Octavia Combi 1.0 TSI (2018): 95 of 98 tanken?

prosier

Forumguru
Ik snap niet waarom er geen onderzoek betaald of geregeld kan worden waarbij 20 samples met benzines in een lab uit elkaar geplukt worden. Precies kijken wat en hoeveel erin zit.

Zijn we van alle zeik en geheimen af. En meteen een paar weggelopen directeuren verder haha...
 

CDK

Forumguru
Ik snap niet waarom er geen onderzoek betaald of geregeld kan worden waarbij 20 samples met benzines in een lab uit elkaar geplukt worden. Precies kijken wat en hoeveel erin zit.

Zijn we van alle zeik en geheimen af. En meteen een paar weggelopen directeuren verder haha...
Dat is al eens gedaan hoor!
 

prosier

Forumguru
Ja, door kassa ofzo toch? Maar was ook weer niet helemaal duidelijk of compleet meen ik...

Afijn, heb je een link of bron hiervan nog? Of de conclusie hehe :tongue:
 
Hmmm ja kan me een oudere aflevering van kassa herinneren dat ze gingen rijden op een testbank en in het verkeer samen met TNO (?) een HTS om verschil te kunnen laten zien tussen gewone en de premium benzines. Wat ik me ervan herinner is dat dat niets uit maakte en dat de adaptieven in de premium benzines (dus geen 98 vs 95 RON maar de reinigende of zuiniger makende toevoegingen) er pas aan toe werden gevoegd bij de tankwagen in de haven.

Ook hebben ze nog gekeken naar ... houd nu op met omschrijven. Hier is de youtube link :cheers: (van november 2010!)

 

JXX

Senior Member
Hallo.
Ikzelf heb nu al vier jaar een octavia 1.2 TSI en ik tank altijd Euro 95. (Dats 24 België)
De reden is dat de euro 98 momenteel 18 eurocent duurder is dat dan de euro 95.
Dus op een tank van 40 liter scheelt dat momenteel ongeveer 7 euro.
Ik ben vorige week op onderhoud geweest en bij het aanmelden hebben ze mij (voor de eerste keer) gevraagd of ze een additief mochten toevoegen, speciaal om het brandstofsysteem te reinigen. (voorkomen kristallisatie)
Dit "zou" problemen met het tanken van de E10 voorkomen of verhelpen.
Op de factuur staat dit vermeld als; "Brandstofsysteemreiniger", kostprijs, 16,94 euro.
Dus vanwege het prijsverschil blijf ik euro 95 tanken maar laat nu jaarlijks dit product toevoegen.
Zal misschien wel ergens zijn nut hebben.
 
Dat zal hoogstwaarschijnlijk gewoon een flacon wynns injector cleaner geweest zijn. Gelukkig rekenen ze dan een redelijke prijs. Bij de automaterialenzaak kost zo’n flacon 11-13 euro..
 

prosier

Forumguru
Nou, een flesje Forté of Tunap (die benzine reiniger) gaat er bij mij ieder half jaar ook wel in.

Dat is wel bewezen dat het wat doet, het reinigt echt, en lost ook vervuiling op en bindt met water etc. in de benzine tank. Maar verwacht geen wonderen. Echt reinigen doe je met walnut blasting, heb ik 2 weken terug gedaan. Maar dat is ook de inlaat waar geen benzine bij komt. Moderne motoren vervuilen nu eenmaal veel sneller.

Verschil in reiniging/additieven in 95 of 98 daar geloof ik ook niet zo in.
 

turboturbo

Forumguru
(van november 2010!)
Ja ho wacht even - anno 2019 is er zoveel veranderd zowel qua motoren als de benzine!
Toen zat er o.a. nog niet - standaard -(zoveel) ethanol in de benzine’s zoals nu volgens mij?

Ook reden er toen nog niet zoveel downsize hogedruk turbo motoren (met bijbehorende hoge compressie verhoudingen) rond vergeleken met heden ten dage, die veel preciezer kunnen reageren op kwaliteit brandstof (pingel gevoeligheid etc)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan