Nog eens even een update. Sinds het vriesweer de Cayman wat meer gebruikt en de fiets wat meer in de garage laten staan.
Best triestig om zo een wagen voor 1,5km te gebruiken maja … ga niet ander werk zoeken om wat meer te kunnen rijden. Dichtbij huis werken is zo een luxe.
Wat betreft het eigenaar zijn van een Cayman, hele grote kans dat hij volgend jaar zijn plaats gaat moeten ruimen voor iets anders. Sinds een paar maand een (kleine) onderneming opgestart in bijberoep en dat gaat eigenlijk enorm goed. Had als eerste doel gesteld om na een jaar met mijn bijberoep een wagen te kunnen betalen en dat hebben we eigenlijk al na een paar maanden gehaald
Aangezien het nu al enorm goed gaat, is het dan ook tijd om fiscaal gezien het 1 en ander te optimaliseren. Met de winst die ik nu reeds maak, ga ik “veel te veel” belastingen betalen. daarnaast als 1manszaak wordt de winst bij mijn gewoon loon opgeteld waardoor ik op mijn gewoon loon ook nog eens meer belasting zal betalen - nl door in een hogere schijf van belastingen te komen. Willen we dus vermijden. Als online-onderneming, wat is dan de grootste kost in een onderneming (met uitzondering van de handelsgoederen en een pand is nog niet aan de orde) … een wagen
De Porsche is fiscaal gezien enorm oninteressant. Kan wel beroepskilometers inbrengen maar dat valt in het niets met de werkelijke kost. Dus de oplossing is : iets fiscaal gunstig kopen (en erg dat we dat vinden , een andere wagen kopen
). Partner heeft absoluut geen negatieve opmerkingen mbt mijn “plan”, dus in principe is er een “go”.
Waar ik (terug) naar aan het zien ben, is een BMW 530e touring. Fiscaal interessant, lekker rijden, comfi, geen last van oplaadproblemen (EV wil ik nog niet aangezien we op andere vlakken nog te veel voordelen hebben met onze huidige thuis- installatie, met een EV moeten we thuis aanpassingen doen en dan zijn we al de voordelen kwijt en dat gaat over redelijk wat geld), vind het naast een A6/E-klasse de mooiste en bang for bucks krijg je er veel voor terug (vergeleken met vb een 330e/c300e die amper goedkoper zijn).
Dus het plan is: als het eens niet regent, de Porsche wassen, foto’s trekken, online zetten , proberen te verkopen. De deadline om de Porsche verkocht te krijgen is mei (want in juni verandert de fiscaliteit in BE). Eens de Porsche verkocht is, op zoek naar een opvolger (of ik moet een mooi inruilaanbod krijgen). Waarschijnlijk ook de opvolger in DE zoeken. Het prijsverschil tussen DE en BE is momenteel te groot om het links te laten liggen.