Octavia III RS

leon-cupra

Forumguru
Particuliere verkoop is lastig, en ik kan het niet veroorloven om 2 auto’s (en dus kosten) voor de deur te hebben staan.
Same here. Ondanks dat het een M2 is, kan ik ook niet zomaar zeggen “en nu koop ik iets anders en we zien wel met de oude”. Zijn maar weinigen die dit kunnen.
Wat ik wel al genoeg ondervonden heb, het onderste uit beide kannen willen, is quasi onmogelijk. Wil je die bepaalde auto, is het meestal in het budget compromissen maken. Had meestal ook een bepaald budget in mijn hoofd maar in zeer weinige gevallen dat ook kunnen realiseren (heb dan ook zeer weinig geduld).



Stoor je je eraan dat ik graag goed voorbereid op pad ga? Ik houd niet zo van verassingen namelijk..
Waarom is zou ik mij eraan storen?
Ik doe ook mijn onderzoek bij mijn wagens maar je kan niet alles uitsluiten. Je kan besluiten adhv de onderhoudshistoriek “dit is een goede” en na aankoop kan de turbo de geest geven. Dat is een okkazie. Als je de probleem-en accidentwagens er kan uithalen is het een grote. De rest is gewoon geluk hebben. (Een nieuwe wagen is tegenwoordig ook geluk hebben).
 

HarrieSkoda

Forumguru
Volgens mij deel jij voor mij de eerste sneer uit, met de vraag 'heb je bij alle wagens zoveel twijfel'.
Het antwoord daarop is; JA! Ik wil graag goed en duidelijk vooraf geïnformeerd zijn vooraf, in plaats van eenmalig een kat in de zak kopen. Ik kan het niet veroorloven om met dubbele kosten te zitten en kan dat geld maar één keer uitgeven.

Dus bij deze ben ik er weer met een algemene vraag voor de vRS rijders. Valt me op dat blokken en schijven inderdaad al vroegtijdig vervangen dienen te worden. Zit er op een vRS een hold systeem voor het voeten van de pedalen af kunnen houden bij het wachten voor rood licht, en vervolgens alleen tikje gas te geven om weg te kunnen trekken, ipv. voet op de rem moeten houden? En zou dit de vroegtijdige vervanging van de remschijven kunnen verklaren?

In dit specifiek geval gaat het namelijk om de achter schijven die vervangen zijn..... vreemd, meeste remenergie gaat naar de voorkant bij een (stevige) remming.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb mijn blokken aan de voorkant moeten vervangen bij 70.000. Heb dit gedaan omdat ze na het schoonmaken begonnen geluid te maken, maar ze waren nog niet echt op. Geluid maakte ze omdat ze in het remzadel bewogen. Schijven kunnen nog ruim mee, dat zal
bij de volgende ronde gebeuren, maar dan heb in de auto niet meer. Achter zit alles nog heel dik in z’n waardes.
 

leon-cupra

Forumguru
Bij elke automaat dien je toch de voet op de rem te houden voor de lichten? Wil je dit niet , iedere keer automaat in neutraal en handrem op (ook niet ideaal dacht ik). Je hebt die de auto Hill waarbij hij op een helling niet achteruit bolt maar gaat ook niet zorgen dat hij een minuut stil zal staan aan de lichten.
Stevige slijtage zal eerder te maken hebben met rijstijl. Je koopt geen RS om er zoals de bomma ermee te rijden.

En betreft centjes , goede raad: als je iedere euro moet omdraaien om een vRS te kunnen rijden … doe het dan niet. Een vRS is ondanks het een Skoda is een stuk duurder dan een gewone Octavia.

Wat ik nog niet zien passeren heb (of ik heb ze gemist) in jouw resem vragen en naar kosten toe, zou mij dit de belangrijkste vraag zijn : wat met het verbruik? Als je enorm veel korte ritten doet, verwacht maar een hoog verbruik.
al je andere vragen zijn veelal kosten die je maar 1 keer in het autobezit zal mogen bekostigen. Ik zou eerder zien naar de maandelijkse kosten.
 

Fmoon

Forumguru
Tot nu toe heeft de RS me geen stuiver meer gekost dan regulier onderhoud in 7 jaar tijd. Enkel nu paar knappe banden die ik weg kan gooien vanwege een klapband.
 

leon-cupra

Forumguru
@Fmoon het feit dat je 70.000km met blokken doet, door pech nu nog maar banden moet vervangen zegt dan veel over jouw rijstijl. Wss ook veel autostradekilometers.

@philippe bakker ik zat een stuk hoger 13-14L maja korte stukken altijd. Dacht dat ik het ergste had meegemaakt maar heb er nu ene die nog meer drinkt :deuk:
 

Fmoon

Forumguru
Nee, 75% stad. Hele jaar eigenlijk stad en enkel op vakantie de snelweg op. Doe wel zuinig met de auto.
 

dirkie996

Forumguru
Ik verbruik ook rond de 10 liter per 100km ( 1 op 10). Bij lange autosnelwegen daalt dit naar 7,5l / 100km.
Voorste banden zijn vervangen bij zo’n 33000km. Heb nu ‘n goede 40000km op de teller, en nog geen remblokken vervangen. De wagen is van 2017. Maar ik rijd wel als ‘n oude l.l ;)
 

Fmoon

Forumguru
@Fmoon wel hééél zuinig dan. ;)
wat is jouw verbruik?
Waarom dan ook überhaupt een RS?

Ja dat vragen meerdere zich af waarom een RS… nou omdat ik hem mooi vond . En op vakanties is het wel erg lekker. Verbruik kijk ik niet naar, wanneer die brandstof nodig heeft dan krijgt die het. Ik vind het niet heel schokkend, maar heb nu 80.000 in 7 jaar ermee gereden dus veel sta je niet aan de pomp natuurlijk.
 

Jooo...

Forumguru
Ik vermoed dat de rijstijl het belangrijkste is waarmee de slijtage van de remmen te maken heeft. Ik zit momenteel aan 43000km mijn remblokken zitten waarschijnlijk nog maar aan de helft. Ik rijd mijn RS zoals er mee moet gereden worden, op het gemak warm rijden en vanaf 80graden (olietemp) goed doorduwen. Het enige wat ik doe is afstand houden van mijn voorliggers. Goed voor de remmen en veel minder steenslag.

zou ook kunnen dat de RS eens op een circuit a la Nürburgring is geweest en dat men net na een rondje gewoon de handrem heeft aangetrokken op de parking dan kunnen de schijven ook krom trekken.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Bij elke automaat dien je toch de voet op de rem te houden voor de lichten? Wil je dit niet , iedere keer automaat in neutraal en handrem op (ook niet ideaal dacht ik). Je hebt die de auto Hill waarbij hij op een helling niet achteruit bolt maar gaat ook niet zorgen dat hij een minuut stil zal staan aan de lichten.
Stevige slijtage zal eerder te maken hebben met rijstijl. Je koopt geen RS om er zoals de bomma ermee te rijden.

En betreft centjes , goede raad: als je iedere euro moet omdraaien om een vRS te kunnen rijden … doe het dan niet. Een vRS is ondanks het een Skoda is een stuk duurder dan een gewone Octavia.

Wat ik nog niet zien passeren heb (of ik heb ze gemist) in jouw resem vragen en naar kosten toe, zou mij dit de belangrijkste vraag zijn : wat met het verbruik? Als je enorm veel korte ritten doet, verwacht maar een hoog verbruik.
al je andere vragen zijn veelal kosten die je maar 1 keer in het autobezit zal mogen bekostigen. Ik zou eerder zien naar de maandelijkse kosten.

Nee hoor. Bijvoorbeeld bij Audi heb je een extra knop boven/onder de elektrische handrem met een A erop en een soort cirkeltje er omheen. Als je deze indrukt heb je dus de functie zoals ik omschreef... Remmen tot stilstand en de auto zal blijven staat totdat je het gaspedaal weer indrukt.

En wat betreft je goede raad; die kosten zijn allemaal ingecalculeerd. Maar (terugkomende) reparaties door ondeugdelijk materiaal gebruikt fabriekaf vind ik wel een kwalijke zaak.

Na wat research blijkt dat een bekend probleem te zijn bij de vRS, en wordt geadviseerd om Brembo Max schijven en Ferodo blokken te monteren. Schijven en blokken kosten de wereld niet, dus als het probleem daarmee opgelost zou zijn prima.

En ja natuurlijk heeft rijstijl te maken met hoe snel iets slijt. Sprintjes bij het verkeerslicht, en bij het volgende verkeerslicht weer maximaal in de ankers zal lekker averechts werken. Ik ben ook iemand die ver vooruit kijkt en daarop anticipeert. Rood in de verte? Gas los. Af en toe lekker doortrappen? Tuurlijk, anders heb je ook niet voor zo'n auto gekozen lijkt me?
 

leon-cupra

Forumguru
@HarrieSkoda snap welke functie je bedoelt. Op onze superb zit dit ook. Vanaf dat je even doorremt aan de lichten , activeert de wagen deze functie. Je kan dan idd je rem lossen. In onze superb moet je dan nog wel steeds de koppeling indrukken of neutraal zetten. Of deze functie ook met een automaat werkt ben ik nog niet zo zeker want om je rem dan te lossen zou de bak in neutraal moeten.

In al mijn automaten heb ik dergelijke functie nooit gehad (de vRS, de benz en nu de M2).

als alle kosten ingecalculeerd zijn zou ik van remmen en banden niet zo wakker liggen. En de originele remmen gaan vervangen ga je toch nog niet doen als ze nog niet versleten zijn. Als ze versleten zijn kan je dan nog zien om het te vervangen door iets beter. Zijn toch gewoon kosten voor later (die dan toch al ingecalculeerd zijn).

idd, een vRS dient om te gebruiken. Daarvoor is het vermogen te leuk. Met mijn M2 hang ik af en toe de hooligan uit hoor. Daarvoor is een dergelijke wagen net gemaakt ;)

Hopelijk vind je snel jouw vRS :jaja::jaja:
(winter is nl een minder plezante periode om een dergelijke wagen te rijden).
 

Olivier

Senior Member
Wat zou ik voor een originele uitlaat van mn vrs230 (fl) mogen vragen? Een set originele 18"wielen met dunlop winterbanden? En originele ophanging?
Wagen is juist overgelaten voor een nieuwe, dus de stukken mogen ook weg

Op internet vind ik geen gelijkaardige stukken (buiten de wielen) dus prijs is wat gokken
 

Bijlagen

  • 20210724_163024.jpg
    20210724_163024.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 32
  • 20210724_162828.jpg
    20210724_162828.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 30

dirkie996

Forumguru
@Olivier , welke wordt de vervanger? Was je niet meer tevreden van de RS? Of rijd je niet lang met dezelfde wagen?
Ik ben ook al eens aan ‘t rondneuzen, maar als ik sommige prijzen zie, denk ik dat ik nog eventjes met de huidige blijf rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leon-cupra

Forumguru
Ik ben ook al eens aan ‘t rondneuzen, maar als ik sommige prijzen zie, denk ik dat ik nog eventjes met de huidige blijf rijden.
Eigenlijk brengt dat niet op. Wagens zullen er niet goedkoper op worden, tenzij je een einde reeks koopt en jouw vRS zal ook niet stijgen in waarde ;)
zelf kijk ik ook heel graag naar opvolgers maar tis idd triestig duur aan het komen. En dan nog eens de “vergroening”. :nono:
Denk hier de M2 te vervangen door iets “goedkoop” (max 20k) volgend jaar en dan de kat uit de boom te kijken. Er gaat in de komende jaren voor mezelf en op autogebied nog teveel veranderen.
 

Olivier

Senior Member
@Olivier , welke wordt de vervanger? Was je niet meer tevreden van de RS? Of rijd je niet lang met dezelfde wagen?
Ik ben ook al eens aan ‘t rondneuzen, maar als ik sommige prijzen zie, denk ik dat ik nog eventjes met de huidige blijf rijden.

Ik heb een C43 amg gekocht. Ik ben fan van mercedes. Heb nog een mercedes 190e 2.3 16v staan. En altijd zitten dromen van een amg te bezitten.
Ik ben heel content van de vrs! Ik heb hem 4jaar terug nieuw bij Lamaire gekocht. Het was de ideale gezinswagen met 2 kleine kindjes. Ruime koffer en toch een sportieve wagen :)
Aan de ene kant heb ik er spijt van maar aan de andere kant.. Nu krijg ik er nog een redelijke prijs voor.

Ik was al eens naar topmotors geweest.. twas om te bleiten wat ze nog gaven. Marchand prijzen voor export. De wagen was toen 3jaar met 50.000km op de teller ..

Ik had de mijne ook aan een iets te hoge prijs op internet gezet omdat ik weet dat ze altijd 5000 eur onder de prijs bieden..

De amg is een v6 biturbo met 4wielaandrijving. De baanligging en het geluid .. ik was meteen verkocht. Het is wel geen nieuwe maar met 38.000km op de teller ga ik niet klagen
Nieuwprijzen zijn niet meer normaal van alle wagens. Had al eens naar een seat ateca cupra gaan kijken. Met een 2l benzine.. 54.000 eur.. ik koop dan liever een benz audi of bmw met lagere km stand en zwaardere motor..

En de amg tegenover de vrs
Qua uitzicht zijn het 2 dezelfde, zwarte breaks, maar de motor van de amg is echt zalig.
 

Bijlagen

  • 20210724_230039.jpg
    20210724_230039.jpg
    168,8 KB · Weergaven: 54
  • Screenshot_20210724-230222_Instagram~2.jpg
    Screenshot_20210724-230222_Instagram~2.jpg
    200,7 KB · Weergaven: 53

leon-cupra

Forumguru
@Olivier proficiat met de C43 !!
Auto’s Peter, die heeft altijd knappe bakken staan. Kom regelmatig zijn advertenties tegen in mijn zoektochten. Schijnt ook een heel goede service te hebben.
Wat denk jij eigenlijk over de taksen van dergelijke wagens in de toekomst? 184gr … zal wss binnenkort serieus afgestraft worden met serieus waardevermindering voor dergelijke wagens en als je nu al ziet wat het kost … onlangs mogen betalen voor mijn M2 .. totaal was iets van een 2600€ … mijn madam kon er niet mee lachen (ze wist het uiteraard wel op voorhand).
 
Bovenaan Onderaan