Nils' familiewagen, Fabia Combi TDI | GT2260v | 251 PK 481 NM

VEEJAY

Forumguru
Je snapt me JC :)

Anyway, mijn tractor houdt ook op bij 200. Maar zijn korte bak maakt hem juist wat sneller dan een auto met gelijkwaardig vermogen maar dan met een top eindversnelling van 250 bijvoorbeeld. DSG helpt daarbij natuurlijk ook, zeker bij een diesel.
 

LT83

Forumguru
@ Nils....Ik woon in de regio Nijmegen...een vergelijk is altijd leuk. Ik beweer ook zeker niet dat ik sneller ben, maar weet wel dat ik zelf geen schijn van kans maak tegen
een nieuw type M5 of een 911 Turbo. Vandaar dat ik benieuwd was naar jouw 100-160 tijd om te bekijken hoeveel sneller je dan bent. Denk zelf dat een nog weleens een close call kan worden. Wat betreft locatie, stoplichtsprintjes en wat tussensprints zijn wel goed te doen in Nederland, maar voor een leuk 80-250 sprintje lijkt mij de A57 ook het perfecte terrein.

@ JC...Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Het een weekend "gebruiken" van de vrijwel splinternieuwe S AMG was een vriendendienst. Vrijdag ophalen....wassen aftanken en zondag weer terugbrengen ;)
 

___JC___

Forumguru
@Luuk doe mij zulke vrienden! :)

@Chris en dat grote verschil komt door het aanzienlijke verschil in vermogen. Koppel ontloopt elkaar niet veel tenslotte.
 

LT83

Forumguru
De nieuwe 911 turbo is zelfs nog sneller......kijk maar eens op einszweidrei.de...en dan de datenblatter en sport auto 2011 aanklikken.
Hioer zijn mooie cijfers te vinden!
 

sitechris

Donateur
Zie dan ook maar even de cijfers van deze 381 pk/740 nm diesel.

BMW M550d x-Drive im Test: Eine starke Diesel M-pfehlung? (Technische Daten) - AUTO MOTOR UND SPORT
0-200 in ruim 20 seconden. Ondanks vrij hoge gewicht niet echt indrukwekkend. En deze BMW heeft wel 4WD wat ervoor zorgt dat vermogen lekker op de weg komt.

De qua gewicht redelijk gelijkwaardige 640i doet de 0-200 sprint in 21 seconden en een beetje. Terwijl deze 'slechts' 306 pk heeft.
http://www.auto-motor-und-sport.de/...in-coupe-wie-es-sein-soll-4043914.html?show=4
De 100 naar 200 tijd (als je gewoon de 0-100 acceleratie eraf haalt) is onderhand gelijkwaardig.

Maw.......een 911 turbo is echt van een ander kaliber dan een stevige diesel Fabia. Ondanks het mooie vermogen, koppel en gewichtsverhouding van je Fabia, ben je met je diesel gewoon kansloos als een echte topper (911 turbo) vol op het gas gaat staan (in de juiste versnelling uiteraard). Of dat nu bij 80, 140 of 200 is. Je bent gezien.
 

Race Eend

Forumguru
Een 911 turbo is inderdaad vies snel, mijn ibiza is behoorlijk rap, maar de 911 turbo (zowel de 996 als de 997) is absoluut sneller en kan met zijn 4wd het vermogen ook nog eens goed kwijt.

Een 997 4s kan ik goed hebben met zijn 380pk, die is duidelijk minder snel.

Driving fun deed dat overigens nog wel eens, met een groep duitsland in en dan op een rustige autobahn de auto's onderling meten. Gezien dat allemaal serieuze lui zijn is dat (relatief) veilig mogelijk daar.
 

Cuprani

Actief lid
Een 911 turbo is inderdaad vies snel, mijn ibiza is behoorlijk rap, maar de 911 turbo (zowel de 996 als de 997) is absoluut sneller en kan met zijn 4wd het vermogen ook nog eens goed kwijt.

Een 997 4s kan ik goed hebben met zijn 380pk, die is duidelijk minder snel.

Driving fun deed dat overigens nog wel eens, met een groep duitsland in en dan op een rustige autobahn de auto's onderling meten. Gezien dat allemaal serieuze lui zijn is dat (relatief) veilig mogelijk daar.

Heb je al eens head 2 head gesport met een 911 turbo? Kan me haast niet voorstellen dat jij tussen de 50 tot 200 km/h niet sneller bent.
Daaronder heeft de Porsche voordeel van zijn aandrijving en daarboven van het extra vermogen..

Mij onderbuurman heeft een 996 Carrera 4S Cabrio. Mijn oude (benzine) Ibiza was al sneller tot de 180 km/h.

En de Porsche 911 turbo is zeker een ander kaliber.. maar zoals ik al zij, door het gelijke koppel/gewichtsverhouding kan je het hem op tussensprintjes op lage snelheden moeilijk maken.
Als er echter een goede alerte bestuurder zit en je gaat alletwee op de max is de Fabia uiteraard nergens..

Heb met de benzine Ibiza ook een keer een M5 vanuit stilstand er uit gereden tot de 100.. Grappig was dat er toen een ander forumlid toevallig achter mij voor het stoplicht stond.
Die man uit de M5 ging er ook echt wel voor, het stoplicht er voor deed hij zijn raampje open en vertelde hij dat hij hem even op de M-stand ging zetten omdat hij toch wel super verrast was van mijn Ibiza.
Het verschil van 0-100 is maar 1 seconde (mijn Ibiza deed dit in 5,7 +/- 0,3 s), en als je dan niet goed kan rijden is een foutje van een seconde zo gemaakt.

Dat andere forum lid van SO zag het dus toevallig gebeuren.. vertelde het op het forum, en nog geloofde niemand het.. Als die bestuurder niet snel reageert op het stoplicht en vervolgens ook nog eens niet kan schakelen kan je zulke auto's echt verassen.
Ze zullen lui rijden omdat ze denken.. die verpulver ik ff, en dat is op dat moment dan dus de reden dat je ze kan verassen. Zeker met een Fabia Combi of een Lupo.

Maar nogmaals, gaan ze er echt voor, verwachten ze een serieus snelle tegenstander en schakelen ze wel terug enz enz.. dan is de Fabia natuurlijk nergens.
 

sitechris

Donateur
Driving fun deed dat overigens nog wel eens, met een groep duitsland in en dan op een rustige autobahn de auto's onderling meten. Gezien dat allemaal serieuze lui zijn is dat (relatief) veilig mogelijk daar.

Ik zie een (besloten) autobahn meeting aankomen in 2013 ;)
 

LT83

Forumguru
@ JC....ja zo kan ik het ook....gewoon je eigen auto meenemen dus! Ander zal ik die "vriendendienst" nog wel een keer aanspreken...;)

@ Race Eend, dat lijkt mij inderdaad een reeel beeld, onderin kan ik een 911 Carrera s ook nog goed bijhouden, maar als deze los gaat issie weg en echt een behoorlijk
stuk sneller. Jouw Ibiza kan toch ook ongeveer 8000 toeren draaien niet?

Overigens ben ik persoonlijk niet zon fan van met een grote groep auto's gaan knallen op de autobahnm, heb het liever een beetje overzichtelijk;)
Veilig en heelhuids thuiskomen is ook wel wat waard lijkt mij
 

___JC___

Forumguru
Dat is dus niet zo.. Hoewel het gebruikelijk is om te communiceren hoeveel vermogen een motor levert.. is het eigenlijk niet vermogen, maar koppel wat een motor levert. Om het simpel uit te leggen.. Koppel staat voor de kracht. PK staat voor het vermogen. P (vermogen) = koppel X toerental X 2 X pi

Koppel is het draaimoment dat op de krukas wordt gezet door de drijfstang. Om het snelst te versnellen moet je ook niet voor niks het hoogste koppel op zoeken. PK's heb je vooral nodig voor een hoge topsnelheid.. Koppel heb je nodig voor acceleratie.)

Ik ben wel snelle auto's gewent, heb heel veel snelle auto's gehad en gereden. Een lichte auto met veel koppel is gewoon koning van de tussensprint.
Een echte sportauto zal het vanuit stilstand en op circuit altijd winnen. Boven de 200 km/h zal zo'n diesel ook nooit meer zo hard lopen,
Maar met zo'n lichte auto met veel koppel kan je echt hele dikke sportauto's er uit rijden. Dit kan wel een eindeloze discussie worden.. veel mensen zullen bovenstaande niet kunnen en willen geloven.. Uit eigen ervaring weet ik dat het wel klopt.. :tongue:

Ik was wel even benieuwd of je nog achter dit verhaal staat Cuprani? Met name na het filmpje van Chris en de verhalen van de anderen hier. Race eend bijvoorbeeld heb ik zelf hoog zitten wat betreft kennis op dit vlak.
 

sitechris

Donateur
@Luuk: eens! Als we al een keer op de Autobahn afspreken zal dat in een besloten setting zijn. Moet er ook niet aan denken om met 15 man op de Autobahn los te gaan.
 

Cuprani

Actief lid
Ik was wel even benieuwd of je nog achter dit verhaal staat Cuprani? Met name na het filmpje van Chris en de verhalen van de anderen hier. Race eend bijvoorbeeld heb ik zelf hoog zitten wat betreft kennis op dit vlak.

Hetgeen jij van mij citeert sta ik wel achter..

Wat ik daarvoor schets, over het vergelijk over NM per KG, moet ik inderdaad toegeven en op terugkomen, dat dat niet helemaal klopt. Dat ligt iets genuanceerder omdat er veel meer mee speelt om tot acceleratie te komen als enkel het gewicht en koppel.. Het aantal PK/KG is btw net zo goed geen goed vergelijk om te bepalen wie sneller is...

Daarnaast kan je nog discuseren over wat je onder snel verstaat... Dat is ook een ruim begrip.. Vind jij 'snel' wie er als eerst van 0-100 rijdt..,van 80-120 of van 100-160?

De fanatiekeling die elke week op drachten staat zal zeggen dat 'snel' is, wie als eerst de 1/4e mile of 0-200 km/h doet, maar daar is mijn auto sowieso niet voor gemaakt. Ik rij er mee op de openbare weg en dan vinden 99% van de sprintjes plaats tussen de 50 en 150 km/h..

Zware auto's hebben meer 'weerstand tegen accelereren' om die massa ook in beweging te brengen, daarom dat de combinatie licht, en veel koppel, bij de tussensprint meer voordeel oplevert. Daarom blijf ik bij mijn punt dat je menig auto echt goed kan verassen.

Over kennis van andere kan ik geen uitspraak doen. Ervaring telt hier denk ik ook mee, en iedereen weet hier dat Mark veel ervaring heeft met getunede auto's. Ben zelf ingenieur in de autotechniek, maar heb daarbij zeker niet altijd gelijk, en zegt ook niks over mijn ervaring. Getallen en theorieeën heb je dan niet zo veel aan...

Op papier kan een auto nog zo snel zijn... maar auto's rijden niet op papier ;)
De chauffeur zelf heeft hier ook nog een groot aandeel in.

De uitnodiging van Luuk voor het sprintje was wat mij betreft met een dikke knipoog..
Daar ben ik helemaal niet voor ;)
Maar je kan me altijd PM-en ;)
 

___JC___

Forumguru
Wat ik daarvoor schets, over het vergelijk over NM per KG, moet ik inderdaad toegeven en op terugkomen, dat dat niet helemaal klopt. Dat ligt iets genuanceerder omdat er veel meer mee speelt om tot acceleratie te komen als enkel het gewicht en koppel.. Het aantal PK/KG is btw net zo goed geen goed vergelijk om te bepalen wie sneller is...

Okee dan ben ik het deels met je eens. Ik denk dat je gelijk hebt dat een zware auto meer koppel nodig heeft dan een lichte om vooruit te komen. Maar ik denk nogsteeds dat PK/KG de beste manier is om op papier auto's te vergelijken. Dat het enige echte goede vergelijk in de werkelijkheid is dan ben ik dan weer wel met je eens.
 

Spector

Forumguru
Nu moet ik dan toch gaan opletten als ik naast een Fabia Combi staat bij een willekeurig stoplicht in Spijkenisse :)
Ik zie op de foto's dat je wel redelijk veilig parkeert in Spijkenisse lol
 

Cuprani

Actief lid
Nu moet ik dan toch gaan opletten als ik naast een Fabia Combi staat bij een willekeurig stoplicht in Spijkenisse :)
Ik zie op de foto's dat je wel redelijk veilig parkeert in Spijkenisse lol

Misschien als ze is wat zouden doen wel...
..zegt niks joh. Tijdje terug hadden ze ingebroken in 3 auto's naast elkaar.

Niet om de auto mee te nemen, maar gewoon om leeg te halen.
Hebben ze dus echt op hun gemakkie gedaan, anders doe je geen 3 auto's naast elkaar.
 

Spector

Forumguru
Misschien als ze is wat zouden doen wel...
..zegt niks joh. Tijdje terug hadden ze ingebroken in 3 auto's naast elkaar.

Niet om de auto mee te nemen, maar gewoon om leeg te halen.
Hebben ze dus echt op hun gemakkie gedaan, anders doe je geen 3 auto's naast elkaar.

Weet ik alles van, ruim een jaartje geleden ook bij ons in de wijk Sterrenkwartier waaronder de mijne. Columbus weg en de gebruikelijke inbraakschade.
Misschien zie ik je wel tijdens de meet en greet en bij Vepreda.
 

Cuprani

Actief lid
Wat vinden jullie??

images


vrs_badge_1024_logo.jpg


skoda_fabia_vrs_logo.jpg

(deze zonder Fabia logo)

Wel of niet subtiel op de achterkant?

SFC_RSlogo.jpg


SFC_RS-TDIlogo.jpg


(Ja ik weet het, kentekenplaat hangt op deze foto nog scheef..)
 
Bovenaan Onderaan