[O2] De beste autoband

Constant

Erelid
Ik zou ook een regenband willen (ik ben als de dood voor aquaplaning met mijn huidige zomerrubber), maar ik krijg te horen dat ze lawaaiig zouden zijn. Klopt dit, of valt het wel mee?
 

namleop

Actief lid
Die Uniroyal Rainexpert heb ik ook begin dit jaar op de auto van mijn vrouw gezet (Fabia 1, 14 inch), en wat een verschil met de Continentals die er eerst onder zaten!
Veel stiller, en ze lijken ook comfortabeler, al is dat laatste lastig te beoordelen. Ik zou ze zeker aanraden.
 

bobby45

Actief lid
Met 3 mm op mijn banden heb ik vragen en tips nodig mijn o2 1.4 tsi staat op 205/60/15 nu zijn er in duitsland top banden rond de 70 euro ,dunlop (zit er nu ook onder) goodyear conti maar dit zijn 195/65/15.
prijzen zijn inclusief alles.

Cupping valt mee met deze dunlops maar ze gaan om de 15000km van voor naar achter.
en ik 205 of 195 nemen?

vr gr bob
 

Fabia

† In Memoriam
Die Uniroyal Rainexpert heb ik ook begin dit jaar op de auto van mijn vrouw gezet (Fabia 1, 14 inch), en wat een verschil met de Continentals die er eerst onder zaten!
Veel stiller, en ze lijken ook comfortabeler, al is dat laatste lastig te beoordelen. Ik zou ze zeker aanraden.

Die heb ik ook onder mijn Fabje zitten en die bevallen heel goed. Ik heb eindelijk de band gevonden die mij goed bevalt. Ik heb verscheidene merken gereden de afgelopen jaren maar dit is echt mijn band.
 

Cordoba

Forumguru
Uniroyal Rainexpert is zeker een band waar ik veel goede ervaringen van hoor. Hou er wel rekening mee, dat met het slijten van het profiel het geluid toe kan nemen, maar zeker als de band vrij nieuw is, is ie erg stil. Het verhaal van lawaaiige regenbanden komt volgens mij vooral door oudere bandentypes en rijden op klinkerwegen. En klinkerwegen worden in NL steeds zeldzamer, en de meeste forummers zullen hun km's toch vooral in NL maken.
 

Cyrus

Actief lid
Ik had Uniroyal Rainexperts, maar ben blij dat ze er onderuit zijn. Erg gevoelig voor cuppen en slappe zijwangen, wat ik niet prettig vind. Deze banden presteren wel goed op nat wegdek (evident, met zo'n naam) maar ook op "droog" goede remprestaties.

Nu rijd ik op Bridgestone Turanza's: wat steviger en op "droog" een aanzienlijk prettiger rijgedrag dan die Rainexperts.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of het aan de auto ligt, waar ze onder liggen, of gewoon verschil in wat je van een band wil. Ik heb mijn auto gekocht met Turanza's en vond het een verschrikkelijke band: bij gewoon rijden al veel kabaal (profiel was al redelijk ver weggesleten), en zodra ik een keer met behoorlijke snelheid over een rotonde reed, begonnen ze te piepen en had de auto de neiging overdwars weg te schuiven. Ik heb er nu rondom Continental Contact Sport 2 onder liggen, en zowel qua weggedrag als qua geluid stukken beter. Overigens heb ik het over de maat 195/50 in 15", onder een F-1 combi met 1.4 16V 75 pk motor.
 

Spector

Forumguru
Na ongeveer 25000 kilometer zijn de Conti's nu aan vervanging toe, er beginnen zich ook scheurtjes te vormen in de randjes van de voor en achterbanden. In plaats van de Conti sport contact 5 maak ik de overstap naar Michelin Pilot Sport 3, dit omdat de Michelin banden onder mijn vorige auto ( Seat Leon FR ) heel erg goed bevielen.
 

Fabia

† In Memoriam
Zo zie je maar dat het voor iedereen verschilt, ik heb ook gereden met Bridgestone Turanza's maar dat vond ik echt rammelbanden. Wat een herrie maken die banden zeg. En ik heb liever een band die uitstekend presteerd natweg en dan maar iets minder op droog wegdek. Ik ben een rustige rijder en merk weinig van slappe zijwangen.
 

sitechris

Donateur
Ik heb nu Goodyear Eagles onder mijn Octi zitten. Matige band. Veel herrie vooral, vrij harde compound. Ik vind iets zachtere band lekkerder.
 

EdK

Forumguru
Het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken hier als ik zie wat er aan opmerkingen langs komt !

Als eerste zie je al in testen wat er een verschillen zijn met 1 merk en type band in verschillende maatvoeringen
En dan zie ik kreten staan van die heb ik ook gehad !!
Ja maar wanneer was dat ? 2 maanden terug of 2 jaar terug ?
De bandenfirma's verbeteren continu hun banden , ook hun bestaande type's , dus wat 2 jaar terug een baggerband was kan nu na verbeteringen vanuit fabriek een topband zijn.

Denk dat het belangrijkste is dat een ieder aan de hand van testen zelf uitmaakt wat voor hem de beste band is die bij hem past kwa eigenschappen en de inhoud van de portomonnee en aan de hand van dat zijn eigen keuze moet maken.

Want als ik nu al alle goed bedoelde meningen lees dan zie je door het vele rubber de banden al niet meer , laat staan welke keuze je moet maken.
Je zou dan op elke velg een ander type hebben ( ja weet het mag niet !! )

Dus als je zelf vind dat je band nu te snel slijt dan zal je volgende band een hardere compound moeten hebben , maar lees je dan wel in wat dit weer inhoud op andere kwaliteiten !

En waar ik zelf achter ben gekomen is dat als de band kwa rij eigenschappen perfect is maar alleen wat meer lawaai maakt dat ik dan in menig ijzerwarenzaak oordopjes voor een fractie van de prijs van een band kan kopen
En dan is het opeens lekker rustig die band ................... wil je niet weten !!! :cool::ahum:
 
Werk al weer heel wat jaren in de autobanden en ben dan ook bijna alle merken wel tegen gekomen. Zelf ben ik een echte michelin man, stil comfortabel en slijtvast, bridgestone slijvast rijd goed minder stil en stug. continental redelijk stil in begin na 20000 km beginnen ze lawaaig te worden, en vrij snel droogte scheuren en en natte omstandigheden vind ik minder grip. Uniroyal rain, naam zegt het al supper in de regen, maar door het v profiel sneller cuppen en niet echt slijtvast. Goodyear/dunlop stil goede rijeigenschappen niet erg slijtvast. Toyo, mega grip op droog, goedplakkend snelle slijtage. Minderbekend wel goed: hankook, zekers voor de prijs een kwalitatief goede band. Wanli nangkang etc etc zal er never bij me onder komen. gewoon rommel.
Maar meestal heeft een persoon zelf altijd wel een favorite merk. en ieder merk heeft voor en nadelen.
Zelf blij dat ik me sportcontacts onder de faab weg heb. lawaai en bij regen altijd tractioncontrole bij de stoplichten.
Maar nogmaals iedere bestuurder heeft zijn eigen voorkeur.
 

bobby45

Actief lid
hoi fabialpg

heb je ook al ervaring met de 90 euri eco banden van conti 5 en 103 euri michelin? 87eri nokian h
zal ik bij mijn maat blijven 205/60 r15? of naar de smallere 195/65 r 15 deze zijn goedkoper?
zie dat je via webshop van pneu.... gewoon bij euromaster kan laten monteren voor 60 euro per 4
scheelt echt als je dit daar zeg trekken ze hun schouders op en zeggen dat het hun niks uit maak.

Banden 205 60 15 snelheidsindex: H

http://www.banden-pneus-online.nl/autoband-195-65-15-0-H.html

http://www.banden-pneus-online.nl/autoband-195-65-15-0-H.html
 

TooTall

Forumguru
Heb je ouders die bij een officiële dealer hun Skoda Superb I hebben gekocht, full option, 8 jaar geleden. Ze rijden ongeveer 5.000km per jaar. Altijd dealer onderhouden geweest. (pokkeduur, altijd wel iets dat vervangen "mag" worden, puur profijt door de dealer, maarja...)

Dan wil je vader nieuwe banden opleggen, want de oude waren van ouderdom aan het scheuren.

Mijn advies; "Ga dan naar een bandenboer, laat er terug dezelfde (Dunlop Sportmax) opleggen ofzo, maar ga NIET naar je dealer! En als je daar toch gaat, zorg dat het A-merk banden zijn!"

***2 weken later***

"We zijn naar de dealer geweest, véél goedkopere prijzen daar dan de bandenboer! 70€ per hoek!"

Ga ik kijken naar de auto, en jawel hoor, "Sjingsjangwong supah safe rain snow tire extra good special price" Profiel was zo smal ingesneden dat ik er nog geen muntstuk tussen zou krijgen, en ze zagen er uit of ze met schoenpoets waren opgeblonken.

:mad:
 

Neptukker

Forumguru
Nu 2 maand en 4.000 km Vredestein Ultrac Sessanta. 225/45/17 onder de OII. (wat waren die Bridgestone Potenza's een klotebanden zeg wegens cuppen.)
Voorlopig erg tevreden. Goede grip, prima waterafvoer en lekker stil. De band lijkt iets zoekerig bij stevig remmen maar zeker niet zenuwachtig of zo. Groot voordeel is het ontbreken van een draairichting zodat de banden onder alle wielkasten gemonteerd kunnen worden om cuppen te voorkomen. De prijs is aantrekkelijk en de looks maken het af:

2490170717_5f09df5edb_o[2].jpg
 

van_der_P

Senior Member
TooTall;282486"We zijn naar de dealer geweest zei:
Ik weet dat Chinese banden niet zo'n best reputatie hebben (maar weet niet of dat voor alle chinese banden geldt).
Maar kan mij voorstellen als een dealer deze banden verkoopt dat het toch niet zo'n slechte banden zijn als vaak gesteld wordt. De dealer heeft immers een naam te verliezen.
En voor iemand die maar een paar duizend km per jaar rijdt een goed alternatief.
 

TooTall

Forumguru
Ik heb er toch een serieus slecht gevoel over.

Maar misschien komt dat omdat dezelfde dealer mij een tweedehands Fabia heeft verkocht als eerste autootje dat "perfect in orde was", totdat ik na 3 jaar bij de technische controle mocht laten vaststellen dat de koplampen niet afstelbaar waren met het wieltje vanbinnen...omdat de auto een ongeval had gehad vooraan en dat allemaal was aaneengekit...waarna een andere dealer ontdekte dat ik 3 velgen van 1 maat/merk/type had en 1 velg die 3mm "breder" was dan de 3 andere, waardoor ik ondertussen al een nieuw roulement/remschijf/etc had mogen steken aan die kant...

Weinig vertrouwen in die man :(
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Die combinatie zoek ik óók !:grin:
Heb als zomerset de Dunlop SP eronder zitten, na de winterstop, zal vóór een nieuwe set eronder moeten... uit diverse bandentests (Voornamelijk uit Duitsland) kwam iedere keer voor mij de Continental SportContact3 "in Anbetracht".

M.i. is er een causaal verband tussen slijtagegevoeligheid en de snelheids/type indicatie: Hoe hoger de eindsnelheid van een voertuig.. hoe 'zachter' de band zal moeten zijn om op die topsnelheid nog te kunnen 'plakken'. Ergo:koffie: => Zet er banden van max 180h/km onder (in NL kom je dáár tòch niet eroverheen :winkie:), dan komt 't met de slijtage wel goed !
(Eeuhh: Ga ìk dus nìet doen, bij mij zal 't wel 'n "V"-tje worden


P.S.: Michelins hebben de naam slijtarm te zijn, hoe de andere eigenschappen zijn weet ik niet (meer).

Ik had op mn Citroen Picasso Michelin Energy Saver 185/65/15 liggen tot 95.000 km,mag niet klagen van Michelin dus, Ik rij nu sinds kort met een O2 Greenline 1.6TDI met Continentals erop,zal afwachten worden hoeveel kms er mee zal kunnen gereden worden.... Ook had ik dezelfde maat winterbanden Alpine 3 Michelin op mn picasso, voortreffelijke banden. deze zijn nu te koop trouwens, en heb me nu nieuwe winterbanden besteld voor mn O2
 

laagvlieger

Forumguru
Onder de twee Fabia Combi's liggen Bridgestone Turanza's in de maat 195/55/15. Best een goede band wat betreft grip en waterafvoer. Uitstekend in slijtage, met 1 keer per jaar van as wisselen kom je 60.000 km ver. Maar wel een keiharde band. Mijn vader heeft stalen velgen, daar is het comfort aanzienlijk beter dan op mijn lichtmetalen velgjes. Over een paar jaar toch maar op zoek naar wat zachter rubber.
 
Bovenaan Onderaan