Om even op het verhaal van Ron terug te komen.
Feitjes vooraf:
- Een 1.2 TSI motor heeft een redelijk hoge compressie ( 10:1 ).
- Deze 105 pk configuratie draait standaard 0.8 bar druk, getuned ongeveer 1.1 bar (2100mbar), best wat cilindervulling dus voor een 1200cc motor.
- Het moment van ontsteken is zeer belangrijk voor het vermogen en koppel, je kunt wel veel lucht en brandstof erin pompen, zolang het niet op het juiste moment kan ontsteken, is het rendement slechter (meer uitlaat temperaturen, minder volledige verbranding, hoger verbruik, lagere prestaties).
Nu wat er gebeurde met de wagen van Ron die op slechte 95 brandstof stond.
Tussen de 2500-3500rpm draait de turbo zijn volle druk en begon de motor te pingelen, de ecu registreert dit en zet de ontsteking terug, je ziet dit direct terug in de uitdraai.
Nu de datalog met vag-com van die run:
Precies waar de deuk in het koppelverloop zit, dreigt hij te pingelen, de ontsteking staat later en je koppel loopt terug, dus ook al met de originele software.
Op het moment dat de motor flink wat aan het corrigeren gaat op de pingelsensoren, gaat de Skoda Computer beveiligen, hij zet het mengsel veel rijker (te rijk voor vermogen), zie onder lambda in de vag-com log. Hij staat eigenlijk TE rijk, maar dat doen ze bewust, een rijk mengsel koelt de motor, en zorgt dat hij heel blijft. Echter KOST vermogen bij een benzine motor. Slechte brandstof zorgt er dus voor dat de motor bij acceleratie veel meer brandstof gaat gebruiken om door te trekken op toeren.
Ga je tunen, dan worden de turbodrukken hoger, gaat er meer brandstof in, zodoende wordt die motor nog gevoeliger voor pingelen.
Met de goedkope 95 brandstof kwam hij niet verder dan 127pk en 230Nm. En ook in het verloop was duidelijk te zien dat hij veel aan het corrigeren was. Je kunt dan nog wel meer turbodruk geven om het te compenseren, maar dan wordt het alleen maar heter en komt er weinig bij, je geeft hem lucht voor 150pk, maar hij zal maar 130pk doen, de rest wordt omgezet in hitte.
Zodoende E85 bio ethanol van het tankstation hier in de buurt bij gedaan(ongeveer 4 liter op de 40 liter die nog in de tank van de fabia zat). Daarmee was het pingelen volledig weg en waren de prestaties 13pk en 15Nm hoger.
De kickdown was wat anders overigens, pedaal was niet goed aangeleerd, als je hem niet door het punt onderin het pedaal heen drukt, mag hij niet terug schakelen (dan verknalt hij de meting op de rollenbank, dat moet in 1 versnelling gebeuren nl). Ik heb de motor uitgezet, pedaal in basisstand gezet en toen kon ik eindelijk een goede meting doen.