Octavia Greenline bestelbaar

Welke opties wel of niet mogelijk zijn op de normale Greenline en de Greenline Business is niet zo heel erg duidelijk.
De documentatie van Skoda is op verschillende punten niet zo heel erg duidelijk of beter gezegd volgens mij niet up-to-date.

Zo kwam ik er een tijdje geleden ook bij toeval achter dat de Skoda Greenline bestelbaar is.

Je moet goed naar de datums van de prijslijsten kijken (in de link en op de lijst zelf).
De enige prijslijst die op dit moment niet klopt (zojuist gecheckt) is die van de Combi (niet businessline). Dat is nml de lijst van mei en per 1 juni is het (voor het laatst) gewijzigd.
(nb, ik heb het alleen over de O2 + O2 Combi)
 

Gieliovd

Forumguru
Ok, mijn vermoeden bevestigd. Het is meer de directe perceptie van de koele lucht tegen je lichaam dan een werkelijke zonering.
 

noize79

Nieuw lid
Ok, mijn vermoeden bevestigd. Het is meer de directe perceptie van de koele lucht tegen je lichaam dan een werkelijke zonering.

Ja en het systeem regelt de binnentemperatuur natuurlijk. Als je bijvoorbeeld de zonering uitzet en instelt op 21,5 graden, dan zorgt ie natuurlijk voor dat het ook 21,5 graden blijft. Als het dan wat warmer wordt in de auto, dan zal hij meer koude lucht binnen doen stromen om het weer 21,5 te maken.

Staat de zonering aan, dan krijg je bijvoorbeeld warme of koude lucht naar je toe. In het midden en achterin zal het natuurlijk iets daartussen in aan, naar gelang welke kant je zit. Heeft dus inderdaad meer met luchtstromen te maken.

Een 100% zonering zou je pas kunnen realiseren als je echt twee gescheiden ruimtes zou creëren met plexiglas ofzo. Maar dan wordt het net een soort auto waar oom agent ook in rijdt. :)
 

Captain Hook

Forumguru
Daarom is dat hele systeem van BPM en categorieën bijtelling afhankelijk van de CO2 uitstoot op basis van fabriekscijfers volkomen van de zotte!

Het is allemaal afhankelijk van de bestuurder en hoe die met de auto omgaat. :regels:Gewoon afschaffen die absurde regeltjes (wordt bijna kafkaiaans ), maakt het een stuk simpeler en overzichtelijker EN eerlijker!
Rijd je veel, met zware voet, dan betaal je veel (brandstof), rijd je zuinig en rustig, betaal je minder. Wil je tunen, ga gerust je gang. Je betaalt al voor het tunen (= goed voor de economie) en als je navenant gaat rijden, gebruik je meer brandstof (= meer betalen). Het kan zo simpel zijn...

Maar ja, dan worden al die regeltjesmakers werkeloos. :icon_smile_dead:
Wanneer leren de heren politici nou eens out-of-the-box te denken? Iedere keer het ene falende regeltje met het volgende regeltje proberen af te dichten, dat gaat gewoon NIET werken.

Grrr, ik heb dringend pilletjes nodig. :mad:
 

LenK

Forumguru
Het kan allemaal veel simpeler. Maar dan moet Den Haag eerst de gedachte laten varen dat de auto een schitterende manier is om de schatkist te helpen vullen.

Heel dat CO2 geneuzel is alleen maar bedacht om naast de al bestaande belastingen nog meer te kunnen melken.

Dat de temperatuurstijging van de aarde niet door de mens veroorzaakt is en beinvloedbaar was ik al lang van overtuigd.
Blijft nog de toenemende onstuimigheid van het weer veroorzaakt door de mens.
Nou dat blijkt dus (onderzoek Amerikaanse wetenschappers) ook al niet te zijn want orkanen waren rond het jaar 1000 jaar net zo actief, mogelijk nog actiever dan nu. Daarna zijn ze afgenomen om vanaf rond 1950 weer toe te nemen. Net als in opwarming-afkoeling-opwarming zit hier dus ook een cyclus van toename-afname-toename in, waarschijnlijk synchroon met de temperatuur (van het zeewater).

Maar als de overheid dan toch belastingmaatregelen neemt dan moeten ze inderdaad wel handhaven en ontduiking tegengaan.

Het was toch ook verboden om in een grijskenteken auto een achterbankje in te bouwen, tenzij je een nieuw kenteken aanvroeg en een naheffing voldeed.
Vind ik aardig vergelijkbaar met aanpassingen aan een milieu-fiscaal-bevoordeelde auto.
Aanpassen = nabetalen, stiekum aanpassen en betrapt worden = nabetalen + boete (afhankelijk van de aanpassing tot 100%)
 

Bakkertje

Forumguru
Vandaag met gebak in de auto gereden. Gebak op de voorstoel, recherkant op 16 graden, blowers gericht op de dozen en zelf in 21 graden gezetn, werkt prima hoor :xyxthumbs:
 

Gieliovd

Forumguru
@ Noize: Hahaha, jij moet zo doorgaan!

@ Bakkertje: ja, dat herinner ik me wel... afstuderen voor mijn HBO en taart halen in de Fabia... Airco vol aan te blazen (het was heet!) op de dozen!
 
Rede te meer om de Greenline gewoon Greenline te laten.

Hoe wordt er gedacht over de montage van een trekhaak, immers met iets achter de auto rijdt deze ook niet echt zuinig meer.
 

Captain Hook

Forumguru
Rede te meer om de Greenline gewoon Greenline te laten.

Hoe wordt er gedacht over de montage van een trekhaak, immers met iets achter de auto rijdt deze ook niet echt zuinig meer.
-Schoonmoederbakken op het dak moesten ze ook verbieden.
-fietsdragers op de trekhaak ook verbieden.
-fietsen op het dak ook verbieden.
-passagiers meenemen ook verbieden (= extra gewicht), of belasting betalen per passagier
-airco verbieden (kost brandstof), of een belasting per ingestelde graad verkoeling.
:regels::1761:

Zo kan ik nog wel wat verzinnen, waarop ze weer een of 't andere debielige belasting kunnen heffen.

Het mot niet gekker worden... :yeah:

ps: het moest gewoon verboden worden om nog te rijden. Oh, nee, dat gaat niet, want dan komt er geen belasting meer binnen...:icon_smile_dead:
 

LenK

Forumguru
Al die dingen die je noemt behoren tot het gebruik van de auto.

Tunen, brede banden, spoilers etc niet. Dat is een verandering van de auto, die bij elke rit een invloed hebben op het verbruik en de uitstoot, waarop het belastingvoordeel is gebaseerd.

Voor de rest ben ik het 100% met je eens (debielige belasting).
 

Wallie

Lid
Als we het toch even over een trekhaak hebben: bij de Prius en Civic Hybrid mag die er idd niet opgeleverd worden, en dat is alleen in nederland zo, ivm het belastingvoordeel.
 
Als we het toch even over een trekhaak hebben: bij de Prius en Civic Hybrid mag die er idd niet opgeleverd worden, en dat is alleen in nederland zo, ivm het belastingvoordeel.

Oooow ja? Tegen mij is verteld dat (in ieder geval bij de Civic!) de motor, de versnellingsbak en het IMA-systeem een soort heilige drie-eenheid is die niet mag worden doorbroken. Volgens de Honda dealer kan de Civic niet overweg met een lading achter de auto omdat dan het hele systeem ontregeld wordt. Als je het toch probeert (ga je gang) loopt je wagen dus in de soep en het gevolg was bij één klant in ieder geval 1500 euro IMA/motormanagement-schade.

Dus, rijden er werkelijk hybrides met lading (anders dan een toegestane fietsendrager) achter de auto in het buitenland?

Het belastingvoordeel kan overigens nooit een reden zijn om een trekhaak niet te mogen leveren. Let op, een trekhaak mag dus wel, je mag hem alleen niet voor een aanhanger/caravan gebruiken.
 
Al die dingen die je noemt behoren tot het gebruik van de auto.

Tunen, brede banden, spoilers etc niet. Dat is een verandering van de auto, die bij elke rit een invloed hebben op het verbruik en de uitstoot, waarop het belastingvoordeel is gebaseerd.

Voor de rest ben ik het 100% met je eens (debielige belasting).

Exact! Alle auto's worden namelijk gebruikt, soms zwaar beladen, soms licht beladen. Iedere auto verbuikt bij zware belading natuurlijk meer dan in lege toestand! Dus het is natuurlijk niet erg om ook een greenline af en toe zwaar vol te stouwen. Natuurlijk gaan de grammen CO2 dan omhoog, maar altijd nog schoner in vergelijking met een andere auto. Een volgestouwde greenline met een niet-beladen auto vergelijken is appels met peren vergelijken, en dat moeten we niet doen... ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Sja, als we de CO2 uitstoot echt willen verlagen moeten we maar eens wat aan de files doen. Of zorgen dat je door de steden groene stromen krijgt zodat er minder opgetrokken wordt enz..

Het is gewoon een slecht excuus om nog meer belasting te innen.

Over het algemeen is het ook nog eens zo dat een auto na tuning bij dezelfde rijstijl zuiniger is dan de niet getunede auto. Dus eigenlijk zouden ze het moeten belonen!
Of subsidie om mijn huidige niet-greenline O2 te eco-tunen...
 
Heeft er iemand een idee over de actuele levertijd van de Octavia Greenline?
Hoeveel weken voor levering heeft de dealer degene die de auto al hebben geinformeerd over een leverdatum?
 
Bovenaan Onderaan