Natte ramen binnenzijde

Ik heb gisteravond nog even de ramen aan de binnenkant goed schoon gemaakt. Ze waren ook heel vies en vet. Heb de voorruit en de zijramen 2x gedaan. Heb deze keer spiegel en glas schoon van HG gebruikt.
Het lijkt, tot nu toe, goed te werken. Vanmorgen geen beslagen ramen.:)
 

Captain Hook

Forumguru
Kan me goed voorstellen dat in deze mistige dagen er in de loop v.d. nacht zich zeer veel vocht verzameld in het aanzuigtraject van het ventilatiesysteem. En zodra de blowers op vol vermogen gaan, is dat het eerste wat aangezogen wordt en vol tegen het voorrraam aangeblazen wordt.

Wat die eerste paar minuten veel verschil kan maken is: de motor starten. Niet met alle passagiers gelijk plaatsnemen IN de auto, want mensen wasemen zelf ook heel veel warme vochtige lucht uit (en dat condenseert direct tegen de koude glasoppervlakken). Deur(en) ff open laten, een paar seconden de blower gewoon laten draaien en dan pas voorruitontwaseming aanzetten.

Weet wel dat de programmering van bepaalde generaties climatronic als volgt was:
Indien je als eerste de voorruitontwaseming aanzette, dan werden de stelkleppen eerst naar beneden gericht, kwam de luchtstroom eerst richting de voetenruimte, en pas enkele seconden later draaiden de stelkleppen en ging de luchtstroom richting de voorruit. Dit om die eerste stoot van vochtige lucht weg te houden v.d. de voorruit.
Blijkbaar (?) is dit in de loop v.d. tijd veranderd. Zal eens kijken of ik hier technische info over kan vinden.

BTW: Ik heb diverse VAG auto's met climatronic gereden en hier eigenlijk nooit last van gehad.
Eergisteren zie ik dit fenomeen wel optreden toen mijn vrouw in de Roomster stapte, dikke jas aan, gelijk de portier dichtgetrokken, en dan pas de auto starten en de ontwaseming aan. Tja, dan is het kwaad al geschied; beslagen ramen.
Gisteren ging ik zelf weg. Haal eerst met een rubberwisser het ergste vocht/rijp aanslag van alle ramen aan de buitenkant (scheelt weer een koudebuffer op het glas). Deuren open laten, auto starten, niet flink uitademen richting voorruit, ff wachten, dan pas auto-ontwaseming aan en nog voor dat ik de straat uit was, was de kleine hoeveelheid aanslag aan de binnenzijde v.d. voorruit al verdwenen.
Die eerste paar seconden tellen...
 

Captain Hook

Forumguru
En wat iemand anders ook al opmerkte: Schone ramen!
Ook al denk je dat ze schoon zijn, zeker bij nieuwe auto's wasemt er de eerste paar weken nog aardig wat chemische dampjes uit het kunststof. En rijd je veel grond grote steden c.q. industriegebieden, je koolstoffilter houdt lang niet alles tegen! (en dan heb ik het nog niet over roken of auto-parfum lucht verdampers in de auto)

Goed ontvetten en reinigen die voorruit aan de binnenkant. Pak maar eens een witte theedoek met iets als glassex en maak die ruit eens schoon, kijken of je sporen ziet op die witte doek... :smirk:
 

FredV

Banned
Ook al denk je dat ze schoon zijn, zeker bij nieuwe auto's wasemt er de eerste paar weken nog aardig wat chemische dampjes uit het kunststof.
En wat dacht je van de cockpitspray, de middelen voor t onderhoud van t kunststof. Die veroorzaken ook een heerlijke blauwe aanslag op je ruiten.

Overigens als ik wegrij en mn ramen gaan beslaan (logisch als t buiten koud is en ik adem...) dan gaat de blower op voorruitontwaseming, en in no time is mn voorruit schoon.
 

Van Dam

Nieuw lid
Octavia 1.4 TSi 5-deurs

Hallo,

Ik heb dit probleem ook, ik vermoed dat er een lekkage zit aan de achterruit, deze is geplakt en ik denk niet goed geplakt. Ik had de wagen gewassen, en het water dat binnendrong langs de achterklep begint te verdampen en slaagt aan op de ruiten, zelfs de voorruit...Als ik 120 rijd, hoor ik een "gefluit" achteraan, dus denk een fitje.

Woensdag heb ik een afspraak bij de garage, dan weet ik meer...

Greetz, Tom
 

greentsi

Nieuw lid
O2 elegance combi; mrt 2010.

Ondanks het schoonmaken van de ramen heb ik ook erg vaak last van zware condens aan de binnenkant. Het gebeurt niet als de auto naast een muur geparkeerd staat. Binnenkort bij de dealer langs om te kijken of er ergens iets lekt.

Hele aparte gewaarwording dat de binnenkant ook gekrabt moet worden. Niet echt gewoon van een auto van 7 maanden oud.
 

ByeByePeugeot

Actief lid
hier nog 1

Bij mijn vorige O2 uit 2006 nergens last van gehad. Toen ook reed ik korte afstanden maar de afgelopen weken wat een vocht zeg. Als ik de boel ontvocht met de airco en de de verwarming in de achterruit even boodschappen ga doen en weer terugkom dan zijn de ruiten weer lekker nat.

Mijn O2 is uit juli 2010, ramen zijn dicht (controleer dat altijd door telkens de knopjes omhoog te doen bij het verlaten van de auto) en heb geen natte zaken in de auto liggen.

Tjuus
 

Van Dam

Nieuw lid
Octavia 1.4 TSi Berline

Hoi,

Ben terug van de garage.
Ze hebben aan de rechterachterraam (NIET het hoekje zelf), als je voor de raam staat, linksbovenaan in de hoek een lekje gevonden.
Ze hebben er als test een 10 tal minuten staan op spuiten met de lans, en er liepen druppels naar binnen vanuit de hoek, dus bij deze gevonden!

Ze gaan de rubber vervangen, in Brussel niet meer voorradig (wss omdat er nog problemen mee zijn zei de garagist), dus even wachten op het onderdeel dat dan van Tsjechië moest komen (een 5-tal dagen).

Hopelijk is hiermee alles opgelost van de condensatie binnenin, ik hou jullie op de hoogte!

Tom
 

Van Dam

Nieuw lid
:( Man, man, man...

Nu doe ik daarnet de koffer open, ik wil mijn trekhaak uit het bakje op het reservewiel halen, en wat zie ik...!!!??? :shocked:

Onder het reservewiel ALLES NAT!!!

Dus er is een lek ergens in of aan de koffer, waardoor alle ruiten altijd aanslaan... :mad:

Wil iedereen de koffer eens nakijken als het hard geregend heeft of na hem te wassen...
Ben benieuwd of er nog zulke gevallen zijn:icon_smile_question
Volgende week vrijdag heb ik OPNIEUW een afspraak bij de garage...


Tom
 

Constant

Erelid
Is het gewoon water of ruitensproeiervloeistof? Er loopt namelijk een leiding voor je achtersproeier via de ruimte van het het reservewiel.
 

Van Dam

Nieuw lid
Zal ik morgen eens naar kijken, anders is het voor de garage (garantie)

Heb net op ander forum dit gevonden:

Hoi Erik,

Waarschijnlijk sluit de achterklep niet geheel. Je kunt dit controleren d.m.v. een stuk papier (A4-tje bijv.) Open de klep en sluit hem weer met het papier er tussen; kun je vervolgens zonder enige moeite het papier er tussen weg trekken is dat een indicatie dat de klep niet goed aansluit. Ik heb dat probleem ook gehad met mijn Felicia. De dealer heeft vervolgens de klep wat strakker gezet d.m.v. het verschuiven van de vergrendelingshaak. Ik heb dit laten doen omdat je een speciale torxschroevendraaier nodig hebt en erg veel kracht moet zetten om de schroeven los te draaien. Overigens kon ik de lekkage niet testen d.m.v. een hogedrukspuit. dan kwam er namelijk geen water naar binnen. Ik vermoed dat dit alleen maar gebeurd tijdens het rijden omdat de rijwind dan tussen de richels blaast en zodoende de kofferklep iets optilt, net dat beetje om water binnen te laten!


Ga ik morgen ook eens proberen...

Tom
 

Freakin

Actief lid
Ik heb trouwens geen druppel meer op de binnenramen gevonden... heel vaag. Ik heb niks veranderd... Probleem opeens opgelost :koffie:
 

ddejonge

Actief lid
Sinds enige tijd heb ik de airco bewust uitgezet, weinig nut nu :-) en het probleem is verdwenen.
 

Van Dam

Nieuw lid
Probleem opgelost

Ze hebben de rubber aan de ruit rechtsachter vervangen en is nu water- en luchtdicht! En de reden waarom er water onder het reservewiel stond, was dus omdat de afvoerkanaaltjes (zouden ergens achter de achterbumper zitten) verstropt zaten, en het water zo ophoogde dat het dus in de koffer liep.

Bij deze is het probleem dus (onder garantie) opgelost!! :aangenaam:
 
Hier hetzelfde probleem bij sneeuw.
Maar ik was zo dom om mijn vloermatjes, die nat waren van de smeltende sneeuw aan de voeten, in de wagen te laten liggen. Dus de matjes eruit, aan de verwarming in huis gelegd, en vochtvreters in de wagen. (zo een bakje met vochtopnemende korrels).
De dag daarna geen problemen meer gehad, tot het weer begint te sneeuwen ;) natuurlijk....
 
Bovenaan Onderaan