Motorisering: 1.4 TSI, 1.8 TSI of toch 2.0 TDI?

1.4 de prettigste krachtbron?


  • Totaal aantal stemmers
    86
Sinds 2 weken de nieuwe octavia combi 1.4 TSI in mijn bezit. In bijna alle situaties een heerlijke auto om in te rijden. Ik stoor me alleen enorm aan de traagheid waarmee hij bij stilstand van zijn plaats komt......kruipen, kruipen en dan....turbo. Behoorlijk irritant. Bij mijn vorige auto was het gas en gaan. Weet iemand of dit in de loop van de km's zal verbeteren?
 

sitechris

Donateur
Nee ik denk van niet, dit heeft te maken met motorkarakteristiek en versnellingsbakverhoudingen. Onder een bepaald toerental blaast de turbo nog niet mee. Daar zul je toch even aan moeten wennen.
 

henriz

Forumguru
Herkenbaar. :jaja: Ook bij de TDI. De auto moet even op gang komen voordat de turbo erin knalt.
Het blijft een vreemde gewaarwording dat de auto heel traag weg rijdt en dan ineens heel vlot gaat.

Alsof je voor in een achtbaan zit: je ratelt tergend langzaam omhoog en wanneer je dan over het hoogste punt heen bent dan denk je "nou gaan we", maar dan dan ga je nog niet: eerst moet de achterkant nog. Pas als die ook bovenaan is dan ga je. Oké, niet zo hard als in een achtbaan natuurlijk, maar zo voelt het een beetje.
 

sitechris

Donateur
Denk het niet, bij tuning heb je meer power als de turbo eenmaal gaat blazen. Daaronder gebeurt er weinig tot niets extra's. Maar ik laat me graag corrigeren door de experts als ik er naast zit.
 

Joske

Forumguru
"men" kan het koppel toch vroeger laten inkomen? Dan zou ik toch denken bij een lager toerental? het hoe of wat (turbodruk of inspuitmoment of wat dan ook, dat weet ik niet ;) )
 

CDK

Forumguru
"men" kan het koppel toch vroeger laten inkomen? Dan zou ik toch denken bij een lager toerental? het hoe of wat (turbodruk of inspuitmoment of wat dan ook, dat weet ik niet ;) )
Klopt inderdaad, eerder oppakken (bij lagere toerentallen) is dus ook voelbaar krachtiger bij het wegrijden.
 

VEEJAY

Forumguru
Behalve als je de vliegwiel heel wilt houden, helemaal bij een dsg bak. Bij mijn vorige kwam het na de 2100 los, eventjes ca 400nm.

Bij mijn huidige 350nm van vanaf 1250 tot 4000. Dat is geluidloos in je stoel gedrukt worden, heel aparte beleving.
 

Joske

Forumguru
@VEEJAY

het is natuurlijk simplistisch uitgelegd, hoe ik het uitlegde. Maar kan me toch levendig inbeelden dat een tuning er voor zorgt dat koppel, weliswaar geleidelijk, vroeger kan inkomen. (op een veilige manier)
 

Fean

Forumguru
Het blad "Autoreview" heeft naast de Porsche GT3 vs 911 Turbo S ook de knaller Octavia Golf en seat 1.4tsi getest.. alle in combi.

0-100 wordt de 1.4 geklokt op 9s.. beetje erg terleurstellend, fabriek zegt 8.5s.
Seat was overigens het meest sportief.
 

Fean

Forumguru
Of je dat merkt zeg die halve seconde......

Rijdt eens 0.5s 100kmph dat is zijn aardig wat meters...

Als je altijd een auto heb gehad die 8.0s doet en je gaat opeens naar 8.5s... Dit voel je zeker, met name als je sneller hebt gehad.

Ik weet nog..vroeger was er voor moeders een knal rode 205GTI.. dat was een 1.9.. ze heeft er 2 gehad.. 1 had 130pk en die laatste 122pk. Dat scheelde maar 0.5s.. maar dat verschil was echt enorm, zelfs mijn zus merkte het verschil in optrekken, die halve seconde maakt wel degelijk uit en helemaal bij het stoplicht;)
 

Desperado

Forumguru
100 km per uur is 1.6 km per minuut is 0.02 km per seconde. Daar merk je met een normale auto niks van als je 0,5 seconden langzamer bent. Misschien spannend in de F1 ofzo, maar niet voor de normale auto's.

Dat verschil in pk's merk je misschien in het optrekken in de eerste meters, maar van 0 tot 100 niet.
 

Fean

Forumguru
Het verschil is nog geen 14 meter. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het verschil met name tussen de oren te zoeken is.

kuch kuch 14 a 15 meter bij een stoplicht sprint is een verloren sprint...:wavecry:

Dat verlies gaat inderdaad tussen je oren zitten...;)

Het is behoorlijk ruk om de achterlichten van je "sprintgenoot" te zien, in je binnenspiegel kijken was 9 van de 10 keer mijn referentie en dat gaf een hele dikke smile..
 
Bovenaan Onderaan