Octavia Combi 1.0 TSI (2018): 95 of 98 tanken?

Topic in 'Octavia III' gestart door toolish, 09-02-2019.

  1. toolish

    toolish Nieuw lid

    Dag iedereen, ik heb een Octavia Combi 1.0 TSI van bijna een jaar oud. Een week geleden heb ik in een verstrooide bui 98 getankt in plaats van 95. Ik merk nu dat ik een stuk minder verbruik: gisteren 100 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 4,4 liter. Met 95 zou dat 4,8 à 4,9 geweest zijn. (Ik rij sowieso nogal ecologisch.)

    In de tankklep van mijn auto staat de vermelding 'MIN 95 RON'.

    Nu is mijn vraag: is het raadzaam dat ik desalniettemin terug overschakel naar 95? De kostprijs is niet mijn voornaamste beweegreden: mijn bedrijf betaalt de benzine.

    Bedankt voor de feedback!
     

  2. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Lastig om te berekenen. En zeker niet betrouwbaar ogv één meting. Je zou het een tijd moeten doen en dan uitrekenen in hoeverre het wat mindere verbruik opweegt tegen de hogere prijs van 98.
    Ik tank wel 98 in mijn 1.0. Maar die er op gechipt. Zonder chiptuning rijdt het ook wel iets beter en zuiniger, maar ik denk dat ik me de moeite zou besparen omdat het in the end denk ik niet of te weinig scheelt.
     
  3. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Had je niet gewoon de wind in je rug..?
     
  4. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Tank als sinds een hele poos 98 en altijd bij de BP. Op een hele tank is het ongeveer 5 euro duurder. Daarnaast spaar ik dan de freebees welke bij Ultimate 98 2x zo snel gaat. En daarmee kan ik bijv bij fonq.nl bestellingen plaatsen welke je dan geheel zonder bijbetaling (wat met die k*t airmiles wel altijd zo is waar je dan dus ook geen r**t aan hebt) kunt bestellen. Voordeel is ook en dat is mijn vornaamste reden dat er geen (of zeer weinig) ethanol in U98 zit.
     
    Laatst aangepast: 10-02-2019
    MarcoO2, HarrieSkoda en Corné de Kluijver vinden dit leuk.
  5. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    @toolish wat is ongeveer je jaar kilometrage? Heb hetzelfde dilemma gehad een tijd terug (zit het tussen de oren ja/nee? Rechtvaardigd de meerprijs de voordelen afdoende? Etc.)

    Toen kwam ik erachter dat ik maar 10.000km per jaar rijd momenteel of zelfs minder. Dat is ong 1 x per maand tanken en dan ga ik over die paar euro extra niet moeilijk doen, gevalletje voordeel van de twijfel dus. En tank sindsdien alweer geruime tijd V-Power Euro97 wat sinds kort Euro98 is geworden. Bij een onbemande pomp niet aan de snelweg dus de prijs valt nog wel mee.
     
  6. toolish

    toolish Nieuw lid

    Twee vragen:
    - Welke motor heb jij, en is die op 98 gechipt?
    - Waarom heb je liever geen ethanol? (Sorry, ik ben een complete newbie in deze dingen.)
     
  7. Rallye

    Rallye Forumguru

    In principe zou geen verschil tussen 98 en 95 moeten merken als je auto is afgesteld op 95. Als je auto bij het chippen of af-fabriek is afgesteld op 98 dan zou je een achteruitgang in vermogen kunnen merken. Ook het verbruik kan bij een op 98 afgestelde motor na het tanken van 98 lager zijn.

    Ethanol verbrandt anders dan benzine (lagere energiewaarde) en is chemisch agressiever voor je auto. Dankzij de ethanol kan je verbruik daarom iets hoger zijn dan met 95 zonder ethanol, die echter niet meer geleverd wordt. Wat die chemische agressie betreft, daar is bij de bouw van je auto rekening mee gehouden. Over prestatieverschil heb ik nog nooit iets gehoord. Maar je betaalt voor benzine en krijgt dus deels ethanol. Vreemd idee.

    Kortom: als je auto niet is afgesteld op 98 is het voordeel dat je merkt vooral psychologisch. Als de auto wel is afgesteld op 98 is het voordeel wel te meten, maar zelfs dan is het de vraag of je dat onderweg merkt. Of je het prijsverschil met 98 er ook dan door een lager verbruik uithaalt is de vraag. Ik tank negen van de tien keer in Duitsland, waar het prijsverschil tussen 95 en 98 niet zo groot is als in Nederland. Ik tank altijd 98 omdat ik niet het idee wil hebben dat ik niet het volle aantal pk’s uit mijn RS krijg.

    Zie ook dit filmpje:

     
  8. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @toolish In je tankklep staat "min. 95 RON", dan is 98 dus ook geen enkel probleem voor de motor. Bij het ene type motorblok verbruik je met 98 hetzelfde aantal liters als met 95, terwijl je bij een ander blok duidelijk verschil merkt in verbruik, en de motor past zich aan, dus ook daar geen probleem. Je moet even kijken hoe het verbruik zich verhoudt tot de meerprijs, maar ik denk dat het onderaan de streep weinig verschil maakt.

    Met 98 kun je natuurlijk wel wat verder rijden op een tank (dus minder vaak tanken), dus ook vanuit dat oogpunt is 98 aantrekkelijk.

    @Rallye TS komt uit Leuven, dus tankt waarschijnlijk in Belgie, met Belgische prijzen. Wat ethanol betreft, de 98 gaat niet voor niets tegenwoordig als E5 (5% ethanol) door het leven, en de 95 als E10, dus beiden bevatten ethanol.
     
  9. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru

    Bij BP is zowel de 95 als de 98 slang voorzien van een E5 label. In België is alle 95 vorig jaar E10 geworden dacht ik gelezen te hebben.
     
  10. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Een liter pure ethanol is een stuk duurder dan een liter benzine: ook al komt dat door de accijns.
    Ethanol is de alcohol die in bier/wijn en gedestilleerd zit ;) (overigens is ook spiritus voornamelijk ethanol, maar daar is methanol in bijgemengd - daarom zit daar geen hoge accijns op).
    En je betaalt voor motorbrandstoffen zoals die uit de pomp komt, de samenstelling is voor de prijs niet echt relevant.
     
  11. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @Peter-036 Ethanol t.b.v. consumptie is veel duurder, bio-ethanol (als brandstof voor bijv. haarden)) zoals je dat bijvoorbeeld bij de Action verkocht wordt kostte een poos terug iets van 1,50 per literfles, en daar zit volgens mij wel BTW op, maar geen accijns omdat het officieel geen voertuigbrandstof is, en ook niet is bedoeld voor consumptie.

    Volgens Wiki wordt er een zure vloeistof toegevoegd aan bio-ethanol, zodat het ongeschikt is voor consumptie.
     
  12. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    @Cordoba Mede daarom staat er een knipoog, en verwees ik ook al naar spiritus, maar ik reageerde vooral op de geciteerde opmerking van @Rallye .

    Als er echt een zure vloeistof aan wordt toegevoegd verandert de samenstelling waarschijnlijk vrij sterk: alcohol is op zich een basische verbinding, en die zou moeten(?)/kunnen reageren met een zuur.

    En in de tijd dat ik vrij vaak in het toenmalige oostblok reed en tankte, gooide ik aan het begin van de winter zelf al een liter (of 2) spiritus (sorry dit woordje was weggevallen/vergeten) in de dieseltank(s) om het condenswater (en de vervuiling) door de filters en motor te helpen.
    Maar dan gooide ik ook 2 tot 3% benzine bij de diesel, zo duur was dat daar toen ook nog niet.
     
    Laatst aangepast: 09-02-2019
  13. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Peter de vloeistof lijkt Bitrex te zijn en slechts met een verdunning van 1: 1.000.000:

    En zoals ik al dacht is Bitrex een merknaam, de chemische naam is denatoniumbenzoaat, en die naam doet mij toch wel weer denken aan benzeenringen, dus hoe milieuvriendelijk die toevoeging aan bio-ethanol nu echt is?
     
    Corné de Kluijver en Peter-036 vinden dit leuk.
  14. 0ri0n88

    0ri0n88 Forumguru

    Kiezen tussen e10 euro95 of 98 zoals in België het geval is zou ik sws voor de 98 gaan. E10 is ook minder zuinig als gewone euro95 en er zit meer ethanol in wat gewoonweg minder voor je motor is, ongeacht wat men zegt over dat je auto erop gebouwd is. E10 komt er bij mij niet in maar hier hebben we nu NOG gewone euro95 wat ook gaat veranderen.
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  15. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    @0ri0n88 Ik weet niet waar "hier" is voor jou, maar in Nederland is de euro-95 al enkele jaren voorzien van 5% ethanol.
    En in de loop van 2018 is dat 10% geworden.
    Ook euro-98 bevat al enige tijd 5% ethanol voor zover ik weet.
    Sinds kort moet dat op de pomp staan.
     
    Cordoba vindt dit leuk.
  16. 0ri0n88

    0ri0n88 Forumguru

    Euro 95 in NL is nog in 99% van de stations waar ik voorbij kom (en dat zijn er heel wat met een verbruik van 1 op 8) e5 en bij sommige e10.
    E10 is nog niet verplicht. Als het komt heb je grote kans dat 98 veel minder beschikbaar wordt en dat pompstations e10 en euro95 e5 gaan aanbieden.
    5% ethanol is een stuk minder schadelijk als 10%.
     
  17. Spinal

    Spinal Forumguru

    Dan is het simpel, 98 erin.
     
  18. Hakar

    Hakar Forumguru Donateur

    Op een enkele pomp na, en die moet je dan zoeken als een speld in een hooiberg.
    De 98 kun je nog wel als E5 tanken, maar als verwende Nederlander vond ik dat wel heel moeilijk om uit te vlooien welke slang dat nu uit kwam.
    Was overigens in Franstalig België.
    Daar gaat alles minder makkelijk. :D
     
  19. Rallye

    Rallye Forumguru

    Juist als je de brandstofkosten van de baas vergoed krijgt, zou ik even nadenken of je duurdere benzine wilt tanken als je niet kunt aantonen dat er voordelen aan zitten. En bij een auto die niet is afgesteld op 98 zet ik daar grote vraagtekens bij...... Dan jaag je de baas eigenlijk voor niets op kosten. Ik zou dat als baas niet fijn vinden.
     
  20. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Ik weet eigenlijk niet of 95 nou minder energie in zich heeft dan 98.
    Voor zover ik weet:
    Het RON getal heeft te maken met de klopvastheid. Motoren met een zeer hoge compressieverhouding hebben deze 98 nodig omdat bij een lagere klopvastheid de motor kan gaan pingelen; en pingelen houd in dat tijdens de compressieslag het mengsel vroegtijdig ontbrand alvorens de cilinder op zijn hoogste punt is.

    Maar zit er nou meer energie in 98 dan in 95?
    óf; zit er idd meer energie in maar is dat te weiten aan de hoeveelheid ethanol.
    Daar ethanol een lagere energetische waarde heeft dan benzine. Dan zou dit e.a. verklaren..


    Ondertussen van de bekende youtuber Engineering Explained nog het e.a. gevonden;
    Het zit hem dus vooral in het preciezer kunnen bepalen van het ontsteking en daarmee word de efficiëntie verhoogd

     
    Phoenix2149 en turboturbo vinden dit leuk.

Deel deze pagina