Natte ramen binnenzijde

O2_1.2TSI

Actief lid
@Freakin "Sterker nog, ik gebruik de airco niet"
Die snap ik even niet :confused:
Airco en recirculatiestand zijn twee verschillende dingen.
 

Freakin

Actief lid
oeps, sorry. Niet goed gelezen.

De recirculatiestand ken ik en gebruik ik alleen als ik in de file achter een grote vrachtauto sta :)

Nee, die heb ik nooit aan..
 

cilo

Nieuw lid
@O2_1.2TSI: ja, dat weet ik zeker. Sterker nog, ik gebruik de airco niet (maar ga ik wel even proberen)

en wat mag de reden zijn dat je de airco niet gebruikt?

gewoon de climate control op "auto" zetten en de gewenste temperatuur hiermee voorkom je een hoop problemen (beslagen ramen, en een niet goed werkende aircopomp om maar twee voorbeelden te noemen).
 

Freakin

Actief lid
Ik gebruik de airco niet (met uitzondering van hete dagen of lange afstanden natuurlijk) omdat ik altijd dacht dat je de airco moet laten drogen (circa 5 minuten) voordat je op je bestemming bent.
En met slechts 11 km rijden naar het werk, kan ik er dus misschien slechts 5 minuten van genieten alvorens ik de airco alweer uit moet zetten....

Of heb ik het mis?
 

hemi24

Forumguru
@Freakin: daar zit 'm nou net de kneep: Als diverse ingenieurs erover na hebben gedacht en een systeem uitrusten met een "AUTO" knop, dan moet de gebruiker hier niet meer over na gaan denken...
 

adjego

Actief lid
@Freakin: daar zit 'm nou net de kneep: Als diverse ingenieurs erover na hebben gedacht en een systeem uitrusten met een "AUTO" knop, dan moet de gebruiker hier niet meer over na gaan denken...

De auto-knop werkt ook gewoon zonder AC aan. Als het helemaal automatisch zou moeten, waarom maken ze dan nog uberhaubt een "auto" knop. Dan kun je zo goed de knop niet meer toevoegen, en hem altijd onder water op "Auto" zetten in de fabriek.
 

lampje

Nieuw lid
Loopt de water afvoer van de airco wel goed af naar buiten is de vloermat aan de rechter voorzijde goed droog en is je interieur filter schoon en droog even controleren dus
 

hemi24

Forumguru
@Adjego: de reden waarom het niet met 1 knop "AUTO" kan worden opgelost:

Zoveel mensen, zoveel wensen:

pictureget.jpg
 

louigi58

Senior Member
Bekend probleem in deze tijde van het jaar. Snel even de kachel opstoken, ventilatorstand op hoog, hoge luchtvochtigheid.
Nu is het zo dat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude. Op het moment dat je je auto parkeert zal de lucht in je auto afkoelen waardoor deze niet meer zoveel vocht kan bevatten, het zal neerslaan op de koudste plek in je auto. Dit is meestal de ruit waar de wind op staat.
In voor en naseizoen met hoge luchtvochtigheid is het dan ook verstandiger om de airco te gebruiken (dus niet in de eco stand maar op automatisch) Zo wordt de lucht gedroogd en zal niet meer condenseren als het interieur weer afkoelt.
 

ddejonge

Actief lid
Het blijft toch een raar verhaal en een voor mij onbekend verschijnsel. Ik heb dit nooit eerder gehad met mijn eerdere auto's, maar nu bij een hagelnieuwe heb ik ook ineens problemen met condensvorming in de auto.

Vanmorgen; het had gevroren dus ik moest krabben. Standaard start ik dan de auto, climatronic op standje 'max', achterruitvermarming aan en krabben maar. Op het moment dat ik de vier zijramen had schoongemaakt stond de auto van binnen vol met condens. En wel op een dusdanige manier dat de climatronic de boel niet schoon kreeg. Achterruit viel mee door de verwarming, maar de voor- en zijramen heeft toch zo'n 10 minuten geduurd eerdat deze helemaal schoon waren.

Waar wordt dit door veroorzaakt?

Edit: ik rijd overigens altijd met de climatronic op 'auto'
 

adjego

Actief lid
Omdat het vanochtend dus onder de 4 graden was, wordt er in de auto niet ontvochtigd door de airco compressor. Om dan snel van je beslagen ramen af te zijn, moet je warmte hebben van de motor, en daarom duurt het lang voordat de beslagen ramen weg zijn.
 
Hier hetzelfde probleem. Ik rij ook altijd met de climatronic op "auto".
Dus je zou denken dat het redelijk droog zou moeten zijn in de auto.
Vanmorgen auto gestart, climatronic op max, achteruitverwarming aan en ff krabben. Ramen beslaan vrijwel gelijk.

Eerst maar eens de ramen goed ontvetten en kijken of de lekgaatjes onderin de portier niet dicht zitten.
 
Hier ook een identiek probleem, octavia business elegeance, 4 weken oud, kurkdroog voor zover ik kan ontdekken.

Ramen zijn schoon en helder als ik instap, maar na enkele seconde met airco op auto beslaat alles voor de komende paar minuten.

Ik zet de lucht toevoer op de warmte knop voor de voorruit, en de voorruit beslaat.

alsof er een laagje water staat ergens in de luchttoevoer, want dan pas beslaat deze de voorruit... snap er helemaal niets van. Het verdwijnt op het moment dat de motor wat warmer begint te worden, dat begrijp ik ook, maar dat duurt een paar minuten, en dan is het ook zo weg.


Ik had een auto zonder airco en die had daar geen last van.

Ben erg benieuwd naar oplossingen (luchtslangen anders ophangen of zo?)

Ik ga ook verder expirimenteren (en langs de dealer...)
 

Octavia_II

Actief lid
ik gebruik de airco niet zoveel, maar mij is het opgevallen dat als ik de dag ervoor de airco heb gebruik de dag daarna de voorruit in het begin (veel sneller) aanslaat terwijl ik daar anders niet echt last van heb.

Het lijkt er dus op alsof er toch ergens vocht blijft hangen, ondanks dat ik altijd 5 minuten van tevoren de airco uit zet en het dus eigenlijk (kurk)droog zou moeten zijn in de luchttoevoer....:confused:

Groet,

Charlie
 
Wat Octavia_II beschrijft, komt mij ook zeer bekend voor (O2 MY2007 met halfaut. airco).

Ergens toch een ontwerpfout???
 

Ronnie

Forumguru
Ik geloof niet dat het een ontwerpfout is, ik rij dagelijks in veel verschillende auto's en de auto's waar een airco inzit en gebruikt wordt (in deze tijd van het jaar gebruik ik nooit de airco) hebben allemaal dit verschijnsel. Zoals de vw T5 bus/transporter, de Caddy, VW Crafter, Merc. Sprinter, MAN, Daf, Iveco.....
 

Roco

Lid
Hier met de Fab2 hetzelfde probleem (als ik mag reageren). Alles schoon en climacontrol op "auto" en druipnatte voorruit vandaag. Zondag hadden we hondentraining, dus constant de klep open in de regen. Neem aan dat het van de nattigheid komt, die in de auto is "opgeslagen". maar t was wel veel !!!! heb nu constant een keukenrol in de auto.
 

FredV

Banned
Heb het tot nu toe nog niet in mn GL gehad.
Wel in mn vorige auto (Scenic)
Zo erg soms dat bij vorst de binnenkant bevroren was en ik de binnenkant ook moest ontdooien.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb in mijn FII (gelukkig) totaal geen last van gehad, was wel een verademing na mijn FI.
 
Bovenaan Onderaan