Paul met een Octavia I 2.0 met 660.000km op de teller

MaxN

Donateur
Komt er bijzonder goed van af.
Is dit niet iemand van hier? Meen dat ik er over gelezen heb, maar kon het topic niet vinden.

EDIT: Gevonden!!
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het 1e bericht in het topic gerapporteerd, omdat het volgens mij gewoon in dit topic thuishoort, dan staat alles weer lekker bij elkaar.
 

turboturbo

Forumguru
Wat leuk dat jij en je vrouw hebben meegedaan samen. Jullie staan zo trots te stralen naast de Octavia zo met z’n tweeën, komt authentiek over zo :thumbsup:
Maakt mij als O1 bezitter ook weer een beetje trots :)

Over het onderstel verbeteren (nieuwe schokdempers en veren) droom ik ook al een tijdje, maar kosten technisch heb ik dat voortdurend voor me uitgeschoven.

De kritiek op de banden lees en hoor je vaker bij Klokje Rond; dit is kennelijk toch erg persoonlijk hoeveel geld je aan een band wil uitgeven. Ik rijd zelf op 2 splinternieuwe Michelins en voorlopig nog op twee 5 jaar oude Pirelli’s en kan Joeps advies onderschrijven. M’n vorige Skoda ook eens voorzien van 4 x nieuwe Michelins en ik wist niet wat ik meemaakte.

Dat van het stuur scheef staan is dat door versleten draag arm rubbers of moet ie gewoon een keer uitgelijnd worden @Octavia 4T ?
 
Laatst bewerkt:

Octavia 4T

Senior Member
Ja hoor, het is "onze 13" die onderworpen werd aan de onafhankelijke en kritische blik van keurmeester Joep.
Erg leuke ervaring en Joep is echt een prima kerel.
Het was ook precies om reden van die onafhankelijke en kritische blik van een keurmeester waarom ik hieraan heb meegedaan. Je raakt gewend aan een auto zeker na zoveel kilometers. Dan denk je dat wat niet kapot is, nog goed is. Daarnaast weet ik nu ook dat de auto het prima waard is om verder in te investeren. De adviezen van Joep worden dan ook ter harte genomen: 1 april gaat de auto voor een APK waarbij de schokdempers worden vervangen en een setje hulpveren wordt geplaatst. Natuurlijk gelijk de goeie zomerbanden erop. Volgende winter kijk ik dan voor nieuwe winterbanden.
 

turboturbo

Forumguru
Mooi om te horen! En kunnen we je misschien nog helpen met zoeken naar een 2e hands stoel(en) misschien of ervaren jullie daar zelf geen comfort verlies mee.
 

Octavia 4T

Senior Member
Wat een aardig aanbod Turboturbo. Ik denk dat ik de stoel een keer probeer te (laten) herstellen inclusief de verwarming die na 4ton al kapot was...
Waar ik wel naar op zoek ben, is het deksel van de middenarmsteun in de kleur beige. Van de mijne is destijds het scharnier (plastic lipjes) en de sluiting kapot gegaan. Het deksel ligt er nu een los op. Als je dat kunt vinden, zou dat wel heel fijn zijn. Maar maak er niet al teveel werk van hoor ;)
 

turboturbo

Forumguru
Wat een aardig aanbod Turboturbo. Ik denk dat ik de stoel een keer probeer te (laten) herstellen inclusief de verwarming die na 4ton al kapot was...
Waar ik wel naar op zoek ben, is het deksel van de middenarmsteun in de kleur beige. Van de mijne is destijds het scharnier (plastic lipjes) en de sluiting kapot gegaan. Het deksel ligt er nu een los op. Als je dat kunt vinden, zou dat wel heel fijn zijn. Maar maak er niet al teveel werk van hoor ;)

Ja dat knopje breekt inderdaad bij alle middenarmsteunen af bij al deze VAG auto's uit dat era. Het is zo erg, dat ik na een aftermarket variant van eBay uit frustratie deze oplossing van FixMyVW heb gekocht voor 15 dollar: https://www.tunemyeuro.com/lifetime-warranty-armrest-lid-latch-for-vw-black/
Ik zie nu trouwens dat die nog maar 8 dollar kost. Daarmee is die niet meer (veel) duurder dan een OEM of andere aftermarket. Het slimme van deze knop is dat het soort plastic veel beter ontworpen is waardoor de pootjes nooit meer af zullen breken (schijnt een soort nylon te zijn). Ook heeft deze variant 2 ipv 1 veren zodat die beter klikt. Echt een aanrader!

Wat stoel herstellen betreft; ik heb ooit het interieur van mijn Octavie vervangen door een stoelenset van een Seat Leon 1M. Link: #61 Wat mij daarvan bijgebleven is: het probleem met interieurs uit dit era VAG auto's is dat ze op zich wel redelijk veel voorhanden zijn, maar ze zijn allemaal minimaal 12 tot 15 jaar oud. En dat zie je er vaak wel vanaf. Een nette set stoelen is best lastig te vinden. En je betaalt er dan gerust 250 euro of meer voor (voorstoelen + achterbank) En dan heb ik het puur over het particuliere circuit; dus Markplaats en de verschillende Facebook groepen (bijv. in deze in- en verkoopgroep komen bijna wekelijks wel interieur sets voorbij (wel even een verzoek doen om je als lid aan te melden want het is een besloten groep) https://www.facebook.com/groups/EdwinW/about/ )
Anderzijds passen de stoelen van een Audi A3 N8 (als ik me niet vergis), Seat Leon 1M en VW Golf IV & New Beetle weetnietprecieswelkegeneratie) ook allemaal in de Octavia 1U zonder aanpassingen. Je kunt dus vrij breed zoeken.

Als je buiten het particuliere circuit gaat zoeken kom je beste uit bij oa demontage auto's: (klik op deze site op het tabblad 'demontage auto's' https://www.schadeautos.nl/nl/demontage/c/2 ) Of eventueel Onderdelenlijn.nl. Maar met name die laatste vind ik persoonlijk erg aan de prijs (of er staan zelfs geen vraagprijzen bij, dan moet je een offerte opvragen) daar kan rustig 100 euro voor één uitgezeten en beschimmelde stoel gevraagd worden. Maar wie weet vind je er nog eens wat geschikts tussen voor toch een niet al te vreselijke prijs.

Edit:
Ik vond zou gauw bijv even deze Octavia met een beige interieur: https://www.schadeautos.nl/nl/demontage/personenauto's/skoda+octavia+/o/1101452

De vraag die rijst is, hoe zijn de stoelen uit die donor auto eraan toe? Er staat bijv geen km stand bij vermeld (geeft maar een indicatie) ook weten we niet of de bestuurder een zware dame of heer is geweest. Dus dat maakt het wel lastig op afstand te beoordelen.

Als het je niet uit maakt dat er ook andere kleuren stoelen in je auto mogen komen heb je uiteraard wat meer keus. En misschien is er iets in je eigen buurt zodat je gemakkelijk zelf even kan kijken en proef zitten. Wel denk ik dat er haast weinig stoelen zullen zijn die er slechter aan toe zijn dat jouw bestuurdersstoel omdat die al ruim 6 ton mee is gegaan :)

Edit 2:
Ik zie dat je uit omgeving Roosendaal komt, daar staat deze Golf 4 bij Ven auto's. https://www.schadeautos.nl/nl/demon...ck-1-4-16V-AHW-55kW-08-1997-06-2005/o/1101587
Helaas geen foto's van het interieur, maar wie weet als het dichtbij je huis is en je hebt tijd zou zoiets een optie kunnen zijn. Het gaat maar even om het idee.
 
Laatst bewerkt:

Octavia 4T

Senior Member
Dankjewel voor het speurwerk :-) Misschien dat herstellen van de stoel iets duurder is, maar dan is-tie wel weer helemaal goed. Ga ik ook eens onderzoeken.
Maandag eerst de nieuwe schokdempers laten plaatsen; dat kost al weer eventjes genoeg ;)
 

Octavia 4T

Senior Member
Zo, wat rijdt die auto met de nieuwe schokdempers van Monroe weer lekker strak zeg, zeker in combinatie met de zomerbanden. Da's echt een heul groot verschil en wij zijn er blij mee. Achter zijn er heavy duty schokdempers gemonteerd. En passant is ook de midden-arm-steun-vergrendel-dingetje vervangen.
We rijden vrolijk de volgende kilometers tegemoet :-)
 

turboturbo

Forumguru
Mooi om te horen!
Je bent meteen voor Monroe’s gegaan, toe maar! Neusje van de zalm.

Veert ie nou achter ook iets minder gauw te diep in, of heeft dat meer met de vering te maken?
 

SkodaJosh

Senior Member
Was er niet ergens een topic met een lijstje van forumleden met type Sköda en kilometerstand? Ik kan het even niet vinden.

Sowieso zeer indrukwekkend dit.

Ps: Monroe? Staat dat nog steeds bekend als een goed merk? Ik dacht dat het tegenwoordig een tweederangsmerk geworden was? Ik woon toevallig in het stadje waar Monroe al sinds de jaren 60 een vaste waarde is. Het is nog steeds de grootste werkgever van de stad en heeft er voor gezorgd dat er nog meer auto industrie zich hier gevestigd heeft (PunchPowertrain en VCST)
 
Laatst bewerkt:

Octavia 4T

Senior Member
Je merkt dat-ie achter minder enthousiast in- cq doorveert. Dat betekent (volgens mij) dat de nieuwe schokdempers zich prima verzetten tegen elke beweging; beter dan de oude dempers.
Uiteindelijk dragen de veren natuurlijk wel de auto maar zoals gezegd worden de bewegingen van het in- en uitveren door de schokdempers juist zoveel mogelijk tegengegaan.
 
Bovenaan Onderaan