Nabespreking JD-groepsactie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord26

Forumguru
En vanaf de mobiele telefoon (leve de smartphone)..

@ Turbobooster: idd een gehele nieuwe brandstofpomp gekregen. Was een bekend probleem; alleen het lager vervangen zou voor de dealer duurder uitpakken vanwege uurtarief. Bovendien zou dan alles getest moeten worden en nu was het in feite een kwestie van uitwisselen door een model waarvan bekend is dat het geen slechte batch is.

@ EdK: ik ben vanavond bob. De vrouw mag eindelijk weer drinken na een langdurige kuur medicijnen. Die gun ik het van harte. Ik doelde meer op de korte nachtrust. Die 'schade' haal ik morgenavond wel in als we lopend naar vrienden gaan.

Ik zal mij weer melden morgen in de middag hier op het forum. Voor nu iedereen een prettig weekend!

roobbie

Nieuw lid
Net terug van JD. Tuning is erg goed gelukt. Was even de vraag, want de ervaring met de 1.6Tdi is niet altijd even goed naar het schijnt. Auto heeft merkbaar meer koppel en loopt lekkerder door de toeren heen.
Zeker de moeite geweest!

Was alleen sneller klaar dan ik dacht, vandaar dat ik Noord26 niet meer heb gezien.

Noord26

Forumguru
"It is done."

@ roobie:Ben je idd net mis gelopen. Was er om iets over 10:00. Maar goed, nog steeds 2 andere deelnemers mogen ontmoeten. En een RS Octavia. :eek:

Over de werkwijze en kennis van JD zal ik niets meer hoeven vertellen, het mag perfectionistisch genoemd worden. Dat laat ik iedereen graag zelf ervaren.

Mark heeft mijn GL de nodige runs laten draaien op de rollenbank met verschillende software instellingen van de externe ECU. Hij is zelf niet snel tevreden. :crazy: De run waarbij het meeste vermogen en koppel werd gemeten was uiteindelijk 104pk en 239Nm. Echter zat er bij die instellingen een dip in het koppelverloop. Een andere instelling liet de waardes van 100pk en 240Nm noteren, zonder enige vorm van een dipje. Die extra paar pk's waren pas aanwezig boven de 3500tpm, een gebied waar normaal je niet komt met een diesel. Daarom besloten om voor het betere koppelverloop te kiezen, want dat merk je wel direct bij inhalen. Dus iets minder topvermogen. Op papier in feite mindere cijfers tov een andere run, maar in de praktijk beter. Dat is professionaliteit!

Wat mij meteen opgevallen is, is dat de auto nu zonder mokken in zijn 3 een rotonde neemt. En op situaties waarbij ik eerder een versnelling terug schakelde is dat nu niet meer nodig. De 1.2 Tdi blijft een beetje brommen onderin, maar pakt een stuk beter op als voorheen. En dat is het belangrijkste. De grafiek laat circa 100Nm zien bij 1350tpm en piekt bij 240Nm @ 2300tpm. Ook lijkt het wel alsof de auto zuiniger is gaan lopen. Heen- en terugweg incl de 'mishandeling' op de rollenbank resulteerde uiteindelijk alsnog in een nette 1:23,1! En dan is er gewoon overal gereden wat er toegestaan/mogelijk was. :)

vergelijk.jpg

laagvlieger

Forumguru
Dat zijn mooie waarden voor een 1.2 diesel. En dat zal wel zijn dat die in de lage toeren beter oppakt. Je hebt nu 100 Nm waar je er voorheen slechts ~70 had en ook eens 5 a 10 pk meer. Bij 1350 toeren, dat is waar de motor terugvalt wanneer je van 2de versnelling naar 3de schakelt, en hetzelfde van 3de naar 4de.
Wat ik me afvraag, het lijkt me dat je er vanaf 2000 toeren vandoor 'schiet' door dat plotse steilere stuk van de koppel- en vermogenscurve. Of valt dat nog mee? Wel lekker op de snelweg ... Laat je uitgebreide ervaringen (misschien ook bij de oosterburen :laugh:) hier maar te lezen zijn!

IBV

Senior Member
@Noord26: mooi te lezen dat de tuning het beoogde effect heeft gehad. Geniet er van! :yeah:

Peter_Octavia

Forumguru
Hier ook een tevreden mens.....Aangezien grafieken meer zeggen als woorden;
.
org.jpg
.
jd.jpg
.
vergelijk.jpg
.
.
Origineel dus ook al erg goed, maar nu nog beter. Zeker vanaf 2000 toeren merk je echt een goed verschil. Mijn verbruik incl. 4 runs was bij thuis komst 1 op 23,6.

Noord26

Forumguru
86,5pk standaard, dat is zeer netjes! Geloof dat ik op 82,1pk standaard zat. En mensen maar denken dat ze een 75pk motortje hebben...

sitechris

Donateur
Logisch ook dat je zuiniger gaat rijden. Je kunt nu meer op koppel rijden. Bij de standaard 1.2 TDI moet je toch net wat vaker harder trappen om te accelereren.

LT83

Forumguru
@ Noord...goed om te horen dat de initiatiefnemer ook zeer tevreden is!!

@ Chris..lekker filmpje van vanochtend....ben je vanochtend op de autobahn geweest? Had maar even een PB gestuurd, ik ga over een uurtje die kant op.
Zomersloffen zitten er weer onder ;)

sitechris

Donateur
Gisterenavond (Oberhausen straight) en vannacht toen ik terug uit Venlo kwam (uurtje of 1) ff kort de 57 op voor wat kilometers. Ik moet eerlijk zeggen dat topsnelheid in het donker altijd wel hartslagverhogend is ;)

Noord26

Forumguru
@ Noord...goed om te horen dat de initiatiefnemer ook zeer tevreden is!!

Boven verwachting zelfs. Wat je eigenlijk niet ziet op de grafiek is de toename in de souplesse. Vanmorgen even de deur uit geweest en het verschil bij een koude motor icm lage toerentallen is enorm te noemen. Zoiets moet je ervaren en zie je niet op een uitdraai van de rollenbank. Het lijkt wel een andere auto na de behandeling.

En natuurlijk hoor je overal goede ervaringen van de werkwijze van JD. Dat dringt echter pas door wanneer er eenmaal aan je auto gewerkt gaat worden. Vooral Mark is niet snel tevreden na een rollenbank ritje! In mijn geval zouden er nog een aantal pk's meer in topvermogen op de bank uit kunnen komen in een bepaalde setting, maar daarmee zou ik inleveren op de drive-ability ivm terugval van het koppel in het midden-gebied. Er zijn weinig tuners die dat zouden doen. Wat je overal hoort is het topvermogen en koppel. Maar de opbouw daarvan is in feite nog veel belangrijker; dat voel je direct in dagelijks verkeer.

EdK

Forumguru
En zonder hele discussies weer teweeg te brengen over wat wel en niet mag mbt BPM etc

Ik ben reuze benieuwd of je nu met deze tuning nog kwa emisie eisen onder de wettelijke norm blijft die is opgegeven voor deze wagen.
Dus puur uit nieuwsgierigheid !

Noord26

Forumguru
CO2 hangt samen met het verbruik van de auto. Voor mijn gevoel loopt de auto net wat zuiniger als voorheen. Zeker niet ongunstiger. Over wat wel niet mag/kan zou er een ander topic gemaakt kunnen worden. Dit gaat over de nabespreking van de groepsaankoop en niet over regel- en wetgeving.

EdK

Forumguru
Dat geef ik ook aan, dat ik geen nabesprekingen wil houden over regel en wetgeving !
En ander topic aanmaken is onzin want er loopt al zo'n ellelang topic over

Ik ben alleen benieuwd wat de waarde's zijn NA zo'n tuning en zou best kunnen in de nabespreking
En misschien dat RaceEend dit al eens gedaan heeft en het antwoord er zo op kan geven.

De tuning heeft mijns inzien niet alleen cijfertje's in de vorm van PK en Koppel !!!???

IBV

Senior Member
Die discussie over emissie heb ik al eens ergens gezien. Zou ik niet opnieuw starten als je geen nieuwe inzichten van vooral nieuwe deelnemers verwacht....:ahum:

Ik zou zeggen: als dat zo afhankelijk is van de hoeveelheid gebruikte brandstof per kilometer, houd de Spritmonitor van de forumgebruikers met tuning in de gaten. Kwestie van een dubbelklik en je kunt het zo zien.

Topic "nabespreking" voegt aan ervaringen overigens echt iets toe. Vooral dus niet (te vroeg) afsluiten. Blijf benieuwd naar de ervaringen over wat langere termijn.

Noord26

Forumguru
De tuning heeft mijns inzien niet alleen cijfertje's in de vorm van PK en Koppel !!!???

Dat doet een tuning, mits getest op een rollenbank, idd alleen. Ik denk dat je een testcyclus bedoeld, waarbij simulatie van stads-, auto- en snelwegverkeer worden getest. Dat gebeurd echter altijd onder laboratorium omstandigheden om altijd dezelfde luchtdruk, vochtigheid en temperatuur te hebben. En daar is, hoewel JD een beetje op een laboratorium lijkt, natuurlijk geen sprake van.

Wat zou je dan nog meer willen weten naast de toename van vermogen en koppel? Het verbruik op zich, hetgeen op langere duur zichtbaar gaat worden door mensen die bijvoorbeeld spritmonitor actief bijhouden of ook metingen van schadelijke deeltjes zoals fijnstof?

En anders kun je Mark altijd gewoon een belletje geven? Er wordt altijd zeer uitgebreid antwoord en uitleg gegeven aan de telefoon.

Noord26

Forumguru
Hierbij nog een andere grafiek waarbij mijn GL nog even net wat meer koppel en vermogen geeft na 3300tpm.

jd2.jpg

Noord26

Forumguru
In de praktijk merk je er niets van. Kan mijzelf niet zo herinneren wanneer ik 3500+ tpm heb aangesproken..

ThomasTDI

Nieuw lid
Ben morgen om 14:00 bij JD aan de beurt :) Ben benieuwd wat er uit gaat komen en hoe de Passat zal gaan rijden. Hij gaat ook de bank op, zal uiteraard de uitdraai hier posten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan