Plaatsen beschermrooster condensor

Al schade aan de condensor gehad door steenslag?


  • Totaal aantal stemmers
    86

Cordoba

Forumguru
@Disaster-Master Door de honingraat zal nog best wel wat steenslag en dergelijke komen, maar als je dat vergelijkt met mijn Fabia waar de hoogte van de ondergrill is verdeeld in tweeën door een lamel halverwege de hoogte, en in de breedte zitten er 2 of 3 lamellen tussen de mistlampen. Een andere oplossing is om zelf een soort kippengaas achter de honingraat te bevestigen, dat moet voldoende helpen (heeft iemand anders in dit topic ook al gedaan).
 

foxxie2

Senior Member
Heb ondertussen 2 roosters erin. Eentje beneden en eentje door midden geknipt en bovenin gemaakt. Mede door dat beide honinggraad is vind ik proberen te voorkomen wel een fijn idee.
 

RoyK

Senior Member
Ook ik had een setje besteld, vanavond heb ik bekeken hoe ik dit moet monteren. Nu is mijn vraag, het kunststof rooster druk ik tegen de condensor, alleen hoe ze ik m met de klemmetjes vast? Druk ik de pootjes verticaal willekeurig tussen de lamellen?
 

turboturbo

Forumguru
Nee, niet willekeurig. Ze passen precies verticaal tussen één koelkanaal.

De haakjes of armpjes van die haakjes vallen dan precies over 2 plastic randen van het rooster. De 'beentjes' haken precies achterop de condensor.

Edit; als je bedoelt waar ze moeten qua positie op de condensor, dat maakt idd niet uit. Doe gewoon alle vier de hoeken en dan over de rest van de breedte op vervshillende hoogtes nog een paar...

Heb toevallig deze week het rooster ook op de condensor van m'n pa's Citroën bevestigd. Dat paste ook exact!
 
Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
Bij mij was de condensor van de FR ook gesneuveld

Gelijk maar goed aangepakt

20180422_204400.jpg


20180423_131550.jpg


20180423_143640.jpg


20180423_160000.jpg


20180423_160014.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Mooie klus Jeroen. Het extra gaas, is dat kunststof of metaal (kan het op foto niet goed beoordelen, of ik afgeknipt wit kunststof (door vervorming wit) zie, of zwart gelak metaalgaas.

Condensor gesneuveld door steenslag, ondanks de relatief fijne honingraat, of door iets anders?
 

Jee13

Forumguru
Hoi Gert

Mijn condensor was gesneuveld door steenslag
Ik heb deze zelf vervangen en doordat ik alles los had kon ik er goed bij om een OEM+ oplossing uit te voeren

Het rooster dat ik gebruikt heb is van metaal met kleine diameter. Simpel rooster van merk Autostyle. De FR grill heeft van zichzelf forse gaten, mijn RS had ook forse openingen.

Het ging mij metname om het laagste deel, maar had voldoende rooster om ook achter de bovenste grill te verwerken

Stom dat fabrikanten niet standaard de condensor wat beter afschermen. Zou houden ze mooi bedrijven bezig die natuurlijk graag een reparatie voor je doen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat 2 euro kostenbesparing op een nieuwe auto belangrijker is, dan voorkomen van een dure reparatie. Daarnaast weegt dat gaas ook nog eens 150 gram, en dat extra gewicht is nadelig voor de emissie-waarden.
 

Spinal

Forumguru
Het is wel race gaas, dus meteen 10PK erbij :jaja: Ik zat zelf ook aan deze optie te denken maar het originele rooster is makkelijker te plaatsen
 

Rofffel

Forumguru
Geld bovenstaande problematiek ook nog voor de O3? Anders ga ik dat binnenkort ook ff fixen, voor t fout gaat.
Moet de bumper er toch nog even vanaf hebben.
 

EdK

Forumguru
Zou wel voor RVS kiezen dan , anders sta je over enkele jaren het weer te vervangen omdat hij verroest is......
 

Lizden

Senior Member
0CA1B45A-DA51-4FE4-85C9-FB7187B65D5F.jpeg 3CB89A61-8C5B-4D6D-B98B-3A6C465D5106.jpeg 210C5391-4E08-46A4-A516-93B7946D3A78.jpeg

Vorig jaar gehele airco systeem moeten vernieuwen, condensor, pomp echt alles! En dat is duur dus voor de zekerheid een stuk race gaas ter bescherming achter de grill.

Heb een stuk genomen van 100 cm bij 33 cm. Hier heb ik 2 stukken van gemaakt van 48 bij 33 cm.

Deze naast elkaar gezet onder vast aan middelstijl boven in de hoeken vast aan de carrosserie. Wat tyrips om ze bij elkaar te houden en klaar. Zit mooi halfrond voor de condensor
 

Cordoba

Forumguru
@Lizden Ik weet niet wat de huidige prijs is, maar ik heb destijds voor een bedrag tussen 7 en 8 euro een OEM beschermrooster aangeschaft voor mijn Fabia I, dat beschermt de koelkanaaltjes, en laat koelvinnen vrij. Het was bij mij preventief, maar de meesten plaatsen pas zoiets nadat ze eerst een keer de portemonnee hebben mogen omkeren voor dure reparatie.
 

Cordoba

Forumguru
@Lizden Het onderste stuk is in de praktijk ook het kwetsbare deel, als je dat onvoldoende vindt kun je er nog een 2e exemplaar boven plaatsen achter de normale grill.
 

ergees

Lid
@Lizden ik had precies hetzelfde gaas op ongeveer dezelfde wijze netjes voor mijn condensor geplaatst.Bij een klein probleempje met een ventiel( ben de naam even kwijt) in het aircosysteem dat vervangen moest worden merkte de monteur op dat ik dat gaas beter weg kon halen omdat het de koeling hinderde en het aircosysteem zwaarder zou belasten.Wat denken anderen over deze bemerking kan dat kloppen? want ik zou het gaas het liefste weer terugplaatsen
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Theoretisch hindert het OEM rooster natuurlijk wel minder dan zoiets als zo een - excusez le mot - 'kippengaas'... Omdat het OEM rooster alleen voor de leidingen zit, en de lamellen zelf bloot laat.

Toch kan ik me haast niet voorstellen dat dat gaas zoveel lucht tegen zou houden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan