Plaatsen beschermrooster condensor

Al schade aan de condensor gehad door steenslag?


  • Totaal aantal stemmers
    86

Joske

Forumguru
mja, de buitenlucht passeert eerst de sensor alvorens naar de condensor te gaan. Het meetpunt van de temperatuursensor zit trouwens op de "kop" dus de condensor zal bij een auto in beweging geen invloed op de gemeten temperatuur uitoefenen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tevens tamelijk marter-proof spul, zo te zien.
Is misschien ook wel iets mee te fabrieken om de kabels af te schermen?
 

guitar_billy

Senior Member
@turboturbo, het is eigenlijk heel eenvoudig.

De grille van de niet-RS, PFL bestaat uit drie delen tussen de mistlampen die gewoon geklikt zitten. Begin met de buitenste delen langs de mistlamp, als laatste het middelste deel, gewoon even kijken hoe de vingers erin geklikt zijn dan weet je wel hoe je de boel eraf kan wringen/wiebelen.

Daarna heb ik het gaas in de lengte en breedte op maat gemaakt; iets te hoog maar bovenin zit er een sleuf in de bumper (achter het kenteken) dus daar kan die mooi in. Als je goed kijkt zie je dat ik twee stukken gaas achter elkaar heb; het gaas dat ik kon kopen was helaas niet breed genoeg. Omdat dit eigenlijk een onverwachte klus was heb ik het maar zo maximaal laten overlappen, kan het altijd nog aanpassen.

Het zit dan vast met draad die ik om de drie verticale spijlen heb gedraaid, iets van 5 per spijl. Over deze spijlen komt de grille weer dus je kunt niet te dik draad gebruiken. Het voordeel is dat je er helemaal niets van ziet als je de grille er op drukt. Oh, en aan de zijkanten heb ik nog een paar gaatjes door het plastic geboord om ook de zijkanten vast te kunnen zetten. Autobahn-proof zeg maar. :D

Ten slotte had ik nog wat moeite om beide stukken gaas helemaal mooi horizontaal parallel te laten lopen, hier heb ik nog wat tie-wraps om beide stukken gaas gedaan om ze parallel te houden. Deze zitten achter de spijlen van de grille, dus ook niet opvallend.

Ik heb de radiateur zo goed als kon schoongemaakt van insecten en andere troep en tot nu toe blijft het heel goed schoon, een teken dat het gaas zijn werk doet.
Het gaas blijft goed vrij van bladeren, bevat wel wat pluisjes en een enkel takje. Hier kijk ik af en toe eens naar.

Al met al kan ik iedereen aanraden iets te doen om de radiateur te beschermen, zeker als je nog een paar jaar met je auto wil rijden. Die van mij is nu bijna 8 jaar oud en ziet er niet uit. veel lamellen al dicht en/of afgebroken. De kosten van zo een bescherming zijn peanuts vergeleken met een radiateur vervanging en evt koeling problemen.
 

lawewing

Forumguru
Naar aanleiding van dit topic gisteren toch ook maar even zo'n beschermrooster gekocht. Kom maar op met die stenen en andere rommel dus :-)
 

TheoStek

Forumguru
Naar aanleiding van een link in een vorig bericht van mij zojuist http://www.skodaforum.nl/forum/i/airco-vraagje.26633/
copper/metalplating is altijd aanwezig en hoeft de condensor niet lekt te slaan door steenslag.

Lezen, raad opvolgen ofwel deugdelijk onderhoud laten uitvoeren...narigheid bespaart u voor langetijd...maar airco is niet belangrijk..totdat deze niet meer werkt en dan is het tijd voor roostertjes...zelfs een insect kan schade aanrichten.
 

machlo

Forumguru
Heb ook zelf gaas achter de onderste grill gefabriceerd. .......zou niet weten waarom je het moet laten. Uiteraard is het goed bijhouden van je airco belangrijk (vrijdag nog laten uitvoeren) maar dat staat toch los van allerlei rommel die ergens wat kan beschadigen??!! Dan maar risico's verkleinen middels gaas.......☺
 

TheoStek

Forumguru
Ik bedoel dat een lek in de condensor niet het gevolg van steenslag hoeft te zijn.
Ligt eraan waar het lek zit..het merendeel van de condensors die ik jaarlijks vervang zijn lek door slecht onderhoud, ouderdom..
 

Rallye

Forumguru
Haha, dat zou mogen hoor! Ik ben in ieder geval gerustgesteld dat ik in ieder geval één manier om lekkages aan mijn condensor heb voorkomen. Alles schade voorkom je toch niet.
 

ertromp

Forumguru
@TheoStek heeft absoluut een punt dat zo'n beschermrooster niet voorkomt dat deze lek raakt. Natuurlijk een risico neem je al weg. Maar ......................................................................................

Helaas zijn er veel voorbeelden van condensors die de 4 jaar levensduur niet meer halen.
Het risico dat de condensor eerder lekt raakt door corrosie dan door steenslag is niet te onderschatten.
Waardoor: Strooizout en omgevingsinvloeden (vervuilde lucht etc) maar ook als je bijvoorbeeld aan de kust woont heeft zoute lucht een grote invloed op het aluminium.
De kwaliteit van het aluminium van de condensors die ook door VAG ingekocht worden bij een zeer grote fabrikant in Tsjechië is aller belabberdst. Er wordt gewerkt met zeer goedkoop aluminium dit om de prijs van onze bolides maar zo laag mogelijk te houden. En gewicht speelt natuurlijk een rol.

Ga nu maar eens kijken naar je condensor.

Dit is mijn condensor na 5 jaar en ca. 66.000km. De condensor is in de 14e week van 2010 geproduceerd zoals je ziet.

P1030103.JPG


Lamellen beginnen er tussen uit te vallen:

P1030104.JPG


Goed te zien is dat door corrosie de lamellen "oplossen" en zie ook die witte aanslag:

P1030108.JPG


Mijn condensor is absoluut dicht maar wat denk je wat het gaat doen met je koelcapaciteit als de warmte niet meer volledig afgegeven kan worden aan de omgeving?? Daar helpen die lamellen namelijk aan mee. En wellicht zullen de iets dikkere leidingen ook uit elkaar gaan vallen door die corrosie.

De condensor van de airco in mijn Mercedes (uit 1971) is nog als nieuw maar vroeguh maakten ze tenminste nog echte condensors van koper.
 

CDK

Forumguru
Ik heb een oliekoeler voor m'n condensor hangen, dus sowieso geen beschermrooster nodig ;) alle beetjes helpen natuurlijk wel, al heeft @TheoStek wel een punt en @ertromp vult dat mooi aan met plaatjes bij de praatjes.
#spam-modus aan..... zieltjes winnen zou niet verkeerd zijn @Jee13 ;) voor 5 september op de nazomer meeting bij TVS (zie mijn handtekening) zijn nog 5 plaatsen over voor een perfect uitgevoerde airco servicebeurt, bij totaal 10 deelnemers zijn de kosten €85,- ......#spam-modus uit ;)
 

turboturbo

Forumguru
@TheoStek kan je daar iets over uitleggen, over dat onderhoud van de condensor en het verband met lekkage?

De nog originele maar 10 jaar oude condensor van mijn Fabia ging 2 maanden na een airco beurt lek, terwijl de monteur had gezegd dat die er voor zijn leeftijd nog keurig uit zag. Hij zei dat ie elk moment lek of stuk kon gaan, leeftijd had daar niet zoveel mee te maken, en dat dat meestal bij de punten is waar de leidingen zitten. Dat gebeurde dus ook, 2 maanden later ging de condensor lek. Overigens aan de voorkant, dus waarschijnlijk toch wel door steenslag (of in elk geval daar is het zwakke plekje mogelijk door ontstaan)

Maar wat ik me dan afvraag; wat kan je specifiek aan onderhoud doen aan de condensor zelf (om lekkage te voorkomen)?
 
Bovenaan Onderaan