Natte ramen binnenzijde

Afgelopen maanden ook veel last gehad van een natte voorruit aan de binnenkant. Zelfs een keer of 4 moeten krabben aan de binnenkant.
En dat bij een auto van een jaar oud. Had al standaard een theedoek in de auto liggen om de voorruit droog te maken.
Vorige week de dealer gebeld. En gister moest de auto naar de garage.
Blijkt uiteindelijk de airco-compressor niet goed te werken. Deze sloeg te laat aan waardoor er te veel vochtige lucht naar binnen kwam.
Deze is netjes onder garantie vervangen en vanmorgen geen last van beslagen/natte voorruit.
 

crepusculum

Nieuw lid
Een herkenbaar probleem: voorruit (en soms ook achterruit) volledig bedampt (en zelfs bevroren bij momenten) na een tijdje stilstaan in de koude, ook nadat alle ruiten behandeld zijn met een anti-aandampproduct.
Mijn Octavia II Combi moet binnenkort garagewaarts voor een onderhoudsbeurt, dan laat ik meteen eens bekijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
 

yal

Lid
Hier heeft onze nog geen jaar oude auto ook erg veel last van, zelfs al een bevroren voorruit vanbinnen gehad.
Dealer heeft geen lekkage gevonden!
Koplampen worden vervangen omdat hier veel vocht in zit. (mistlampen zit ook vocht in).

Mijn airco staat uit, dus die kan geen vocht produceren.

Onze andere auto's hebben geen natte ruiten aan de binnenzijde, dus ligt toch aan skoda.

grtn yal
 

Rallye

Forumguru
Mijn airco staat uit, dus die kan geen vocht produceren.
Volgens mij produceert een airco geen vocht (in ieder geval niet richting passagiersruimte). Eerder is ook weergegeven dat een kapotte aircocompressor de oorzaak zou zijn. Dat komt niet omdat de airco dan vocht produceert, maar omdat hij dan niet ontvochtigt.
 

ddejonge

Actief lid
Afgelopen week weer vaak vochtige ramen 's-ochtends, dus vreemd.
Blijkt tijdens het schoonmaken afgelopen weekend dat er een natte plek onder de bestuurdersmat zit.
Vrijdag maar even langs de dealer, zal denk ik ergens lekkage zitten.
 

rweersch

Actief lid
Ik heb dit bij de vorige auto's (Focussen en wat Golfjes) nog nooit gehad, maar bij de Octavia dus regelmatig: de ramen zijn vaak aan de binnenkant al kleddernet door condens, en tijdens die koude weken in december zelfs een paar keer de voorruit van binnen bevroren. Ook vind ik dat de achterruitverwarming erg langzaam is; pas na een kwartier of zo is het condens aan de binnenkant weg. Dat duurde in de Focus nog geen vijf minuten.
Er zit geen vocht onder de matten, niet in de kofferbak, of waar dan ook. En als de ramen vrij zijn, maar het is vochtig weer, dan slaan de ramen soms direct na het starten helemaal dicht, zodra de climate control begint te blazen.

Dit soort vreemde problemen heb ik in vorige auto's nog nooit gehad. Zelfs de 12 jaar oude Alto van mijn vrouw heeft dit niet.

Gezien het feit dat erg veel mensen dit hebben (als ik dit topic doorlees), lijkt dit een ontwerpfout of kinderziekte.
 

Rallye

Forumguru
Dat de ramen dichtslaan als de airco begint te blazen is normaal. De eerste lucht die de airco uitblaast is nog niet ontvochtigd, deze vochtige lucht slaat tegen je koude ruit, die dus dichtslaat.

Wat ik mij, deze post zo doornemend, afvraag is of het probleem nu met name voorkomt bij auto's waarvan de airco vaak uitstaat of waarvan de airco stuk is, of dat het ook voorkomt bij auto's waarvan de airco altijd aan is. Ik herken het probleem bijvoorbeeld niet, maar mijn climate controle staat altijd aan.
 

rweersch

Actief lid
Mijn climate control staat altijd aan, op de auto-stand, met airco, net zoals ik dat in de Focussen en Golfs had. "Dat de ramen dichtslaan als de airco begint te blazen is normaal" dat vind ik dus niet normaal, want in de andere auto's had ik dat probleem totaal niet, ondanks dat we in die jaren toch ook de nodige natte en koude winters hebben gehad. Ik vind sowieso dat de climate control langzaam en slecht ontvochtigt. Bij collega's die ook Octavia's rijden hoor ik vergelijkbare problemen, in meer of mindere mate.
 

Constant

Erelid
Ik rijd sinds 1999 met climatronics, eerst in de VW Golf, nu in de Skoda Octavia. Ik heb het beschreven probleem nooit gehad.
 

rweersch

Actief lid
Dat was ook mijn ervaring, tot de Octavia. Ik denk toch dat er veel exemplaren zijn waar iets niet klopt in de airco of dat er ergens vocht binnenkomt.
 
Lijkt er inderdaad op dat er iets niet goed werkt van de airco.
Bij mij hebben ze dus afgelopen maandag de airco-compressor vervangen omdat die niet snel genoeg inschakelde en daardoor dus veel vochtige lucht naar binnen blaast.
Het is wel normaal dat ramen iets kunnen beslaan als de airco net inschakelt. Dit had ik bij mijn vorige auto (Audi A3) ook.
Als de ramen vies of vet zijn, zal het ook wat meer beslaan.
Ik heb tot gister nog natte ramen gehad. Vanmorgen was wel het beter. Er zal nog wel veel vocht in de auto zitten.
Van het weekend maar even een vochtvreter in de auto zetten.

Daarnaast lijkt het wel of ik de ramen niet goed vetvrij kan krijgen. Heb een sopje met dreft en glassex geprobeerd, maar helaas.
Van het weekend ook maar even een sopje met ammoniak proberen.
 
Daarnaast lijkt het wel of ik de ramen niet goed vetvrij kan krijgen. Heb een sopje met dreft en glassex geprobeerd, maar helaas.
Van het weekend ook maar even een sopje met ammoniak proberen.

Ik maak de ramen altijd schoon met alleen water op een ruw doekje, droog maken met een (oude) theedoek.
Dan nadoen met een prop krantenpapier, van dat papier van een dagblad.
Dan is hij meestal perfect en in ieder geval streeploos schoon.
Tip van grootmoeder :-)

Maar als je er vettigheid vanaf moet halen werkt ammoniak of schoonmaak azijn erg goed.
Daarna dan nadoen met de prop krantenpapier.

Oja, ben weer terug.
Binnenkort weer aan de Octavia na een paar jaar een lompe Passat gereden te hebben.
 
Ik vind het vooral hinderlijk dat het dashboard nat wordt van het neerkomende water bij het wissen van de voorruit en dat je altijd de achterklep moet opendoen om te wissen voor je kan wegrijden. Aan het begin van het draadje noemde ik al het foute kofferbakrubber met de gaatjes die aan de binnenzijde uitwateren in plaats van aan de buitenkant. Volgens mij is dat toch de fout. Ik had destijds voet bij stuk moeten houden om een nieuw rubber onder garantie te krijgen maar nu na vijf jaar wordt dat betalen en daar heb ik geen zin in, dan maar een auto met stromend water.
 
@automaatFreak

Heb je al eens in je ruimte gekeken waar je reservewiel ligt ? Bij mijn Fabia had ik hier een laag water staan..dit veroorzaakt Condens aan de binnenkant van de ramen en bij vorst bevroren ramen aan de binnenkant...

Jan

Yeti 1.8
 
Helaas heeft het vervangen van de airco-compressor niet geholpen.
Vorige week na het starten was de voorruit iets beslagen.
Dus de aanjager aan, werd de voorruit ineens helemaal zeiknat.
Zelfs het wissen hielp bijna niks.

Had na de vervanging van de airco-compressor maar een vochtvreter in de auto gezet om het snel droog te krijgen.
Maar helaas.........Het vocht zit dus niet in de auto, maar komt echt via de airco naar binnen.
Maandag weer een afspraak bij de dealer.:(
Hopen dat ze het deze keer wel oplossen. Heb er wel een beetje genoeg van om in een 1 jaar oude auto de binnenkant te wissen.
 
@igor-ost

Lees ook eens Lekkage Yeti 1.4 hier is sprake van vochtlekkage via de pakking van een rooster waardoor het interieur filter nat word en de voorramen snel beslaan, bij mijn Yeti 1.8 heb ik ook last van snel beslagen en bevroren ramen aan de binnenzijde, gelukkig nog geen last van een natte vloer aan de passagierszijde.
Ga komend weekend ook de pakking van het rooster bekijken.

Vr Gr.

Jan Yeti 1.8
 
@ jvdzwet

Thanx! Ik zal het aan de dealer doorgeven.
Ik moet nog even kijken of de matten ook nat zijn.
Maar het is zeker dat er iig vocht via de airco naar binnen komt.
 
Weer even een update.

De octavia is gister weer bij de dealer geweest.
Blijkbaar zater er een aantal scheurtjes in rubbers waardoor er lekkages waren in de auto. Beetje vreemd bij een auto van een jaar oud. Maar ja.....zal wel.
Ze hebben dus 2 rubbers aan de achterkant vervangen.
Verder het folie wat achter de deurbekleding zit vervangen. Was ook gescheurd.
Als laatste zat er blijkbaar een lekkage aan de onderkant bij de voorruit. Dit hebben ze ook gefixt.
Het zou nu weer droog moeten blijven in de auto.
Alles was onder garantie. Lijkt me logisch. Het zou ook allemaal doorgegeven worden aan Pon.

Dit alles heeft toch wel een deukje aangebracht in mijn vertrouwen in Skoda.
Dit zou toch allemaal niet mogen bij een nieuwe auto.
 

cvegreen

Forumguru
Kan het enigsinds geloven dat dit bij u een deukje in het vertrouwen van skoda brengt , maar gezien de nette oplossing kan je er toch vanuit gaan dat skoda wel klantvriendelijk is en dit voor minder geld dan dat het kost bij zijn duurder broertje VW of audi. Eigenlijk zijn het onderhuids identieke auto's . Bij een VW , audi of zelfs een BMW of Mercedes kan dit ook gebeuren hoor.
 
Bovenaan Onderaan