zal ´m nu maar posten (kreeg al een SMS je van NOORD) en later nog een nabericht hoe de terugreis verlopen is.....Veel lees plezier!En hier ben ik dan.Was om 18.00 uur thuis en omdat ik meestal kook......Zijn we maar uit eten gegaan.En nu net pas terug. Om met het laatste te beginnen; mijn vrouw heeft vanavond het stukje terug gereden en het viel haar op dat hij rustiger, stiller, smoother aanvoelt. Dus dat is al gewonnen. Olie temperatuur is niet meer echt op temperatuur geweest, dus ze heeft het vermogen niet kunnen proberen.Ik zelf ben bij JD weer heel wat wijzer geworden.Met dat euro 98 verhaal dacht ik heel de tijd..... zal wel. Ik tank lekker altijd de goedkoopste euro 95 die ik kan vinden.De eerste run, origineel met die goeiekope 95 benzine:
112,7 PK en 181 NM, maar wel een duidelijke dip in het koppel (en ook vermogen) tussen de 2800 en 3800 toeren. (inderdaad nog steeds beter dan fabrieksopgave, maar toch).Mark heeft me laten zien hoe die dip komt
. Corrigeer me maar als ik wartaal uitkraam.Door het (bijna) pingelen door de te lage klopvastheid van de benzine.... De cilinder(s) dreigt te heet te worden, de regel eenheid neemt dat waar, schroeft de turbo druk iets terug, veranderd ontstekingstijdstip en gaat wat meer benzine inspuiten om te koelen. Al met al dus minder vermogen en deels onverbrande benzine je uitlaat uit.....Dus onzuiniger en minder vermogen als dat mogelijk had geweest met een goede benzine.Ook na de tuning, met die inferieure brandstof, tegenvallende pk´s erbij en nog steeds die lastige dip......Toen met de beter brandstof, waarbij de eigenwijze DSG nog een paar keer de boel in de war schopte (schakelt zelfs in manual, als hij denkt dat het nodig is, dus bij te hoge/lage toeren of als de kickdown geactiveerd wordt...) en daar de meting in z´n 4 gedaan moet worden......Ik ben overtuigd en gelukkig nu.
140,6 PK en 245 NM !!!! Het bewijs:
En dan 140+ km/h zonder vooruit te komen
en na afloop een mooi roodgloeiende turbo