Ralph's O II 2010 FL Combi 150PK/325NM

Kempes

Forumguru
Vorige week een grote luxe uitbreiding aan de O2 gerealiseerd... bij @jadijkstra2000 een zonnebrilhouder opgehaald:cheer:
full
[/IMG]
 
Laatst bewerkt:

Kempes

Forumguru
Aangezien ik toch elke woensdag langs Lochem kwam en ik de wagen al vanaf aankoop wilde laten chippen, vorige week de knoop maar doorgehakt en een afspraak gemaakt voor woensdag 2 maart..

Vanmiddag om 13u was het zover... bij binnenlopen JD meteen een mooie blikvanger.... een audi met 750pk onder de kap..

full



Na een tijdje wachten / koffie drinken en een beetje kletsen was het zover, mijn dikke Skoda was aan de beurt:cheer: Bij de O2FL zit de computer onder de paravanplaat (bij de ruitenwissers). Helaas moet bij de O2FL eerst de computer eruit om hem te kunnen unlocken.

Work in progress:

full



Ruitenwissers eraf gesloopt en nog wat zooi, en toen was de computer aan de beurt. Vreemde plaats van Skoda zo onder de ruitenwisser waar vocht en regenwater vrij makkelijk er bij kan. Zo ziet mijn computer er na 6 jaar uit. Gelukkig nog helemaal in orde, maar JD gaf aan dat er nog wel eens wat de geest geven als gevolg van het vocht:

full




Daarna wordt de computer losgekoppelt en opengemaakt waarna hij geschikt wordt gemaakt voor tunen via de obd poort... fototje van de openliggende computer:

full



Gelukkig zijn ze bij JD zo verstandig om wat aan de vochtige plaats van de computer te doen.. de computer is tijdens het terugplaatsen netjes voorzien van een plastic jasje zodat het vocht minder makkelijk vrij spel heeft.. terugbouwen van de computer in actie:

full



Daarna nog een kwestie van nieuwe software inladen via de obd poort met het programma CMD flashtec, dit nam slechts 4 minuten en een paar seconden in beslag, hier een foto waar het programma klaar staat om te starten:

full


Wat reste was nog een mooi test-ritje waar ik als bijrijder in mn eigen auto met een VCDS loggende laptop op schoot even mocht meemaken hoe de medewerker van JD mijn wagen even flink aan de tand ging voelen om er zeker van te zijn dat waarden zoals bijvoorbeeld turbodruk, uitlaattemperatuur, uitschakeling EGR klep allemaal in orde waren.


Gelukkig was alles in orde en reageerde de Octavia op de tuning zoals de bedoeling was. Rollen om te weten wat nu het vermogen is heb ik niet gedaan.. dit kan mooi tijdens de meeting op 4 juni.. heb ik nog wat om naar uit te kijken:D

Ik hoefde slechts een half uurtje door de spits naar huis, dus ik heb nog niet echt de wagen kunnen testen, maar hij pakt in iedergeval een stuk sneller op. Ook bij het inrijden van mijn woonwijk waar ik eerder over een hoge drempel vaak terug naar de 1 moest om hem niet te laten afslaan kon ik nu in de tweede versnelling blijven (stuk fijner want al rollende wil hij niet zo lekker terug naar de 1).

Nu afwachten wat VAG met de terugroepactie ivm sjoemelsoftware gaat doen, JD is gelukkig om de hoek, dus de 140pk zit er zo weer in:tongue:
 
Laatst bewerkt:

Kempes

Forumguru
@oco1979 EGR staat softwarematig dicht en gaat alleen in werking als er een regeneratie voor het roetfilter gaat lopen. Dit moet wel anders had ik het roetfilter ook leeg moeten laten kloppen + uitprogrammeren. Gaat ie wel nog beter van lopen maar ik wil de auto wel zo houden dat ik hem vrij makkelijk naar origineel kan krijgen (ivm veranderende regelgeving of eventueel bij verkoop)..
 

Kempes

Forumguru
@Thokozanoah , hoop inderdaad jouw wagen tijdens de meeting te mogen bewonderen.. 1 van de mooiste O2FL die ik op dit forum ben tegengekomen tot nu toe..
 

oco1979

Forumguru
hopelijk is egr-probleem minder of nooit meer aanwezig op deze manier.
Ben ook meer voorstander voor stage 1,want direct DPF-leegkloppen is toch een stap te ver.
Belangrijkste vind ik die EGR,nu dat extra vermogen is zeker welkom :D

Gezien de evolutie voor milieu toestanden en zeker met sjoemelsoftware van VAG,gaan ze in de toekomst strenger worden.

Nu het spookt toch wel in me hoofd,stage 1 of Stage 2 :sterretjes::pieker:.

Gezien in normale omstandigheden ik de wagen na 5jaar weg doe,niet echt nut is om met dpf te wijzigen.

We zien nog wel,even afwachten wanneer ik mag gaan naar gge voor die sjoemelsoftware update.:mad:
Kga liever hebben dat ze op papier zetten dat ze deze gedaan hebben en met hun .... maar afblijven.:tongue:
 

Kempes

Forumguru
@oco1979 Als je al de DPF laat leeghalen dan zou ik een vervangingspijp of een 2e hands defecte dpf daarvoor nemen en je originele bewaren voor eventueel gezeik met de (R)overheid.

Weeet wel dat de EGR nog steeds defect kan raken bij mij, gezien ik hem nog voor de dpf nodig heb. Kans is wel kleiner geworden gezien hij niet meer veel hoeft te doen bij mij. Maar toen ik woensdag bij JD was stond er een o2fl welke al getuned was en toch de klep naar zn grootje had.. JD heeft deze klep kunnen repareren (altijd goedkoper dan vervangen)

Ik heb vooraf duidelijk afgesproken dat als ik mijn tuningsoftware kwijtraak ze hem voor mij terugplaatsen. Mocht de sjoemelsoftware-update dusdanig zijn dat JD nieuwe tuningsoftware moet ontwikkelen dan moet ik er Eur 150 voor betalen.(dit kan het geval zijn als VAG naast software ook andere zaken vervangt).

Ik heb vanaf september al zitten wachten op de sjoemelupdate, maar het duurt mij te lang. Ik rij deze wagen waarschijnlijk ongeveer 4 jaar en dan wil ik hem ook zo snel mogelijk zo hebben als ik in mn kop heb. Tunen een half jaar voor ik hem verkoop vind ik bijvoorbeel geen nut hebben.

Ik ga niet reageren op de sjoemelupdate, tenzij ik er echt niet onderuit kan.
 

oco1979

Forumguru
al eens bij skoda garage gevraagd wat ze met dpf filters doen,is een ruilhandel,dus daar moet ik ook geen van verwachten.
Nu is het wel zo dat je in belgie de eerste 4jaar geen keuring of APK in nederland hebt.
Mijne is bijna 1 jaar.
Als ik stage 2 doe,ben ik 3jaar gerust van gezeik.
Kan dan voor controle na 4 jaar de DPF even wisselen.
Is de wagen na 4 jaar niet meer dan 100.000km,dan moet je maar na 2 jaar terug i.p.v. om het jaar.
Als ik hem verkoop na laat ons zeggen 5jaar,dan de dpf verwissel,zal deze zijn proces niet meer doen,gevolg verstopte filter.
Kan nu zeggen,dat is probleem voor de koper,vind ik niet echt oke.
Kan ook bij verkoop vermelden dat deze leeg is of niets zeggen en ook niet de dpf wisselen.
tis moeilijk geval.

Wat ik me altijd heb afgevraagd i.v.m die Egr-klep,dat ze deze niet volledig willen dichtzetten voor DPF.
Zou veiligheids maatregel zijn.
Je ga mij toch niet zeggen dat het systeem alleen als veiligheid de EGR zal toepassen.
Kweet wel dat de bij een geforceerde regeneratieproces de egrklep getest word op zijn functie.
Is daar iets mis mee dan doe die deze niet,temperatuur motor moet ook bepaalde graden hebben,motorkap dicht,handrem op,in neutraal enz...

Denk dat ze systeem van regeneratie niet echt kunnen regelen,tis alles of niets.(tuners)

Want zeg nu zelf,egr volledig dicht zonder dpf te moeten verwijderen,is :thumbsup:.

DPF probleem is meestal gevolg van slechte werking EGR,ook wel andere dingen,toch meest voorkomende.
 

Kempes

Forumguru
Helaas vanochtend foute boel...auto heeft het net niet gered om een jaar storingsvrij te zijn....maandag staat afspraak voor de keuring,morgenvroeg maar alvast wegbrengen enlaten uilezen:laugh:


full
 
Bovenaan Onderaan