Nabespreking JD-groepsactie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Race Eend

Forumguru
Ook daar is de BP het beste, BP ultimate. Het verschil is minder groot dan bij benzine motoren. Mijn eigen diesel rijdt meestal op ultimate, ik vind hem dan vooral koud lekkerder lopen en hij heeft net 2-3pk meer op de bank.

VEEJAY

Forumguru
Bij mijn dieselauto is het (in vergelijking met Shell Fuelsave):

1. Texaco merkbaar sneller over het hele toerengebied veel 'trillingen' onder de motorkap en veel herrie bovenin de toeren maar hij blijft goed trekken. De versnelling voel je er hard inknallen bij sprintjes. Geld niet voor de premium trouwens, gewoon de standaard diesel.
2. Esso wat sneller (maar minder dan Texaco) en iets minder herrie over het hele toerengebied.
3. Tango erg krachtig onderin maar bovenin de toeren valt weinig te beleven.
4. Shell Vpower/BP ultimate niet sneller maar wel rustigere loop en alleen bovenin wat sterker, onderin vrijwel niks, te weinig zelfs. Niet aan te raden voor mijn auto gezien de prijs.

Beste ervaring heb ik bij het Duitse 'ED' merk, niet normaal hoe goed ie erop rijdt.

Allemaal misschien vreemd maar wel mijn ervaring. Je merkt het aan de DSG die dan net ff wat lekkerder oppakt bij het op en terugschakelen als er wat meer vermogen onderin zit. Bij normale ritjes.

Noord26

Forumguru
Hierbij iemand die (tamelijk anoniem) zijn ervaring wil delen van een SuperB 1.4 TSI. Dit is verzocht via mijn Gmail-account.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste allemaal,

Vandaag bij JD geweest voor mijn tuning. Kwam iets te vroeg aan rond 13.00 uur en werd hartelijk ontvangen met een praatje en een kop koffie door Mark. Vervolgens werd de Superb naar binnen gereden, op de rollenbank gezet en geprepareerd voor wat ik gemakshalve maar even de nul-meting noem. Daarbij wordt bepaald welke correcties moeten worden toegepast vanwege het feit dat de rollenbank het vermogen op de wielen meet en niet het vermogen van de motor.

Daarna volgde dan de eerste run in originele staat. De uitkomst: 127.6 PK en 213.4 Nm.

Hierna werd de regelunit uitgebouwd, aan de computer gehangen en getuned, waarna de tweede run plaatsvond. Dit proces herhaalde zich een paar malen. Mark blijkt niet gauw tevreden en dat stemde behoorlijk gerust.

Ergens in dit traject werd ook nog even de brandstof door toevoeging van E85 van RON95 naar ongeveer RON98 opgewaardeerd en uiteindelijk een uitkomst die staat als een huis. Op de site werd 150PK en 270Nm opgegeven, maar het werd 162.3PK en 271Nm.

Het uiteindelijk resultaat mag er zeker zijn. Aan de tijden van de uitdraai kun je ook zien dat er alle tijd genomen werd door Mark en tussentijds heeft hij ook veel tekst en uitleg verschaft wat voor een a-technisch persoon als ik toch heel goed te volgen was.

Toen Mark uiteindelijk tevreden was zijn we nog een korte proefrit gaan maken, mede om de ABS te resetten. De Superb was al niet de langzaamste/traagste, maar dat ik zo in de kussens gedrukt zou worden had ik niet durven vermoeden. Nou ben ik denk ik wat voorzichtiger op het gaspedaal dan Mark denk ik, maar de hele terugreis (zo'n anderhalf uur lang) heb ik me opperbest vermaakt met het toegenomen vermogen. Even vanachter een vrachtwagen een gaatje op de linker rijbaan benutten mag geen naam meer hebben. Het is in een zucht gebeurd.
Ik heb wel al bedacht dat ik vrouw en kinderen eerst maar eens goed moet toespreken alvorens de sleutel aan hen toe te vertrouwen anders zou het wel eens tot de nodige schrikeffecten kunnen leiden.

Ik ben zeer enthousiast en ben benieuwd wat dit voor een redelijk rustige chauffeur als ik voor mijn brandstofverbruik gaat betekenen.

Met vriendelijke groet

N.N.

vergelijk superb a.jpg

VEEJAY

Forumguru
Netjes hoor, das een hoop meer vermogen dan standaard en nog eens costum afgesteld! Het is je in ieder geval gegund na al je organisatie inspanningen :-)

Noord26

Forumguru
Die auto is niet van mij! Maar van iemand die deelgenomen heeft en het graag wil delen, echter tamelijk anoniem. Heb zelf een 1.2 Tdi Fabia..

EDIT: heb er even bij gezet dat het niet om mijzelf gaat. Ik ben zelf aanstaande zaterdag, de 17e aan de beurt.

IBV

Senior Member
Zoals aangekondigd was ik nogal nieuwsgierig naar de uitkomsten van tunen van een Superb. Met veel belangstelling heb ik kennis genomen van deze ervaringen. Mooie opwaardering! :xyxthumbs:

Noord26

Forumguru
Gisteren heb ik het verhaal van iemand geplaatst met zijn vrijwel splinternieuwe Superb. Vandaag gaat het om een 12 jaar oude Golf. Om even aan te geven dat JD van alle markten thuis is. Dus hierbij een nieuw stukje tekst. Zonder grafiek, want het was zonder rollenbank-test.

----------------------------

Hallo Michel,

Nog even een terugkoppeling :)

Vandaag bij JD geweest voor de upgrade met anabolen.

Gelukkig was alles in orde bij mijn 12jaar oude golfje en was het geen probleem om hem te tunen.

Martijn (was het geloof ik) heeft even een rondje gereden, daarna de software uit de auto gehaald en via de PC wat velden aangepast en toen de nieuwe software er weer in geladen.

Daarna uiteraard wederom een stukje testrijden, Martijn was zelf erg te spreken over de resultaten die hij via VCDS te zien kreeg, ook geen roet te zien met accelereren, zijn enige bemerking was dat de nokkenastiming 1 mm veranderd zou KUNNEN worden, maar aangezien alles keurig binnen specs stond en de auto goed reageerde heeft hij dat verder als tip meegegeven.

Auto rijd merkbaar anders nu, duw in de rug is duidelijk groter, acceleratie is ook duidelijk sneller.
Vebruik lijkt vooralsnog gelijk, maar ik weet zeker dat als je boven de pakweg 160 gaat rijden of veel stoplichtsprintjes doet het wel gaat merken. ;)

Enige andere 2 die ik heb gezien waren niet via het skodaforum denk ik.
De ene was een touareg V6 TDI (op de rollenbank, 300PK 460Nm) een golfje 5, volgens mij ook een TDI, die net terugkwam van het testrondje.

Hartelijk dank nogmaals voor het organiseren en het laten deelnemen van niet Skodaforum rijders ;)

Met vriendelijke groet,

R.H.

Race Eend

Forumguru
Kleine aanvulling:
- De Touareg 3.0 TDI deed 300pk en 635Nm uiteindelijk (roetfilter was er onder uit gehaald door de eigenaar). JD is flink aan het stoeien geweest om alle sensoren uit de software te programmeren zodat het storingsgeheugen weer geheel leeg was (en bleef) na de operatie.

- De Golf 5 1.9 TDI 105pk TDI was ook 1 van het skoda forum lijstje!

Noord26

Forumguru
@Race-Eend: nog gefeliciteerd natuurlijk! Gewoon werken op je verjaardag? En zaterdag ook alweer, want dan ben ik zelf aan de beurt. Is er geen stage 2/3 beschikbaar voor een 1.2 Tdi; of een EGR aanpassing?

;)

Race Eend

Forumguru
Thanks, trouwens 14 maart ben ik jarig geweest ;) Maar gewoon gewerkt natuurlijk!

Voor de 1.2 TDI is er verder niets mogelijk, ja een K&N filter, maar meer ook niet helaas.

Noord26

Forumguru
Hmm, ja dat heb ik idd ook niet duidelijk vermeld. Kreeg het van N.N. met zijn SuperB 1.4 TSI te horen; de 14e natuurlijk. Die koffie is bij mij echt noodzaak hoor om soms fatsoenlijk te kunnen functioneren. :eek:

Benieuwd of de dealer vandaag mijn volledige brandstofpomp gaat vervangen ivm een defect lager.

Tot morgenvroeg Mark!

Vandaag bij JD geweest. Heel goed geholpen door de mannen van JD. Het aansluiten was op het oog eenvoudig en daarna proefrit gemaakt.
Mijn eerste indruk op de terugweg naar huis: Auto hangt beter aan het gaspedaal. Begint bij 2000 tpm en zeker rond 2500 tpm in D-7 (snelheid is dan ongeveer 120 km) reageert de auto direct. Ik hoef nauwelijks het gaspedaal in te trappen. Je voelt dat het vermogen meteen beschikbaar is. Onder 2000 tpm merk je niet veel verschil, tenzij je het gaspedaal dieper intrapt. Dan schakelt de DSG meteen terug. Moet nog even wennen dat je niet te diep het pedaal intrapt. Bij een handbak is dit natuurlijk anders omdat je zelf bepaalt wanneer je schakelt. Komende dagen nog verder testen.

Noord26

Forumguru
Zojuist de auto vol gegooid met BP Ultimate. Ging 30 liter bij. Dus zal nog 1/3 gewone diesel in zitten. Heb er al zin in! Eerst nog vanavond een feestje (bruiloft), dus zet de koffie maar klaar in Lochem..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan