wettelijke regels en het gebruik van de tintman door zowel de blauwe brigade als de professionele bedrijven die zich hier mee bezig houden.

Waar ik benieuwd naar ben is ;

1) positieve of negatieve ervaringen,
2) waar heb je het laten doen?
3) wat heb je er voor betaald?
4) hoe lang blijft het in de praktijk mooi zitten, met of zonder kinderen?
5) waar moet ik alert op zijn?
6) hebben jullie de voorste zijruiten wel of niet laten doen en zou je het weer zo doen?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en naar de uitkomst van de poll.

Greetz Corné
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor mij heeft het geen meerwaarde - ik heb al sunset en bovendien zitten er sonniboys rond het achtercompartiment, dus de inkijk in dat deel is al nihil.
Vóór hoeft wat mij betreft niet donkerder dan het nu is, dan blijft de mogelijkheid tot oogcontact tenminste nog een beetje overeind.
 

Cordoba

Forumguru
Voordeel van folie is dat het er ook af kan, als er ooit een probleem mee mocht zijn. De tintman, is een apparaat voor dummies op optisch gebied, dus mag de blauwe brigade het ook gebruiken, al weten ze niet waar ze het over hebben.

Let wel op bij alle percentages die genoemd worden, bij folie is dit ten opzichte van lucht, maar je verliest al veel licht door een simpel blank glas. Een simpel enkel blanco vensterglas verliest al zo'n 8% aan licht (ca. 4% aan het oppervlak aan de buitenzijde, en nog eens 4% aan het oppervlak aan de binnenzijde) per glassoort, ruitdikte en dergelijke kan dat een paar tienden van een % verschil maken, maar meer niet. Een autoruit, is normaal licht getint en warmtewerend glas, en dat betekent dat de transmissie van een gewone autoruit al een heel stuk lager ligt, dan de 92% die voor helder vensterglas geldt (denk aan globaal 85% licht doorlatend, maar per automerk/type/uitvoering kan dat wat verschillen). Met een folie (ook een lichte) op de voorste zijramen, kom je eigenlijk vrijwel direct aan de grens van wat wettelijk is toegestaan.

Voor de achterste zijruiten en de achterruit zal Renzo in de zomer blij zijn met donkere ramen, maar met bijvoorbeeld in donker/regen achteruitrijden is het tegelijk ook lastig.

In elk geval kun je bij folie als je een verkeerde keus hebt gemaakt qua lichtdoorlatendheid, dit altijd nog herstellen naar een betere waarde.
 

micky

Forumguru
Ik loop al langer met het idee om de ramen van mijn S2 te laten tinten dmv folie, laseren kan ook, maar is volgens mij erg kostbaar.
Ik ben op de hoogte van de wettelijke regels en het gebruik van de tintman door zowel de blauwe brigade als de professionele bedrijven die zich hier mee bezig houden.

Waar ik benieuwd naar ben is ;

1) positieve of negatieve ervaringen, zeer positief, ik had het op mijn A6 Allroad, vanaf de "B" stijl en erg donker (niet te blauw of paars, de kleur is erg belangrijk).
2) waar heb je het laten doen? dat weet ik helaas niet de eerste eigenaar heeft het laten monteren
3) wat heb je er voor betaald? dat weet ik dus ook niet
4) hoe lang blijft het in de praktijk mooi zitten, met of zonder kinderen? auto gekocht met 135.000km en 5 jaar oud, verkocht met 180.000km 2 jaar later, met kids geen schade zichtbaar, geen loslatende randjes, alles als nieuw
5) waar moet ik alert op zijn? de juiste kleur
6) hebben jullie de voorste zijruiten wel of niet laten doen en zou je het weer zo doen? voorste ruiten waren origineel en die zou ik ook niet laten doen eerlijk gezegd, geen zin in problemen met de tintman ;)

hier 2 foto's voor het idee:
 

Bijlagen

  • 3414523-17-2-3.jpg
    3414523-17-2-3.jpg
    46,4 KB · Weergaven: 112
  • IMG_0391.JPG
    IMG_0391.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Dankjewel voor de reacties heren :) @Canon-Eye ik heb ook wel sunset en ook van die ingebouwde uittrekbare zonneschermen, maar zou toch liever de ramen donkerder hebben, deels voor inkijk, deels omdat die uittrekbare schermpjes niet zoals sonniboys volledig afsluiten én deels voor de looks.
@Cordoba folie is idd ook weer makkelijk te verwijderen als het niet bevalt, dat is een bijkomend voordeel op de lagere prijs tov laseren.
@micky bedankt voor je heldere uiteenzetting én de foto's, daar kan ik wel wat mee! Goed om te horen dat je geen bobbels, luchtbellen of loszittende randjes had! Op je Audi zag het er super uit, exact zo'n zelfde zag ik gisteren overigens in Zwijndrecht rijden, wat mij weer op het idee bracht om dit topic te starten :)
 

ertromp

Forumguru
Heeft voor mij geen meerwaarde.
Tijdens de keuze in 2010 van mijn Octavia vonden de kinderen het tijdens bewolkt weer erg somber uitzien naar buiten.
Ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt Corne
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

michelover

Forumguru
Ik heb er ook naar gekeken en ben toch voor sonniboys gegaan. Voordeel is dat ik in de winter de sonniboy van het achterruit weg kan halen zodat de dimmende buiten/binnenspiegel werkt. En als mensen achterin het te donker vinden kan je heel makkelijk de sonniboys verwijderen. En in tegen stelling tot folie weer terug plaatsen. Maar Corné, bij een L&K versie zijn de achterste zijruiten toch al in sunset uitgevoerd? Dan wordt het met folie er over wel erg donker denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@michelover, klopt ik heb sunset én ook de ingebouwde 'sonniboys' van Skoda, dat zijn de uittrekbare zonneschermpjes, nadeel is dat deze niet het volledige raam bedekken maar kieren open laten, het groenige sunset glas vind ik dan weer niet zo heel mooi, vandaar dat ik een folie overweeg. Dat het dan erg donker wordt is voor mij geen probleem, optisch vind ik dat wel ok eigenlijk.
 

micky

Forumguru
Het is van binnenuit helemaal niet donker als je naar buiten kijkt, somber al helemaal niet hoor, weliswaar had ik een licht interieur.
Overigens heeft het wel veel meerwaarde vind ik, je kunt heel moeilijk naar binnen kijken, dus inbraakwerend, en in de volle zon hebben de kids achterin nergens last van en uiteraard de looks, maar dat is wel erg persoonlijk.
 

ertromp

Forumguru
Het is van binnenuit helemaal niet donker als je naar buiten kijkt, somber al helemaal niet hoor, weliswaar had ik een licht interieur.
Overigens heeft het wel veel meerwaarde vind ik, je kunt heel moeilijk naar binnen kijken, dus inbraakwerend, en in de volle zon hebben de kids achterin nergens last van en uiteraard de looks, maar dat is wel erg persoonlijk.
Het is maar net hoe je het zelf ervaart maar de klacht kreeg ik gelijk vanaf de achterbank tijdens de proefritten destijds. De meiden vonden tijdens bewolkt weer de blik naar buiten en de omgeving zo "grijs".
 

Altos

Banned
Ik heb er ook al vaak aan gedacht maar dan wel alle zijruiten...dat sunset idee hadden we op de fabia maar vind ik vaak toch een hoog "grijskenteken" gehalte hebben...De voorste in een lichte tint en de rest wat zwaarder maakt het meer 1 geheel vind ik. Succes met beslissen...ik twijfel al een jaar hahaha
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Wou het destijds ook op de Faab.. 'voor de kinderen' ;)

uiteindelijk toch bij Sonniboys terecht gekomen, via dit forum destijds trouwens, de oorzaak van een permanente aanmelding geweest :D

Voordeel van de shades is dat er ook geen enkele vorm van inkijk is maar dat de kinderen wel nog iets kunnen zien naar buiten toe. Maar met de ingebouwde schermpjes in jouw auto zullen deze waarschijnlijk toch niet meer te plaatsen zijn.

Mijn collega heeft het laten doen met folie op zijn Golf door een Litouwer in een parkeergarage ergens in Antwerpen (klinkt schimmiger als het wel degelijk was ;) ;) ). En die was iets van een €200 kwijt voor alle ramen achteraan plus kofferraam. Uitstekend uitgevoerd maar veel te donker imo, maar percentage en kleur kan je alle kanten mee uit. Alleen "te donker" heeft echt wel nadelen in de winter plus achterkomend verkeer zie je echt wel veel minder goed in het donker!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
kleuren en tint kun je zelf kiezen, maar ik kan iedereen garanderen dat de sonniboys veel slechter zicht geven naar buiten, die had ik namelijk op mijn A4 die ik voor de Allroad hierboven had, ook aan de sonnibys heb ik veel plezier gehad, maar het zicht, zeker in het donker is veel slechter dan de tint op mijn foto's hierboven.
 

CDK

Forumguru
@Joske, voor achteropkomend verkeer heb ik links en rechts een spiegel hè ;) daar moet ik het op werkdagen ook mee doen, die binnenspiegel zit alleen maar in de weg (na de aanpassing iets minder gelukkig!) dus dat zal voor mij geen belemmering zijn. Ben alleen benieuwd naar de soorten / merken folie of ze krasvast zijn en wat de levensduur is.
 

Joske

Forumguru
I understand :jaja:

maar toch.. voor mij blijft een derde spiegel een must, kan me voorstellen dat je als trucker meer ervaring hebt en de noodzaak zo niet hebt ;)

Als ik op het werk met de terminaltrekker op stap ben voor een container te verzetten hang ik steeds met mijn hoofd door het raam :bloos: kan het nog steeds niet... enkel op spiegels rijden :D
 
Bovenaan Onderaan