Octavia Combi 1.0 TSI (2018): 95 of 98 tanken?

Rallye

Forumguru
Jij rijdt met jouw auto, dus als je verschil merkt: prima voor jou. Maar als er werkelijk meetbaar verschil is dan zouden ze bij de 1.2 toch gewoon 98 adviseren? Bij de RS doen ze dat wel: 95 is daar vokgens het advies tweede keus.
 

Cordoba

Forumguru
@Rallye Een advies hoeft niet persé een goed advies te zijn, een autofabrikant kan bijvoorbeeld 95 adviseren, niet omdat het beter is of de motor niet minder loopt dan op 98, maar wel dat een auto die op 95 zijn prestaties levert makkelijker verkoopt (goedkoper in gebruik).
 

leon-cupra

Forumguru
maar wel dat een auto die op 95 zijn prestaties levert makkelijker verkoopt (goedkoper in gebruik).
Gezien de vele topics en vragen over "wat te tanken" vrees ik dat de eerste vraag bij een verkoopsgesprekk "wat moet ik tanken" en al zeker geen "unic selling point".:pardon:
 

deVerhuizers.nl

Actief lid
Ik tank ook 98 standaard. Bij een tankstation om de hoek hebben ze als een van de weinige dit nog op de pomp.
Sinds kort ben ik overgestapt van een 1.2 uit 2011 naar een 1.0 uit 2017.
Bij de 1.2 merkte ik een duidelijk verschil in verbruik en dus actieradius, wat met 98 duidelijk gunstiger was en de hogere prijs teniet deed.
In de 1.0 merk ik dit verschil veel minder. Verbruik is niet echt zuiniger en de actieradius wordt dus niet echt hoger.

Iemand een idee waar dit verschil in zit?
 

dj.verhulst

Forumguru
Jij rijdt met jouw auto, dus als je verschil merkt: prima voor jou. Maar als er werkelijk meetbaar verschil is dan zouden ze bij de 1.2 toch gewoon 98 adviseren? Bij de RS doen ze dat wel: 95 is daar vokgens het advies tweede keus.

alle auto's in de EU moeten op euro 95 kunnen draaien zonder kapot te gaan
maar dat betekend niet dat ze op 98 niet beter kunnen gaan lopen

dat dit met een 1.0 minder het geval is kan zijn het blok ontwerp is nieuwer mogelijk dat ze meer ingezet hebben op 95 en E10 gebruik omdat een groot deel van hun klanten dat erin mikt en dan zou kunnen klagen .
Denk met chip tuning men wel de voordelen van 98 gaat pakken
 

sliderke

Senior Member
In België is elke 95 nu met ethanol 10% gemend. . En ik geloof eind 2019 de 98 ook met 5% menging.
In Duitsland heb je gewone 95, 95 e10 en normaal 98.
 

Rallye

Forumguru
@dj.verhulst 95 of 98 is geen kwestie van kapot gaan of niet. Zoals ik het, ook uit de Youtube-filmpjes, begrijp, is 95 of 98 een kwestie van afstelling af-fabriek. Indien een auto op 95 is afgesteld zou hij dus niet beter moeten lopen op 98. Dus tenzij Skoda stiekem de 1.2 afstelt op 98, maar in tegenstelling tot bij de 2.0 TSI 95 aanraadt (wat natuurlijk zou kunnen gezien de ervaringen met VAG-software) haalt die motor niets extra’s uit 98. Dat jij in de praktijk iets anders voelt verbaast mij, maar doet niets af aan jou ervaring.
 

EdZ

Donateur
Met mijn vorige 1.2tsi 105pk merkte ik geen verschil, met mijn huidige 1.2tsi 110pk wel. Iets meer vermogen en iets zuiniger. Het verschil is niet dramatisch, maar toch.
 

dirkie996

Forumguru
ik heb een 1.2 TSI 105 pk Octavia ,, is wel geen 3 cilinder 1.0 met 115 pk
maar ik merk als ik 98 tank loopt ie mooier en voelt krachtiger en ding loopt zuiniger dan op 95

ik weet dat de 1.2 heeft twee pingel sensoren de computer probeert het ontstekings tijdstip zo laat mogelijk zodat het rendement ook hoger word ( meer vermogen en zuiniger ) de andere setting kunnen dan ook aangepast worden.
met 98 kan men verder gaan,, de 1.0 zal dit ook kunnen .

met oudere auto's moest je met de hand instellingen aanpassen dus had je niet snel voordelen nu dus wel.
zou wel een ARAL 101 kunnen tanken zal dan nog meer opleveren .

omdat ik redelijk dicht bij de grens woon tank ik daar altijd 98 ,, E10 gooi ik alleen in de Daihatsu van mijn vrouw .
het verschil tussen 98 en 95 is over de grens ook kleiner .
mijn oude BMW boxer krijgt altijd 95, zou best op E10 kunnen maar het verouderde injectie systeem wil ik niet onnodig belasten , heb wel alle benzine slangen in de tank en van de tank naar het injectie systeem vervangen ( aan vervanging toe ) voor slangen die tegen E85 kunnen ,, ik hoef alleen de injectoren en de toevoer leiding en druk regelaar nog te vervangen en dan zou ik op E85 kunnen rijden in theorie , mijn R850R heeft nog een lage compresie dus is niet zo lastig met benzine ,, op 91 loopt ie nog steeds prima.


heb een tijdje geleden wel een paar tanken 95 getankt omdat in Duitsland door de lage waterstand er onvoldoende aanvoer was benzine was de prijs te hoog om het interessant te maken , ik hou er nu tussen de € 7 en 9 over
maar het verbruik steeg gelijk een +- een km minder per liter ,, en het kantel punt waar ie 1 op 20 loopt lag lager.

zolang ik voor een redelijke prijs 98 kan tanken blijf ik dat doen.
De (voor)ontsteking wordt zo vroeg mogelijk gezet voor de beste prestaties, en niet zoals je beweert, zo laat mogelijk.
Bij detoneren( pingelen) zal de (voor)ontsteking juist verlaat worden, om dit op te heffen.
 

0ri0n88

Forumguru
In mijn 02 1.4 tsi merkte ik in het rijden niks. Aan de pomp een heel klein beetje, maar beslist niet voldoende om 98 te gaan tanken. Vaak wel 98 met vakantieritten omdat in het buitenland naar mijn smaak teveel e10 was en dan werd die weer veel onzuiniger. Goede 95 (e5!) Is op ongetunede motoren meer dan prima, tenzij anders voorgeschreven natuurlijk
 
Laatst bewerkt:

dirkie996

Forumguru
hoe dichter bij het BDP hoe meer kans omdat de temperatuur en druk toeneemt er zelf ontbranding kan plaats vinden.
dan laat je de ontsteking niet nog dichter bij 0 graden BDP komen want dan versterk je dat.

dus dan kan je met 98 verder gaan en een pingel sensor registreert dit en kan de ecu ingrijpen.
Klopregeling[bewerken]
Bij een injectiemotor met een electronic control unit (ECU) wordt een klopregeling aangebracht. Deze regeling wordt gestuurd door de klopsensor. Wanneer de klopsensor meet dat er een klop in het proces ontstaat, stuurt deze een elektrisch signaal naar de ECU. Op haar beurt stuurt de ECU een signaal naar het ontstekingssysteem of de wastegate. Hierdoor zal het gasmengsel later ontstoken worden of de turbodruk verlaagd en zal het pingelen verdwijnen. De ECU zal de regeleenheid vervolgens trapsgewijs de ontsteking aansturen om opnieuw vroeger te gaan ontsteken tot er opnieuw een klopverschijnsel optreedt. De klopregeling zorgt ervoor dat de ontbranding gebeurt rond de klopgrens.

Bron: Wikipedia
 

Skoda-MAN

Forumguru
Volgens de geleerden zou met de V power, Exelium, en andere namen van de "betere" benzine de inwendige vervuiling duidelijk minder zijn.
Helaas is dat iets wat je pas na veel km's kan ontdekken.:mad:
Zelf tank ik al jaren V power en dat bevalt me prima. :tegek:
 

prosier

Forumguru
Of BP Ulti 98 wel of geen ethanol bevat las ik ergens op hun site. Even BP bellen chatten mailen kan ook lijkt me. Anyway voor mij maakt t niet uit, ik tank Ulti.
 
Bovenaan Onderaan