Kijk Nils...dat zijn de betere berichten. Mooi resultaat, geloof je meteen als je zegt dat hij heerlijk soepel en snel is, geniet ervan!
Je vergelijk omtrent koppel en snelheid vind ik wel een beetje scheef, pk´s zijn ook wel degelijk belangrijk onder de 200km/h.
Als je de nm/gewicht verhouding van bijvoorbeeld een Honda S2000 (240pk - 208nm) of Lotus Exige (261pk-236nm)bekijkt is het niet direct veel beter dan een gemiddeld snelle diesel, maar denk dat je er met een Octavia 2.0 tdi toch niet mee wilt sprinten. En het een Porsche 911 Turbo lastig maken lijkt eerlijk gezegd echt een illusie. Ik heb het nog even nagekeken een nieuwe 911 Turbo doet 100-200 in ongeveer 7,5 sec.
Dat is geen illusie hoor.. 80-120 km/h doe ik zelfs sneller als een Porsche 911 turbo (2,9s).
Dat was met de Ibiza al zo en die had 10 PK minder, de Fabia is denk ik iets sneller als mijn Ibiza met gelijkwaardige setup.
Ik zal het van een 911 turbo niet winnen, maar ik zei ook alleen dat ik het hem moeilijk kon maken.
Als ik precies op het goede toerental zit en/of de bestuurder van de 911 turbo niet kan rijden zal hij/zij toch echt heel veel moeite hebben om de Fabia bij te kunnen houden.
Volgens mij is de beste manier van vergelijk kg ten opzichte van PK's. Koppel speelt wel mee, maar een benzine motor met een relatief laag koppel zal ongeveer net zo snel zijn als de vergelijkbare dieselversie met gelijk vermogen. Mits hij m goed in de toeren houdt uiteraard. Op de tussensprints zal de diesel iets sneller zijn door het koppel, naar de 100 en op topsnelheid zal de bezine iets sneller zijn.
Zeg even een standaard Fabia 1.9tdi van 1.150kg met 100pk komt dus op 11kg per pk.
Jouw Faab komt dan nu ongeveer op 5kg per pk wat erg indrukwekkend is. Een nieuwe Porsche Turbo echter zit op 1.550kg op 500pk oftwel 3kg per pk.
Ter vergelijk ik moet het met ongeveer 7kg per pk doen dus je heb zeker een Faab waar je 95% van alles op de weg aan kan!
Dat is dus niet zo.. Hoewel het gebruikelijk is om te communiceren hoeveel vermogen een motor levert.. is het eigenlijk niet vermogen, maar koppel wat een motor levert.
Om het simpel uit te leggen..
Koppel staat voor de kracht.
PK staat voor het vermogen.
P (vermogen) = koppel X toerental X 2 X pi
Koppel is het draaimoment dat op de krukas wordt gezet door de drijfstang.
Om het snelst te versnellen moet je ook niet voor niks het hoogste koppel op zoeken.
PK's heb je vooral nodig voor een hoge topsnelheid.. Koppel heb je nodig voor acceleratie.
De Lupo heeft ook tot 240 km/h een Audi RS6 MTM getuned er uit gereden en een standaard M5.
Ook met de Luup meerdere malen gesprint met een S65 AMG V12 bi-turbo. Van 100 tot 180 km/h gingen we keer op keer gelijk op.
Met wegtrekken was de Luup iets sneller, en pas boven de 180 a 200 km/h begon de Mercedes (met grote sprongen welliswaar) afstand te nemen.
Boven de 200 km per uur reed die S65 AMG dan wel ook gelijk weg alsof ik nog stil stond..
(zie ook
mijn filmpjes op P1)
Ik ben wel snelle auto's gewent, heb heel veel snelle auto's gehad en gereden.
Een lichte auto met veel koppel is gewoon koning van de tussensprint.
Een echte sportauto zal het vanuit stilstand en op circuit altijd winnen. Boven de 200 km/h zal zo'n diesel ook nooit meer zo hard lopen,
Maar met zo'n lichte auto met veel koppel kan je echt hele dikke sportauto's er uit rijden.
Dit kan wel een eindeloze discussie worden.. veel mensen zullen bovenstaande niet kunnen en willen geloven..
Uit eigen ervaring weet ik dat het wel klopt..