Ramen tinten, tips of ervaringen gevraagd.

Zou jij wel of niet je ramen laten tinten? Meerdere keuzes mogelijk.


  • Totaal aantal stemmers
    108

Jstruijk

Senior Member
Ik heb bij mijn passat ook folie laten plaatsen. SunTek Carbon Black 35% op de achterramen en 70% op de voorramen. Van binnen naar buiten kijken was echt geen probleem. Hier een foto van binnenuit. Er zitten hier nog vegen op aangezien het net geplaatst is en nog moest drogen.
Folie5.jpg

Zou het zo weer laten doen, erg fijn!
 

Neptukker

Forumguru
Persoonlijk vind ik het tinten al snel discutabel. De grens ligt wat mij betreft zoals mijn Superb II Combi met sunset. Niet te donker, je kunt nog prima naar binnen kijken.
Bij een sedan vind ik het eigenlijk geen porum (sorry :pardon:). Vraag me niet waarom maar in mijn beleving klopt dat gewoon niet.
 

Jstruijk

Senior Member
En zo zag het er van buiten uit:
joris3-20x30.jpg

Krasvast was het zeker. Mijn dochter heeft er met speelgoed tegen geslagen, gekrast etc en niets te zien. En idd moet ik andere gelijk geven hier, met folie kijkt veel fijner dan door losse schermpjes.
 

CDK

Forumguru
@Jstruijk, staat erg netjes hoor! Goed om te horen dat het krasvast is! Ik had zo'n gedachte van... dat raam gaat wel eens open en weer dicht, straks zitten er allemaal verticale krassen in...., maar dat valt dus reuze mee! Waar heb je het destijds laten doen en wat was je daar voor kwijt?
 

micky

Forumguru
De passat is volgens mij dezelfde tint als mijn Audi op pagina 1 en idd bij mij zag het er vanbinnen ook ongeveer zo uit, valt heel erg mee qua zicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

michelover

Forumguru
@RaceVrs, heb je er een gat in gemaakt zodat de sensor in de binnenspiegel vrij zicht heeft? Bij mij werkt de sensor niet als ik de sonniboy op het achterraam heb.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb folie gehad op de Felicia, groot voordeel tov de Sonny boys/privacy shades; als je het raam open doet is alles omlaag. Dochterlief klaagt nu wel dat het gordijntje niet open kan. Optisch oogt het mooi en het is gewoon heel praktisch. Zicht van binnen naar buiten was perfect en ook in het donker geen problemen.

1) positieve of negatieve ervaringen, Positief. Zag er mooi uit en werkt perfect.
2) waar heb je het laten doen? Automat.
3) wat heb je er voor betaald? Even denken, het was folie voor de achterruiten van de Felicia combi. Was toen dacht ik 50 euro voor alleen de achterruit, de zijruiten hebben we zelf gedaan.
4) hoe lang blijft het in de praktijk mooi zitten, met of zonder kinderen? jaren gehad, nooit schade.
5) waar moet ik alert op zijn? Doe het gelijk goed, anders ga je je ergeren.
6) hebben jullie de voorste zijruiten wel of niet laten doen en zou je het weer zo doen? Nee, en zou ik ook niet doen denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kippie-style

Forumguru
Ik zit ook nog steeds met het idee te laten tinte.
Ace automotive in alphen aan de rijn zal mijn ades worden aangezien ik daar losse folie bij kan komen en hun een legale tint hebben voor de voorste ramen.
Achterruit laat ik tinten de rest doe ik zelf.
Ken veel lui die dar hun auto hebben laten tinten, en ze werken netjes en doen niet moeilijk over garantie, als hun niet tevreden zijnntrekken ze het er net zo hard af e doen het opnieuw.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoe donker ziet sunset er van buitenaf uit i.c.m. sonniboys: zie hiervoor de foto in mijn voorstellingspost van eind 2011.
De inkijk is nihil, er zijn geen kieren en ik heb via de spiegel door de achterruit ook in het donker voldoende zicht op wat er gebeurt.

M'n voorgaande O2C was precies zo uitgerust en daarin werkte - zoals @RaceVrs ook vermeldt - de dimmende binnenspiegel ook nog steeds (hoewel dat niet eens meer echt nodig is, merkte ik na overstap in de huidige: ik hoef nooit aan het spiegeldimknopje te komen).

Het uitzicht naar buiten voor de achterpassagiers is behoorlijk minder, althans volgens volwassenen. Mijn kleinzonen van 4 en 6 kunnen niettemin alle passerende automerken e.d. feilloos benoemen, dus dat valt kennelijk toch wel mee.

Het voornaamste voordeel van een sonniboys-achtige oplossing is het feit dat die gemakkelijk en schadevrij naar believen geplaatst en weer (tijdelijk) weggehaald kan worden. De mijne zitten er overigens vanaf dag 1 ononderbroken in - afgezien van als de binnenkant van de ramen gezeemd moet worden.
Maar dát is in bijna 3 jaar tijd pas 2x gebeurd... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RaceVrs

Banned
@RaceVrs, heb je er een gat in gemaakt zodat de sensor in de binnenspiegel vrij zicht heeft? Bij mij werkt de sensor niet als ik de sonniboy op het achterraam heb.

Nee haha. Maar als het goed donker is buiten en heb licht van achter dan dimt hij mooi. Dan heb ik ook sunset erop EN de boys. Maar door alle verduistering had je er sowieso minder last van. Merkte geen verschil iig voor de spiegel als wanneer een geen sonni in zat.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Heb bij een bedrijfswagen ooit een folie gehad die er op gespoten was.
De reden dat dit gedaan was was in eerste instantie bedoeld als inbraakpreventie zodat men niet echt kon zien wat ik in de wagen had liggen.
Maar mijn ervaring ermee was dat ik het zeer hinderlijk vond met rijden en met mij meerdere collega's en ondanks dat er nog redelijk zicht naar achteren was met de binnenspiegel.
Maar er is toen collectief besloten om die troep te laten verwijderen en er gewoon weer een geperforeerde plaat ijzer tegenaan te schroeven.
Toen ik mijn RR ging aanschaffen had ik ook de keuze van fabriek af die getinte ramen en meteen als een NONO bestempeld en na ontvangst van de RR meteen sonni boys erin gezet die mij veel beter bevallen.
Eerste winter periode deze verwijderd vanwege gedachte minder zicht in donkere dagen en avonden, maar na een maand alweer gauw terug geplaatst en naderhand alleen nog verwijderd ivm ramen schoonmaken of het verdroogde vlees te verwijderen.

Possitieve reacties van de passagiers mbt de sonni boys was en is nog steeds, de ramen kunnen zomersdag rijdend open en toch geen last van de zon en de wind word door scherm gebroken.

Mijn hoofdreden van de sonni boys is nog steeds het preventieve dat als je eens wat op de achterbank laat liggen het eigenlijk niet eens opvalt.
En met zicht naar achter in donkere dagen tov de folie..... wel het kan gevoelsmatig zijn en dus tussen de oren zitten maar met sonni boys is mijn zicht naar achter beter dan met een folie.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kire

Actief lid
1) positieve of negatieve ervaringen? Positief: privacy; Negatief: van binnen naar buiten kijken als het donker is of regent, met name bij het achteruitrijden.
2) waar heb je het laten doen? Optie aangekruist bij bestelling. Geplaatst door D'Ieteren Lease
3) wat heb je er voor betaald? 350Eur voor de optie = ca. 1.50 netto per maand
4) hoe lang blijft het in de praktijk mooi zitten, met of zonder kinderen? Heb de auto nog maar 4 maanden, de tijd zal het leren.
5) waar moet ik alert op zijn?
6) hebben jullie de voorste zijruiten wel of niet laten doen en zou je het weer zo doen? Geen voorruiten ivm oogcontact van medeweggebruikers.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan