Plaatsen beschermrooster condensor

Al schade aan de condensor gehad door steenslag?


  • Totaal aantal stemmers
    86

Joske

Forumguru
Allen,

zou op mijn O2 combi ook wel zo een condensorbescherming willen plaatsen. Gaat dit dan met de opgegeven artikelnummer (uit ETKA) 1K0820746 ? Moet ik de bumper verwijderen (liefst niet.. :shamefullyembarrased:) om dit te plaatsen, of is het gewoon "opklikken" met de clipsen?

In bijlage enkele foto's, het lijkt alsof er 3 koelroosters achter elkaar geplaatst zijn?

En een poll uit nieuwsgierigheid :rolleyes:

koelrooster_001.jpg

koelrooster_002.jpg
 

robm84

Actief lid
Ben toch wel benieuwd hoe het eruit ziet.
Je geeft wel een art. nummer, maar heb je er ook toevallig ene prijs bij??
 

Joske

Forumguru
iets van een €7 dacht ik gelezen te hebben in het topic in subforum Fabia II (foto's zou in orde moeten zijn nu ;))
 

Rallye

Forumguru
Ik wil graag nog een mogelijkheid in de poll: nee, ik heb nog geen schade gehad, maar ik heb wel een rooster geplaatst. Zal als ik tijd heb de rekening er even bijpakken.
 

andrehj

Forumguru
Allen,

zou op mijn O2 combi ook wel zo een condensorbescherming willen plaatsen. Gaat dit dan met de opgegeven artikelnummer (uit ETKA) 1K0820746 ? Moet ik de bumper verwijderen (liefst niet.. :shamefullyembarrased:) om dit te plaatsen, of is het gewoon "opklikken" met de clipsen?

In bijlage enkele foto's, het lijkt alsof er 3 koelroosters achter elkaar geplaatst zijn?
Foto's werken hier wel goed.
Monteren kan zonder de bumper te verwijderen (heb ik gehoord).
Standaard rooster past niet op een S2 (heb ik gehoord, maar moet ik nog zelf testen).
En 3 koelroosters klopt: Airco condensor, radiator en intercooler.
En volgens mij heb je niet alleen een rooster nodig, maar ook een aantal bevestigingsclips.
 

polf

Senior Member
Ik heb het genoemde rooster ook geplaatst.Ik wist niet wat het was en heb voor die iets van 10,- euro het erop gewaagd. Stel je er niet teveel van voor. Het bedekt alleen de dunne buisjes van de condensor waar de vloeistof doorheen gaat. De fragiele oppervlakte vergrotende tussen lamellen blijven vol in de aanvliegroute van stenen,vliegen, muggen,bijen en noem maar op wat er in terecht komt. Montage is idd met clipjes die je tussen de lamellen door steekt. Het kost niet veel en het is niet veel zullen we maar zeggen. Rond de 10,- euro voor materiaal en 15 min prutsen tussen je bumper en condensor zonder iets te verwijderen. Als je het echt wilt beschermen kan je beter met horrengaas aan de gang in een frame wat je ervoor laat zakken. Je ziet die profielen het nog wel eens bij de bouwmarkt als zelfbouw pakket.
artikelnummer (uit ETKA) 1K0820746 even in google afbeeldingen stoppen en je hebt een idee hoe het eruit ziet.

Grt Polf
 

Rosinfield

† In Memoriam
dat was exact wat men mij bij de dealer vertelde; stel je er niet te veel van voor, maar het zijn de kosten niet dus baat het niet....

Ik heb mij voorgenomen het 1 x te laten doen (die condensor vernieuwen). Gebeurt het nog eens dan schakel ik over op Mexicaanse airco.

Overigens lijkt me dit nu typisch een typen-overschrijdend topic
 

polf

Senior Member
Voor de prijs die de dealer rekent kan je het niet eens laten verzenden. (als iemand anders het al kan leveren.) Als je het niet bij je eigen dealer wil halen dan ga je toch gewoon naar VW, Audi of Seat dealer toe.Ze zullen het wel moeten bestellen maar over het algemeen betekend dat de volgende dag in huis.
Clips 3D0867646 kosten €0,30 per stuk en met 8 blijft het rooster 1K0820746 van €7,58 prima zitten. Ik verbaas me er steeds meer over hoe goedkoop een hoop originele onderdelen zijn t.ov. het after market spul. Ik haal steeds meer bij de dealer omdat in veel gevallen ze gewoon goedkoper zijn en de laatste modificatie status hebben. Kwestie van vergelijken dus.
Ik gebruik vaak de volgende site om de dealer prijs te vinden.
http://www.wwsmit.nl/onderdelen/opzoeken/overzicht.html

Greetz Polf
 

Cordoba

Forumguru
De monteur die het bij mij (als service) heeft geplaatst had eigenlijk precies een omgekeerde redenering van wat ik hier boven lees. Zijn redenering:
- de kanaaltjes waar je lekkage op kunt krijgen worden beschermd
- de koelvinnetjes aan die kanaaltjes worden niet afgedekt, dus houden hun koelcapaciteit, en als die wat beschadigen is het geen ramp (in tegenstelling tot lek koelkanaal, kan gelijk vervangen van radiateur/condensor nodig zijn).

Overigens was de monteur eerst van plan van alles te verwijderen, tot ik met de opmerking kwam dat openen van de motorkap misschien al voldoende was. Bij mijn auto was er genoeg ruimte doordat de grill met de motorkap mee omhoog beweegt, en heb je genoeg ruimte om het zo aan te brengen. Of je genoeg ruimte hebt, zul je per automodel dus moeten beoordelen, anders zul je wel wat moeten demonteren, maar mogelijk is de bodemplaat onder het motorblok verwijderen op een hefbrug al genoeg.
 

andrehj

Forumguru
@Cordoba: ik ben het met je monteur eens, het rooster beschermt precies de juiste delen. Maar montage is bij een S2 wat bewerkelijk, omdat je (na het openen van de motorkap) eerst de gril moet verwijderen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb 'm binnen, rooster + bevestigingsclipjes.

7xqo.jpg


Helaas voor mij te laat; kreeg gisteren te horen van de dealer dat de condensor lek is. En dat terwijl ik 22 mei nog een airco service beurt heb laten uitvoeren (incl. uitgebreide lektest)..... :cry:
Prijsopgaaf reparatie: bijna 800 euro.
 

Cordoba

Forumguru
Jammer dat je niet eerder over dit roostertje hebt gelezen, kan echt een forse reparatie voorkomen, zoals dit weer eens duidelijk maakt. Ik denk overigens dat reparatie bij een gespecialiseerde garage in plaats van de dealer nog wel een een forse besparing kan betekenen, maar zal nog steeds een dure reparatie zijn.

Zuur, dat het net voor montage blijkbaar alsnog is fout gegaan.
 

turboturbo

Forumguru
Hmja, ik heb al contact gelegd met mijn airco specialist die gaat er maandag zijn (UV) licht even over laten schijnen. Het zou ook een leiding kunnen zijn, nl.
En idd condensor vervangen zou bij hem 6 meier kosten, en je hebt er ook wel die doen het voor 450 heb ik gezien. Maar misschien dat daar nog verschil zit in of bijkomende kosten, zoals bijv. opnieuw vullen etc. apart worden berekend of niet.... Zodat je onder de streep op hetzelfde uit komt.

Btw ik heb het gezien en het ziet er in mijn geval niet naar steenslag schade uit (vzv ik kan zien) Dat roostertje beschermt zeker iets, denk ik, maar niet alles (zeker niet het rotten/corroderen van de aluminium leidingen, keerringen, koppelingen etc.)
 

Cordoba

Forumguru
Voor verroeste leidingen/keerringen of koppelingen hoef je de condensor toch niet te vervangen, maar alleen het betreffende onderdeel. Opnieuw vullen enz. krijg je natuurlijk wel voor je kiezen, ook als er een 'lullig' stukje slang lekt, of een koppeling.
 
Bovenaan Onderaan