Omtrend verlagen SuperB 3 Combi Opgelost

MrEdge_

Forumguru
Mijn auto staat nu bij de dealer om de hydrolagers te vervangen. De monteur die de auto ook verlaagd heeft, heeft een rondje met me meegereden en schrijft de beroerde wegligging in normaal en comfort toe aan de verlagigsveren. Zijn uitleg was simpelweg "de veerweg is korter en daardoor zit je sneller aan de stops". Met mijn beperkte kennis klopt dat niet helemaal, aangezien de veren progressief dempen en dus eenzelfde demping teweeg zouden moeten kunnen brengen.

Ik heb een hatchback met DCC mee als vervanging, dus daar ga ik straks nog even mee testen.
 

RefleCs

Forumguru
Als het aan de veren zou liggen dan zou ik er ook geen last van moeten hebben. Zoals al eerder aangegeven ik heb de originele veren eronder liggen en ook daarmee heb ik doorslaan (afrijden sommige drempels), springende wielen (opgaan wat scherpere drempels) en nadeinen (eigenlijk altijd bij normaal rijgedrag. Ook op bij minder egale wegen).

Daarom wil ik ook dat de mijne zonder de Eibach kit onderzocht wordt en dat gaat komende donderdag en vrijdag gebeuren.

Het deinen merk ik extra goed omdat we naast de Sup ook nog een Mini Cooper hebben en ik kan je verzekeren dat die nog geen mm nadeint (totaal de andere kant van het spectrum). Zo strak hoeft de Sup echt niet maar ik verwacht wel dat het een stuk strakker moet kunnen.
 

S-coda

Lid
@RefleCs ik zag staan dat ook jij in een andere Supb hebt gereden maar uit december 2015 die er geen last van had. Ik heb dezelfde ervaring dus met een Supb van de dealer; geen doorslaan, standaard veren maar dat was een auto die uit dezelfde bouwperiode komt als mijn eigen auto: feb/maart 2016. Volgens de specificaties van de beide auto's (de dealer heeft ze in het systeem naast elkaar gezet) zitten er indentieke dempers onder. Donderdag gaan ze er dus weer onder en heb de betreffende verkoopdirecteur gevraagd zelf daarna in mijn auto te gaan rijden omdat hij het goed kan vergelijken met zijn eigen auto.
 

RefleCs

Forumguru
Maar dan zit er toch ergens onderling verschil Het is toch vreemd dat met originele vering de ene auto het wel en de andere het niet heeft. Misschien is er een batch dempers die niet goed zijn?

Ik laat het aan de garage om dat uit te zoeken. Hoe dan ook ben ik van mening dat de veren niet de boosdoener zijn als de verlagingsset de oorzaak zou zijn dan zou ik dit gedrag niet mogen ondervinden.
 

MrEdge_

Forumguru
@RefleCs Dan zit je nog met wel of geen DCC. Jij hebt geen DCC toch? Zou wel erg toevallig zijn als er een batch gewone dempers en DCC dempers hetzelfde probleem vertonen, maar het zou theoretisch kunnen natuurlijk.
 

Schep

Forumguru
Ik heb het net even getest met mijn Combi zonder Eibach en met DCC op 'Normal'
Als ik met 5-10 km/h de greppel van mijn garage over rijd, veert ie in, uit, in, uit en dan stabiliseert ie.

Toch maar even mijn beklag doen. Heb je nog wat aan mijn info Antera?
 

MrEdge_

Forumguru
Een testrit met DCC zonder verlaging heeft me geleerd dat het sowieso een zwabber-onderstel is met nadeinen, maar dat de auto zonder de verlagingsveren in ieder geval niet tot de stops inveert. Ik verdenk de verlagingsveren ervan dat ze niet genoeg weerstand bieden.
 

Middag

Forumguru
Rij de auto nu bijna een week..ja, bij een drempel deint ie 1 X na. De BMW 1 serie waar de vrouw in rijdt is een wereld van verschil, maar ja appels met peren. Ik herken me absoluut niet in de genoemde klachten van het doorslaan. Op de snelweg ook absoluut geen problemen. Ook in belgie, waar de wegen net zo teleurstellend zijn als de match van gisteren, heb ik geen klagen. Kortom... Ik ben content van de eibach verlaging.
 

MrEdge_

Forumguru
Ik heb nog wat gegoogeld op DCC en verlagingsveren. Aangezien VW het systeem ook gebruikt kwam ik op diverse VW fora terecht waar verlaging icm DCC werd afgeraden. Het systeem gaat ervan uit dat het een bepaalde demp-afstand heeft en heeft die afstand ook gewoon nodig om druk op te bouwen. Door 1,5 cm van die afstand af te halen met verlangen, zit je dus veel sneller aan je stops. Dat is wat ik ook ervaar en maar voor lief neem. Het schommelen en nadeinen etc heb ik ook ervaren met de originele veren gisteren, dus dat staat los van de verlaging.
 

Middag

Forumguru
Ik heb geen dcc. Ben overtuigd dat de auto een stuk strakker rijdt met bilstein dempers. Zou eens willen proefrijden met zo'n setup. Als het echt beter wordt, dan wil ik dat best overwegen. Voor nu ben ik eigenlijk heel tevreden over hoe de auto rijdt.
 

S-coda

Lid
Zo, de auto staat bij de dealer om de originele veren er weer onder te zetten. Ik kijk uit naar het resultaat. Ik twijfel zelf over de Bilsteins omdat ik bang ben met de 19 inch velgen dat mijn nieren gaan wandelen. Mochten de ervaringen van anderen toch positief zijn dan hou ik me aanbevolen voor een proefrit om ze dan alsnog wellicht te plaatsen
 

Middag

Forumguru
Bilstein stelt niet teleur. Heb ze onder de Porsche gehad. Auto reed strak, maar niet oncomfortabel. Zeker in combinatie met eibach is dit een goede combi. Hoe het met de Superb rijdt ben ik ook benieuwd naar. Persoonlijk had ik nooit de oude veren er weer ondergezet. Dat rijdt helemaal als een dweil.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan