Octavia III RS

rssr

Lid
Misschien al een veel besproken topic, maar kent iemand een deskundige test of artikel waarin bewezen wordt dat benzine met octaan 98 of hoger betere prestaties en verbruik geeft dan 95?
In mijn geval voor een RS230.
 

Tuner111

Forumguru
Misschien al een veel besproken topic, maar kent iemand een deskundige test of artikel waarin bewezen wordt dat benzine met octaan 98 of hoger betere prestaties en verbruik geeft dan 95?
In mijn geval voor een RS230.

bewezen is het niet. maar het is wel gezonder voor je motor en nu zeker met al die ethanol in 95 ;)
 

leon-cupra

Forumguru
bewezen is het niet. maar het is wel gezonder voor je motor en nu zeker met al die ethanol in 95 ;)
en hoe "gezonder""is het? Het is toch niet dat je wagen ineens stuk gaat van 95 te tanken:pieker:
Tank al meer dan een jaar 95 met de vRS, sinds een maand tank ik nu 98 maar merk helemaal geen verschil. Verbruik is nog steeds hetzelfde als met 95 en beter rijden? Denk dat enkel een race-piloot dit merkt. Binnekort stage 1, dus in principe 98 best tanken maar ben toch aan het twijfelen of ik hem niet op 95 ga laten afstellen. Gaat amper wat pk-tjes minder zijn en is toch al snel genoeg :D
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tuner111

Forumguru
en hoe "gezonder""is het? Het is toch niet dat je wagen ineens stuk gaat van 95 te tanken:pieker:
Tank al meer dan een jaar 95 met de vRS, sinds een maand tank ik nu 98 maar merk helemaal geen verschil. Verbruik is nog steeds hetzelfde als met 95 en beter rijden? Denk dat enkel een race-piloot dit merkt. Binnekort stage 1, dus in principe 98 best tanken maar ben toch aan het twijfelen of ik hem niet op 95 ga laten afstellen. Gaat amper wat pk-tjes minder zijn en is toch al snel genoeg :D

ikzelf moet toch niet weten van de huidige 95 ze ;) als ik benzine zou rijden zou het altijd 98 zijn. ineens stuk zal hij niet gaan, maar toch benzineleidingen hebben de 95 van nu toch niet al te graag ze. bij me in de garage raden ze 95 zelf af.. die gaan dat niet zeggen als er geen extra slijtage zou zijn hé ;)

ik blijf er bij 98 of meer voor me :D
 

boontjeRS

Forumguru
Tank ook altijd 98. Als ik om mn grasmachine ging na onderhoud raadde die man me zelf 98 aan ipv 95 erin te doen, zal wel een reden hebben denk ik dan.
 

leon-cupra

Forumguru
@Tuner111 en hoe onderbouwt jouw dealer dit? Hebben ze zelf een onderzoek gevoerd? Skoda zelf geeft aan 95 te mogen tanken, zelfs bij een vRS. En extra slijtage, een benzineleiding vervangen zal stukken minder duur zijn dan heel de levensduur 98 tanken.
 

philippe bakker

Forumguru
Eindelijk ben ik in de bergen ( vogezen) en kan ik es lichtjes testen. Wat ik me nog afvraag : hoe rem je af op de motor met een dsg ? Met mijn vorige auto kon ik amper de locals volgen in de bergen. Nu totaal geen probleem. Voorbij steken daar moet ik de dsg toch even voor in S zetten maar dan vlieg ik iedereen voorbij. Plots lijken de Fransen traag te rijden in de bergen
 

Goofy@5E

Forumguru
Bij mijn laatste onderhoud heeft de technieker tegen me gezegd dat ik best op 98 oct rijdt, wat ik ook doe, verbruik zakte zelfs iets,

:ot: maat van me heeft een zaak van grasmaaiers en zegt tegen al ze klanten dat ze ook met 98 in hun grasmaaiers moeten rijden, vertelde me dat 95 vettiger is geworden en ge uwe motor er mee naar de zak mee rijdt, heeft al redelijk veel toestellen binnengekregen met motor problemen.....conclusie Bibi tankt 98oct, onderstaande foto heb ik al hier ergens gepost, deze stond een tijdje terug aan de Total stations, zetten ze er ook niet voor niets he........


3°regel!!

Total I.jpg
 

rssr

Lid
Bedankt voor de vlugge reacties, vooral de link van Rpeter is een hele boterham. Je moet weten dat ik al enkele maanden op Kreta rondtoer, en hier kan je ook racing 100 octaan tanken., peperduur. Ik ga het op 98 houden en als het verschil te merken valt, laat ik het zeker weten.
 

dirkie996

Forumguru
@Tuner111 , dat van die benzineleidingen, geldt voor oudere wagens. ( meer dan 8 jaar oud, geloof ik). Daar stelt inderdaad het probleem zich dat die E10 brandstof de leidingen en dichtingen aanvrat. Moderne motoren zijn hierop voorzien.
Zo speciaal zijn onze RS'n nu toch ook niet, zoals sportwagens( genre Ferrari, ...). In de tankklep staat vermeldt, minnimum 95oct. Moest het nodig zijn , zou er wel 'n sticker met min 98oct aanwezig zijn.
Er staat in de manual inderdaad dat op 98oct de prestaties en verbruik iets " beter" kunnen zijn.
Constant op duitse snelwegen volgas rijden, zou ik ook 98oct tanken, maar in dagelijks verkeer, ik heb nu ook eens 98 oct getankt( naar verbruik en prestaties merk ik geen verschil), denk ik dat het niet veel bijbrengt. Bij mij in de garage zeiden ze van gerust op 95oct te rijden.
En, leden, om nu jullie RS'n met een grasmachine te vergelijken: Shame on you:deuk:
 

EdK

Forumguru
https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen-4

Dit is DE brandstof voor grasmaaiers / aggregaten etc.
Euro 95 en 98 geven op lange duur alleen maar problemen bij grasmaaiers en aggregaten !

En ach euro 95 , 98 of whatever , 95 is het minimale wat je een auto moet toedienen !
En dat 98 op een niet getunede wagen ...... ga je echt niet merken....puur cijfertjes en en verhaaltje tussen je oren
 

Rallye

Forumguru
Eindelijk ben ik in de bergen ( vogezen) en kan ik es lichtjes testen. Wat ik me nog afvraag : hoe rem je af op de motor met een dsg ? Met mijn vorige auto kon ik amper de locals volgen in de bergen. Nu totaal geen probleem. Voorbij steken daar moet ik de dsg toch even voor in S zetten maar dan vlieg ik iedereen voorbij. Plots lijken de Fransen traag te rijden in de bergen

Zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/ervaring-met-1-2-tsi-dsg-in-de-bergen.16123/
Je moet manueel ingrijpen.
 

LT83

Forumguru
en hoe "gezonder""is het? Het is toch niet dat je wagen ineens stuk gaat van 95 te tanken:pieker:
Tank al meer dan een jaar 95 met de vRS, sinds een maand tank ik nu 98 maar merk helemaal geen verschil. Verbruik is nog steeds hetzelfde als met 95 en beter rijden? Denk dat enkel een race-piloot dit merkt. Binnekort stage 1, dus in principe 98 best tanken maar ben toch aan het twijfelen of ik hem niet op 95 ga laten afstellen. Gaat amper wat pk-tjes minder zijn en is toch al snel genoeg :D

Snap niet dat je daar niets van merk eerlijk gezegd, ik vond het verschil tussen goede brandstof en RON95 echt een wereld van verschil bij mijn 2.0tfsi.
Zeker als je hem wilt gaan tunen is 98 eigenlijk wel een must. Met Euro 95 en een tuning ga je zeker wel flink wat pk's en souplesse mislopen hoor.
Daarnaast is het ook beter voor de motor, 98 heeft gewoon een betere verbranding en stookt het zooitje wat minder warm bij langdurige belasting (lagere EGT). Heb zelf bij de octavia altijd minimaal RON98 getankt, meestal 98+15%E85 en op het einde RON102.
De Audi tank ik alleen maar 102 mee, hier is sowieso ook van bekend dat je bij lagere RON getallen en stevige belasting de kats eruit gaat branden.

Het is een bekende discussie, maar ik heb diverse 100-200 sprints getimed en dan merk je echt grote verschillen tussen de verschillende brandstoffen. Een vriend van mij heeft een gechipte Focus ST, die tankte vaak challenger van de Gulf (dat zou RON99 moeten zijn). Dat was dus echte prutsbenzine. Als ik met de Octi tegen hem sprintte terwijl hij Gulf rommel erin had was ik 2 autolengtes sneller 100-200, tankte hij ook Competition 102 was hij 1,5 autolengte sneller.
Dat is wel een groot verschil hoor.
 

leon-cupra

Forumguru
Snap niet dat je daar niets van merk eerlijk gezegd, ik vond het verschil tussen goede brandstof en RON95 echt een wereld van verschil bij mijn 2.0tfsi.
Zeker als je hem wilt gaan tunen is 98 eigenlijk wel een must. Met Euro 95 en een tuning ga je zeker wel flink wat pk's en souplesse mislopen hoor.
Daarnaast is het ook beter voor de motor, 98 heeft gewoon een betere verbranding en stookt het zooitje wat minder warm bij langdurige belasting (lagere EGT). Heb zelf bij de octavia altijd minimaal RON98 getankt, meestal 98+15%E85 en op het einde RON102.
De Audi tank ik alleen maar 102 mee, hier is sowieso ook van bekend dat je bij lagere RON getallen en stevige belasting de kats eruit gaat branden.

Het is een bekende discussie, maar ik heb diverse 100-200 sprints getimed en dan merk je echt grote verschillen tussen de verschillende brandstoffen. Een vriend van mij heeft een gechipte Focus ST, die tankte vaak challenger van de Gulf (dat zou RON99 moeten zijn). Dat was dus echte prutsbenzine. Als ik met de Octi tegen hem sprintte terwijl hij Gulf rommel erin had was ik 2 autolengtes sneller 100-200, tankte hij ook Competition 102 was hij 1,5 autolengte sneller.
Dat is wel een groot verschil hoor.
de bak daarnet maar even gevuld met 98. Kwestie dat we aan de gedachte van duurder tanken kunnen wennen ;)
 
Bovenaan Onderaan