Octavia RS230 kopen tips ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat bedoel ik. Dat ze de banden dan keihard oppompen en de dealer er niet altijd aan denkt ze bij aflevering op de juiste spanning te zetten
 

0ri0n88

Forumguru
Dat is sws slordig.
Zelf doe ik na 3 x tanken altijd ff bandenspanning checken.
Bij aankoop ga ik er vanuit dat de spanning juist is. Helaas dus niet altijd het geval.
 

leon-cupra

Forumguru
Update; Na eerder kennis gemaakt te hebben met een diesel vandaag dan toch een benzine gereden. Het ging om Rs245, de 245 is niet direct een optie, dus het ging hem vooral om de ervaring met de benzine versie. Eerste indrukken zijn echt overweldigend, als je uit een Fabia 3 komt en je kan dan rijden met een 245 gaat er een hele nieuwe wereld open. De auto zelf was niet uitgerust met DCC dus ook dat was mooi meegenomen omdat dat ook bij mij niet op het lijstje staat. Over de wegligging van de auto kan ik spijtig genoeg niet veel zeggen omdat het om een showroom model gaat en de banden blijkbaar op 4bar staan . Wel viel me op de auto enorm direct aan het gas hangt in de sport modus. Echt doorduwen met de auto heb ik niet gedaan omdat de auto net 35km had.
Maar al bij al mag ik zeggen dat ik voorlopig verkocht ben voor de benzine versie. In mijn geval wordt het de standaard 230 en niet de vandaag geteste 245. Bekijk bijlage 62529
heeft de FL 230 nog sper? Neen zeker hé. Zou ik links laten liggen dan. Zonder sper heeft de wagen veel meer moeite om het vermogen op de weg te houden. Moest ik het ondervonden hebben (maja bij een testrit ben je al zooo blij met het vermogen dat je al de minpuntjes erbij neemt ... tot je de wagen een paar maand hebt), zou ik zelf nooit een 220 zonder sper gekocht hebben.
 

philippe bakker

Forumguru
heeft de FL 230 nog sper? Neen zeker hé. Zou ik links laten liggen dan. Zonder sper heeft de wagen veel meer moeite om het vermogen op de weg te houden. Moest ik het ondervonden hebben (maja bij een testrit ben je al zooo blij met het vermogen dat je al de minpuntjes erbij neemt ... tot je de wagen een paar maand hebt), zou ik zelf nooit een 220 zonder sper gekocht hebben.
Met wat ik nu weet ik ook. En zou de golf R gaan zoeken zijn. Maar ja.
 

leon-cupra

Forumguru
Met wat ik nu weet ik ook. En zou de golf R gaan zoeken zijn. Maar ja.
volledig mee eens. En zeker met dat lekker geluid van de R. Alleen prijskaartje is wel stuk hoger.
Goed alternatief, zeker voor TS, is een golf gti 230. Zou veel beter rijden dan een 230 O3. Mijn broer heeft met beide getest en hij vond de gti een stuk beter rijden. O3 heeft meer last van de achterkant, die langer is dan bij de gti. Hierdoor had hij het gevoel in snel bochten pakken dat dr vRS daar problemen mee had. Moest nog iets langs achter de wielen meesleuren.
 
heeft de FL 230 nog sper? Neen zeker hé. Zou ik links laten liggen dan. Zonder sper heeft de wagen veel meer moeite om het vermogen op de weg te houden. Moest ik het ondervonden hebben (maja bij een testrit ben je al zooo blij met het vermogen dat je al de minpuntjes erbij neemt ... tot je de wagen een paar maand hebt), zou ik zelf nooit een 220 zonder sper gekocht hebben.
Volgens de offerte zit er een elektronisch sper op de auto ( XDS+).

Met wat ik nu weet ik ook. En zou de golf R gaan zoeken zijn. Maar ja.
Golf R of GTI is voor mij nooit een optie geweest, hoe goed ze ook zijn. Wel een ff getwijfeld om voor een Ford focus st te gaan kijken maar ook maar snel uit het hoofd gezet.
 

dirkie996

Forumguru
De elektronische sper werkt stukken minder dan een "echte"!
En doet de remmen veel rapper slijten.
De tractie is sowieso 'n probleem met de RS, zeker als het nat ligt. Maar met doseren bij de start, maakt ook al veel uit.
Maar ik denk ook, dat jullie 'n beetje verwend zijn door al deze moderne technieken, tegenwoordig. Zelfs de meeste zware motorfietsen, hebben tegenwoordig tractiecontrole.
Ik heb, begin jaren tachtig, met auto's gereden, waar zelfs abs, nog niet te krijgen was. Ik reed ooit met 'n Fiat 131 Racing( 2-liter, 130pk, achterwielaandrijving). Als je daar niet mee doseerde, stond je terug in de richting, waar je van kwam. Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit v/d banden toen. Daarom vind ik dat het bij de RS al bij al nog meevalt hoor.
Ik heb er net 4500 vakantiekilometers opzitten, waarvan vele op de cols in de Pyreneeën, en mits de juiste dosering, nooit in de problemen geraakt.
 

Kurtje

Forumguru
Inderdaad, doseren doet zoveel... In het nat sowieso!
Wanneer het nat is, doe ik sowieso al geen gekkere dingen :)

Ik heb inderdaad ook getwijfeld over een Golf R, zelfs achter elkaar gaan testrijden in Dieteren.
Conclusie was, vanaf start is de R sneller maar alles erna en ertussen is de Cupra sneller.
De rijervaring was ook velen malen leuker, beter, dieper met de Cupra als met de R.
De R voelt heel steriel, heel makkelijk aan. Waarbij je bij de Cupra echt meer het gevoel hebt van werken met de auto, werken met het diff...

Stoplichtsprintjes vertrek je natuurlijk sneller met een R, zonder twijfel!
Tussensprints, deze week nog getest (70-200) tegen een Golf R stage 2 met 409pk/545nm eindigde in bijna 2 autolengtes in mijn voordeel.

Het is dus echt wat je ervan verwacht of wilt...

Het electronische sper XDS heb ik op mijn VI GTI gehad. Dat doet inderdaad niet veel meer als een wiel afremmen waardoor je remmen sneller slijten :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan