Plaatsen beschermrooster condensor

Al schade aan de condensor gehad door steenslag?


  • Totaal aantal stemmers
    86

ergees

Lid
@Peter-036 de monteur zinspeelde op het feit dat juist het harder moeten werken van de airco het kapotte expansieventiel had veroorzaakt.Ik twijfel hier een beetje aan vandaar dat ik benieuwd ben naar de mening van anderen.Ik wil graag dmv een simpel stukje "gaas" mijn condensor beschermen , maar als dat weer schade aan het systeem kan veroorzaken laat ik het liever.
 

Cordoba

Forumguru
Een kapotte condensor kost je al snel honderden euro's aan reparatie (een beetje afhankelijk van de auto), ik weet niet wat de kosten zijn van een expansieventiel, maar ik gok dat dit een veel goedkopere reparatie is.

Daarnaast dekt het OEM beschermrooster zoals @turboturbo al aangaaf, de koelkanalen af (voor steenslag) en laat de lamellen vrij voor de koeling. 'Kippengaas' laat ook het grootste deel van de koelkanalen in de condensor vrij, dus blokkeert de koeling veel minder. Als je het gaas op een zekere afstand vóór de condensor hebt zitten, zal de condensor ook bij een boomblad op het gaas, nog steeds een behoorlijke koeling toestaan. Aan de andere kant: in de herfst als je last van boomblad hebt, hoe hard moet de airco dan werken?

Kortom ik zou weinig waarde hechten aan de opmerking van deze monteur, zeker als je wat van aerodynamica weet: dat gaas zit al min of meer in de luwte doordat het achter de grill zit, dat betekent dat het pakweg de helft van de luchtweerstand geeft die het zou hebben als het gewoon de volle wind zou pakken. (de luchtweerstand is dus ook een maat voor de blokkering van de luchtstroom over de condensor)
 

turboturbo

Forumguru
Hmmm.... Dat rooster doet me meer denken aan mijn vroegere bedbodem (MDF waar kleine gaatjes in zaten voor ventilatie)
Dit stuk ijzer heeft toch wel een stuk hogere dichtheid dan het gaas uit het voorbeeld van @Jee13 : die heeft een veel meer open structuur. Ik zou dit toch zelf ook niet doen, moet ik zeggen. Dit is dus even ingeschat op de foto die je nu geplaatst hebt.

Ik zou me inderdaad voor kunnen stellen dat dit stuk ijzer de koeling/rijwind (voor het motorblok, heb ik het nog niet over de warmte afgifte van de condensor) redelijk blokkeert. In de winter lijkt het me geen probleem, zie bijv ook de ervaringen in het wintergrille topic: je kunt rustig een of zelfs beide grilles afdekken. Er zal nog voldoende (zeer koude) buitenlucht via de onderkant aangezogen worden.

Je zou in de zomer tijdens een hete dag eens kunnen testen of de koelvinnen relatief snel aan slaan (bijv. als je even stil staat of stapvoets rijd) Ook zou je dmv een uitlees apparaatje de koelwater temperatuur in de gaten kunnen houden. Je moet dan wel de airco uit laten, want een ingeschakelde airco zorgt ervoor dat de ventilatoren sowieso op een lage snelheid al continue draaien.

Hoe dan ook, op deze manier kan je condensor nog onmogelijk beschadigd raken door steenslag :)
 
Laatst bewerkt:

ergees

Lid
@turboturbo je hebt me nu toch wel even aan het denken gezet, en ik heb nog eens goed naar het eerder getoonde "gaas" gekeken.Inderdaad blokkeert mijn gaas best veel,en had de poolse monteur misschien toch een punt,ik ga binnenkort maar eens een middagje gaatjes opboren:)
 

ergees

Lid
ben inmiddels al begonnen de gaatjes op te boren omdat ik toch ook denk dat dat geen kwaad kan, overigens herrinner ik me nu, naar aanleiding van de post van @Cordoba wat mijn dochter kwijt was toen de lekkende condenser van haar "nieuwe"tweedehandse skoda octavia( bj 2005 2.0TDI edition 100) vervangen moest worden, alles bij elkaar afvullen ,lekcontrole en plaatsing van oem condenser 200 euro.Daar kan je nog bijna voor naar Polen komen en er een kleine vakantie aan vastplakken.IK was zelf voor het plaatsen van een nieuw expansieventiel + afvullen 75 euro kwijt.Dat maakt autorijden hier nog extra leuk:)
 

Cordoba

Forumguru
De foto maakt veel duidelijk: je hebt geen gaas geplaatst, maar geperforeerde plaat.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om óf de plaat te vervangen door fijnmazig gaas, óf de OEM bescherming. OEM-beschermrooster kostte mij destijds in Nederland iets van 8 euro, dus die kosten vallen nogal mee.

gaas10RVSgeweven.jpg
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad. De monteur heeft gelijk. Dit is geen rooster, maar geperforeerde plaat. Dit zou ik nooit voor de condensor plaatsen. Dit geeft zoveel weerstand, ik schat dat er nog geen 10% van de lucht doorheen komt. Normaliter wordt zogenaamd "racegaas" gebruikt:
autostyle_racegaas_ruitvormige_maas_125_x_25_cm_aluminium_zw_243181.jpg
 

EdK

Forumguru
maar geperforeerde plaat
Is geen geperforeerde plaat , want dan word er materiaal weg gestanst.
Dit is gestanste plaat , maw de plaat word ingesneden en het materiaal word in het profiel wat je ziet gezet.

Het heeft een naam , alleen ik kan hier niet opkomen.
maar met dat soort plaat ( rooster ) heb je meer weerstand dan je lief is en derhalve te weinig lucht bij je condensor krijgt
 

Cordoba

Forumguru
Is geen geperforeerde plaat , want dan word er materiaal weg gestanst.
Dit is gestanste plaat , maw de plaat word ingesneden en het materiaal word in het profiel wat je ziet gezet.

Ik heb geen idee wat je hier probeert te zeggen Ed. Geperforeerde plaat wordt van oudsher vaak gestanst, maar dat hoeft niet persé, het kan ook via boren, lasersnijden, waterstralen of wat dan ook.
 
Bovenaan Onderaan