Nils' familiewagen, Fabia Combi TDI | GT2260v | 251 PK 481 NM

___JC___

Forumguru
Indrukwekkende waardes! Maar weet je waarom de koppelcurve zo ehh apart loopt? Ik weet nog van mijn gechipte 2.0TDI dat het koppel voor de 2.000 rpm in een keer naar 400NM schoot en daar ongeveer bleef tot de 4.500rpm. Hier lijkt ie wat geleidelijker omhoog te gaan, een piek bij 2.600 rpm en dan daalt ie weer.
 

Cuprani

Actief lid
Nee die heb ik niet. Na de laatste keer is hij op de weg namelijk nog een beetje bij gesteld en niet meer op de bank geweest. Heb inderdaad verzocht om veilig af te stellen, daarnaast begon hij wat te roken als hij extreem in kwam.

Dat is waarschijnlijk de oorzaak dat hij terug geschroefd is.
Ik vermoed dat Johan hiermee de injectoren de tijd geeft om de turbodruk bij te benen.. die anders zo ineens omhoog schiet, met als gevolg minder rook.. (maar dat is mijn theorie.. geen idee of dat ook zo is).

In de praktijk merk je er niks van en trekt hij echt gewoon als een tiet ;)

ps.. ik reageer nogal laat maar heb vaker het idee dat ik geen emails krijg ondanks ik wel op het onderwerp geabonneerd ben..
 

Cuprani

Actief lid
Omdat mijn huidige velgen niet zo netjes meer zijn bombardeer ik ze maar direct tot wintervelgen.
Heb 17 inch winterbanden aangeschaft die er binnenkort op komen. Omdat de blanke lak hier en daar van de velgen af is zullen ze in de pekel snel lelijk worden, daarom ga ik ze plastidippen.

Hier alvast een preview...
SFC_winterstyle_1.jpg


Geen extreme sleeper meer op deze manier, maar zwarte velgen in de winter zijn wel makkelijk.. Dan valt het niet zo op als ze smerig zijn.

Hier het origineel...KLIK. Het kan ook altijd nog zo ;) KLIK

Van de zomer moet er wat nieuws onder komen. Weer 17 inch maar wel weer een beetje sleeper mode.
Zit nu te kijken naar nieuwe Octavia velgen, met adapters van 5x100 naar 5x112. Ben er nog niet over uit.
 
Dikke bak hoor @Cuprani , ook om in het echt te zien. Vermoed dat ik jou gisteren op de A15 heb gespot. Met dat vermogen onder de kap snap ik ook waarom je het zo goed bij houden kon hehe :thumbsup:
 

Cuprani

Actief lid
Hè ja klopt, en thnx, maar deed het wel echt rustig aan..

Verplicht nieuwjaar bezoek, dus zat met 2 kleine in de auto. Gaf wel een paar keer gas, maar ik zag dat jij ook met je zoontje in de auto zat, dus daarom hield ik bewust voldoende afstand om elkaar niet op te jagen ;)

Ander had ik tikken gehad van de vrouw... :D
 
Hehe wij waren ook onderweg naar eerst het verplichte bezoek om daarna naar huis te gaan. Mijn vriendin zei juidt geef maar een beetje gas hahaha. Had je idd goed gezien, alleen is het niet mijn zoontje, maar zaten mijn 2 dochters achterin de waggie.
 

Cuprani

Actief lid
O niet helemaal goed gezien nee...

Ik reed 140 op de cruise controle uit de tunnel bij Alblasserdam toen je voorbij kwam zetten. Had je daarvoor bij het knooppunt ook al gespot maar toen reed je nog rustig.. Uit de tunnel kwam ik niet gelijk achter je aan maar toen ik later achter je zit dacht ik.. Zal even stukje mee oprijden.. altijd leuk! Mooie octavia heb je ook :thumbsup:

Als ik je nog een keer spot als ik alleen in de auto zit zal ik er vol voor gaan ;)
 
Ja klopt idd, had hem eerste stuk ook op de cruise staan. Aangezien ik zelf in Schiedam woon en wij daar ook vandaan kwamen was het nog even rustig aan. Het blok moet goed warm zijn alvorens ik hem op zijn staart trappen ga. Thnx :D ben er ook echt wel content mee. Hoeveel pk heb jij aan de wielen weet je dat ook?
 

Cuprani

Actief lid
Helaas gaat de Fabia de verkoop in.
Aan alle goede dingen komt een eind!

De oude motor stuk gelopen met een gat in de zuiger. Ik had daar gewoon nieuwe zuigers in kunnen monteren maar ik heb gekozen om een NIEUW ASZ blok te plaatsten. Ook met in het achterhoofd de gedachte dat dit veel beter is voor de verkoop.

Na het plaatsten is de auto eerst een stuk ingereden door VVT zelf, en ben ik er direct daarna meer naar Italië op vakantie geweest. Goed ingereden dus, in 4 weken is er 5.000 km op de motor gezet.

De auto met nieuwe motor bewust nog niet afgesteld. Nu weet terug in Marum om dit alsnog te doen en de laatste puntjes op de i te zetten om de auto technisch 100% in orde te maken.

Deze praktische sleeper mag naar een nieuw baasje.
Zie hier het verkoop topic voor meer info

http://www.tdiclub.nl/viewtopic.php?t=62990
 

Cordoba

Forumguru
@Cuprani Nils, heb je al wat anders, of wat anders op het oog? Ik ben wel benieuwd naar waarom je er een nieuw blok inzet (dus meer kosten maakt, dan nodig om 'm goed rijdend te verkopen) en de auto gelijk de verkoop in doet. Naar mijn mening haal je namelijk nooit die extra investering terug met de verkoop.
 

Cuprani

Actief lid
@Cuprani Nils, heb je al wat anders, of wat anders op het oog? Ik ben wel benieuwd naar waarom je er een nieuw blok inzet (dus meer kosten maakt, dan nodig om 'm goed rijdend te verkopen) en de auto gelijk de verkoop in doet. Naar mijn mening haal je namelijk nooit die extra investering terug met de verkoop.

Daar ben ik het niet mee eens. Het is nogal een verschil of je een auto koopt met 2,6 keer het originele vermogen met 270.000 km of met 5000 km.

4 nieuwe zuigers is ook niet goedkoop, dan had ik 1800 euro moeten investeren en was mijn auto geen cent meer waard geweest. Nu moest ik iets meer investeren maar wordt de auto ook meer waard. Daar ben ik van overtuigd.

Het is sowieso lastig. Iedereen weet wat een Fabia met deze km-stand kost, maar in deze Fabia is 10.000 euro geïnvesteerd. Dat krijg ik niet terug, maar het is een liefhebbers auto. En ik denk dat een liefhebber veel liever een motor met 5.000 km heeft dan 270.000 km.

Ik heb op dit moment 3 auto's voor de deur staan. Ik ga niks nieuws terug kopen, maar verder met een ander project (Lupo 3L).
 

turboturbo

Forumguru
Dat wordt lachen. Een eco zuinigheidswondertje met 150PK. Wil het project wel volgen, waar kan dat? 3Literforum?
 

Cordoba

Forumguru
Nils, iedereen met enig verstand van auto's zal liever een motorblok met 5000 km hebben, dan een blok met 270.000 km. Maar met nieuwe zuigers heb je eigenlijk al geen (compleet) blok meer dat 270k heeft gelopen, ik bestrijd ook niet dat de waarde van de auto met een compleet nieuw blok hoger ligt, dan met een beperkte revisie van het oude blok. Ik vraag me alleen af of de extra opbrengst van de Fabia opweegt tegen de extra kosten van een nieuw blok (vergeleken met nieuwe zuigers). De tijd zal het leren, ik hoop voor je dat ik het verkeerd zie.

Overigens was je een jaar of vijf terug niet net als Maus(Maurice) bezig met het tunen van een Arosa, of vergis ik me nu?
 

Cuprani

Actief lid
Project is nog niet gestart. Maar komt op 3Lvrienden. Heb er geen haast mee.

5 maanden terug had ik nog een Arosa 1.4tdi met 140 pk, maar die heeft ook een nieuwe eigenaar. Die had ik zo gekocht (samen met die lupo 1.9 tdi met 270 pk). De 3L krijgt eenzelfde setup als de Arosa maar dan 1 maatje grotere turbo.
 
Bovenaan Onderaan