Plaatsen beschermrooster condensor

Al schade aan de condensor gehad door steenslag?


  • Totaal aantal stemmers
    86

TheoStek

Forumguru
@turboturbo regelmatig controleren op vervuiling, vliegen/insecten, bladeren, e.d. is er vuil zichtbaar dan met luchtdruk wegblazen en geheel de condenser door blazen in de richting van de lamellen.
Geen lucht voorhanden kan dit met een waterstraal verricht worden, dit dient te geschieden als de motor niet draaid en de condensor koud is.
Na de winterperiode zeker de condensor controleren of er strooizout op zit.
Lamellen mogen niet dicht zitten of omgevouwen zijn, dit heeft invloed op de nakoeling en zal hierdoor de ventilator meermaals aan slaan om de druk te verlagen.
Zoals bij ertromp op de tweede foto goed te zien is, is de condensor verrot en zit pot dicht...dan wordt het serieus nadenken om te gaan vernieuwen...
 

turboturbo

Forumguru
Precies, schoonmaken (blazen) dus, bedankt! Daar dacht ik al aan.

Is dat iets wat je tijdens het autowassen mee kan nemen af en toe? Ik heb het vooralsnog niet aangedurfd met een hoge druk spuit op die kwetsbare lamellen....
 

TheoStek

Forumguru
Dat kun je idd met een gardenaspuit uitvoeren zoals @Joske vermeld en kan bij iedere wasbeurt meegenomen worden, mits de motor niet loopt en de condensor koud is.

Aluminium is een goede warmte geleider en koper ook, maar koper is ten opzichte van aluminium duurder en zwaarder, dan ligt het er nog maar aan hoe en wat gefabriceerd is. Koper ligt hoger dan aluminium, en is minder lichtgewicht en buigzamer..tegenwoordig worden condensors vervaardigt uit twee legeringen en wel CCA (Copper Clad Aluminum, aluminium met wat koper). Koper, aluminium, vormen corrosie, koper wordt groen en aluminium slaat wit uit, zelfs gegalvaniseerde plaat roest en rvs ook.

Dat is wat ik ook al eerder had aan gehaald dat metall/copperplating optreedt.
We weten allemaal, of ja de meeste dan toch..dat materialen krimpen bij koude, ofwel uitzetten bij warmte..en dat is te vergelijken met een koekepan die vanaf het vuur meteen naar koudwater wordt gedeponeerd, of een druppel op een gloeiende plaat.

Met de hogedrukspuit nooit doen, die spuit de lamellen plat.
 

TheoStek

Forumguru
Dan nog een berichtje aan Jee13, wat ik nu pas lees...jouw opmerking over "ben je zieltjes aan het winnen"! slaat bij mij in het verkeerde keelgat..maar doe alsof ik het niet gelezen heb, dat is een bijdrage die totaal nergens op slaat.
Maar goed, als jij een zieltje bent en je meld je aan bij de nazomermeting, is voor jou de prijs 121 euro.
 

Cordoba

Forumguru
Nog even een opmerking met betrekking tot het corrosieprobleem: een minimaal pitje kan het begin van een corrosie probleem vormen, dus kán een steenslag oorsprong hebben. Door corrosie wordt het oppervlak sowieso ruwer, dus dat is achteraf eigenlijk niet meer vast te stellen.

@TheoStek Weet je of er voor condensors ook alclad wordt gebruikt? (alclad is een plaat van aluminiumlegering, waar onder en boven een folie van zuiver aluminium is gelegd, en dat geheel wordt op elkaar gewalst, zodat je een plaat krijgt waar het oppervlak uit zuiver aluminium bestaat (corrosiebestendig onder normale omstandigheden), met een kern van alu-legering (sterkere kern).

Overigens aluminium (en aluminiumlegeringen ook) zet veel meer uit dan andere metalen bij opwarmen, dus dat levert in de constructie extra aandachtspunten op. Het wit uitslaan van een aluminiumlegering (begint vaak met puntjes), is een teken dat er magnesium in zit, wat uit de legering komt, zodat je een soort gatenkaas over houdt. Dat is ook het probleem met vliegtuigen uit de laatste periode van W.O.II na enkele decennia begonnen die wit poeder rond te strooien, en de resterende sterkte loopt na 40-50 jaar zo terug dat gewoon op de grond staan, soms al een te zware belasting is. Overigens geoxideerd zuiver aluminium is transparant (vandaar dat je het niet ziet op aluminium), alleen onder speciale omstandigheden kan Al2O3 een dikke laag vormen, en dan wordt het ruw, en door de ruwheid lijkt het dan wit (zoals alle ruwe oppervlakken).
 
Oud topic, maar weer iemand of die beschermroosters op de pon webshop op de O3 passen? Probeer altijd dergelijke schsde voor te zijn; heb op de SV650 op de radiateur en oliecooler ook dergelijke roosters zitten.

Op de ponwebshop staan er 3, yeti S2 en O2. Alle 3 zelfde type/artikelnummer/afmeting.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij heeft mijn garage die ook gemonteerd (maar daar heb ik geen rekening van, dus helemaal zeker ben ik niet):

IMG_5224.JPG
 

Cordoba

Forumguru
Oud topic, maar weer iemand of die beschermroosters op de pon webshop op de O3 passen? Probeer altijd dergelijke schsde voor te zijn; heb op de SV650 op de radiateur en oliecooler ook dergelijke roosters zitten.

Op de ponwebshop staan er 3, yeti S2 en O2. Alle 3 zelfde type/artikelnummer/afmeting.

Als ik het goed heb is er maar één rooster voor alle Vagmodellen. Bij mijn Fabia is dat kunststofrooster kleiner geknipt, zodat het op de condensor in de F1 past. Ik vraag me wel af of het bij de huidige generatie nog nodig is, bij mijn Fabia zijn de roosters onder in de bumper zeer grof en komen er makkelijk stenen binnen tot 2 cm doorsnee.
 

turboturbo

Forumguru
Idd gewoon afknippen langs één zijkant.
Bij m'n Fabia I moest ik knippen, op m'n Octavia I past ie precies.
 

Michelv.

Forumguru
Klopt niet, de lijntjes van het roostertje lopen anders dan van de condensor, is bij mij ook het geval(maar ik heb dan geen originele condensor maar een imi)
 
Heb inmiddels iets gevonden...
Er is een wisseling geweest van condensors.
Het oude type "Showa" (1K0 820 411Q) heeft per 10cm hoogte 10 coollijnen.
In mijn O3 zit een condensor "Modline" (5Q0 816 411M) en heeft 13 coollijnen per 10cm hoogte.

Dus de protector van de webshop zal dan niet mooi uitlijnen.

Iets anders van wat erop zou moeten passen kon ik nog niet vinden..
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan