[O2] De beste autoband

Sparkie

Forumguru
Nu de blaadjes weer beginnen te vallen wordt het langzamerhand tijd om te gaan oriënteren welke winterbanden er onder de groene dame moeten gaan komen. Ik heb een groot deel van dit topic doorgelezen en als enige worden Nokian winterbanden genoemd.

Welke ervaringen hebben jullie met winterbanden qua geluid en veiligheid?
Ikzelf ben een redelijke leek op dat gebied, want de laatste en enige winterbanden die ik had lagen onder mijn leaser van 4 jaar geleden.
 

CharlesTucker

Forumguru
Er bestaat een "grote winterbanden topic", heel veel info over winterbanden (2099 posts). Zelf heb ik er in de winter Michelin's onder, vorig jaar bij de dealer gekocht als "Verrassend Skoda" aanbieding. Ze hebben zich prima gedragen, maar ik kan niet echt vergelijken met anderen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat heb ik vorig jaar niet gedaan, ik heb op de ADAC website gekeken naar wat recente testen van winterbanden. Ik ben ook een redelijke leek op dat gebied, en had zo het idee dat ik mee geen buil kon vallen aan banden die goed uit zo'n ADAC test komen. Ze hebben de hele winter goed gewerkt, ik heb geen last gehad van allerlei geluiden, maar ik kan het niet vergelijken met andere merken/types. Met de veiligheid zit het ook wel goed, ik ben niet in hele bijzondere omstandigheden terechtgekomen, maar wel (voorzichting) gereden in situaties waar BMW rijders met brede (zomerbanden) heel erg zenuwachtig van werden.
 

Sparkie

Forumguru
Na wat googlewerk kwam ik hier terecht:
ANWB - Auto - Test winterbanden 2011

Nu staat mijn O2 op 16" Proxima velgen. In de test komen alleen 14" en 15" banden ter sprake.
Omdat het een leaseauto betreft worden de winterbanden gewoon om de LM's gelegd. Kan je dan gewoon terug van 16 naar 15 inch?
 

Rallye

Forumguru
15" en 16" zijn geen bandenmaten, maar velgmaten. Je kunt geen band die geschikt is voor 15"-velgen om een 16"-velg leggen: het gat in de band is niet groot genoeg.

Zoe voor een uitleg http://www.bandenconcurrent.nl/bandenmaat/

De resultaten van een test van banden voor 15"-velgen geven wel een aanduiding van de eigenschappen van hetzelfde type band voor 16"-velgen, maar zeggen niet alles over de 16".
 
E

Ex-lid 2926

Vandaag de knoop maar doorgehakt. Morgenvroeg nieuwe zomerbanden. Ik had het nog graag willen uitstellen tot volgend voorjaar als de winter-zomerbandenwissel weer op het programma staat. Ik word momenteel horendol van het bandenlawaai van de Bridgestone Turanza's. Prima banden tot 3 mm profieldiepte. Dan worden ze wel erg rumoerig. Oktober en een deel van november wil ik nog graag met de zomerbanden doorrijden, maar dan wel een beetje comfortabel. Morgen komen er Michelins onder.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
E

Ex-lid 2926

De Michelins zitten eronder. Afrolcomfort lijkt beter dan de Bridgestone. Maar nu, het dreunen van de cuppende achterbanden is natuurlijk weg, maar vanaf de voorwielen is nog wel een storend geluid hoorbaar. Toch geen wiellager hè. Doorgereden naar de dealer en inderdaad, het wiellager rechtsvoor is versleten. Kan er morgenvroeg ondergezet worden. Dit is een duur weekje.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik heb nu 2 Pirelli Cinturato P7 BLUE 225/40 R18 92W besteld. De "Blue" uitvoering is de zuinige variant, de enige band in deze maat die een "B" aanduiding krijgt voor brandstofverbruik. Natte grip zou volgens de aanduiding dik in orde moeten zijn, we gaan het meemaken... Kon helaas nog nergens een test van deze uitvoering vinden. Maar Pirelli is een gerenommeerd merk, dus durf het wel te proberen. De merken en types die goed uit testen kwamen, zaten al gauw op een "E" aanduiding voor brandstofverbruik en ik wil liefst zuinige banden. Natuurlijk gaat veiligheid en comfort voor kosten, maar als het niet bevalt kan ik ze altijd nog naar achter verhuizen en voor weer wat anders uitproberen.
 

Wild Chocolate

Senior Member
De Pirelli's zitten er nu alweer een maand of 3-4 onder (= ca 15000 km). Bevallen erg goed. Grip is goed, brandstofverbruik is een stuk lager dan met de budgetbanden die er eerst onder zaten. Scheelt zeker een halve liter per 100 km.
 

sitechris

Donateur
Op mijn Seat heb ik nu Continental Conti Sports liggen. Maar na 25.000 km met de zomerslofjes heb ik nog maar 3mm. Zoveel bochtjes heb ik nu ook weer niet met burning rubber genomen. Geen stoplichtsprintjes. 95% snelwegkilometers. Ik ben wel wat teleurgesteld over de slijtage.
 

hemi24

Forumguru
Op mijn Seat heb ik nu Continental Conti Sports liggen. Maar na 25.000 km met de zomerslofjes heb ik nog maar 3mm. Zoveel bochtjes heb ik nu ook weer niet met burning rubber genomen. Geen stoplichtsprintjes. 95% snelwegkilometers. Ik ben wel wat teleurgesteld over de slijtage.

Breder slijt over het algemeen ook sneller..!
 

Rallye

Forumguru
Ook voor mij is het tijd voor nieuwe zomerbanden. Nu liggen er Conti Sportcontact 2's op. Na twee seizoenen iets minder dan 3mm profiel. Die zijn bovendien volgens mij erg lawaaiig. Op mijn vorige RS is mij de overstap van (toen) Dunlop naar Michelin Pilot Sport 2 (zo uit mijn hoofd) goed bevallen. Nu raadt Michelin SuperSports aan. Ook de PS3 is nog verkrijgbaar. Iemand tips? Wellicht zelfs qua merk?

Edit: velgbescherming is voor mij erg belangrijk. Ik kan niet goed vinden of dat bij de Supersport goed voor elkaar is. Iemand ideeën?
 
Bovenaan Onderaan