Porsche Cayman 718

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
Sinds 2014 … valt best nog mee dan: Superb - Octavia RS - Mazda MX5 - MB C cabrio - BMW M2 - Porsche Cayman :pardon:

Maar weet inderdaad niet of we 5j gaan volhouden. Feit is dat wel dat haar Passat die volgend jaar komt, 5j in contract zit. Dus een wagen van mij overnemen zal pas na 5j kunnen als de bedrijfswagen ingeleverd kan worden.

Met de opvolger van de Cayman gaat het wel iets vervelender worden. Zal een eigen bedrijfswagen worden dan en dan telt fiscaliteit. Als bedrijf is het in BE nog 6 maanden interessant om een hybride te kopen. Na juni ‘23 ben je als onderneming “verplicht” om EV te kopen. Om thuis te kunnen laden zouden we 3 fasen moeten leggen , verplicht nieuwe (slimme) meter maar dan zijn we onze voordelen van onze oude meter icm zonnepanelen kwijt (terugdraaiende teller). Vanaf ‘25 is iedereen verplicht in Be om een slimme meter te hebben, dan vervallen onze voordelen en vanaf dat moment is een EV eventueel aan de orde.

Dus er zijn de komende tijd de volgende scenario’s (en wss nog veel meer,situaties kunnen steeds veranderen) :
1) we kopen bedrijfsmatig een hybride en dan kan pas ten vroegste in ‘25 de wagen vervangen worden door een andere bedrijfwagen, maar dan wel een EV.
2) de bedrijfswagen wordt ingeruild voor een privé wagen maar een bedrijfswagen is financieel gezien een stuk interessanter dan een privé wagen
3) mijn partner verandert van werk , vraagt geen bedrijfswagen meer, rijdt dan met de eigen bedrijfswagen en ik koop mij privé iets anders


:D
 

leon-cupra

Forumguru
Iemand (@sitechris ) ervaring/testrit gedaan met een Tesla model Y 60kw batterij (300pk - achterwielaandrijving)?

Mijn vader maakte mij attent op deze uitvoering. Zou een “budget”-versie zijn van de model Y. Wltp-range van 450km.
In eerst instantie reactie “mwaaahhh, tesla is een te dure wagen” tot ik eens wat info ging opzoeken. Best aardige prijs. Beetje het budget dat ik wil spenderen. Bmw is nl een stukje duurder.

Alleen , opladen … hoe gaan we dat doen. Wil absoluut geen laadpaal omdat ik dan heel onze installatie moet aanpassen en veel financiële voordelen kwijt ben. Nu, met de kms dat ik doe zou ik maar 1x maand moeten tanken/laden. Op 6km rijden is er een laadplaats met superchargers, dus voor 1x in de maand eigenlijk geen nadeel. Op mijn werk staan er ook palen , mss overeenkomen dat ik tegen betaling daar mag laden. Zou het probleem van opladen oplossen.

Op zich vind ik de Y wel een mooie wagen. Interieur , dat is wel serieus aanpassen.
Waar ik nog wel serieus aan twijfel is de waardevastheid van een tesla. Dat was in het verleden altijd heel goed maar met de alternatieven die er zijn , begint dat te keren. Zie je nu ook aan de dalende vraag naar Tesla’s. Qua technologie blijven ze uiteraard wel nog mijlen voorop liggen tov de concurrentie.

F1CE2AAE-99DD-4639-951E-73255C9BA441.jpeg
 

leon-cupra

Forumguru
Tijdje geleden werd onze zoon thuis afgezet door de vader van zijn schoonkameraadje, in een Tesla model Y. Toen had ik wel iets van “owww leuke bak”(partner ook).
Zoon was er ook wild van “waawwww zo een iPad scherm in de wagen en je kan er spelletjes op spelen”.Was wel een blauwe met die zwarte induction velgen. Als het een Y wordt , heeft het wel deze voorkeur.
2A774934-BA4E-4808-A201-E4FE0600A889.jpeg

Dus lelijk? Neen, voor mij niet. Vind een Y wel iets hebben. Een 3 daarintegen, die vind ik helemaal niets. Iemand uit de straat heeft een 3. Ondanks de dure prijs toont een 3 nogal Dacia-achtig (persoonlijke mening).
 

EdK

Forumguru
Op 6km rijden is er een laadplaats met superchargers, dus voor 1x in de maand eigenlijk geen nadeel.
Heb in Genk een 2 nachten overnacht in het Ibis hotel en die hadden voor de deur naar ik meen een 12 laadstations van Tesla staan.
En tijdens avondeten keek ik daar recht op, en het was een komen en gaan van Tesla's.
Maar allen stonden er niet langer dan een half uur, en ik ga er dan vanuit dat ze vol weer vertrokken.
Dus ja in jouw geval is dit een optie, even niet naar de prijzen kijkend als je die privé zou moeten ophoesten....
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn grootmoeder heeft een tijdje in een revalidatiecentrum moeten verblijven. Daar recht tegenover is ook een tesla-oplaadpunt. Het was daar ook een komen en gaan van Tesla’s en idd op een half uurtje zijn ze ook vol. Bij ons in Izegem is een oplaadpunt van fastned. Daar zou je op 15min 300km kunnen laden. Ook dus wel supersnel.

Mijn vader heeft al een jaar een EV. Hij vergelijkt vaak de prijzen tussen thuis en een laadstation. De prijzen bij de laadstations zijn amper hoger dan dat een particulier thuis betaalt. Als ik een laadpaal hier thuis moet installeren ben ik gauw een paar 1000€ kwijt (incl de aanpassing naar 3fasen) Daar kan ik wel een paar jaar de meerprijs bij een laadstation van betalen. En zou dan ook bedrijfsmatig zijn, dus lekker in kosten :D
 

leon-cupra

Forumguru
Net even mailtje gestuurd naar de verkoper van bovenstaande zwarte model Y. Is per toeval ook de verkoper van mijn Cayman. Eens gevraagd of hem interesse heeft in de Cayman terug over te nemen :pardon:
In principe is de waarde van de cayman gestegen, zou daar dus , zelfs in overname, weinig op moeten verliezen. Alleen staat zijn model Y veel te duur (ofwel moet er een pakket opzitten dat hij niet vermeld in de advertentie), 3000€ duurder dan nieuw bij Tesla. De geadverteerde is ook nieuw …. Gevalletje nieuwprijs Tesla + marge = advertentieprijs en de marge betaal je voor niet te hoeven wachten op de wagen ?? :pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
Zal wel ergens een optie gemist hebben in de advertentie. Als ik een optie van 3700€ erbij telt (maar hetgeen hij aangeeft in de advertentie is nogal onduidelijk), is de vraagprijs al realistischer.

Zullen zien dat de verkoper antwoord.
 

Kanerr

Forumguru
Een kameraad heeft een Y besteld, RWD met de blauwe kleur. Verder geen opties.

Er zijn ook niet veel opties voor de Tesla he ;) exterieur kleur, interieur kleur, velgen en de autopilot optie a 7k (of duurder onderhand?).
 

leon-cupra

Forumguru
Inderdaad, niet veel te kiezen. Paar kleuren, twee interieurkleuren, 2 types velgen, 3 opties (enhanced autopilot 3.800€,full self driving 7500€ en een trekhaak 1200€). Op zich geeft dat niet. Ben niet zo een “optie-freak”.

Gisteren ook het teslaforum ontdekt. Mijn pa zei dat een tesla nog het best zijn wltp-range benadert … als je leest op dat forum valt dat best tegen. Voor mijn gebruik maakt dat eigenlijk weinig uit maar als er 450km beloofd wordt en je kan er maar max 300km uithalen … tja dat is toch wel heel spijtig.
Ook heel veel tegenstrijdige berichten. De een zegt “is normaal voor een EV”, de andere zegt “ik haal zeker 350-380km met een SR”.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Eigenlijk wel heel gebruikelijk: meer verbruik dan opgegeven. Zal met de kou wel helemaal veel schelen.
Zegt natuurlijk niets, maar bij mijn buurman staat zo langzamerhand vaker en langer ipv de Model S een leenauto voor de deur
 

leon-cupra

Forumguru
Nu, bij gewone auto’s heb je dat ook dat je het opgegeven verbruik door de constructeur nooit haalt maar daar heb je minder “last” van (voel je alleen een beetje in de portemonnee), terwijl bij een EV is het wel iets vervelender om sneller bij het laadpunt te moeten staan. Daar sta je iets langer dan 5 min stil.

Maja voor mij maakt dat minder uit. Ga mss 1x per maand moeten laden maar als ik ooit zo een Y 60kw terug moet verkopen, hoeveel gaan er dan staan te springen voor een wagen met “maar” 300km werkelijk rijbereik?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Weet eigenlijk niet of je het hebt over nieuw of 2e hands, maar voor dat geld wist ik het wel : KIA EV6 plus
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , er worden “nieuwe” Tesla’s aangeboden op tweedehandssites met 2-300km op de teller. Die worden eigenlijk qausi aan nieuwprijs verkocht. Over dergelijke Tesla’s spreek ik. De “echte” tweedehandse Ys zijn allemaal long ranges of performances en dan spreek je al direct over 10-15.000euro meer en dat heb ik er niet voor over.
De prijs van een SR+ is wel echt een stuk interessanter dan zo een Long range. Op zich nog wel veel geld maar boekhouding is het gewoon enorm interessant. Vorige week eens berekend, een benzine polo van 20.000€ of een bmw 530e van 60.000€ / Tesla Y van 52-55.000€ kost mij boekhouding even veel .:pardon:

+60.000€ voor een Kia …. dan nog eens tweedehands , niet beschikken over een goed supercharger-netwerk, achterkant vind ik op foto mooi maar in echt is het raar, … kortom , een wagen die mij wel ergens aanspreekt maar niet genoeg om zo een te kopen.
 

leon-cupra

Forumguru
Antwoord gehad van de verkoper (alé is geen “echte” verkoper gezien de eerdere ervaringen bij de aankoop van de Porsche). Hetgeen hij eruit flapt kan echt niet, eerlijk wel maar veel kopers zouden al direct afhaken.
Heeft mij dus letterlijk aangegeven dat hij weet dat hij 3000€ duurder is dan tesla zelf maar zijn wagen is onmiddellijk beschikbaar. Nieuwe tesla is maar in juni beschikbaar volgens hem, alleen als je op de site van tesla ziet, zijn er in BE minstens 10 voorraadwagens beschikbaar ( en die dus een stuk goedkoper zijn).

Heb hem nog niet afgeschoten omdat hij wel interessant is om de Cayman over te nemen, ik niet ver moet rijden om eens een Y te zien/rijden en er valt met hem altijd wel te onderhandelen (is voor hem ook maar een hobby, autoliefhebber, hoeft er zijn brood niet mee te verdienen).
 

Kanerr

Forumguru
Hij is lekker eerlijk, hou ik wel van. Hoewel het opgaat voor andere merken, gaat het alleen niet op voor Tesla zoals je zelf hebt onderzocht. Waarbij je makkelijk een jaar kan wachten op een Skoda waarbij je ook nog eens opties mist... Dan snap ik de mark-up wel. Maar een Tesla is snel beschikbaar :arghh:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan