Natte ramen binnenzijde

Freakin

Actief lid
Hey,

Wellicht een elk jaar terugkomend probleem;

Vandaag liep ik naar de auto (Skoda Octavia Combi Elegance) en merkte ik dat de ramen aan de binnenzijde natter waren dan de buitenkant.
Vooral de voorruit was erg nat. Ik moest deze weer schoon maken met een ruitenwisser. De blower/airo had dit nooit gelukt.
Bij het schoonmaken kwam er aardig wat water vanaf.

Hoe kan dit?

Ik voel de bui al aankomen; als het straks vriest dan kan ik de autoruit aan de binnenkant krabben,.. :1884:

Andere auto's in de straat hadden dit probleem niet.
Ik heb de auto 16 uur daarvoor nog gebruikt (zonder airco oid).

Iemand een idee? Deurrubbers etc lijken in orde!

Bedankt mannen! :winkie:
 

EdK

Forumguru
natte spullen in de wagen ?
één van de ramen toevallig niet geheel gesloten ?
Deurpaneel lek ( voel je matten eens ! )

Paar weken terug zelfde en bleek dat me raam niet volledig dicht was
 
Dit heb ik ook gehad met mijn O2 hatchback (2005). Het rubber van de achterklep is vreemd geconstrueerd. Er zittten gaatjes in en als het geregend heeft en je knijpt in het rubber, spuit het water daaruit terwijl de gaatjes aan de binnenkant van het rubber zaten, een ontwerpfout volgens mij. De garage heeft extra gaatjes in het rubber gemaakt aan de onderkant zodat het water er uit kan. De auto blijft echter behoorlijk vochtig aan de binnenkant.
 

Freakin

Actief lid
Geen natte spullen.
Geen raam open (net nog ff gechecked).
Geen natte matten.
Onder de motorkap een paar kleine bladeren verwijderd, maar dat kan het denk ik niet zijn.
En de rubbers waren allen in orde.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Freakin

Actief lid
Ik heb even gekeken wat je bedoelde. Die gaatjes zitten er bij mij ook in. Er zit echter geen water in het rubber en de gaatjes lijken op de juiste plek te zitten.

Zo zien de autoramen (achter) er momenteel uit (wellicht een wat onduidelijke foto. Gemaakt in het donker met een iphone.. :D



[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

French

Lid
Zijn je ruiten wel goed ontvet aan de binnenzijde? Vette ramen kunnen ook aardig wat vocht aantrekken. Rij je misschien relatief korte afstandjes waardoor de auto niet goed droog en warm wordt? Bij de auto van mijn vrouw hebben we dit probleem ook en die nemen we dan eens in de zoveel tijd mee voor een langere rit zodat ie goed warm wordt. Dat heeft tot nu toe altijd het probleem verholpen.
 

Captain Hook

Forumguru
Je hebt een Elegance uitvoering? M.a.w. er zit climatronic in je auto; staat die wel op de 'auto' stand?
Ik heb zelf in diverse VAG auto's met climatronic gereden en nog nooit dit probleem gehad. (het laatst 185.000km in een O2). De climatronic zorgt er voor, dat ook in de winter, je auto ontvochtigt wordt en blijft.

Zeker weten dat je climatronic correct functioneert?

Als er echt water aan de binnenkant staat, is er echt een lekkage probleem! Check eens goed de lijm/kit randen langs de voorruit. Als er in de loop der tijd een haarscheurtje ontstaat zou dit lekkage kunnen veroorzaken.
Check ook goed de portierrubbers. B.v. op de bovenste hoeken v.d. portieren zitten die rubberen strips vast met een soort clips in het portier. Als die afgebroken zijn en de strip zit scheef en/of is in de loop der tijd platgedrukt, sluit 'ie wellicht niet goed meer.
Check ook ter hoogte van het voordeurscharnier. Daar zit een soort vouw in het rubber; is die nog in de oorspronkelijke vorm? Check de onderkant v.d. portieren, komt daar nergens water naar binnen?

Je derde remlicht; is dat condensvrij? Via het remlicht kan er ook e.e.a. naar binnen lekken. Nog afgezien van een losgeschoten en/of lekkend toevoerslangetje van de ruitensproeier achterop.

Een soortement van lek proef zou je als volgt kunnen doen:
Zorg dat je auto goed droog is van binnen; een langere rit met de climatronic ingeschakeld dus.
Ga naar een autowasserij of zo'n doe-het-zelf autowasstraat. Spuit je auto goed af van alle kanten en check ff later of je ergens water naar binnen ziet komen. Dan heb je in ieder geval een idee waar het ergens kan zitten.
 

Captain Hook

Forumguru
Nog iets: gewoon vuil in je portierrubbers!
Als de auto al wat jaartjes oud is en de vouwen in het rubber nooit schoongemaakt worden kan zich daar zo veel vuil ophopen dat het rubber niet correct afsluit. Zelfs een klein stukje tak in zo'n rubbervouw kan een slecht sluitend portierrubber tot gevolg hebben.

Dit topic al eens gecheckt:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?p=199507
 

octavia-gek

Actief lid
Ik had vorige week het zelfde probleem.
ik rij dagelijks gemiddeld 350 km en altijd met airco op auto, mag dan wel aannemen dat de auto van binnen wel goed droog gereden is.
Wat volgens mij het probleem is, dat de huidige auto zo (goed) geisoleerd is en dat warmte blijft hangen in de auto en bij daling van de buitentemparatuur dat er dan condensatie optreed en aanslaat op de ruiten.
 

Constant

Erelid
Gisteren was er een erg hoge luchtvochtigheid na alle regen en nattigheid. Die lucht is achtergebleven in je auto.

Ik heb thuis een hygrometer, die stond op 80%, in tijden niet meer zo hoog gezien.
 

FredV

Banned
Wat volgens mij het probleem is, dat de huidige auto zo (goed) geisoleerd is en dat warmte blijft hangen in de auto en bij daling van de buitentemparatuur dat er dan condensatie optreedt en aanslaat op de ruiten.
Dat heb ik in mn vorige auto ook een aantal keren gehad, en als het dan ging vriezen, kon ik de binnenkant krabben.
Bij mij was het dus ook eenkwestie van hoge luchtvochtigheid de dag ervoor en daarna sterke afkoeling.
 

Captain Hook

Forumguru
Al rijd ik uren lang door de mist of staat m'n auto een dag lang in de regen (en dan praat je toch echt over hoge luchtvochtigheid), dan nog heb ik nog nooooooit druppels aan de binnenkant gehad.
Laat staan, zoals de TS zegt, dat ik de ramen aan de binnenkant met een wisser moest droogmaken. Dat duidt toch echt op andere problemen. :ahum:
 

FredV

Banned
Het gebeurde bij mij dan ook alleen na sterke nachtelijke afkoeling!
Alleen dan kwam het wel eens voor.
Als het een oorzaak had, dan zou ik er altijd na regen last van gehad moeten hebben.
 

Constant

Erelid
@Hook: Als dat zou kloppen, dan heb ik ook een lekkage in mijn woning, want de ramen zijn drijfnat aan de binnenkant.

Condensatie van zeer vochtige lucht tegen een koude ruit is een bekend natuurkundig verschijnsel. Bij een auto zonder airco is dit te verwachten als de auto gisteren gebruikt is.
 

Captain Hook

Forumguru
Afgezien van het feit dat ik me niet meer kan voorstellen dat er mensen zijn die geen dubbel glas in hun woning hebben (het idd bekende condensatieprobleem in slecht geïsoleerde huizen).

Als je condensatie in zo danige mate aan de binnenzijde van je ramen in de auto hebt dat de druppels er af lopen (ik heb het niet over een aangeslagen raam) dan betekent dat toch echt dat er zich teveel vocht in de auto bevindt.
Kan gekomen zijn door b.v.:
-de laatste rit een groot aantal mensen in de auto met dikke jassen aan die allemaal 'lekker' zitten te stomen in de auto.
-natte voorwerpen achtergebleven in de auto.
-slechte ventilatie.
-of toch een lekkage...

Nog een tip:
Als je instapt, laat de deuren ff open, totdat je daadwerkelijk wegrijdt, de motor draait en de airco c.q. ontwaseming actief is.
Vooral die eerste paar minuten in een koude auto zie je dat je eigen adem er voor zorgt dat de ramen heel snel beslaan.
Of, nog erger, in de winter ben je net druk bezig geweest om te krabben, sneeuw te ruimen of iets zwaars in de auto te zetten. Dan hijg en puf je meer en breng je gelijk een grote hoeveelheid vochtige (uit)ademlucht mee de auto in. En ja, dat beslaat meteen tegen de koude ruiten aan.

@Constant: de TS z'n auto heeft climatronic... er van uit gaande dat die correct functioneert (de ontvochtigings funktionaliteit)
 
Kan het misschien zijn dat de condensatie van de airco in de auto lekt. Dit het ik een keer gehad dat de afvoer van de airco op hetzelfde afvoer kanaal zat als de afvoer van de voorruit aan de buitenkant en deze geheel verstopt zat. Hierdoor kwam het water onder de matten terecht en pas achter gekomen toe de auto goed vol zat.
 

EdK

Forumguru
Dan zou je eens moeten voelen onder de voor en achtermatten of het daar nat of vochtig is.
En kijk dan meteen eens in je kofferbakruimte en bij reservewiel of daar geen water of vocht is.

Maar zoals ik al zei, ik heb het ook met de RR een keer gehad, en daarna niet meer(en dus ook met de wisser schoon maken ) dus als je geen oorzaak kan vinden, het even aankijken en indien het niet meer voorkomt lekker vergeten en het als een incident zien.
 
Bovenaan Onderaan