Nabespreking JD-groepsactie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter_Octavia

Forumguru
Super resultaat zeg.... en dat uit een 1.2..... Een echte wolf in schaapskleren is het eigenlijk... wat voor een motor zit er in meneer... ach een 1.2tje.....

Gefeliciteerd met het resultaat.
 

IBV

Senior Member
@Noord26:
ben inderdaad zeer benieuwd naar de ervaringen met die Superb.

@Ron467:
hoe heb je dat gefixt met je brandstof? Was je tank bijna leeg of heb je hem leeggepompt en opnieuw getankt of heb je daarna op een mix gereden?
Je hebt hier wel een forse winst geboekt zeg. Maakt me knap nieuwsgierig naar die Superb 1.4 tsi waar Noord26 het over had.
Zo'n roodgloeiende turbo op de foto jaagt me dan wel weer enige schrik aan hoor. Komt zeker omdat ik bij de senioren hoor :cool:
 

Ron467

Actief lid
Hee, wat een aaneengesloten verhaal? al mijn spaties en nieuwe regels weg? ligt dat aan de opmaak?Maar goed.De terugrit ging redelijk soepel, behoorlijk druk en ook een paar korte files maar over het algemeen reed het aardig door.De sprintjes heb ik nog niet veel kunnen doen, maar die waren altijd al lekker met die DSG, en nu zag ik een verbaasde blik van een (bestuurder van) dikke audi A6 (taxi) die moeite leek te hebben om bij me te blijven toen we de snelweg opdraaiden.Op de snelweg 125 km/h op de Garmin (net iets boven de 130 op de teller) volgens de verbruiksmeter zuiniger dan voorheen, toppie.Maar bij 80 en 100 echt duidelijk zuiniger (volgens de meting meer dan 1:20), maar het mooie is dat bij die snelheden "even inhalen" echt even inhalen is. 1 keer knipperen met je ogen en je zit boven de 140, en dat gewoon in z´n 7.Even kickdown , terug naar 5 en dan gebeurt er ook echt wat.heen en terug, inclusief de rollenbank geeft de gebruiksmeter nu 1:15,3 aan. Geen gekke waarde denk ik met al dat onnodig gassen en het optrekken en remmen in de filles.We gaan het de komende tijd meemaken.Helaas geen Bio Ethanol tankstation in de buurt (in R-dam pas), want daarmee kan je goed (en goedkoop) de euro 95 opwaarderen, dus volgende keren maar gewoon 98 tanken. Even slikken voor de prijs, maar oke.@IBV, zo is dat dus gefixt; paar liter bio ethanol erbij, dan wordt de 98 benaderd.En ja onze motoren kunnen tegen E85, en die turbo is volgens mij verleden jaar denk ik WIT gloeiend geweest bij mij na hele stukken 130 km/h met aanhanger over de franse autoweg blazen.....en is nog steeds heel.En ook ik ben een oudere jongere..... (50+) maar vindt dat juist gaaf!:grin:
 

IBV

Senior Member
@Ron467: Aha that's the secret. Bio-ethanol. Ga ik me eens in verdiepen.
Of je nou oudere jongere of jongere oudere bent, zolang je speels blijft is er al veel gewonnen!
Interessant studiemateriaal overigens dat tunen!
 

Hetzer

Forumguru
Bio-ethanol is in liter flessen te krijgen bij o.a de formido e.d.
Het valt mij idd ook op, dat de auto wat zuiniger is geworden
 

IBV

Senior Member
heb eens gegoogled en gelezen over E85. Kom daar overigens ook Race Eend tegen op diverse fora die het over bijmengen heeft. Lijkt me wel een logisch verhaal, alleen: kan de motor van onze Skoda wel structureel tegen die mix? Lees ook wel over de term "schraler" maar snap niet wat dat nou precies betekent. Kan iemand dat uitleggen in "Jip en Janneke taal" (vreselijke term trouwens, maar wel duidelijk).

@Hetzer: is die bio-ethanol van de formido dan wel dezelfde? Ik ben ook al geen chemicus.
 

Noord26

Forumguru
Leuk om te zien dat er op de site 135pk/230Nm wordt opgegeven na tuning. De grafiek van Ron zit er ruimschoots boven. Vooral die kromme van het koppel is een groot verschil met origineel. Ook zeer goed om te horen dat JD niet zo maar tevreden is met het afleveren van 'slechts' een standaard chip!

Wat kan een dieselaar het beste tanken? Vele pompen hebben diverse duurdere cq. betere diesel brandstof?
 

Ron467

Actief lid
Zal daar ook eens naar kijken, tenslotte heeft mijn VW T4 ook heel wat kilometers gemaakt op diesel, bijgemengd met Lidl zonnebloem olie :xyxthumbs:

En als dat spul in de flessen gewoon het echte goede goedje is....en niet de hoofdprijs kost....

even de mengverhouding berekenen en bijmengen bij elke (euro 95) tankbeurt!
 

IBV

Senior Member
@Ron 467: Heb een even gekeken maar dat spul in flessen kost echt de hoofdprijs zoals jij het noemt. Zal wel overheids-ontmoedigings-beleid zijn :xyxthumbs:
Aan de pomp is E85 dan misschien juist wel weer "Preiswert" door overheids-stimulerings-beleid. Rare wereld toch.
 

cali05

Forumguru
Heb zaterdag onze 1.2 tdi laten tunen bij JD. Zou het kunnen zijn dat bij een gelijkblijvende rijstijl (mijn vrouw rijdt in de Fabia) de auto onvoordeliger is gaan lopen of is dat eigenlijk niet mogelijk? Zij rijdt altijd ongeveer 102 km/u op de teller en rijdt dagelijks 25 km heen en 25 km terug waarvan 20 km snelweg.
Ik lees namelijk overal dat de auto eigenlijk wat zuiniger moet worden na een tuning.
 

Rosinfield

† In Memoriam
lijkt me nog veel te vroeg om daar nu al iets zinnigs over te kunnen zeggen gezien het uiterst beperkt aantal waarnemingen. Ik zou eens kijken na bv 10 tankbeurten en dan vergelijken met het gemiddelde van de 10 er voor
 

Race Eend

Forumguru
Om even op het verhaal van Ron terug te komen.

Feitjes vooraf:

- Een 1.2 TSI motor heeft een redelijk hoge compressie ( 10:1 ).

- Deze 105 pk configuratie draait standaard 0.8 bar druk, getuned ongeveer 1.1 bar (2100mbar), best wat cilindervulling dus voor een 1200cc motor.

- Het moment van ontsteken is zeer belangrijk voor het vermogen en koppel, je kunt wel veel lucht en brandstof erin pompen, zolang het niet op het juiste moment kan ontsteken, is het rendement slechter (meer uitlaat temperaturen, minder volledige verbranding, hoger verbruik, lagere prestaties).

Nu wat er gebeurde met de wagen van Ron die op slechte 95 brandstof stond.
Tussen de 2500-3500rpm draait de turbo zijn volle druk en begon de motor te pingelen, de ecu registreert dit en zet de ontsteking terug, je ziet dit direct terug in de uitdraai.

orgim.jpg

Nu de datalog met vag-com van die run:

naamloosia.png


Precies waar de deuk in het koppelverloop zit, dreigt hij te pingelen, de ontsteking staat later en je koppel loopt terug, dus ook al met de originele software.
Op het moment dat de motor flink wat aan het corrigeren gaat op de pingelsensoren, gaat de Skoda Computer beveiligen, hij zet het mengsel veel rijker (te rijk voor vermogen), zie onder lambda in de vag-com log. Hij staat eigenlijk TE rijk, maar dat doen ze bewust, een rijk mengsel koelt de motor, en zorgt dat hij heel blijft. Echter KOST vermogen bij een benzine motor. Slechte brandstof zorgt er dus voor dat de motor bij acceleratie veel meer brandstof gaat gebruiken om door te trekken op toeren.

Ga je tunen, dan worden de turbodrukken hoger, gaat er meer brandstof in, zodoende wordt die motor nog gevoeliger voor pingelen.
Met de goedkope 95 brandstof kwam hij niet verder dan 127pk en 230Nm. En ook in het verloop was duidelijk te zien dat hij veel aan het corrigeren was. Je kunt dan nog wel meer turbodruk geven om het te compenseren, maar dan wordt het alleen maar heter en komt er weinig bij, je geeft hem lucht voor 150pk, maar hij zal maar 130pk doen, de rest wordt omgezet in hitte.
Zodoende E85 bio ethanol van het tankstation hier in de buurt bij gedaan(ongeveer 4 liter op de 40 liter die nog in de tank van de fabia zat). Daarmee was het pingelen volledig weg en waren de prestaties 13pk en 15Nm hoger.



De kickdown was wat anders overigens, pedaal was niet goed aangeleerd, als je hem niet door het punt onderin het pedaal heen drukt, mag hij niet terug schakelen (dan verknalt hij de meting op de rollenbank, dat moet in 1 versnelling gebeuren nl). Ik heb de motor uitgezet, pedaal in basisstand gezet en toen kon ik eindelijk een goede meting doen.
 

Noord26

Forumguru
Begrijp ik het goed als met een externe ECU het moment van ontsteking vrijwel of volledig niet aangepast kan worden?
 

Rosinfield

† In Memoriam
dat betekent dan dat je, wil je de tuning volledig in het rijgedrag tot uitdrukking laten komen, 98 moet tanken als ik het goed begrijp. Of andersom, dat een substantieel deel van het effect onbenut blijft wanneer je met 95 blijft rijden.
 

Race Eend

Forumguru
Begrijp ik het goed als met een externe ECU het moment van ontsteking vrijwel of volledig niet aangepast kan worden?

De onsteking kan met een externe computer niet aangepast worden, dat is ook de reden dat het op een 1.4 TSI geen geweldige resultaten geeft, daar moet juist de ontsteking flink bewerkt worden, gelukkig zijn dié allemaal binnen de bosch motorcomputer aan te passen.

De 1.2 TSI staat gelukkig prima ingesteld qua ontsteking in zijn siemens ecu, met een 1.2 TSI obd-tuning (polo/golf) is daar alleen op een pure 98 afstelling nog wat te winnen (en daarbij kun je ook voorkomen dat de motor zo extreem rijk gaat lopen op het moment dat hij de ontsteking laat staat, zo rijk staan is wat overdreven, maar goed ik geef de fabriekant gelijk, je kunt ze zo simpelweg niet kapot 'trappen' het is puur een productbeveiliging).


dat betekent dan dat je, wil je de tuning volledig in het rijgedrag tot uitdrukking laten komen, 98 moet tanken als ik het goed begrijp. Of andersom, dat een substantieel deel van het effect onbenut blijft wanneer je met 95 blijft rijden.

Beter is het inderdaad om op RON98 te rijden als het je prive auto is zonder tankpas, of 95+E85 mixen. Je verdient dit terug op je verbruik, zeker als je af en toe ook eens sportief rijdt (en daarom doe je ook een tuning). Als er 95 getankt wordt, doe het dan van een behoorlijk merk, bijv: BP. Deze witte pomp 95 geeft echt al een dip in het koppelverloop op de originele motorsoftware configuratie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan