Octavia RS230 kopen tips ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LT83

Forumguru
Als ik alles zo lees denk ik dat je het beste uit bent met een 1.4tsi 150pk O3. Kleed hem een beetje sportief aan (wielen/uitlaat/stoelen/velgen) en je hebt ook en leuke auto. Met chipje erin ga je wel net over de 200pk en dan loopt hij wel 240km/h. Stukken zuiniger dan een 2.0, goedkoper in de verzekering en aanschaf :D
 
Allemaal bedankt voor de interessante reacties. Of ik beter af ben met een diesel is moeilijk uit te maken. Ik heb afgelopen jaar 30000km met de Fabia gelopen en dat zal de komende jaren ongeveer stabiel blijven. waarom ik terug een benzine zou willen ? Ik woon namelijk op slechts 5km van mijn werk en alle km die ik doe zijn na mijn uren en in het weekend. Dus de auto zou dan 4 dagen van de week max 30km per dag doen. (wekelijks hondenschool, sportschool,...) In het weekend en om mijn wekelijkse vrije dag maal ik mijn km dubbel en dik. Daarin boven het ik ook regelmatig de kans om circuit te rijden dus dan is een leuke auto echt wel een must.
Wat betreft mijn rijstijl kan ik zeggen dat ik nogal een race piloot ben in het verkeer. Nu moet de Fabia constant aan 100% presteren om aan mijn noden te voldoen. Nog een reden om te veranderen naar een rs, moest ik dit doen met een rs zou ik misschien maar 70% van het vermogen aanspreken.
Over het verbruik van de Fabia ben ik niet echt tevreden, ik heb onderweg cijfers op de bc zien staan van een actieradius van 300km en dan gaat de gas er ook af. Wat zijn jullie ervaringen met een O Rs op CC 160-170 qua verbruik ?
Wat de Wecare betreft, die heb ik ook op de Fabia zitten dus dat komt ook op mijn volgende auto.

Voorlopig is het ook een afweging vandaar mijn topic. Alles is mogelijk voorlopig.
 

Kurtje

Forumguru
Ik rij ook een 30k km per jaar met de Cupra. Het verbruik is eenmaal iets dat je weet bij zo een wagen.
Ik zit aan een gemiddelde van pakweg 10-11 liter. Met een normale en sportieve rijstijl. Dus dit wil ook zeggen om de 400 a 450km tanken :)

Maar het rijplezier dat je ervoor terug krijgt, maakt alles goed :)

Ik kan ook niet naar je budget kijken, maar een 2de hands sportieve wagen kopen is altijd een gok...
 

Tuner111

Forumguru
@bjorn_van_velthoven_

Als je het financieel aankan koop je beter een nieuwe, zeker met een wagen van dit kaliber.. En voor een mooi beeld van het verbruik: https://www.spritmonitor.de/en/over...power_s=230&power_e=230&gearing=4&powerunit=2

Dan komen we op het andere aspect de km's per jaar.. 30.000 is wat een dubbel. ik doe er amper 10.000 per jaar, daarom is een diesel eigenlijk een miskoop geweest voor me. maar het gemak van vele km's te doen zonder veel aan de pomp te staan is dat weer makkelijk... zelf is dit mijn laatste diesel dat ik ooit gekocht heb. mijn volgende is een benzine +200 pk..

Maar wat ik je aanraad is reken eerst alles zeer goed uit. je wagen is niet heel je leven, moet je te veel laten voor een benzine versie, neem dan een lekker potente diesel ;)
 
Vandaag ga ik even gaan kijken voor een nieuwe RS, levertijden zijn redelijk lang dus dan gaat er ook al wat tijd voorbij. Ga terwijl ook eens horen om eens te rijden met zowel een diesel als benzine. Heb altijd al benzine gereden en kom enkel in contact met dieselwagens bij mij op het werk, zei het voor enkele meters en een paar testen.
Er zit geen haast bij het vervangen van de fabia dus ik wacht alles mooi af en we zien wel wat er komt.
 

leon-cupra

Forumguru
Hierbij paar redenen om zeker geen benzine te kopen:
1) 5km woon-werk, beetje zoals bij mij. Hou op deze trajecten rekening met een verbuik van 18-19L.
2) Racepiloot - vRS benzine - verbruik :deuk::deuk: (en dan nu al een klein benzinewagentje wegdoen net omwille van het verbruik :sterretjes:)
3) hopen dat je minder gaat verbruiken omdat je minder het vermogen gaat aanspreken, zie ook punt 2, VERGEET HET ;)
Daarnaast als je aangeeft dat je als je een racepiloot rijdt, ga je evengoed 100% vermogen vragen van de vRS
4) 30.000km en een zware voet en een zware benzine-wagen = hopelijk heb je een dikke portefeuille.

Kan je 1 raad geven als je toch percé een benzine wilt kopen: laat tuner11 de kleur en opties kiezen, heb je na 6 maanden zeker een koper ;)
 
Deze middag maar eens wat meer informatie gaan vragen bij de dealer. Keuze gaat dan toch naar diesel omwille van de vele km. Qua prijs hoef ik het ni te doen, valt redelijk goed mee mits ik mij een beetje in bedwang kan houden in de optie lijst. Spullen als een pano dak hoef ik niet meer. Heb enkel comfort pakket, GPS pakket, trekhaak, 19" velgen en metallic groen genomen. Enkel DCC staat nog te discussie maar dat zou ten koste gaan van de "combi". Ook naar verzekering heb ik al wat doorzocht en ook daar zijn alle signalen positief.
 

philippe bakker

Forumguru
Deze middag maar eens wat meer informatie gaan vragen bij de dealer. Keuze gaat dan toch naar diesel omwille van de vele km. Qua prijs hoef ik het ni te doen, valt redelijk goed mee mits ik mij een beetje in bedwang kan houden in de optie lijst. Spullen als een pano dak hoef ik niet meer. Heb enkel comfort pakket, GPS pakket, trekhaak, 19" velgen en metallic groen genomen. Enkel DCC staat nog te discussie maar dat zou ten koste gaan van de "combi". Ook naar verzekering heb ik al wat doorzocht en ook daar zijn alle signalen positief.
Wat is positief ? Ik betaal 900 euro per jaar voor een full omnium op mijn RS
 
Als je kijkt wat ik nu betaal voor de Fabia; 120/maand, zou dat voor de Octavia stijgen naar 170/maand. Voor jullie lijkt dit bakken geld maar vorig jaar betaalde ik 150/maand voor de Fabia dus echt zo een groot verschil is het niet.
Beide berekend op mini omnium plus. Bijkomend voordeel is dat mijn verzekering elk jaar met 2 punten bonusmalus daalt in plaats van 1. Enkel schadevrij blijven rijden is boodschap :dankje:. Als jongere ben je gewoon de pineut, wat je ook verzekerd betalen zal je.
 

philippe bakker

Forumguru
Als je kijkt wat ik nu betaal voor de Fabia; 120/maand, zou dat voor de Octavia stijgen naar 170/maand. Voor jullie lijkt dit bakken geld maar vorig jaar betaalde ik 150/maand voor de Fabia dus echt zo een groot verschil is het niet.
Beide berekend op mini omnium plus. Bijkomend voordeel is dat mijn verzekering elk jaar met 2 punten bonusmalus daalt in plaats van 1. Enkel schadevrij blijven rijden is boodschap :dankje:. Als jongere ben je gewoon de pineut, wat je ook verzekerd betalen zal je.
Ik zak niet meer :(. Ik sta -2. Al 15 jaar geen botsing gehad
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan