Nils' familiewagen, Fabia Combi TDI | GT2260v | 251 PK 481 NM

ibibi

Nieuw lid
Gefeliciteerd met je vermogen....

Zal een geweldig gevoel zijn in een Fabia..
1 keer in de Fabia tdi rs met 257pk) die ook bij VVT onderhanden was genomen meegereden, man man wat een genot.
En daarna mocht ik in mijn eigen Fabia , die net gechipt was door Johan @ VVT weer naar huis..

Gevoel of de handrem erop stond... Haha.

Geniet ervan.
 

Cuprani

Actief lid
Gefeliciteerd met je vermogen....

Zal een geweldig gevoel zijn in een Fabia..
1 keer in de Fabia tdi rs met 257pk) die ook bij VVT onderhanden was genomen meegereden, man man wat een genot.
En daarna mocht ik in mijn eigen Fabia , die net gechipt was door Johan @ VVT weer naar huis..

Gevoel of de handrem erop stond... Haha.

Geniet ervan.

Die rode waarschijnlijk? Ook een super dik ding.
Maar niet handig om daar dan in mee te rijden.. ga je je auto laten chippen.. en lijkt hij achteraf alleen maar langzamer ;)
 

___JC___

Forumguru
Poeh imposante specs voor je Fabia zeg. Maar dan de Nederlandse vraag....wat kost zo een upgrade voor je auto ongeveer? Rekening houdend met het materiaal en de arbeidsuren kan je de waarde van je Faab weleens verdubbeld hebben denk ik? Als je het niet wil zeggen ook geen probleem hoor.
 

LT83

Forumguru
Kijk Nils...dat zijn de betere berichten. Mooi resultaat, geloof je meteen als je zegt dat hij heerlijk soepel en snel is, geniet ervan!

Je vergelijk omtrent koppel en snelheid vind ik wel een beetje scheef, pk´s zijn ook wel degelijk belangrijk onder de 200km/h.
Als je de nm/gewicht verhouding van bijvoorbeeld een Honda S2000 (240pk - 208nm) of Lotus Exige (261pk-236nm)bekijkt is het niet direct veel beter dan een gemiddeld snelle diesel, maar denk dat je er met een Octavia 2.0 tdi toch niet mee wilt sprinten. En het een Porsche 911 Turbo lastig maken lijkt eerlijk gezegd echt een illusie. Ik heb het nog even nagekeken een nieuwe 911 Turbo doet 100-200 in ongeveer 7,5 sec.
 

ibibi

Nieuw lid
Poeh imposante specs voor je Fabia zeg. Maar dan de Nederlandse vraag....wat kost zo een upgrade voor je auto ongeveer? Rekening houdend met het materiaal en de arbeidsuren kan je de waarde van je Faab weleens verdubbeld hebben denk ik? Als je het niet wil zeggen ook geen probleem hoor.

Kijk maar eens op de site van VVT daar staan de prijzen....
 

___JC___

Forumguru
Volgens mij is de beste manier van vergelijk kg ten opzichte van PK's. Koppel speelt wel mee, maar een benzine motor met een relatief laag koppel zal ongeveer net zo snel zijn als de vergelijkbare dieselversie met gelijk vermogen. Mits hij m goed in de toeren houdt uiteraard. Op de tussensprints zal de diesel iets sneller zijn door het koppel, naar de 100 en op topsnelheid zal de bezine iets sneller zijn.

Zeg even een standaard Fabia 1.9tdi van 1.150kg met 100pk komt dus op 11kg per pk.
Jouw Faab komt dan nu ongeveer op 5kg per pk wat erg indrukwekkend is. Een nieuwe Porsche Turbo echter zit op 1.550kg op 500pk oftwel 3kg per pk.

Ter vergelijk ik moet het met ongeveer 7kg per pk doen dus je heb zeker een Faab waar je 95% van alles op de weg aan kan!
 

Race Eend

Forumguru
Die is er (nog) niet..

Met de originele intake kreeg hij te weinig lucht, daarom hebben ze die er met het afstellen vanaf gehaald.
Nu pakt hij warme lucht onder de motorkap vandaan, maar zelfs dan komt de inlaat temperatuur niet boven de 35°C uit.

Ik ga het wel aanpassen, want je hoort nu ook aardig wat aanzuiggeluid, dus met een Cupra D intake wordt hij hopelijk ook wat stiller.
Dus als er nog iemand een Cupra D intake in de aanbieding heeft...???

Denk dat je hem het snelste hebt door hem ff bij de dealer te halen. Dan heb je hem morgen.

Het is een duur deel, maar op de kosten van je huidige ombouw, is het natuurlijk niets...
 

___JC___

Forumguru
Even op de site gekeken, maar voor de echte serieuze tuning staat poa opgenomen. Voor de stages daarvoor zie ik prijzen staat van tussen de EUR 3.000 en EUR 6.900 dus ik kan me ongeveer wel voorstellen wat het zou kosten.....
 

Cuprani

Actief lid
Kijk Nils...dat zijn de betere berichten. Mooi resultaat, geloof je meteen als je zegt dat hij heerlijk soepel en snel is, geniet ervan!

Je vergelijk omtrent koppel en snelheid vind ik wel een beetje scheef, pk´s zijn ook wel degelijk belangrijk onder de 200km/h.
Als je de nm/gewicht verhouding van bijvoorbeeld een Honda S2000 (240pk - 208nm) of Lotus Exige (261pk-236nm)bekijkt is het niet direct veel beter dan een gemiddeld snelle diesel, maar denk dat je er met een Octavia 2.0 tdi toch niet mee wilt sprinten. En het een Porsche 911 Turbo lastig maken lijkt eerlijk gezegd echt een illusie. Ik heb het nog even nagekeken een nieuwe 911 Turbo doet 100-200 in ongeveer 7,5 sec.

Dat is geen illusie hoor.. 80-120 km/h doe ik zelfs sneller als een Porsche 911 turbo (2,9s).
Dat was met de Ibiza al zo en die had 10 PK minder, de Fabia is denk ik iets sneller als mijn Ibiza met gelijkwaardige setup.

Ik zal het van een 911 turbo niet winnen, maar ik zei ook alleen dat ik het hem moeilijk kon maken.
Als ik precies op het goede toerental zit en/of de bestuurder van de 911 turbo niet kan rijden zal hij/zij toch echt heel veel moeite hebben om de Fabia bij te kunnen houden.

Volgens mij is de beste manier van vergelijk kg ten opzichte van PK's. Koppel speelt wel mee, maar een benzine motor met een relatief laag koppel zal ongeveer net zo snel zijn als de vergelijkbare dieselversie met gelijk vermogen. Mits hij m goed in de toeren houdt uiteraard. Op de tussensprints zal de diesel iets sneller zijn door het koppel, naar de 100 en op topsnelheid zal de bezine iets sneller zijn.

Zeg even een standaard Fabia 1.9tdi van 1.150kg met 100pk komt dus op 11kg per pk.
Jouw Faab komt dan nu ongeveer op 5kg per pk wat erg indrukwekkend is. Een nieuwe Porsche Turbo echter zit op 1.550kg op 500pk oftwel 3kg per pk.

Ter vergelijk ik moet het met ongeveer 7kg per pk doen dus je heb zeker een Faab waar je 95% van alles op de weg aan kan!

Dat is dus niet zo.. Hoewel het gebruikelijk is om te communiceren hoeveel vermogen een motor levert.. is het eigenlijk niet vermogen, maar koppel wat een motor levert.
Om het simpel uit te leggen..

Koppel staat voor de kracht.
PK staat voor het vermogen.

P (vermogen) = koppel X toerental X 2 X pi

Koppel is het draaimoment dat op de krukas wordt gezet door de drijfstang.
Om het snelst te versnellen moet je ook niet voor niks het hoogste koppel op zoeken.
PK's heb je vooral nodig voor een hoge topsnelheid.. Koppel heb je nodig voor acceleratie.

De Lupo heeft ook tot 240 km/h een Audi RS6 MTM getuned er uit gereden en een standaard M5.
Ook met de Luup meerdere malen gesprint met een S65 AMG V12 bi-turbo. Van 100 tot 180 km/h gingen we keer op keer gelijk op.
Met wegtrekken was de Luup iets sneller, en pas boven de 180 a 200 km/h begon de Mercedes (met grote sprongen welliswaar) afstand te nemen.
Boven de 200 km per uur reed die S65 AMG dan wel ook gelijk weg alsof ik nog stil stond..
(zie ook mijn filmpjes op P1)

Ik ben wel snelle auto's gewent, heb heel veel snelle auto's gehad en gereden.
Een lichte auto met veel koppel is gewoon koning van de tussensprint.

Een echte sportauto zal het vanuit stilstand en op circuit altijd winnen. Boven de 200 km/h zal zo'n diesel ook nooit meer zo hard lopen,
Maar met zo'n lichte auto met veel koppel kan je echt hele dikke sportauto's er uit rijden.

Dit kan wel een eindeloze discussie worden.. veel mensen zullen bovenstaande niet kunnen en willen geloven..
Uit eigen ervaring weet ik dat het wel klopt.. :tongue:
 

Cuprani

Actief lid
Denk dat je hem het snelste hebt door hem ff bij de dealer te halen. Dan heb je hem morgen.

Het is een duur deel, maar op de kosten van je huidige ombouw, is het natuurlijk niets...

Ga binnenkort wel even in Duitsland shoppen..

Even op de site gekeken, maar voor de echte serieuze tuning staat poa opgenomen. Voor de stages daarvoor zie ik prijzen staat van tussen de EUR 3.000 en EUR 6.900 dus ik kan me ongeveer wel voorstellen wat het zou kosten.....

Je hebt PM
 

LT83

Forumguru
Nils,

Ik kan je helemaal volgen op die tussensprints, heb de filmpjes van je Lupo gezien en dat is echt impressive. Toch is een Porsche 911 Turbo echt een hele andere wereld, die maak jij het echt niet lastig alsie bij de les is! En dat is dan gewoon 80-120km/h in zn 2! Opschakelen en dan weer doorknallen ;)Ik heb afgelopen zomer een Lambo Gallardo Superleggera LP570-4 gereden (denk vergelijkbaar met zon 911 turbo) en toevallig 2 weken geleden een S AMG (trouwauto van mn zusje), die 2 zijn echt niet te vergelijken qua snelheid hoor! Een RS6 en een M5 kan ik redelijk inkomen met het vermogen en het gewicht van die Lupo. Ik weet ook wel dat een dikke diesel echt snel is, maar als een benzine motor eenmaal op toeren (het ideale toerengebied mbt de pk's) is dan gaat dat hele koppel verhaal denkik niet op. Een honda S2000 smoked een 2.0tdi van pakweg 170pk en 350nm koppel met hetzelfde gewicht toch echt hoor! Is het niet zo dat meer toeren x het vermogen ook meer versnelling met zich meebrengt...of denk ik nu helemaal verkeerd? Ik kan zelf bijvoorbeeld een Porsche 911 Carrera S uit 2006 tot 5000 toeren gewoon prima bijhouden, maar als dat apparaat eenmaal op toeren is loopt hij echt als een dolle van je weg, als hij dan opschakeld zittie meteen weer in zn toerengebied en loopt hij weer verder uit.

Vraag het eens aan Sitechris, die heeft eens een Head to Head gedaan met een door JD gechipte 330d, deze had 20pk meer en bergen koppel (dacht 600nm), toch was de GTI (toen 280pk en 410nm) gewoon echt sneller (zal natuurlijk ook met het lagere gewicht te maken hebben).

Maar goed, ik ben eigenlijk best benieuwd hoeveel sneller jouw Fabia is dan mijn RS, ik doe een 100-160 sprint in de 4e versnelling met deze temperaturen (rond de 20-25)graden) in ongeveer 6,3 seconden. Moet toch een ideaal sprintje zijn voor jouw tditje met betrekking tot toerengeboed niet? ;) Begrijp mij goed, wil absoluut jouw ervaringen e.d. niet afschilderen als onzin!
 

Race Eend

Forumguru
Een honda S2000 smoked een 2.0tdi van pakweg 170pk en 350nm koppel met hetzelfde gewicht toch echt hoor! Is het niet zo dat meer toeren x het vermogen ook meer versnelling met zich meebrengt...

Correct.

Simpel gezegd.
Een benzine met 300Nm bij 6000rpm gaat harder dan een diesel met 4000rpm met 400Nm.

Als het puur om koppel te doen is, zou nils dus moeten schakelen rond de 3000rpm, terwijl hij toch echt sneller is als hij tot hogere toeren doortrekt.

Niet dat een stevig getunde diesel niet snel is hoor, zeker in kortere tussensprints. Maar weet zeker dat je RS sneller is dan de fabia.
 

Cuprani

Actief lid
Daarom zei ik ook gelijk ook... dit kan een eindeloze discussie worden.
Maar dat kunnen we inderdaad beter in het sprintjes topic doen dan..

@Luuk
Daar zit maar 1 ding op dan... waar woon je?? ;) :tongue:

Heb zelf ook een getunede Leon 2.0 TFSI gehad, maar weet zeker dat Fabia een stuk sneller is als mijn Leon was.

En even voor de duidelijkheid.. ik wil hier echt niet beweren dat nu mijn Fabia getuned is dat al het andere er niet meer toe doet.
Ik heb vroeger vrij veel gesprint met de Ibiza en weet daarom dat ik er meer uit kan rijden als de meeste kunnen geloven.

Of ik verder sneller ben als andere auto's kunnen we over discussiëren tot in 't oneindige.. ik zal af en toe mn camera wel is aan zetten in de auto :)
 

___JC___

Forumguru
Koppel voelt wel sneller, maar vermogen is uiteindelijk naar mijn mening toch de betere graadmeter. Lijkt me overigens wel een leuk vergelijk tussen de RS van Luuk en de Faab van Cuprani!!

Ik heb zelf met mijn ouwe Octavia I RS (standaard dus 180pk en 235NM koppel) een paar tussensprints gedaan tegen een vriend van me in zijn door JD getunde Seat Leon 2.0TDI (175pk en 370NM koppel). Hij had dus 135NM meer koppel meer en ik maar 5 pktjes. Resultaat? Het ging in de tussensprints precies gelijk op als ik maar in de juiste versnelling zat en dus de motor op toeren hield. Op de sprint naar 100 was ik dik sneller en op topsnelheid ook met 240 tegen 220 per uur. Dat plus alle theorie die ik op internet meegekregen heb maakt dat mijn standpunt is dat pk een betere vergelijking is.

:ot: Luuk, waar kan ik een S AMG huren?? Lijkt me briljant om een keer te doen een dagje. Mag je dan wel zelf rijden?
 

VEEJAY

Forumguru
Luuk en Cuprani, midden nederland lijkt me een leuke plek dan kunnen SiteChris en ik ook onze mening geven ;). Achter bij ons ligt een 4 baans 130vmax stukje asfalt... Ik trakteer op koffie met gebak. PB maar.
 

___JC___

Forumguru
Mwah sprintje 100 - 160 moet op zich nog wel kunnen op een 130 weg. Wil je topsnelheid gaan vergelijken wordt het wat anders. Overigens zou ik voor die laatste zeker mijn geld op de benzine zetten..
 

Cuprani

Actief lid
Dat laatste durf ik ook mijn geld wel op te zetten.. ik zit al lang in mijn toerenbegrenzer als de benzine auto's nog even doortrekken..
 
Bovenaan Onderaan