Problemen met nieuwe Octavia

Luke

Forumguru
Pff, man, wat een ellende. Ik leef wel met je mee, Yal.
En wat een geduld! Maar hoe dan ook, als particulier sta je dikwijls onmachtig tegenover zo'n grote organisatie. Je hebt er goed aan gedaan om inderdaad het spel te spelen zoals 't moet. En zoals reeds gezegd denk ik ook dat je nu concreet je eisen mag gaan stellen. 't Heeft lang genoeg geduurd. :smiley29:

Ik heb een Octavia 2 combi 1.6CR TDI (ook particulier, dient als gezinsauto en moet lang meegaan). Maart 2010 afgehaald en ondertussen 80.000km mee gereden. Nauwelijks olieverbruik. Verbruik diesel 4.8L-4.9L per 100km. Voor mij zuinig genoeg. Wilde hem chippen om er nog meer uit te halen, maar dit is niet mogelijk o.w.v. programmatuur die niet te kraken valt.

Om terug te komen op de titel van je topic: Ik heb met deze auto eigenlijk maar kleine problemen gehad t.o.v. de jouwe.
Vrij lang moeten wachten op kabeltje voor Ipod hoewel 't besteld was bij ondertekenen van de aankoop. Snel was me opgevallen dat de vering veel stugger is dan mijn vorige wagen en op slecht wegdek is aangepast rijden aangewezen. Ook de slappe achterdempers maken aangepast rijden noodzakelijk wanneer er meerdere mensen meerijden. Nog een raar feit; de kofferklep stond scheef in de sponning! Toch gaat de klep goed open en dicht. En tenslotte had ik gezien dat er aan mijn stoel iets mis was. Ik heb het dynamic-interieur en dus wat beter steunende stoelen. De linker zijwang van mijn stoel is een deel naar binnen geplooid; je ziet de contouren van het geraamte van de stoel!

Enkele maanden na afhalen van de wagen kwamen de eerste kraakjes: plastic tussen Swingradio en Airco-unit en in de passagiersdeur. Op eerste onderhoud hebben ze het eerste probleem opgelost, andere niet. Ook liep bij het optrekken vloeistof uit de sproeier boven de achterruit. Vervelend, want hinderde mijn zicht. Bij onderhoud leidingen "doorgeblazen" en was opgelost. Ook werd isolatie onder de carterpan verwijderd omdat deze zwaar was aangevreten door beestjes.:945:

Na iets minder dan een jaar onderhoud 30.000km laten doen (bij andere dealer) en nieuwe isolatie onder carterpan laten steken. Rammel in de deur is toen ook opgelost door nieuwe clips te steken en naar een gekraak in de rechter tweeter vooraan werd ook gekeken. Waarschijnlijk slecht contact. Niet echt iets vervangen daar maar beide problemen waren wel opgelost. De steunrubbers onderaan de klep werden opnieuw afgesteld en ze hangt nu iets rechter in de carrosserie. De steun in de zetel voor de passagier rechtsachter was losgekomen bij het platleggen van de achterbank. Dat is opnieuw vastgezet maar nu zie je een kleine opening tussen de rugleuning rechtsachter en die steun daarnaast (waarover dus de gordel hangt). De twee kussens sluiten niet meer mooi aan. Tevens te horen gekregen dat ik maar om de 30K binnen moest voor onderhoud. Dat was fijn nieuws. :)

Met 60K onderhoud laten doen en nieuwe matjes gelegd want het mijne was al helemaal versleten. Na iets langer dan 1jaar... Vond het crappy maar kon niet onder garantie vervangen worden. Heb nu de matjes met beste kwaliteit van Skoda, benieuwd wat het wordt. Door eigen domme fout ook nieuwe beschermplaat moeten laten steken ( oprit die nogal steil is en dus een knik heeft t.h.v. de inrit in de garage en verlaagd Greenline-onderstel betekenen brokken als je niet oplet...). Ook werd er in het verluchtingssysteem een geurende vloeistof ingespoten. Dat was om het typische 'natte-honden-stankfenomeen' weg te krijgen. Helaas kwam die geur er later opnieuw door. Nu weet ik niet of dat te maken heeft met het feit dat ik de airco niet vaak aanzet. Ik zet 'm enkel op wanneer ik 'm nodig heb. Ik heb al mensen horen zeggen dat je 'm eigenlijk permanent zou moeten laten opstaan. Anders zouden er ergens bacteriën/schimmels kunnen groeien op de plaats waar er condens wordt gevormd bij het aan en afleggen van het systeem. En net die geur zou dus die stank zijn die je in het interieur ruikt...

Op 76K mijn achterste banden vooraan laten leggen en omgekeerd omdat die achterste bandjes nog bijna gloednieuw waren! Vooraan zat ik bijna aan het wettelijke minimum. Sindsdien heb ik tussen 70 en 90km/u een hol geluid als ik rem of uitbol dat doet denken aan versleten kogellagers. Volgens dealer zou dat te maken hebben met de slijtage van de rubbers die vooraan en achteraan verschillend is. Heel erg vervelend. De kogellagers zijn het echter niet omdat het geluid in dat geval dan hoe langer hoe luider wordt en zich ook in de bochten meer manifesteert. Dat is nu niet het geval, integendeel. In de bochten heb ik het gevoel dat het geluid wegvalt.
Omdat de garantie in maart vervalt (reminderbrief gekregen per post van Skoda!!) heb ik de dealer gevraagd of ze dat probleem van mijn zetel konden oplossen. Dat is onmiddellijk onder garantie gemaakt. Voorlopig zit nog alles goed.
Voor de rest hoor ik soms een rammel t.h.v. de verschuifbare bevestiging van mijn gordel in de stijl tussen de twee deuren aan mijn kant, en ook de sluiting van het handschoenkastje rammelt soms zachtjes. Probleem is dat deze zaken maar af en toe de kop opsteken. En je kent het, laat je iemand meerijden van de garage, dan zal net dan alles muisstil zijn... :smiley29:.

Recent begon de vloeistof weer te lopen wanneer ik optrok. Wat bleek: vloeistof was eigenlijk zo goed als op. Bijgevuld en geprobeerd; het bleef zachtjes lopen nadat ik had gesproeid en terug optrok. Dan maar eens heel lang laten sproeien en ineens veranderde de straal. En sindsdien lekt de sproeier niet meer. Dat weten we dus ook weer...

Wat betreft jouw probleem met de tellernaald, de naald van mijn snelheidsmeter die heeft geen alzheimer, maar wanneer ik versnel of vertraag blijft 'm soms wel eens heel kort hangen. Ik weet niet wat de reden hiervan is, maar ik weet ook niet of het de moeite loont om ernaar te laten kijken. Vooralsnog stoort het eigenlijk niet echt. Op stationair blijft 'm wel mooi hangen, tenzij de motor wat meer toeren maakt wanneer airco opspringt ofzo.
Iets wat me wel stoort aan de wagen is dat ik al 3x de koplampen heb moeten vervangen. Ik heb gewone halogeenlampen, dus de H7's zijn me welbekend ondertussen. Bij auto5 vertelden ze me dat dat normaal was en dat bij bepaalde merken die lichten wel op de 3maanden stuk gaan. Heb nu dus maar Phillips H7 gestoken met kwartsglas (Wit produkt heeft gewoon glas en is dunner, Norauto heeft gehard glas dus zou iets langer meegaan). Dure boel!! :shocked:

Tenslotte merk ik de laatste weken een schuivend geluid op wanneer ik een drempel neem (en het is niet de bodemplaat die schuurt, daarvoor neem ik drempels te voorzichtig). Het geluid komt van vooraan en is er enkel wanneer de vering dus diep wordt ingedrukt en terug uitdeint. Benieuwd wat ze me gaan zeggen in de garage binnen 10.000km...

De motor heeft nog geen krimp gegeven, de radio of handmatige 5-bak ook niet. Over het algemeen dus best tevreden van de wagen, alsook van mijn huidige dealer (Hasselt). Ik hoop dan ook dat je een mooie compensatie krijgt voor het leed dat je tot hiertoe te verduren kreeg. Hoewel ik nog vrij weinig ervaring heb met verschillende automerken, begin ik toch wat gehecht te raken aan mijn Octavia. Ik wens je veel succes en geluk toe!
 
Ik heb gelukkig weinig van dit alles. Slechts de distributieketting, bekend probleem en geen overlast van gehad (tijdig vervangen).

Mbt de klacht over vloermatten: er zijn bij Skodia standaard rubber vloermatten te krijgen. Die heb ik er ook in, gaan een heel autoleven mee. Van mij mogen ze al dat tapijt tot 10 cm boven de vloer vervangen door een stevige rubber + rubber matten. Nooit meer gezeik met modder en zand: hup de mat er even uit, evt wat water erover en weer als nieuw.

Het bandenverhaal heb ik hier wel eens eerder gelezen, schijnt bij bepaald soort banden meer voor te komen (cupping heet dat?). Afstelling onderstel (toleranties) en manier van berijden kan er ook mee te maken hebben.
 

yal

Lid
Skoda rijd nog steeds en geen kuren meer gehad , echter het vertrouwen is weg.

Hebben meerdere offertes liggen , sommige dealers bieden nog een redelijk bedrag. We overwegen een nieuwe Octavia RS 2,0TSI DSG6.
Mijn eigen Skoda dealer geeft echter een lagere inruilprijs , krijg bij andere Skoda dealers meer terug!
Onderaan de streep is mijn eigen dealer duurder dan andere en dat terwijl zij ons deze auto destijds nieuw leverden.

Morgen gaan we proefrijden in een Mazda CX-5 automaat , ben heel benieuwt nog nooit een nieuwe Japanner overwogen.
Prijs is niet erg scherp , maar eerst maar eens rijden.

Grtn yal
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn eigen Skoda dealer geeft echter een lagere inruilprijs , krijg bij andere Skoda dealers meer terug!
Niet helemaal onlogisch - hij weet toch ook wat je er voor problemen mee hebt gehad? Die zijn heus niet plotseling over als hij 'm inruilt en doorverkoopt, dus hij ziet 't lijk al drijven...
 

yal

Lid
Niet helemaal onlogisch - hij weet toch ook wat je er voor problemen mee hebt gehad? Die zijn heus niet plotseling over als hij 'm inruilt en doorverkoopt, dus hij ziet 't lijk al drijven...


Dat kan er bij mij niet in , op z'n minst had de dealer die deze auto aan mij Nieuw verkocht een tegemoetkoming kunnen doen in de vorm van 1 jaar extra garantie of een scherpe inruil.

Hoe geloofwaardig kom je over als dealer om een auto die je nieuw verkoopt en tig keer binnen de garantie defect raakt eigenlijk niet terug wil nemen.....zo ga je niet met klanten om.

De Mazda CX-5 reed bijzonder goed , beter dan verwacht.
Dealer verbaasde zich erover dat wij onze auto binnen de fabrieksgarantie verkopen....wij ook want gaat ons veel geld kosten.

Grtn yal
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik schetste alleen maar die dealer z'n vermoedelijke - nogal kortzichtige - gedachtengang.

Als hij z'n klant tevreden had willen stellen, zou hij inderdaad een extra goed inruilbod doen en het ding vervolgens zo snel mogelijk doorstoten naar de (buitenlandse) handel zodat hij zelf geen risico loopt met de eventueel terugkerende problematiek.
 

yal

Lid
Skoda krijgt een nieuw baasje , z'n vervanger is geen Skoda.
Voor het eerst een nieuwe NIET VAG auto gekocht.

Grtn Yal
 

yal

Lid
Mazda CX-5 full-options en , met dakkoffer :winkie: , aangezien de kofferbak wat kleiner is dan v/d Octavia.
4x4 is sowieso ideaal met wintersport en vrouw wil hogere zit , haar familie heeft positieve ervaringen met Mazda.
Dealer is hier om de hoek en deze bellen/mailen tenminste terug.

Volgende eigenaar v/d Skoda krijgt bijna een nieuwe auto met al die nieuwe onderdelen , alleen met pech staan waren we nu echt spuugzat.

Dat mijn 'EX' Skoda dealer een lager bod durft te geven dan een andere Skoda dealer is schofterig.

Groeten Yal
 

mmarechal

Actief lid
Ook een prachtige auto en ik hoop van harte voor je dat deze auto zonder problemen veel kilometers mee gaat en je hier aanzienlijk meer plezierige kilometers mee zult beleven. In elk geval heeft Mazda een uitstekende reputatie en de ervaring die ik ermee om mij heen hoor zijn uitsluitend positief. En dat van het bod van jouw dealer... tja... erg jammer dat het dan alsnog zo moet eindigen (kan mij voorstellen dat het een beetje als een trap na voelt)....
 

Fabia

† In Memoriam
IK kan me goed voorstellen dat je met Skoda helemaal klaar bent. Jammer dat zo moet eindigen maar heel veel succes met de Mazda.
 

yal

Lid
Bedankt voor de spontane reacties.
Ik ben een echte VAG fan maar vrouw moet veilig op pad kunnen met de kids en niet bang zijn dat haar Skoda weer eens niet start of .........

Grtn yal
 
Heb net met verbazing naar het hele verhaal zitten lezen vanaf het begin.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je naar een ander merk gaat, ik had exact hetzelfde gedaan.
Ik vind het knap dat je de skoda nog zoveel kansen hebt gegeven, bij mij was de auto al veel eerder de deur uit gegaan!
Heb nu zelf ook een octavia 1.2 tsi ,na een paar kleine dingen in het begin bevalt de auto goed. Heb in het verleden meerdere VAG auto's gehad maar ook veel problemen gekend en hebben ook veel geld gekost.:(
Deze skoda die ik nu heb moet het tegendeel gaan bewijzen anders is het ook voor mij ook de laatste VAG auto in m'n leven.

Ik wens je heel veel geluk en natuurlijk veel onbezorgde kilometers met de Mazda.
 

rweersch

Actief lid
Dat mijn 'EX' Skoda dealer een lager bod durft te geven dan een andere Skoda dealer is schofterig.
Ik had 'm al lang voor de rechter gesleept, rechstbijstandverzekering of niet. Het gaat tenslotte niet om een koelkast van een paar honderd euro, maar om een product van meerdere tienduizenden euro's. Een leverancier moet, volgens het Nederlandse consumentenrecht, een redelijke termijn krijgen om problemen met een verkocht product op te lossen. Als dat niet lukt, heb je recht om de koopovereenkomst te ontbinden. In dit geval had zou ik geëist hebben dat je de reële marktwaarde van de auto krijgt (niet rekening houdende met de geschiedenis), plus een paar duizend euro er bovenop wegens geleden schade.
Ook het moeilijk doen over vervangend vervoer is onterecht. Voor bepaalde producten (1e levensbehoefte, of "onmisbaar" zoals dagelijks vervoer) zegt de wet ook heel duidelijk dat je daar kostenloos een vervangend product moet krijgen voor de periode dat het gekochte product in reparatie is.
Ik weet zeker dat je een goede kans van slagen had gehad bij het kantongerecht, want je hebt de dealer ruim een jaar de tijd gegeven om de problemen op te lossen, maar elke keer stapelt zich probleem op probleem. Dat is overduidelijk een ondeugdelijk product dat niet hersteld kan worden, waarin je geen vertrouwen meer hebt, en dat geeft recht op ontbinding.
 

MarcoO2

Forumguru
@ rweersch: je bent wel érg stellig. In de praktijk ligt het vaak niet zo simpel als jij nu doet voorkomen. Zo lang een dealer z'n best doet om problemen op te lossen zal een koop niet snel ontbonden worden, en áls dat al gebeurt, wordt er vervolgens ook nog rekening gehouden met het gebruikersgenot (ik weet het, de term lijkt niet zo toepasselijk, maar da's nu eenmaal de juridische term) wat je als koper gehad hebt.

Ik weet niet of je de recente ontwikkelingen in de rechtspraak gevolgd hebt, maar procederen is fors duurder geworden, en daarmee neem je als je gaat procederen dus een aanzienlijk risico!
 

yal

Lid
In dit geval slikken wij ons verlies , en kiezen ervoor om dit verhaal te vergeten en verder te gaan met een ander merk.

Vroeger zou ik er zeker werk van gemaakt hebben , maar er zijn veel ergere dingen in 't leven hebben we niet lang geleden ondervonden.
Dan is geld bijzaak en getouwtrek over een waardeloze Skoda geloof ik wel.

Mijn rechtsbijstand heb ik advies gevraagd en direct opgezegd , elders advies gevraagd en besloten het bovenstaande te doen.

Vanmiddag koop contract getekend en alles stond keurig op papier zoals telefonisch besproken , keurige deal gedaan bij de Mazda dealer.

Grtn yal
 

rweersch

Actief lid
@ rweersch: je bent wel érg stellig. In de praktijk ligt het vaak niet zo simpel als jij nu doet voorkomen. Zo lang een dealer z'n best doet om problemen op te lossen zal een koop niet snel ontbonden worden, en áls dat al gebeurt, wordt er vervolgens ook nog rekening gehouden met het gebruikersgenot (ik weet het, de term lijkt niet zo toepasselijk, maar da's nu eenmaal de juridische term) wat je als koper gehad hebt.

Ik weet niet of je de recente ontwikkelingen in de rechtspraak gevolgd hebt, maar procederen is fors duurder geworden, en daarmee neem je als je gaat procederen dus een aanzienlijk risico!
Of de dealer zijn best doet, is uiteindelijk niet van belang. Van belang is dat na een dik jaar het aangekochte product nog steeds niet presteert zoals geadverteerd en verwacht, en dan krijg je bij elke rechter gelijk en zal het koopcontract ontbonden worden. Met gebruiksgenot had ik al rekening gehouden (ik had het over een reële inruilwaarde, niet nieuwwaarde). En ja, de gang naar de rechtbank is duurder, maar loont voor een auto van ruim meer dan 30.000 euro absoluut.
 
Bovenaan Onderaan