Motorisering: 1.4 TSI, 1.8 TSI of toch 2.0 TDI?

1.4 de prettigste krachtbron?


  • Totaal aantal stemmers
    86

turboturbo

Forumguru
Ik leek nu juist uit de reacties op de te maken dat je met de 1.4 al gauw op een flink verbruik zit als je het volle vermogen af en toe aan moet spreken.
Waarbij met de 1.8 gemakkelijker een zuiniger verbruik lijkt te behalen, omdat je maar zelden het volle vermogen nodig hebt.


Wat ik me dan wel weer afvraag; voor de meeste (?) motoren is het niet goed als die niet regelmatig maximaal belast worden om interne aankoek en vervuiling iets tegen te gaan.... Ga je dan niet in je vingers snijden als je een strikt nieuwe rijder bent met de 1.8?
 

muurman

Senior Member
Autovisie 2013 Klein maar niet fijn deel 1kl.jpg Even een term uit autovisie: KLEIN, maar niet fijn.

en: Vroeger zag je dat een motor pas na een paar ton 'op' was, maar tegenwoordig gaan ze veel eerder kapot.

Tevens ( niet alleen van toepassing op de kleine motoren ) 22.320 keer aan en uit:
Castrol heeft samen met tomtom een onderzoek gedaan. in amsterdam word een motor per jaar gemiddeld 22320x gestopt en gestart. En bij elke start duurt het even dat de oliedruk op peil is en dus ook de smering.
 
Laatst bewerkt:

maarten77

Actief lid
Toch maak ik er uit op dat vooral de allereerste kleine TSI's problemen opleverden, en dat dat nu veel minder voorkomt. Die distributieriem is nu ook anders...
 

muurman

Senior Member
En wat te denken van:
egr koeler 1.2tdi bluemotion
verstuivers 1.2tdi bluemotion
zoals gemeld in het artikel de kleine turbo's

maar idd het ontwikkeld door en zal niet allemaal slechter worden.
 

turboturbo

Forumguru
Interessant artikel, had dat over die turbo lagers bijv. nog niet eerder gelezen.

Ik heb nog eens op Spitmonitor gekeken wat de 1.4tsi en de 18tsi nu gemiddeld doet in de Octavia:
1.8TSI - Ø 8,22L/100km (7 auto's)
1.4TSI - Ø 7,21L/100km (7 auto's)
 

maarten77

Actief lid
1.8 dus toch wel dorstiger dan de 1.4, maar de 1.4 ligt wel verder van zijn papieren verbruik van 5L/100km voor de dsg en ik geloof 5,3 voor de handbak 1.4.
 

Noord26

Forumguru
Dat artikel zegt niets nieuws. Lees en hoor vaker verhalen dat die 30Dkm funest zijn voor je blok, helemaal icm start/stop! Wij doen elk jaar een beurt (circa 15Dkm) met versie olie. Ook op aanraden van de tuner!
 

Canon-Eye

Forumguru
De mijne is (en wordt) niet getuned en ik rij rond de 28.000 km/jaar, maar ik ben toch absoluut niet van plan om 'm minder dan 1x per 15.000km zn beurt te laten geven. Liever preventief wat - te overziene - extra kosten maken, dan op een ongelukkig moment stil komen te staan en/of tegen onverwacht grote onkosten aan te lopen.'
Dit beleid is me ook bij voorgaande auto's in diverse motoriseringen goed bevallen en ik ben van mening dat het steeds noodzakelijker wordt naarmate de fabrikanten door de regelgeving tot meer gekke kunsten worden verleid c.q. gedwongen om uit zo weinig mogelijk brandstof zoveel mogelijk performance te persen met minimale uitstoot.
 

MeneerB

Forumguru
Interessant artikel, had dat over die turbo lagers bijv. nog niet eerder gelezen.

Ik heb nog eens op Spitmonitor gekeken wat de 1.4tsi en de 18tsi nu gemiddeld doet in de Octavia:
1.8TSI - Ø 8,22L/100km (7 auto's)
1.4TSI - Ø 7,21L/100km (7 auto's)


Je doet de 1.8 tekort:
zie http://www.spritmonitor.de/de/ueber...2013&constyear_e=2015&power_s=127&power_e=137

Hier kom ik op 7,96L/100km. (gebaseerd op 16 stuks) En hierbij zitten ook de gemideldeomhoogtrekkers als de 4x4's
En mijn bijdrage zit onder het gemiddelde :thumbsup:.

Voor de 1.4 kom ik gemiddeld onder de 7l uit. Wat waren je zoek criteria ?
 

turboturbo

Forumguru
Aha ik dacht al waarom maar 7 auto's. Gezocht op '1.4tsi' in het zoekvakje, maar dat levert kennelijk te weinig resultaten op.

Dank voor de aanvulling!
 

Fean

Forumguru
1.8 dus toch wel dorstiger dan de 1.4, maar de 1.4 ligt wel verder van zijn papieren verbruik van 5L/100km voor de dsg en ik geloof 5,3 voor de handbak 1.4.

Joh... de smile die je krijgt van een 1.8 is toch echt veel groter dan de 1.4.

Leuk dat piekvermogen.. waar men vaak naar refereert, maar de 1.8 is echt op ieder vlak veel sneller dan de 1.4. De 1.4 heeft dieseltrekjes boven de 3200rpm moet je niet komen.

Dorstiger?....nou dat ligt hoe je het bekijk. Tenzij je echt economisch wilt gaan rijden en dat betekent niet boven de 120km dan is de 1.4 een aanrader. Ben je wat speels met het gaspendaal... dan absoluut niet. Met 140km+ drinkt de 1.4 meer dan een 1.8 is mijn ervaring..

Het enige dat zou tellen om een 1.4 te nemen zijn de economische redenen.
- Lease; de bijtelling 20%
- Particulier; "de mogelijkheid" om zuinig te kunnen rijden.
 

WernerM

Nieuw lid
Ik heb nu 5500 km met een octavia combi 1.4 TSI gereden met handbak. Hiervoor heb ik 160.00 km in een audi A3 met 1.4 TSI 125 pk en s-tronic gereden. De motor van de O3 voldoet prima is gretig en pakt ook op hogere snelheden ( >160 km/u nog prima op). Toch heb ik spijt dat ik niet voor de DSG ben gegaan (ging dit keer voor een budget auto en wilde het dan ook budget houden). De eerste versnelling is vrij kort dus met name snel en soepel wegrijden is iets dat lastig te combineren is (snel last van wielspin). Ook maakt de auto op hogere snelheden simpelweg meer geluid door de hogere toeren, met name vanaf 140/150 km/u neemt het geluid flink toe en dat is vervelend op vakantie richting de wintersport. Overigens heb ik nog nooit motorische problemen gehad met mijn TSI ....
 

MaRco2

Forumguru
Dat artikel zegt niets nieuws. Lees en hoor vaker verhalen dat die 30Dkm funest zijn voor je blok, helemaal icm start/stop! Wij doen elk jaar een beurt (circa 15Dkm) met versie olie. Ook op aanraden van de tuner!

Jaarlijks bij zo weinig rijden, is inderdaad veel beter.

Zelf hanteer ik gewoon de service interval, bij die 30.000 km, is er een beurt elke 7 a 8 maanden en vol synthetische motorolie is natuurlijk enorm veel beter dan half syntheet (ook qua veroudering).

Verbruik solo is mijn Octavia op lange afstanden bij meestromen tussen de 1:16 en 18 in werkelijkheid, dash geeft soms tegen de 1:20 aan sinds tanken (over bijvoorbeeld 100 km), maar met wat uitschieters e.d. stijgt het verbruik altijd wel weer wat.

Overigens laat ik het beestje een keer per maand wel een stuk rennen, flink rennen.:)

Met een fikse aanhanger (caravan, tweepaardstrailer) kom ik niet eens aan de 1:10, snelheid is dan vergelijkbaar met solo of ietsje lager. Dus dan gaat het in één klap het dubbele worden qua verbruik.

Met de niet zo zuinige Outlander (en een minder zuinige gasvoet met 30%+ hogere snelheden) op LPG, deed ik solo 1:7 a 8 en met de caravan (zelfde snelheid als Octavia) rond de 1:5 (elke 200 km tanken...), dus dat verschil ging veel minder hard oplopen.

Wielspin heb ik eigenlijk alleen met iets (zwaars) er achter, viel me van de week op. Hoewel de zomerbanden voor de wissel al vrijwel op vervangingsniveau zaten... dus mogelijk ongemerkt iets doorslaan, zonder dat de TRC ingrijpt (ESP lampje).
 

maarten77

Actief lid
Ik heb nu 5500 km met een octavia combi 1.4 TSI gereden met handbak. Hiervoor heb ik 160.00 km in een audi A3 met 1.4 TSI 125 pk en s-tronic gereden. De motor van de O3 voldoet prima is gretig en pakt ook op hogere snelheden ( >160 km/u nog prima op). Toch heb ik spijt dat ik niet voor de DSG ben gegaan (ging dit keer voor een budget auto en wilde het dan ook budget houden). De eerste versnelling is vrij kort dus met name snel en soepel wegrijden is iets dat lastig te combineren is (snel last van wielspin). Ook maakt de auto op hogere snelheden simpelweg meer geluid door de hogere toeren, met name vanaf 140/150 km/u neemt het geluid flink toe en dat is vervelend op vakantie richting de wintersport. Overigens heb ik nog nooit motorische problemen gehad met mijn TSI ....

Ik herken het. Zonder zout in je wonden te wrijven, ik heb de 1.4 dsg en handbak getest. Met name cruisen op wat hogere snelheden is met DSG rustiger door de 7e versnelling met lagere toeren.

Merk je verder nog verschil met de 1.4 in je oude A3?
 

WernerM

Nieuw lid
Ik herken het. Zonder zout in je wonden te wrijven, ik heb de 1.4 dsg en handbak getest. Met name cruisen op wat hogere snelheden is met DSG rustiger door de 7e versnelling met lagere toeren.

Merk je verder nog verschil met de 1.4 in je oude A3?

Dit is eigenlijk het enige verschil ... verder ben ik erg tevreden over de auto ...
 

maarten77

Actief lid
Nog steeds in dubio. Onder aan de streep, bijtelling meegerekend (auto op mijn eigen zaak) gaat de 1.8 me 150 euro per maand meer kosten.

Offtopic:

Of nog even doorsparen voor deze mijns inziens briljant mooie nieuwe c-klasse:
Mag ik wel zeggen toch, op een skoda forum :-) Wel een dure auto trouwens. Zeker als je alle opties aankruist die bij skoda in het Elegance businessline pakket zitten.
En je kan luchtvering kiezen!

Maar goed, een van de redenen om voor skoda octavia te kiezen is kofferbak waar kinderwagen en ander spul met gemak ingaat. Bij Merc zou ik dan moeten wachten tot de station versie van de nieuwe C komt. Van deze C sedan laten ze alles zien, behalve de koffer.

Bloedmooie wagen, maar vanwege de value for money toch maar een ook mooie Octy III
 

Tom RS

Forumguru
Ik vind het een beetje raar dat je o.a. de kosten van een 1.4 met een 1.8 wil vergelijken en dan eventueel toch zou willen doorsparen voor een Merc. Ik heb ook de overweging gemaakt en getwijfeld tussen een Octa Rs en een A220 cdi, tot ik inderdaad de value for money vergeleek, maar vooral de onderhoudskosten. Ik zou zeggen: vraag daar eens naar bij Mercedes en je gaat wel een beetje schrikken van de onderhoudsprijzen die daar gehanteerd worden (in België toch).
 
Bovenaan Onderaan