Navigatie Amundsen MIB O3

Kogamyata

Senior Member
@AndreM. Nee hoor. Zelfs Noord-Brabant kun je niet schrijven. Hihihihi. Maar niettemin , als ik voor mezelf spreek. De handleiding lees ik altijd. Ook die van Skoda. Daar valt het mij zelfs op dat die vol waarschuwingen staat en je eigenlijk bang moet zijn om te gaan rijden. Want "Let op en Gevaar" komen veel voor.
Hoewel, toen ik het onsamenhangende gelezen had met telkens verwijzingen naar andere bladzijden, er nog heel veel vragen overbleven. Dan biedt zo'n leuk forum als dit, veel uitkomst. Mede dankzij jouw inbreng.
Groeten uit "Weet je wel".
Houdoe.
Joop.
 

AndreM

Forumguru
Zojuist de nieuwste versie geinstalleerd, en Check! Madame luistert weer naar me! ;)

En heb je nu zeker wel een back-up? :jaja:
Vde bestand is trouwens uitwisselbaar, de wegen veranderen wel maar de spraak niet.

Was wel leuk met versie 45.
Ik wist de dealer te vertellen van het ontbrekende bestandje en de dealer had niets doorgekregen van Skoda? :arghh:
 

vanturenhout

Senior Member
En heb je nu zeker wel een back-up? :jaja:

Was wel leuk met versie 45.
Ik wist de dealer te vertellen van het ontbrekende bestandje en de dealer had niets doorgekregen van Skoda? :arghh:
Nee, geen backup. Ik had het de vorige keer ook. Kreeg de bestanden niet goed gekopieerd van mijn SD kaart. Bleek de SD card lezer van de laptop niet goed te zijn. Toen ik een usb-SD card lezer gebruikte lukte het toen wel, maar nu bleef de pc zeggen dat de kaart eerst geformatteerd moest worden... De gok maar genomen en de format uitgevoerd. Dus geen backup maar wel een werkende kaart nu.
 

hemi24

Forumguru
Vandaag de O3GL van een collega geupdate en ik snap nu de hele consternatie van Skoda-rijdend Nederland (en België)..!

Gelukkig, had ik de uitleg van @AndreM nog in het achterhoofd en heb ik het nadat de downloader.exe klaar was met het binnenhalen van het bestand, het bestand verder uitgepakt en op de SD-kaart gezet op de manier die André heeft beschreven.

Toch vaag dat je via de VW-site de volgorde zoals omschreven door André moet toepassen en dat er via de Skoda-site een uitvoerbaar download-bestandje wordt binnengehaald, die vervolgens (traag) de rest doet...
:arghh:
 

NewO3

Forumguru
OS X plaatst een aantal hidden folders op de sd kaart (.trashes en nog wat andere systeemfolders) op je Mac onzichtbaar maar wel op een Windows pc (of een Columbus ...)

Heb meerdere pogingen gedaan voor Columbus via Mac (geen PC's in house) maar uiteindelijk is het alleen gelukt via Parallels Windows op de Mac. Hidden folders op de SD kaart gooien roet in het eten. (niet geprobeerd wat er gebeurd als je verwijderd helaas). Downloader.exe is geen optie wanneer je mac zelf gebruikt. Dus algemeen advies, gebruik gewoon Windows of emulator (VMFusion, Parallels) op je Mac voor je updates.
 

AndreM

Forumguru
@hemi24 ,

het heeft volgens mij niets met de downloader te maken.
De eerste keer, toen ik vorig jaar juli wilde updaten, ging het anders.
Kijk maar bij mijn eerste bericht van deze topic. http://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-amundsen-colubus-update-o3.23792/
Er was geen downloader, je moest een aantal bestanden downloaden wat dan weer samen gevoegd werd tot één bestand.
Dit duurde ongeveer 3,5 uur voordat je alles binnen had. :sterretjes:

Dat er iets veranderd zou gaan worden klopte ook wel.
Want iedereen kon zo, zonder VIN nummer, het bestand binnen halen.
Daarom heb ik een nieuwe handleiding gemaakt zoals in deze link beschreven. http://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-amundsen-colubus-update-o3.23792/#post-471690

Nu het op deze manier gaat, is het downloaden wel wat sneller maar dan heb ik ook niets teveel gezegd.
Het probleem zit hem in de server van Skoda die zo traag is. :(
Met de versie 51 heb ik meerdere malen moeten proberen, omdat ik steeds de melding kreeg "kan geen verbinding maken met de server, probeer het later nog eens" :fool:
Er waren dus op dat moment teveel mensen tegelijk in Europa die de nieuwe versie wilde hebben!

Skoda heeft met de nieuwe navigatie een uitdaging.
Omdat de oudere versies alleen via de dealer te koop zijn en de nieuwe via internet ge-update moeten worden,
zal Skoda toch echt iets aan de download snelheid moeten gaan doen.
Zeker als alle navigatie's in de toekomst op deze manier bijgewerkt gaan worden.

Ik heb het idee dat het bij Volkswagen beter geregeld is zoals ik van jou begrijp. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

bartvw

Forumguru
Ik ben echt een leek op dit gebied maar hoef je voor een Columbus het sd cardje niet te formatteren?
En kan je van het huidige materiaal wat op de Columbus staat ook een back up maken?
Bij voorbaat dank.

Grt Bart
 

AndreM

Forumguru
Ik ben echt een leek op dit gebied maar hoef je voor een Columbus het sd cardje niet te formatteren?
En kan je van het huidige materiaal wat op de Columbus staat ook een back up maken?
Bij voorbaat dank.

Grt Bart

@bartvw ik denk dat je de vraag in de juiste topic moet stellen.
Deze topic is voor de Amundsen MIB!
Geef ook aan welke Columbus of bouwjaar auto je hebt?

Omdat er steeds verwarring ontstond over versies Amundsen enz. is sinds deze week de naam van deze topic aangepast.
 

duiveltje

Forumguru
ik heb een admundsun +,

Als ik deze wil updaten kan dat dus niet als ik het goed begrijp, tenzij ik dus kaarten koop??

ik heb namelijk geen sd kaartje bij mijn nav gekregen.... en zit er ook niet in, maar de nav werkt wel gewoon?
 
Bovenaan Onderaan