[O2] De beste autoband

Porettuhcs

Senior Member
Ik ben op het punt gekomen om nieuwe zomerbanden aan te schaffen... ja ja ik weet het het wordt eerst nog winter

Ik heb er nu nog Bridgestone Potenza's RE 050 225 45 R 17 onderzitten... op zich niet zo'n hele verkeerde band maar ze zitten er nu een km of 25.000 onder en de voorbanden zitten nu al tegen de slijtingsindicatoren aan :eek:

Ook vind ik ze enorm veel herrie maken :biggthumpdown:...

Ik ben dus op zoek naar plak banden die geen herrie maken en een levenlang meegaan ;).... prijs maakt niet zo veel uit

Wie heeft er suggesties dan wel positieve ervaringen met de banden die ik zoek
 

MarcoO2

Forumguru
Slijtage op de voorbanden is een bekend verschijnsel bij Octavia's, zeker als het sterker gemotoriseerde O2's zijn. De Potenza's zijn sportieve banden, die slijten nog ff harder dan gewone banden. Dat is ook de reden dat ik ze er niet onder mag leggen van de leasemaatschappij, tenminste, niet op hun kosten...

Ik heb er nu de comfortabelere broer van de Potenza's onder liggen, namelijk de Turanza's. Maken niet veel herrie, slijten niet zo hard en gaan een (banden)levenlang mee!
 

skodaoctavia2

Actief lid
falken is een goede ZIEX ZE-912 MFS
zo zijn er nog veel meer goede banden. deze komen er bij mij onder volgend seizoen, nu eerst verplicht de winterbanden erop:grin:
Sportlichkeit, Komfort, ultimativer Fahrspaß und herausragende Aquaplaning-Eigenschaften. Der ZE912 ist mit seinem innovativen, asymmetrischen Profildesign, der hochbeanspruchbaren Gummimischung mit Silica und dem widerstandsfähigen Laufflächenaufbau die perfekte Alternative für die Nach- und Umrüstung.
 

Oli4

Actief lid
Ik ben dus op zoek naar plak banden die geen herrie maken en een levenlang meegaan ;).... prijs maakt niet zo veel uit

Die combinatie zoek ik óók !:grin:
Heb als zomerset de Dunlop SP eronder zitten, na de winterstop, zal vóór een nieuwe set eronder moeten... uit diverse bandentests (Voornamelijk uit Duitsland) kwam iedere keer voor mij de Continental SportContact3 "in Anbetracht".

M.i. is er een causaal verband tussen slijtagegevoeligheid en de snelheids/type indicatie: Hoe hoger de eindsnelheid van een voertuig.. hoe 'zachter' de band zal moeten zijn om op die topsnelheid nog te kunnen 'plakken'. Ergo:koffie: => Zet er banden van max 180h/km onder (in NL kom je dáár tòch niet eroverheen :winkie:), dan komt 't met de slijtage wel goed !
(Eeuhh: Ga ìk dus nìet doen, bij mij zal 't wel 'n "V"-tje worden


P.S.: Michelins hebben de naam slijtarm te zijn, hoe de andere eigenschappen zijn weet ik niet (meer).
 

Vacaro

Senior Member
Je banden moeten niet voldoen aan de snelheid die jij al dan niet gaat rijden, maar wel aan de snelheid opgegeven op uw kentekenbewijs, nl de topsnelheid van uw wagen met eventueel iets reserve erboven op.
Anders konden we allemaal banden van max 120km/h erop leggen, vermits men ervan uit gaat dat je niet harder dan de toegestane snelheid gaat rijden.
ik zou dus toch maar even kijken voor welke snelheidindicatie uw banden "moeten" voldoen.
 

Racer

Lid
Hoi Hein,

Ik heb mijn Dunlop Sportmaxx vervangen door de Uniroyal Rainsport 2 in de maat 225/40R18 met snelheidsiindicator WX. Deze banden geven vooral in deze tijd veel grip, ik weet nog niet hoe de voorbanden zich houden in een hete zomer, maar ze komen wel goed uit de testen! Betaalbaar en kwalitatief in orde. O ja, betaalbaar was niet belangrijk voor je toch? Voor mij wel in ieder geval, ik vind banden erg duur in mijn maat........

Mijn Dunlops gingen ongeveer 25 a 30.000 km mee, ik hoop deze wat langer.
Succes met de keuze.

Racer
 

Porettuhcs

Senior Member
O ja, betaalbaar was niet belangrijk voor je toch? Voor mij wel in ieder geval, ik vind banden erg duur in mijn maat........
Racer.. in zo verre niet belangrijk dat ik niet ga besparen op 25,00 euro verschil per band... zelf betaalde ik met mijn motor(fiets) tegen de 280,00 euro per achterband en die ging maar max 6.000 km mee :shocked:

LOL ik dacht dat het om muziek ging.
:D
:D Had gekund idd met zo'n titel... maar de muziek ... die moet ik nu steeds harder zetten om die achterbanden niet te horen ;)

M.i. is er een causaal verband tussen slijtagegevoeligheid en de snelheids/type indicatie: Hoe hoger de eindsnelheid van een voertuig.. hoe 'zachter' de band zal moeten zijn om op die topsnelheid nog te kunnen 'plakken'.
Ik weet het ik zoek het onmogelijke.... maar de conti ga ik meenemen in de overweging

falken is een goede ZIEX ZE-912 MFS
zo zijn er nog veel meer goede banden. deze komen er bij mij onder volgend seizoen!
Bedankt ga ik ook meenemen in de overweging

Slijtage op de voorbanden is een bekend verschijnsel bij Octavia's, zeker als het sterker gemotoriseerde O2's zijn. De Potenza's zijn sportieve banden, die slijten nog ff harder dan gewone banden.
Marco... dat is niet het enige wat me een klein beetje stoort maar vooral ook die achterbanden... wat een herrie!
 

Constant

Erelid
Je banden moeten niet voldoen aan de snelheid die jij al dan niet gaat rijden, maar wel aan de snelheid opgegeven op uw kentekenbewijs, nl de topsnelheid van uw wagen met eventueel iets reserve erboven op.
Anders konden we allemaal banden van max 120km/h erop leggen, vermits men ervan uit gaat dat je niet harder dan de toegestane snelheid gaat rijden.
ik zou dus toch maar even kijken voor welke snelheidindicatie uw banden "moeten" voldoen.
Je mag weldegelijk te trage banden op je auto doen, maar dan ben je wettelijk verplicht een irritante waarschuwingssticker op je dashboard te plakken en/of de snelheidswaarschuwing van je maxidot in te stellen. Komt veel voor bij winterbanden.
 

Oli4

Actief lid
Je mag weldegelijk te trage banden op je auto doen, maar dan ben je wettelijk verplicht een irritante waarschuwingssticker op je dashboard te plakken en/of de snelheidswaarschuwing van je maxidot in te stellen. Komt veel voor bij winterbanden.

Inderdaad!; wellicht dat de regelgeving in Belgie wat anders is ?
Maargoed... de wintersloffen 195/15" in "S", dus max 180km/h incl. maxidot pop-up.
Zomersandaaltjes als 225/17" in uitvoering "V":xyxthumbs:
 
Nadat de Conti's van Pon versleten waren nu Michelin Premacy eronder. Voor mij vwb zomerbanden nooit meer anders dan Michelin.
In de winter Conti's omdat deze het beste uit de diverse testen kwamen. Tot op heden geen spijt hiervan
 

Rolle

Senior Member
Ik heb er ook de Michelins (in 225/45 R17) onder liggen in de zomer. Ik weet niet het excate type maar heb eigenlijk bijna altijd met Michelin gereden.

ik heb 1 keertje uniroyals gehad en die waren zéér snel versleten.
 

___JC___

Forumguru
Herrie vanaf de achterbanden door cupping heb ik ook gehad met mn eerste setje banden, Bridgestone Potenza's (225/45/17). Niet te harden dat geluid alsof je op rupsbanden rijdt. Daarna zijn er Dunlop SP Sportmax op gegaan en het is nooit meer terug gekomen. Goeie grip ongeacht het weer.
 

Michel

Forumguru
@ JC: Hoe staat het met de levensduur van deze Dunlop SP Sportmax banden? Voor een leaserijder wellicht van minder belang, maar aangezien ik mijn Octavia privé rijd, vind ik het wel van belang.
Ik ben zelf ook op zoek naar alternatieven voor de huidige Bridgestone Potenza's, want zodra ze versleten zijn gaat er een ander merk/type onder. De herrie van die dingen vind ik niet meer van deze tijd en vind ik afbreuk doen aan de verdere kwaliteit van een auto als de Octavia.
 

___JC___

Forumguru
Volgens mij heb ik ongeveer 60.000km gereden met mn Potenza's. Toen waren ze nog niet versleten, maar door de herrie toch vervangen. Het setje Dunlops wat er toen opgegaan is zit er nu nog onder. Heb er inmiddels weer 60.000km mee gereden en er is nog geen herrie te horen. Zou eens moeten kijken hoeveel profiel er nog op zit, maar volgens mij nog meer dan genoeg (zowel voor als achter).
 

Captain Hook

Forumguru
Je mag weldegelijk te trage banden op je auto doen, maar dan ben je wettelijk verplicht een irritante waarschuwingssticker op je dashboard te plakken en/of de snelheidswaarschuwing van je maxidot in te stellen. Komt veel voor bij winterbanden.
Kleine aanvulling:

Het is wettelijk voorgeschreven dat de banden die u onder uw auto monteert een snelheidsindex hebben overeenkomstig de mogelijke maximumsnelheid van uw voertuig. Een uitzondering hierop zijn winterbanden. Wanneer u op uw dashboard duidelijk de snelheidsbeperking aangeeft overeenkomstig de maximum snelheid van uw winterbanden, dan mag u die banden onder uw voertuig laten monteren.

Voor winterbanden mag het wel (met waarschuwingssticker), maar voor 'gewone' zomerbanden niet...
 

Porettuhcs

Senior Member
niet versleten, maar door de herrie toch vervangen.

Dat gaat bij mij dus ook gebeuren met de achterbanden... voor moeten er nieuwe onder... achter hoeft nog niet maar die herrie !!!! :smiley29:

@ iedereen..... bedankt tot zo ver voor jullie adviezen :xyxthumbs:
 

Guy

Nieuw lid
Dat gaat bij mij dus ook gebeuren met de achterbanden... voor moeten er nieuwe onder... achter hoeft nog niet maar die herrie !!!! :smiley29:

@ iedereen..... bedankt tot zo ver voor jullie adviezen :xyxthumbs:
Ik heb er michelin energy saver op liggen en ben heel tevreden, prima baanligging en zeer stil.
 
Bovenaan Onderaan