Problemen met nieuwe Octavia

MarcoO2

Forumguru
Wederom: je presenteert je mening als een feit, terwijl de praktijk vaak weerbarstiger is. De termen "bij elke rechter gelijk krijgen" en "zal het koopcontract ontbonden worden" zijn gewoon niet waar, en daarom zijn dit soort ongenuanceerde adviezen op een forum (waarbij je nooit alle in's and out's weet) erg gevaarlijk. Je jaagt iemand erg makkelijk op enorme kosten. Check de hoogte van de actuele griffierechten voor dit soort vorderingen maar eens...
 

jalex_h

Forumguru
Mhhh, ik weet het niet hoor. Maar volgens mij moet het gekochte zowiezo altijd voldoen aan het basale principe dat het voldoet aan de verwachtingen die eraan gesteld worden. En een nieuwe een auto die, hoe goed en vaak de garage ook zijn best doet, het met enige regelmaat niet doet, voldoet hier in ieder geval niet. Wat dat betreft liggen er genoeg uitspraken in mijn brnache (de bouw) voor het oprapen en ik denk niet dat het in de automobiele wereld anders zal zijn.
De vraag is echter of je, murw van alle ellende, voor een paar duizend euro's nog jaren wil procederen en gedurende die tijd nog steeds gefrustreerd wilt raken.... Ik kan de keuze van Yal wel begrijpen.
 

rweersch

Actief lid
Wederom: je presenteert je mening als een feit, terwijl de praktijk vaak weerbarstiger is. De termen "bij elke rechter gelijk krijgen" en "zal het koopcontract ontbonden worden" zijn gewoon niet waar, en daarom zijn dit soort ongenuanceerde adviezen op een forum (waarbij je nooit alle in's and out's weet) erg gevaarlijk. Je jaagt iemand erg makkelijk op enorme kosten. Check de hoogte van de actuele griffierechten voor dit soort vorderingen maar eens...
Ik spreek in dit geval uit ervaring bij een familielid, een jaar of elf, twaalf geleden.

De situatie heel erg vergelijkbaar met deze: een nieuwe auto die elke paar weken met een nieuw mankement bij de garage stond. Na bijna een jaar was de halve auto vervangen. Mijn oom heeft de zaak naar de kantonrechter gebracht, ondanks dat de dealer altijd alles netjes oploste.
De hoofdreden van de rechter om mijn oom in het gelijk te stellen: het was de dealer na een jaar niet gelukt om een product aan de klant te leveren dat voldeed aan de geadverteerde en verwachte eigenschappen. Daarnaast vond de rechter dat het de dealer niet gelukt was om het vertrouwen in het product te herstellen.
Het resultaat: mijn oom kreeg de actuele dagprijs van de auto, inclusief een paar duizend gulden euro wegens geleden schade, en de kosten van de rechtszaak vergoed. Overigens had hij een advocaat in de hand genomen, omdat de rechtsbijstandverzekering een rechtszaak had afgeraden (zoals gebruikelijk).

Zelf ben ik al twee keer naar de kantonrechter gestapt. Een keer gewonnen, een keer verloren, in beide gevallen hadden we een goede zaak.

[knip] te veel details die ik bij nader inzien liever niet op een forum zet

Ik wil niemand op kosten jagen. Ik wil alleen maar aangeven dat je niet zomaar moet denken dat het geen zin heeft om naar de rechter te stappen, want als je een goede zaak hebt, heb je wel degelijke een reële kans van slagen. Ok, een uitspraak als "elke rechter" is wellicht wat sterk, maar zeker niet onrealistisch, en in dit geval zeker het onderzoeken waard. En dan kun je daarna besluiten of een rechtszaak al dan niet zinnig is.
 

MarcoO2

Forumguru
@ rweersch: kijk, da's beter! ;) Dit soort consumentenzaken zijn vaak dermate casuistisch dat je ze niet één op één kunt vergelijken. Soms win je, soms verlies je, da's precies waarom ik waarschuwde om niet te makkelijk te denken "dat win ik wel". Want gelijk hebben betekent niet altijd gelijk krijgen. 't Hangt er, behalve van de "sterkte" van je zaak, ook maar net vanaf welke rechter je treft, hoe goed jouw procesvertegenwoordiger is, en hoe goed die van de tegenpartij, noem maar op. Ik ben het uiteraard wel helemaal eens met jowu stelling dat je (al dan niet met deskundige hulp) altijd goed moet onderzoeken of je een goeie zaak hebt, en zo ja, dat je 't dan ook niet zomaar moet laten rusten. Maar wees je wel altijd bewust vand e risico's, procederen wordt om de paar maanden duurder tegenwoordig...

@ Ralley: het griffierecht is de afgelopen tijd al regelmatig verhoogd en is per 1 januari jl. fors gestegen. Hier kun je de actuele bedragen checken. Bij een vordering als deze zit je alleen al aan griffierecht op € 437,00. En daar komt dan nog de dagvaarding 100,00), het salaris gemachtigde (€ 300,00) bij. Inclusief bijkomende kosten schiet je zomaar over de € 1.000,00 heen.
 

yal

Lid
Zo , gisteren maar eens de Columbus gereset aangezien er geen geluid meer uit kwam.
Zowel de navigatie , radio,hdd en cd bleven stil :ahum:.

Auto doet het verder prima , voor zolang als het duurt...

Wachten nog steeds op de 'nul' factuur v/d Skoda dealer van de laatste reparaties aangezien wij ons afvragen wat de storingen veroorzaakte.


@rweersch , de auto is eind v/d maand 2jaar oud.

De problemen begonnen eigenlijk al bij de aflevering , er zaten roestblaasjes op de grill onder het chroom.

Toen we het koopcontract voor deze Skoda wilden tekenen stond er ineens een hoger eindbedrag dan we voorheen afgesproken hadden , dat was eigenlijk achteraf een indicatie om de auto daar niet te kopen......helaas toch gedaan en achteraf gezien stom.

Gezien de inruilprijs die wij nu krijgen voor deze auto ,
verwacht ik eigenlijk niet dat wij er financieel veel wijzer van waren geworden indien wij er een zaak van gemaakt hadden.

Grtn Yal
 

yal

Lid
Weer dikke pech , vrouw met kleine meid stonden weer met pech langs de weg.
Vw monteur is gekomen en kwam van het ene probleem in het andere probleem terecht en hij werd er nu al strontziek van (motorstoringslampje aan, DSG die niet schakeld en sleutel wilde niet uit contact).

Hebben een leenauto en de skoda gaat op de takelwagen naar de dealer.
Afijn , goed dat we een andere wagen besteld hebben.................

Grtn yal
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zal het niet snel zeggen maar het wordt inderdaad tijd dat je snel van de Skoda afkomt.
 

yal

Lid
Skoda zou vanmiddag afgesleepd worden , zelfs dat is NIET gedaan. Hij staat nu nog naast de weg , wel net ff wielsloten op de zomerwielen gezet voordat ze eronderuit gejat worden.
De manier waarop ik te woord werd gestaan leek ook nergens op , eerst minstens 15min in de wacht gestaan en dan doen of ik zeik.

De 'nulfactuur' v/d laatste reparatie is ook NIET binnen , dus wij weten nog steeds niet wat er toen precies is uitgevoerd.

De vw dealer vond dat de skoda dealer mij allang tegemoet had moeten komen en dat skoda hier serieus in te kort geschoten is , temeer omdat wij uit pure frustatie een mazda kopen.
Ze hadden een andere auto moeten regelen of een super inruilprijs geven , maar nee , laagste bod is van de dealer die deze auto nieuw verkocht!!!!


Ergste is nog dat we weer met dezelfde problemen stranden , vandaag of morgen slaan de stoppen door......en een kapotte auto kan ik niet inruilen.....

Yal
 

deusjevo

Forumguru
Tjonge, je zal jouw oude auto maar 2e hands kopen van je zuurgespaarde centjes :shocked:
Vandaar waarschijnlijk het lage bod van je dealer, die weet dat hij 1 brok ellende ingeruild gaat krijgen als hij te hoog inzet....:crazy:
 

yal

Lid
Tjonge, je zal jouw oude auto maar 2e hands kopen van je zuurgespaarde centjes :shocked:
Vandaar waarschijnlijk het lage bod van je dealer, die weet dat hij 1 brok ellende ingeruild gaat krijgen als hij te hoog inzet....:crazy:

Jaja, en als ik voor mijn zuurgespaarde centjes een NIEUWE auto koop en na 2 jaar lang ellende de deksel op m'n neus krijg dan moet ik begrip hebben voor dealer!
Het moet niet gekker worden.
De dealer is verantwoordelijk voor wat zij verkopen en ik niet voor wat ik inruil BINNEN de garantietermijn.

Deze situatie is in mijn ogen absoluut niet goed te praten voor een dealer.

Yal
 

deusjevo

Forumguru
Hallo, lezen vriend, ik zeg nergens dat ik vind dat je begrip moet hebben voor je dealer!
Wat jou overkomt is al erg genoeg.
 

yal

Lid
'Vandaar waarschijnlijk het lage bod van je dealer' vatte ik op , als dat ik uit het oogpunt v/d dealer moet kijken (hun standpunt begrijpen).

Dat een ander onze ellende koopt zit ons ook dwars , daarom heb ik eerlijk aan de mazda dealer gemeld wat deze auto voorheen mankeerde.
Ik ging ervan uit dat de auto nu goed zou zijn , maar helaas blijkt het tegendeel.

Wij zijn nijdig over de gang van zaken en dat het ons vele duizenden euro's bovenop alle ergernis heeft gekost.
 
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik mis PON een beetje in dit hele verhaal. Dit is toch echt geen reclame voor de dealer en voor Skoda en voor Pon. Radar zou er geloof ik van smullen.
Wat een ellende allemaal, je hebt gewoon echt een wan-product te pakken of een dealer die monteurs hebben die alleen maar computerkijkers zijn maar van auto's geen verstand hebben. Heb overigens vernomen dat VAG dat computer kijken nog meer wil ontwikkelen. De computer gaat in de toekomst de monteur (of hoe heet zo iemand dan nog) precies vertellen wat ie moet vervangen en zelfs hoe hij dat moet doen.
Hoezo vakmanschap?
Veel succes in ieder geval en laten we hopen dat je een uitzondering blijft. Mijn Skoda's doen het tot op heden prima. Een nadert de 400.000 km de de andere is nu net de 10.000 gepasseerd.

Grts
Math
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, strikt genomen heeft PON er ook niet zoveel mee te maken. Yal heeft een overeenkomst met de deler, en dat is dus ook de partij die er toe doet.
 
Bovenaan Onderaan