Octavia Combi 1.0 TSI (2018): 95 of 98 tanken?

Topic in 'Octavia III' gestart door toolish, 09-02-2019.

  1. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Mijn voormalige werkgever - een internationaal opererend bedrijf met toen (2011) ruim 600 trekkende eenheden en een 100+ personenauto's op straat en in de afgelopen 8 jaar nog aanzienlijk gegroeid - kent een paar simpele regels voor alle bestuurders van bedrijfsvoertuigen:
    1. Dieselrijders tanken zoveel mogelijk bij de bedrijfspompen op de eigen vestigingen, daarbuiten wordt uitsluitend getankt met de pasjes (op kenteken) van de contractuele brandstofleverancier. Dat ging overigens, als ik me goed herinner, om iets van tussen de 15 en 20 miljoen liter per jaar - dat geeft best wel een stevige onderhandelingspositie...
    2. Die pasjes staan alleen het gebruik van de standaard diesel of benzine toe, het gebruik van de "V-power achtige" varianten kan dus simpelweg niet tenzij je dat uit eigen zak betaalt.
    Ik ken niemand die dat laatste doet... :pardon:
     
    Hakar vindt dit leuk.

  2. Rallye

    Rallye Forumguru

    En een hogere compressie houdt de mogelijkheid in op meer pk’s. Als je auto dus is afgesteld op 98 regelt de kotor terug als je 95 tankt, juist om pingelen te voorkomen.

    Ik zou zeggen dat de lagere energetische waarde van ethanol ervoor zorgt dat dat er minder energie in de benzine zit als meer ethanol is bijgemengd en niet meer energie zoals jij lijkt te zeggen.
     
  3. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Inderdaad zit er iets minder energie in naarmate er meer ethanol in zit, maar de klopvastheid gaat daarentegen weer wat omhoog door diezelfde ethanol.
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  4. dj.verhulst

    dj.verhulst Forumguru

    ik heb een 1.2 TSI 105 pk Octavia ,, is wel geen 3 cilinder 1.0 met 115 pk
    maar ik merk als ik 98 tank loopt ie mooier en voelt krachtiger en ding loopt zuiniger dan op 95

    ik weet dat de 1.2 heeft twee pingel sensoren de computer probeert het ontstekings tijdstip zo laat mogelijk zodat het rendement ook hoger word ( meer vermogen en zuiniger ) de andere setting kunnen dan ook aangepast worden.
    met 98 kan men verder gaan,, de 1.0 zal dit ook kunnen .

    met oudere auto's moest je met de hand instellingen aanpassen dus had je niet snel voordelen nu dus wel.
    zou wel een ARAL 101 kunnen tanken zal dan nog meer opleveren .

    omdat ik redelijk dicht bij de grens woon tank ik daar altijd 98 ,, E10 gooi ik alleen in de Daihatsu van mijn vrouw .
    het verschil tussen 98 en 95 is over de grens ook kleiner .
    mijn oude BMW boxer krijgt altijd 95, zou best op E10 kunnen maar het verouderde injectie systeem wil ik niet onnodig belasten , heb wel alle benzine slangen in de tank en van de tank naar het injectie systeem vervangen ( aan vervanging toe ) voor slangen die tegen E85 kunnen ,, ik hoef alleen de injectoren en de toevoer leiding en druk regelaar nog te vervangen en dan zou ik op E85 kunnen rijden in theorie , mijn R850R heeft nog een lage compresie dus is niet zo lastig met benzine ,, op 91 loopt ie nog steeds prima.


    heb een tijdje geleden wel een paar tanken 95 getankt omdat in Duitsland door de lage waterstand er onvoldoende aanvoer was benzine was de prijs te hoog om het interessant te maken , ik hou er nu tussen de € 7 en 9 over
    maar het verbruik steeg gelijk een +- een km minder per liter ,, en het kantel punt waar ie 1 op 20 loopt lag lager.

    zolang ik voor een redelijke prijs 98 kan tanken blijf ik dat doen.
     

Deel deze pagina