Porsche Cayman 718

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
Antwoord van de ANW is dan ook een antwoord dat geen sluitend antwoord is. “Als iets in orde is” … tja redelijk logisch.
Ik ga er ook vanuit dat wanneer de batterij en lader in orde zijn dat zoiets niet gebeurt. Gaat hem eerder over hoe groot de kans is tot zoiets.

Rookmelders hangen er in onze woning , maar zou het veel liever vermijden dat deze afgaan.Uiteraard zijn er genoeg andere toestellen in huis die in brand kunnen schieten, maar zou de kans “op” gewoon willen verkleinen.

Dus voor mezelf , s nachts ga ik hem niet gebruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
1. De showroom was "pas in januari 2013 vernieuwd" - geen erg actueel verhaal dus. Zijn er wel veel (recentere) van?
2. Er branden ook legio huizen af na kortsluiting in de meterkast, wat niet inhoudt dat meterkasten per definitie gevaarlijk zijn.

Er kan altijd wel eens iets misgaan, het blijft techniek en die kán nu eenmaal falen. Maar met goed materiaal is de kans daarop niet zo heel groot. Door met de auto aan het verkeer deel te nemen loop je een grotere kans op schade, statistisch gesproken.
 

EdK

Forumguru
kortsluiting in de meterkast
Kortsluiting in kast veroorzaakt geen brand, hiervoor zijn nu juist zekeringen geplaatst die er dan uitklappen
En zit er kortsluitng in de meterkast dan vliegt de hoofdzekering er uit.
Ondeugdelijke verbindingen kunnen wel een brand veroorzaken !
Dus niet goed aangedraaide contacten met een redelijke belasting !
 

Rallye

Forumguru
Als je het niet vertrouwt kun je er het beste een tijdklok of slimme stekker tussen zetten.

Speciaal voor mijn e-bike heb ik in de mijn garage/schuur ook een rook/CO2-melder geplaatst. Fietsen vallen nog wel eens om. - niet best voor de accu.

Blijft mooi zo’n Porsche trouwens!
 

leon-cupra

Forumguru
Gisteren een ganse dag de lader gekoppeld. Tegen s avonds batterij terug volledig opgeladen.
Kan ik terug met een gerust gemoed slapen : lader hoeft er niet meer aan en de batterij terug in goede conditie :D
 

LdN

Forumguru
Verbaas me een beetje over de angst dat een acculader brand zou kunnen veroorzaken, denken jullie ook zo na over allerlei andere elektrische apparaten die de meeste mensen tegenwoordig allemaal in huis hebben zoals modems, routers, switches, TV's, soundbars, settop boxen, koffie machines etc.etc. De meeste van die apparaten staan 24/7/365 gewoon aan of op een standby stand en zijn dus altijd "aan".
Als dat soort apparaten een brand veroorzaken dan staat het maar zelden correct in het nieuws vermeld.
Ik zie in een acculader niet meer risico dan in al die andere apparaten en zeker druppelladers zijn geschikt om 24/7 aan te staan anders hebben ze weinig zin.
De meeste branden waarbij een lader betrokken is en waarvan je vaak de filmpjes kan vinden van ontbrandende en ontploffende elektrische scooters enz. ontstaan niet in de lader maar in de accu t.g.v. een interne fout in die accu waardoor een ongecontroleerde chemische reactie ontstaat die zorgt voor een z.g. thermal runaway. Loodaccu's zijn niet erg gevoelig voor dit soort fouten al komen ze wel voor, de huidige op lithium gebaseerde accu's zijn er vele malen gevoeliger voor.
 

Tees

Donateur
Inderdaad kan elk elektrisch apparaat problemen veroorzaken met brand tot gevolg. Belangrijk verschil tussen een TV en een druppellader, is dat de eerste in je woonkamer staat en de laatste in de garage. Veel mensen hebben wel een rookmelder in of nabij de woonkamer (tegenwoordig in NL zelfs verplicht op elke verdieping minstens 1), maar niet in de garage. Dus ik zou wel adviseren ook daar een rookmelder te installeren (al dan niet geschakeld met de andere rookmelders in huis), niet perse vanwege de druppellader maar vanwege eventuele elektrische apparatuur in t algemeen.
 

leon-cupra

Forumguru
Het was gewoon iets waarover ik bedenkingen had. Echt angst is veel gezegd. Laat er mijn slaap niet voor maar als ik het kan vermijden, dan liever.

Weet uiteraard dat andere toestellen ook brand kan veroorzaken. Sommige toestellen kan je gewoon niet uitschakelen omwille van de werking(koelkast, ventilatie, …). Sinds een paar jaar doe ik wel s avonds mijn “ronde” in huis voor ik ga slapen. Partner heeft de gewoonte om s avonds nog de iPads en dergelijke op te laden, die laders trek ik uit. We gaan ook s avonds de droogkast niet in gang zetten wanneer we gaan slapen … kleine moeite om grote gevolgen te vermijden.

En rookmelders hangen er ook in huis, naast de veiligheid ook om in orde te zijn met de verzekering.
 

leon-cupra

Forumguru
Nog eens even een update. Sinds het vriesweer de Cayman wat meer gebruikt en de fiets wat meer in de garage laten staan.
Best triestig om zo een wagen voor 1,5km te gebruiken maja … ga niet ander werk zoeken om wat meer te kunnen rijden. Dichtbij huis werken is zo een luxe.
Wat betreft het eigenaar zijn van een Cayman, hele grote kans dat hij volgend jaar zijn plaats gaat moeten ruimen voor iets anders. Sinds een paar maand een (kleine) onderneming opgestart in bijberoep en dat gaat eigenlijk enorm goed. Had als eerste doel gesteld om na een jaar met mijn bijberoep een wagen te kunnen betalen en dat hebben we eigenlijk al na een paar maanden gehaald :D
Aangezien het nu al enorm goed gaat, is het dan ook tijd om fiscaal gezien het 1 en ander te optimaliseren. Met de winst die ik nu reeds maak, ga ik “veel te veel” belastingen betalen. daarnaast als 1manszaak wordt de winst bij mijn gewoon loon opgeteld waardoor ik op mijn gewoon loon ook nog eens meer belasting zal betalen - nl door in een hogere schijf van belastingen te komen. Willen we dus vermijden. Als online-onderneming, wat is dan de grootste kost in een onderneming (met uitzondering van de handelsgoederen en een pand is nog niet aan de orde) … een wagen :deuk:
De Porsche is fiscaal gezien enorm oninteressant. Kan wel beroepskilometers inbrengen maar dat valt in het niets met de werkelijke kost. Dus de oplossing is : iets fiscaal gunstig kopen (en erg dat we dat vinden , een andere wagen kopen:deuk:). Partner heeft absoluut geen negatieve opmerkingen mbt mijn “plan”, dus in principe is er een “go”.

Waar ik (terug) naar aan het zien ben, is een BMW 530e touring. Fiscaal interessant, lekker rijden, comfi, geen last van oplaadproblemen (EV wil ik nog niet aangezien we op andere vlakken nog te veel voordelen hebben met onze huidige thuis- installatie, met een EV moeten we thuis aanpassingen doen en dan zijn we al de voordelen kwijt en dat gaat over redelijk wat geld), vind het naast een A6/E-klasse de mooiste en bang for bucks krijg je er veel voor terug (vergeleken met vb een 330e/c300e die amper goedkoper zijn).

Dus het plan is: als het eens niet regent, de Porsche wassen, foto’s trekken, online zetten , proberen te verkopen. De deadline om de Porsche verkocht te krijgen is mei (want in juni verandert de fiscaliteit in BE). Eens de Porsche verkocht is, op zoek naar een opvolger (of ik moet een mooi inruilaanbod krijgen). Waarschijnlijk ook de opvolger in DE zoeken. Het prijsverschil tussen DE en BE is momenteel te groot om het links te laten liggen.
 

EdK

Forumguru
@hemi24 dat hoeft hij niet meer te weten, hij rijd nu dagelijks zijn woon/werk verkeer dus die accu laad voldoende bij .. :deuk:
 

leon-cupra

Forumguru
Ach @EdK , met een tankkaart van het werk is het dan ook nog eens goedkoop :deuk:
Had ook nog de mogelijkheid tot een bedrijfswagen maar +5j met dezelfde wagen rijden … daar passen we voor :deuk:
 

hemi24

Forumguru
1,5 km woon-werk en dat bij 5 dagen per week werken, een verbruik van 1 op 10 en een benzineprijs van 2 euro/liter…
Dus in feite heb je een tankkaart van het werk voor nog geen €3,- per week..?
 

leon-cupra

Forumguru
1 op 5 tot 1 op 4 op dat kort ritje @hemi24 :arghh:
Ik kan met mijn tankkaart zowel diesel als benzine tanken. Dus de Superb wordt ook gevuld met mijn tankkaart en af en toe een wagen van mijn schoonouders :deuk:
(Heb een tankbudget van 100€/maand en moet niet percé voor mezelf zijn).
 

dirkie996

Forumguru
@leon-cupra : heeft de Superb van uw vrouw dan geen tankkaart, aangezien 't een firmawagen is? De brandstofprijzen moeten ook niet veel meer stijgen, want dan is die 100€ zo opgesoepeerd. Onlangs tankte ik voor 96€ in onze Karoq.
 

leon-cupra

Forumguru
@dirkie996 , de Superb is wel een bedrijfswagen maar in de vorm van het cafetariaplan (brutoloon inleveren en wagen in de plaats). Ze heeft een tankkaart maar niet onbeperkt. Zij heeft een budget van 75€ per maand voor privé-kilometers. Werkgerelateerde kms komen bij het budget van 75€.
Momenteel moeten we aan verschillende familieleden vragen om met onze kaarten te tanken want we krijgen beiden amper ons budget van 175€ per maand op. Partner werkt ook maar op 6km van thuis. Sinds Corona ook meer thuiswerk, opleidingen zijn sinds Corona ook meer en meer online,… aantal kms/jaar is bij ons beiden de laatste jaren drastisch gedaald.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan