Octavia RS230 kopen tips ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Na 30000km gereden te hebben met de Fabia ben ik aan het overwegen om te veranderen naar iets anders. Een Octavia Rs. Paar dagen geleden kwam ik terug uit vakantie met de fabia en ben wel wat gevallen over de nadelen. Zo is de tank van de auto hinderlijk klein en missen de zetels wat steun op lange afstand. Om te beginnen de tank van de auto; die is maar 45L en echt te klein, in mijn geval betekende dat stoppen om 400km, iets te veel van goede. Ook de stoelen van Skoda zijn me wat tegengevallen, telkens bij het stoppen om te tanken had ik echt het gevoel dat ik al veel langer in de auto zat (houding en rug zijn perfect ok). Ik ga ook niet ontkennen dat ik in Duitsland graag wat harder was gegaan dan de 207km/h met de Fabia.

Vandaag kwam ik op het internet een mooie RS230 tegen, zo goed als alle opties en een lage km-stand. Ik ben enkel wat sceptisch om zo een auto te kopen in occasie omdat je niet wat er mee gebeurd is. Vandaar mijn vraag, hebben jullie tips ?
Ook over een verzekering zit ik nog met de handen in het haar, voor de Fabia betaal ik momenteel 100€/ma ( Mini - omnium). Vermits ik redelijk veel km doe ben ik niet echt overtuigd om de auto via mijn ouders te verzekeren tenzij het niet anders kan. Hebben jullie ervaringen of meer kennis om mij te helpen ?

http://www.myway.be/NL/Tweedehands/SKODA/OCTAVIA-COMBI/2.0-TFSI-RS230-DSG/3634901.car
 

Goofy@5E

Forumguru
Zo een auto kopen in occasie is altijd een gok, weet nooit hoe er mee gereden is, waarom zeg ik dit nu......wel vandaag in Dieteren in Kortenberg een tijd verbleven, heb daar 2 keer een O3 rs zien vertrekken voor proefrit, èèn woord voor Schandalig Hoe ze er mee omgaan, echte sjonny's die percies uitgelaten zijn, ik kan nu wel aannemen dat je eens op je gas wi ' duwen maar er zijn grenzen, nu als ik zo een rs zou willen aanschaffen moest ik er de geschiedenis van weten KOMPLEET anders ben je volgens mij best met een nieuwe, dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk hè, gaat hem zoveel niet schelen met een nieuwe met korting,
 

Noord26

Forumguru
Je bent wel goed in het verzinnen van redenen om een RS te kunnen aanschaffen. ;)

45 liter tank, wat is daar mis mee? Om de 2 uur moeten beroepschauffeurs een pauze nemen. Dat is niets voor niets. Hoe rijdt je met de Fabia eigenlijk? 400km met 45 liter komt nee op 1:9? Om de 400km even stoppen om te tanken en benen strekken is toch doodnormaal? Ok, ik heb geen vergelijk met circa ruim 30km op een liter Euro95.. ;)
 

0ri0n88

Forumguru
Zo een 60 liter tank van een RS (vermoed ik) is als je dezelfde rijstijl hanteert net zo snel leeg. 1 op 9 met een fabia is opzich al een prestatie.
Goede onderhoudshistorie en niet tig eigenaren zou hoog op je lijstje moeten staan bij het kopen van zo een wagen, maar voor minder verbruik moet je toch voor een ander type gaan kijken vermoed ik.
 

philippe bakker

Forumguru
Zo een 60 liter tank van een RS (vermoed ik) is als je dezelfde rijstijl hanteert net zo snel leeg. 1 op 9 met een fabia is opzich al een prestatie.
Goede onderhoudshistorie en niet tig eigenaren zou hoog op je lijstje moeten staan bij het kopen van zo een wagen, maar voor minder verbruik moet je toch voor een ander type gaan kijken vermoed ik.
Koop de fabia RS 130 tdi Vd vorige generaties. Ik heb ooit zo eentje nieuw gekocht en ik reed toen overal plankgas en mijn verbruik was nooit meer dan 8 lit. Ik kon er ook 230 mee rijden en stond op 7 u in Praag. ( 950 km voor mij)
 

0ri0n88

Forumguru
Koop de fabia RS 130 tdi Vd vorige generaties. Ik heb ooit zo eentje nieuw gekocht en ik reed toen overal plankgas en mijn verbruik was nooit meer dan 8 lit. Ik kon er ook 230 mee rijden en stond op 7 u in Praag. ( 950 km voor mij)
Dat is toch een prestatie? ;) en was het 8 liter per 100 km of 1liter op 8km?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

HarrieSkoda

Forumguru
Zo wat een heerlijk Belgisch onderonsje. Ik kan van sommige dingen echt niks maken....:maakmegek:.

Maar inderdaad.. Je Fabia met zo'n verbruik, hoe dan?! Klopt dat wel? Ga je uit van de boordcomputer, of ga je

Ohja en om je uit de droom te helpen; een occassion is altijd een gok. Je kunt het inter- en het exterieur bekijken, maar wat er in de motor gebeurd is kom je nooit achter.

Natuurlijk kun je wel vaak aan het uiterlijk zien hoe er met de auto is omgegaan. Denk aan zaken zoals:
- Hoe ziet het motorcompartiment eruit (modder, stof, corrosie, etc.);
- Hoe zien de stoelen eruit (instapschade, gespen, knopen, etc. over de zitting)
- Rook/rookvrije auto (geur, as, asbakken, beschadigde delen door brandende sigaret)

En zo kan ik dat lijstje nog wel even uitbreiden.

Heb je het geld; een nieuwe kopen, dan weet je wat je krijgt.
Heb je iets minder te besteden; een 'nieuwe' tweedehandse kopen, is er net de kop vanaf!
 

Canon-Eye

Forumguru
Om de 2 uur moeten beroepschauffeurs een pauze nemen.
Je vergist je: 2 uur rijden en dan een kwartier rust is het advies aan de gewone automobilist die lange ritten niet echt gewoon is,in de hoop dat hij niet in één ruk doorjakkert naar de Rivièra of Costa.

Volgens de rijtijdenwet 2007 - als die sinds mijn pensionering niet is aangescherpt - moeten beroepschauffeurs na uiterlijk 4,5 uur rijden een pauze van tenminste 45 minuten nemen. Of, om volledig te zijn, in een totale periode van 5 uur 15 minuten tenminste 45 minuten pauze die verdeeld is in 15 en 30 minuten (in die volgorde).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Laag verbruik en een vRS gaan ABSOLUUT niet samen. Korte afstanden zijn moordend voor het verbruik (in mijn geval 240km met een bak en 42L tanken), lange stukken autostrade met bompa-rijstijl is 7L. Dus voor het verbruik kan je beter het bij je Fabia houden.
Comfort van de stoelen: probeer mss anders de sportstoelen van de vRS te scoren en monteer ze in jouw Fabia.

Nieuw vs okkazie : kijk gewoon hoe de wagen eruit ziet. Afgeleefd en weinig kilometers = laten staan. Proper = kopen. En allemaal die "zever" van als ne gek ermee omgaan. Met een vRS rij je niet zoals een bompa (wat trouwens ook niet goed is) en ik ga ervanuit dat dergelijke wagens er wel tegen kunnen. Met een nieuwe maandagwagen kan je ook serieus wat problemen hebben.

En jouw post lezende, ik zou idd zoals philippe zegt, zien voor een vRS tdi. Ga je stukken meer tevreden van zijn dan met een benzine. Vraag anders aan @Tuner111 of hij zijn vRS niet wilt verkopen. Super onderhouden, dik in de opties, .... En kan hij eindelijk een 245pk kopen :D
 

Rallye

Forumguru
Ergens moet er nog één van een forumlid te koop staan (ook in België):
Beste mede-leden en RS liefhebbers gisteren afscheid genomen van de RS230. Vandaag verwelkomen we dan met groot plezier onze andere bolide, een A6 3.0 tfsi Stronic quattro. Het was een leuke tijd met de RS maar we hadden de buitenkans deze A6 te kopen voor een mooie prijs

Van verleden jaar in mei hadden we onze RS. Het is de wagen van een klant van ons die plots overleden is en de vrouw vind het een te grote wagen en ik deed een bod en een paar dagen later belde ze terug dat ze tevreden was met het bod. De wagen is 9maand oud met een 5800km op de teller.


Tankinhoud van een Octavia is overigens 50 liter. Daarvoor hoef je dus geen RS te kopen. Maar om honderden andere redenen wel!
Of wilde je een mazoutstoof*?








*is Vlaams toch?
 

Tuner111

Forumguru
@bjorn_van_velthoven_

Als ik van je was als ik je verhaal zo wat lees ben je niet goed af met een benzine rs + ik denk niet dat de verzekering je zo een bom van een wagen gaat laten verzekeren op je eigen naam. en een goede tip van me doe het aub niet op de naam van je ma of pa.. als je een dodelijk ongeval of met lichamelijk schade maakt ben jij helemaal de pineut en trekt de verkering zijn handen er vanaf..

Maar even over de auto zelf... Met wat je vertelt is het gewoon niet slim om voor een benzine versie te gaan. het maximale dat jij uit een tank zal halen is 500km bij een rustige rijstijl. dat is 100km's meer dan dan wat je nu doet bij de faab. zelf zou ik dan eerder uitkijken naar een diesel, ik spreek nu uit eigen ervaring ik kan gemakkelijk +700km uit een tank krijgen en als ik oplet en wat green rijd +800 km's. Naar verzekering toe gaat dit ook beter zijn (maar 135kw) en dan nog een tipje.. ga voor een nieuwe als je kan & anders ga je voor een waar je de volledige geschiedenis van kent zoals @Goofy@5E het aanhaalde..

Ik zou zeggen mijn deur staat altijd open als je graag eens met me een toerke gaat doen ;) je zal zien een diesel zal je zeker even goed bevallen. en zal in jouw geval beter zijn naar je leeftijd en het totalen kostenplaatje.

Nog een tipje voor je.. als het kan ga voor een wecare... ik ben er voorstander van, akkoord je zal per jaar meer betalen dan aan een onderhoud. Maar er is geen een maand groter dan de andere & als er iets kapot gaat buiten je banden is het allemaal onder de wecare... is voor me en voor velen een grote gemoedsrust :)

Groetjes Bram

Ps: @leon-cupra Die RS245 komt er ooit nog wel ;)
 

vleier

Forumguru
Zoals de vorige reageerders allemaal aangaven is mijn tip echt om voor 1 met een onderhoud historie te gaan. (geloof ik. ben geen Belg)

Heb zelf die fout gemaakt en heeft met een flinke duit gekost dus let ervoor op.
Liever 1000 euro meer voor 1 met historie dan 1 waarbij je niet alles weet. Onderdelen zijn natuurlijk ook een stuk duurder dan die bij een Fabia geloof ik.
 

leon-cupra

Forumguru
Nog een tipje voor je.. als het kan ga voor een wecare... ik ben er voorstander van, akkoord je zal per jaar meer betalen dan aan een onderhoud. Maar er is geen een maand groter dan de andere & als er iets kapot gaat buiten je banden is het allemaal onder de wecare... is voor me en voor velen een grote gemoedsrust :)
wecare is veel te duur. Eerste twee jaar betaal je voor niets want je hebt recht op garantie. Daarna is het onderhoud, tegenwoordig met de intervallen moet je maar ten vroegste om het jaar. Betaal je veel meer dan een onderhoud per jaar. Heb je een wecare van paar 4 jaar, heb je eigenlijk voor niets betaald. Heb je een contract van 8jaar betaal je per maand belachelijk veel. Mijn vader heeft redelijk wat auto's met wecare gehad, eindconclussie was steeds dat je veeeel te veeel betaalde. Van hetgeen je teveel betaalde, kon je gemakkelijk dure herstellingen betalen. Maar volledig akkoord, het geeft wel gemoedrust, zeker voor mensen die van maand tot maand leven waar op het einde van de maand steeds alles op is. Als je dan uiteraard factuurtje krijgt van 2000euro en er staat niets op de rekening .... terwijl je dan met een wecare zat ....
 

s-line

Forumguru
Je ben toch niet gek? Wecare op een nieuwe auto, dat geld kan je beter zo weggooien:fool:! Je hebt inderdaad in ieder geval al 2 jaar fabrieksgarantie dan ga je toch niet wat extra's afsluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan