Octavia Greenline bestelbaar

Bakkertje

Forumguru
Wie gaat dat controleren? Het huidige bijtellingssysteem is juist ooit bedoeld als vereenvoudiging. Nu maakt men het weer moeilijker; jouw voorstel maakt het nog erger.

Volgens mij zouden de energielabels prima gebruikt kunnen worden om een (verdere) differentiatie te maken in de bijtelling.

Daarnaast is uit diverse tests gebleken dat de o zo milieuvriendelijke hybride gevallen in de praktijk veel meer uitstoten dan beloofd. En daar kan ik me dan weer kwaad over maken..!
 

Utmost B

Nieuw lid
Daarnaast is uit diverse tests gebleken dat de o zo milieuvriendelijke hybride gevallen in de praktijk veel meer uitstoten dan beloofd. En daar kan ik me dan weer kwaad over maken..!

je hebt hebt helemaal gelijk:
+ veel zwaarder zijn
+ batterijen meezeulen (dus meer milieubelasting bij productie en sloop)

Nee, zo'n octavia greenline is zo gek nog niet

(trouwens LenK Fan, bedankt voor de uitleg, ik kan weer slapen)
 

LenK

Forumguru
Inderdaad: pas na de eerste toelating (verkrijging kenteken/opnaamstelling) mag je alles aan de auto veranderen. Tot die tijd moet je aan de originele eisen voldoen, anders wordt de BPM hoger (als de wijziging leidt tot een ander label/meer uitstoot van het in de vrije natuur voorkomende CO2). Je (dealer) houdt dan dus de originele velgen over.

N.B. andere dan de standaard velgen mogen dus wel, ook voor toelating, maar de BPM wordt er mogelijk hoger door.

Voorop gesteld dat ik volkomen tegen die voordeeltjes ben voor allerlei autotypes die door kunstgrepen aan de regeltjes van Den Haag voldoen. BPM moet voor iedereen afgeschaft worden net zoals die CO2 en Diesel toeslag.

Maar aangezien het systeem er nu eenmaal is de volgende opmerking:

Dingen veranderen aan een auto met belastingvoordeel zou verboden moeten zijn of gevolgd moeten worden door een naheffing.
Als je zo'n auto koopt/leased vanwege dat voordeel en hem naderhand naar een normale auto verbouwd of opvoert dan ben je eigenlijk niet meer dan een belastingontduiker:1439:
 
Neptukker:
Wat bedoel je met "... ik heb er een karrevracht over de Peugeot 307".

Mij is de Peugeot 307 zeer goed bevallen. Ik heb er in totaal 2 versleten in 6 jaar tijd. De eerste ingeleverd na 3,5 jaar met ruim 120.000km en de tweede nu pas ingeleverd na 2,5 jaar met 180.000km. Al met al een prima en ruime auto. De laadruimte is groter als die van de Octavia. Voor mijn nieuwe auto ben ik ook bij de Peugeot-dealer geweest, echter kijkende naar de cataloguswaarde van de Peugeot en bijvoorbeeld de Octavia, is de Octavia minder duur en completer. Daarnaast wilde ik ook wel weer eens een andere auto rijden. Mijn tweede Peugeot 307 had overigens een 1.6 HDIF motor, die viel niet tegen.

Nu staat zoals misschien bekend een Zwarte Octavia Combi 1.6 TDI Greenline in bestelling. Bestelde opties: Trekhaak en Sunset.

:ot:@Bas1976, Over vooroordelen gesproken..... ik heb er een karrevracht over de Peugeot 307. Zag in je profiel dat je dat nu nog rijdt. Kun je aangeven hoe de 307 bevallen is tot nu toe?
 
Met een neergeklapte achterbank heeft de Skoda 1620 liter laadvolume, de Peugeot 307 heeft maar liefst 2082 liter. Dat scheelt toch wel een beetje dacht ik zo. Echter met de achterbank rechtop scheelt het tot volgens de brochures ongeveer 20 liter (die de Skoda minder heeft).

Het is allemaal niet zo spannend. Voor vakantie gewoon zo'n box op het dak.
 

LenK

Forumguru
Op Autoweek.nl heeft de Peu 307SW met neergeklapte achterbank 1540 liter ter beschikking en normaal 135 liter (307 break 503 liter)
Optimische brochure?
 
Voor de mensen die vooruit kijken, hier een website waar je kan zien wat je te bestellen O2 in 2013 en de jaren ertussen kost (met dank aan die idiote belastingen in NL). De 1.6 tdi blijft aardig stabiel wat betreft prijs, maar er zijn er die stukken duurder gaan worden de zwaardere motoren in de superb bijvoorbeeld.
enjoy: http://www.nieuweautoprijzen.nl/

ik bedoel hiermee de prijzen van de bpm die word afgebouwd en vervangen door andere belastingen, daar zijn de prijzen van uitgerekend, natuurlijk is het geen voorspelling van de prijzen in de toekomst, maar gebaseerd op de faseerde afbouw BPM.

Ik zit nu in Tsjechie, en zie de Yeti al geregeld rondrijden, allemaal demo autos van garages uit de buurt, en hij valt niet tegen, hij is niet groot maar ook niet klein. Ik heb het idee dat hij bijna net zo groet is als de oude Honda Hr-v die toen in de 5 deurs versie leverbaar was.
 
Wat maakt de laadruimte van een andere auto ook eigenlijk uit, de meeste bezoekers van dit forum hebben toch meer interesse in de eigenschappen van hun (bestelde) Skoda.
 

EdK

Forumguru
ik bedoel hiermee de prijzen van de bpm die word afgebouwd en vervangen door andere belastingen, daar zijn de prijzen van uitgerekend, natuurlijk is het geen voorspelling van de prijzen in de toekomst, maar gebaseerd op de faseerde afbouw BPM.

Ik zit nu in Tsjechie, en zie de Yeti al geregeld rondrijden, allemaal demo autos van garages uit de buurt, en hij valt niet tegen, hij is niet groot maar ook niet klein. Ik heb het idee dat hij bijna net zo groet is als de oude Honda Hr-v die toen in de 5 deurs versie leverbaar was.


Als je tijd en zin hebt maak dan eens wat mooie foto's van die Yeti
En dan aan de buiten en binnenkant !
Zullen we erg blij mee zijn hier in t kikkerlandje !
Fijne vakantie verder
 
Als je tijd en zin hebt maak dan eens wat mooie foto's van die Yeti
En dan aan de buiten en binnenkant !
Zullen we erg blij mee zijn hier in t kikkerlandje !
Fijne vakantie verder

Ik ga de fotos maken, aangezien ik Skoda nog steeds een warm hart toe draag. Ik wilde een Superb Station, maar die kwam maar niet vandaar dat ik nu in een grote, maar niet zo degelijke Ford mondeo combi rond toer, en deze website nog vaak bezoek na mijn afscheid van mijn O2 combi, na een tevreden 100.000 km in 11 maanden en zonder een probleemje gehad te hebben.
 

EdK

Forumguru
Ik ga de fotos maken, aangezien ik Skoda nog steeds een warm hart toe draag. Ik wilde een Superb Station, maar die kwam maar niet vandaar dat ik nu in een grote, maar niet zo degelijke Ford mondeo combi rond toer, en deze website nog vaak bezoek na mijn afscheid van mijn O2 combi, na een tevreden 100.000 km in 11 maanden en zonder een probleemje gehad te hebben.

Maar nog geen SUPERB combi aldaar gespot ?
Of ergens in een hoekje zien staan ?
Belangrijkste foto is dan de achterkant met de lichtpartij !

En we wachten af wat betreft de Yeti !:worshippy:
 
Maar nog geen SUPERB combi aldaar gespot ?
Of ergens in een hoekje zien staan ?
Belangrijkste foto is dan de achterkant met de lichtpartij !

En we wachten af wat betreft de Yeti !:worshippy:
Nee geen Superb Combi gespot, morgen ga ik naar Prague maar verwacht er geen te zien, de vakantie is te kort om ook richting de Skoda fabriek te gaan. Al ben ik inderdaad zeer benieuwd naar de Combi, al heb ik wel een goed beeld van de Superb Combi gekregen na de spy fotos in de superb regionen op deze site.
 

Neptukker

Forumguru
Neptukker:
Wat bedoel je met "... ik heb er een karrevracht over de Peugeot 307".

:ot:Gevallen die ik ken waren van het type "zorg dat je de dealer aardig vindt, die ga je vaak zien met een 307". Ik heb ook ooit proefgereden met een (nagenoeg nieuwe) demo 307. Dat ding leek wel in ontbinding, van alles vloog er af of werkte niet.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij zouden de energielabels prima gebruikt kunnen worden om een (verdere) differentiatie te maken in de bijtelling.

Daarnaast is uit diverse tests gebleken dat de o zo milieuvriendelijke hybride gevallen in de praktijk veel meer uitstoten dan beloofd. En daar kan ik me dan weer kwaad over maken..!

Als je dan iets aan CO2-uitstoot zou willen doen (nogmaals, mij boeit het niet), zou een goed systeem dus het werkelijke, persoonlijke, verbruik (en dus de CO2-uitstoot) moeten belasten. Misschien zou een heffing op brandstof iets zijn? Hé, die hebben we al (en die wordt geruisloos uitgevoerd door de grote brandstofleveranciers en een paar goedkope ambtenaren).

De bijtelling differentiëren naar label blijft qua werkelijke uitstoot nattevingerwerk en is daarnaast slecht uitvoerbaar, tenzij je bijvoorbeeld de RDW-database wilt koppelen met de loonadministratie van je werkgever (die in de loonbelasting rekening houdt met je bijtelling) en die van de Belastingdienst (voor je vooringevulde aangifte). Je werkgever moet dan op dagbasis de auto bijhouden waarin jij rijdt en het bijbehorende label vastleggen en doorgeven aan de Belastingdienst.
 

LenK

Forumguru
Misschien zou een heffing op brandstof iets zijn?
Dat is inderdaad de beste manier, maar er wordt al zoveel belasting geheven via de brandstof en misschien durven ze het daarom niet aan -ook al niet met het oog op het nu al grote verschil met het buitenland- om nog meer belasting via de brandstof binnen te harken.
 

Bakkertje

Forumguru
De bijtelling differentiëren naar label blijft qua werkelijke uitstoot nattevingerwerk en is daarnaast slecht uitvoerbaar, tenzij je bijvoorbeeld de RDW-database wilt koppelen met de loonadministratie van je werkgever (die in de loonbelasting rekening houdt met je bijtelling) en die van de Belastingdienst (voor je vooringevulde aangifte). Je werkgever moet dan op dagbasis de auto bijhouden waarin jij rijdt en het bijbehorende label vastleggen en doorgeven aan de Belastingdienst.

De daadwerkelijke uitstoot is primair inderdaad afhankelijk van je rijstijl. Door de bijtelling afhankelijk te maken van de energielabels zal de leaserijder wel eerder de auto met A label kiezen, die in z'n klasse dan zuiniger (milieuvriendelijker) is dan een andere auto met een hogere uitstoot.
Overigens als je een auto gaat leasen wordt het energielabel ook genoemd, dus ik zie niet in waarom dat anders / moeilijker zou moeten zijn dan het huidige systeem.
 
Oorspronkelijk geplaatst door Rallye
Misschien zou een heffing op brandstof iets zijn?

Dat is inderdaad de beste manier, maar er wordt al zoveel belasting geheven via de brandstof en misschien durven ze het daarom niet aan -ook al niet met het oog op het nu al grote verschil met het buitenland- om nog meer belasting via de brandstof binnen te harken.

De fiscale bijtelling van de leaseauto op je inkomen dient om het privégebruik van de auto te belasten. Daarin zit momenteel maar weinig onderscheid: veel-prive-km-vreters betalen niet meer dan iemand die weinig prive km's maakt (maar wel meer dan het minimum van 500). Je pakt dus niet de veel-gebruiker, terwijil die wel het meeste profijt heeft van het prive-gebruik en het meeste vervuilt. Wel worden nu zogenaamd zuinige auto's minder belast. Maar ja, je echte totaal-verbuik (en daarmee CO2 uitstoot) hangt meer af van of je 5.000, 10.000 of 30.000 km prive rijdt, dan wat het label van je auto is...

Een idee zou daarom best zijn om alleen voor leaserijders de brandstof zwaarder te belasten. Het deel wat je daarvan voor zakelijke km's hebt gebruikt kan de werkgever dan weer terug krijgen. Over het deel wat je prive hebt kan de werkgever deze belasting doorbelasten naar de prive-gebruiker. Dat is aan het einde van ieder jaar een eenvoudige rekensom. De administratieve last hiervoor zou moeten komen te liggen bij de werkgever. De uitvoerbaarheid van dit idee is lastig. Het werkt immers niet om al aan de pomp te gaan differentieren. Wel zou een na-heffing op basis van na-calculatie kunnen. "Je hebt x km's prive gereden in je leaseauto, en daarin volgens calculatie y liter brandstof verbruikt, en dus betaal je y x 1 euro extra "accijns" voor al die brandstof", en dat doen we dan in plaats van de huidige ficale bijtelling via energie-label en cataloguswaarde. Dan betaalt degene die meer prive-profijt-van-de-auto heeft ook meer, en degene die het meest vervuilt betaalt. Laten we eerlijk zijn, de CO2 uitstoot moet vrijwel evenredig zijn met het brandstof-verbruik...

Het is toch immers van de zotten als jij bijvoorbeeld maar 1000 km privé rijd in een "25% bijgetelde" auto en je buurman 15.000 km in een "14% bijgetelde" auto, dat die buurman uiteindelijk goedkoper uit is, terwijl hij die auto meer gebruikt en meer vervuilt?! Die buurman heeft dan toch meer profijt=inkomen op die manier? En let op: ik speel de advocaat van de duivel, want ik rijdt zelf ook veel privé..!

Wat een stuk proza en dat voor een zaterdagochtend. Als iemand met dit idee naar de overheid wil stappen, be my guest! Credits to L_en_K_fan pls. :D

Groeten, L_en_K_fan
 
Ik dacht niet dat dit de plaats is om de fiscale bijtellingsregeling onder de loep te nemen.
Bovendien was er enkele jaren geleden een regeling waarin naar het verbruik (lees gereden prive-kilometers) het bijtellingspercentage bepaald werd. Dit bleek niet te werken en daarom waarschijnlijk afgeschaft is.
Volgens mij komt dat in de richting met wat L_en_K_fan schrijft.
Bovendien als je veel prive-kilometers maakt kan ook je werkgever een (extra) eigen bijdrage vragen.

Ik klaag niet over de huidige regeling. Hoe je het ook bekijkt, voor het netto bedrag dat je per maand/jaar betaald kun je nog steeds geen gelijkwaardige auto zelf kopen.


Zullen we weer terugkomen op het onderwerp:
Zijn er inmiddels meer mensen die gereden hebben in de Octavia Greenline en hoe is dat bevallen?
 
Ik dacht niet dat dit de plaats is om de fiscale bijtellingsregeling onder de loep te nemen.
Bovendien was er enkele jaren geleden een regeling waarin naar het verbruik (lees gereden prive-kilometers) het bijtellingspercentage bepaald werd. Dit bleek niet te werken en daarom waarschijnlijk afgeschaft is.
Volgens mij komt dat in de richting met wat L_en_K_fan schrijft.
Bovendien als je veel prive-kilometers maakt kan ook je werkgever een (extra) eigen bijdrage vragen.

Ik klaag niet over de huidige regeling. Hoe je het ook bekijkt, voor het netto bedrag dat je per maand/jaar betaald kun je nog steeds geen gelijkwaardige auto zelf kopen.

Zullen we weer terugkomen op het onderwerp:
Zijn er inmiddels meer mensen die gereden hebben in de Octavia Greenline en hoe is dat bevallen?

Allereerst heb je gelijk dat we een beetje off-topic gingen... excuus.
Het fiscale bijtelling systeem van vroeger was gedifferentieert in slechts 3 categorieën, dat was m.i. ook veel te weinig.
Ik ben net als jij geen klager: gegeven het systeem wat geldt, kies je een leaseauto die op basis daarvan per maand netto op acceptabel prijsniveau uitkomt. Prima, no problem. Mijn punt is dat de huidige differentiatie niet altijd het juiste stimuleert en een ander punt is dat de veel-gebruiker niet meer betaalt dan de weinig-gebruiker. Een Octavia 1.4TSI met 147 of 148 gram uitstoot mag van mij meer gestimuleerd worden dan een xxxxxx-auto met 200 gram uitstoot... Dat gebeurt nu te weinig bij de huidige leaserijder-categorieën.
Gewoon:
1) een glijdende schaal van maken dus, (ipv 14%, 20% en 25%) en
2) meer gebruik => meer betalen (en andersom)

Het is voor mij dus geen enkel probleem om een drie tot vierhonderd euro per maand netto voor mijn leaseauto te betalen, wel vind ik een kromme berekening die aan de bijtelling ten grondslag ligt een probleem.

Maar inderdaad, meer on topic dan...: wie heeft er al gereden in de Greenline 1.6 en hoe was ie?

Voor mij is de greenline geen optie want ik wilde per se een DSG. (En die is er nog niet in zuinige variant voor de greenline diesel.) Bovendien is de 1.4 TSI een stuk sneller en in aanschaf goedkoper en daarom in de bijtelling niet duurder. De weinige redenen om een greenline diesel te nemen is:
- als je per se diesel moet rijden en/of
- als je benelux-navigatie en bluetooth erg waardeert bovenop ambition business line
- het 50 Nm meerdere koppel nodig hebt voor een caravan (?)
De 1.4 TSI ambition business line komt namelijk netto per maand vrijwel even goedkoop uit als de greenline business line.
 
Bovenaan Onderaan