Motorisering: 1.4 TSI, 1.8 TSI of toch 2.0 TDI?

1.4 de prettigste krachtbron?


  • Totaal aantal stemmers
    86

maarten77

Actief lid
Hallo Octavia gebruikers,

Ik ben me aan het oriënteren op de OC3 en heb proef gereden in de 1.4 zowel handgeschakeld en de DSG. De voorkeur tussen beiden valt voor mij uit in voordeel van de DSG. Ik rij daar nu ook al mee (audi s-tronic) en ik ben daardoor inmiddels gewend aan laagtoerig en stil rijden.

Tijdens de proefrit zat de handgeschakelde 1.4 TSI bij een snelheid van 100 km/uur rond de 2.500 toeren, en dat vind ik wat aan de hoge kant en ik begon hem ook te horen. Terwijl de DSG op dezelfde snelheid rond de 2.000 toeren zit, dankzij de 7e versnelling. In mijn beleving was de DSG daarom wat rustiger op de snelweg.

Dan nu mijn vraag... Zijn er onder jullie ook mensen die de 1.4 hebben gereden en daarnaast ook de 2.0 TDI of de 1.8 TSI? En kunnen jullie dan vertellen over verschil in beleving?

De 2.0 TDI is op papier even snel van 0 naar 100 als de 1.4 TSI. Mij lijkt de 2.0 rustiger, omdat deze minder toeren maakt op hoge snelheden, ten opzichte van de TSI's. Anderzijds staat de 1.4 TSI bekend als een zeer stille krachtbron met soepele loop, terwijl ik lees dat de TDI's (logischerwijs) een dieselbrom(metje) laten horen. Ook kan ik me voorstellen dat de 'snelheidsbeleving' in de 2.0 TDI anders is dan de 1.4 TSI, vanwege het aanwezige koppel.

En dan ben ik ook benieuwd naar de 1.8 TSI ten opzichte van de 1.4. Ik heb het idee dat er weinig mensen zijn de 1.8 kopen. Waarschijnlijk ook ivm bijtelling. Is er iemand die de 1.8 heeft gereden en is die stap de meerprijs waard? Het koppel van de 1.8 is even hoog (gemaximeerd op 250Nm) maar wel over een breder toerenbereik beschikbaar. En er zijn natuurlijk wat meer paarden. Is het echter ook een prettigere motor, is het loopwerk even stil als de 1.4 (ik heb weleens ergens gelezen dat ie wat rauwer is).

Ik kan natuurlijk ook zelf nog wat proefritten maken in verschillende motoriseringen, maar ik zou het leuk vinden om jullie ervaringen te lezen.

Thanx!
 

Joske

Forumguru
en is de 1.6TDI met DSG geen optie voor jou? hier hoor ik toch ook veel positieve reacties over.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb de 1.8TSI zowel in handgeschakelde versie als nu met DSG-7 gereden en ben erg positief over dit blok. Het rauwe herken ik totaal niet, integendeel. Het klinkt makkelijk, maar je moet er echt gewoon mee rijden, dan weet je wel waarom dit blok zijn meerprijs wat mij betreft waard is. De 1.4TSI komt niet tekort, maar de 1.8TSI is gewoon in de praktijk soepeler, sterker en sneller. En ik naam aan dat dat zaken zijn die je wel aanspreken, anders had je deze vraag waarschijnlijk hier niet gesteld ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

maarten77

Actief lid
en is de 1.6TDI met DSG geen optie voor jou? hier hoor ik toch ook veel positieve reacties over.

Dat heb ik ook gelezen ja.

Op papier lijkt de 1.6 TDI me geen meerwaarde te bieden ten opzichte van de 1.4 TSI. Behalve het lage verbruik, maar de TSI is bijna even zuinig. Het koppel van beide motoren is gelijk, maar de diesel heeft minder vermogen en is op papier beduidend trager (in 11 seconden van 0-100). Of de 1.6 ook trager voelt in het dagelijks gebruik is een tweede.
 

Badnews

Senior Member
Volgens mij is de 1.4 benzine echt behoorlijk minder zuining dan de 1.6 diesel.
De 1.2 tsi komt een beetje in de buurt. Maar als je van lekker scheuren houdt, is de 1.6 diesel gewoon te traag. 11 seconde naar de 100 is voor mij geen probleem. Ik zou voor de diesel 2.0 gaan, zeker als het budget de dsg toelaat.
 

maarten77

Actief lid
Ik heb de 1.8TSI zowel in handgeschakelde versie als nu met DSG-7 gereden en ben erg positief over dit blok. Het rauwe herken ik totaal niet, integendeel. Het klinkt makkelijk, maar je moet er echt gewoon mee rijden, dan weet je wel waarom dit blok zijn meerprijs wat mij betreft waard is. De 1.4TSI komt niet tekort, maar de 1.8TSI is gewoon in de praktijk soepeler, sterker en sneller. En ik naam aan dat dat zaken zijn die je wel aanspreken, anders had je deze vraag waarschijnlijk hier niet gesteld ;)

Thanx! Moeilijke keuze hoor. De meerprijs van de 1.8 vind ik nog niet zo'n probleem. Maar het is de combinatie van meerprijs en hogere bijtelling, waardoor het dubbel aantikt qua kosten.

Ik heb nu ook een 1.4 met DSG en het enige wat ik een nadeel vind is dat als ik mijn rechtervoet indruk op de snelweg de bak direct twee versnellingen terug gaat. Ik vroeg me af of de 1.8 dat ook doet of dat ie in hogere versnellingen niet hoeft 'terug te pakken'. Qua toeren loopt de 1.8 DSG waarschijnlijk gelijk aan de 1.4?
 

maarten77

Actief lid
Volgens mij is de 1.4 benzine echt behoorlijk minder zuining dan de 1.6 diesel.
De 1.2 tsi komt een beetje in de buurt. Maar als je van lekker scheuren houdt, is de 1.6 diesel gewoon te traag. 11 seconde naar de 100 is voor mij geen probleem. Ik zou voor de diesel 2.0 gaan, zeker als het budget de dsg toelaat.

Dank voor je reactie. Op papier verbruikt de diesel 3,8 liter op 100 km en de 1.4 benzine 5 liter. De diesel is dus zeker zuiniger, maar ik vind 1 op 20 voor de benzine (papieren waarden uiteraard!) ook niet verkeerd. 2.0 dsg moet ik misschien ook maar proberen. Is wel een 6-traps dsg trouwens...
 
Als ik mocht kiezen is mijn wens een 20 tdi, genoeg koppel en nog redelijk zuinig. Ik dacht dat de 14 tsi blok ook eerder eeen probleem blok is. Ik zou dan handbak kiezen, in de file is een dsg fijn maarvoor de rest, weet het nier.
 

sitechris

Donateur
Ik zou (los van eventuele kosten, kilometrage etc) altijd proberen voor benzine te gaan. De 1.8 TSI zou voor mij de keus zijn. Meer power vind ik altijd lekkerder.
 

miles

Senior Member
Ik rijd in de 1.8 tsi ( O2 hb ). Ik vind het een heerlijke motor. Behoorlijk snel, maar vooral stil en bovendien schakellui te rijden ( ik heb de handgeschakelde versie ). Van de zomer tijdens de vakantie een Golf 1.4 tsi gehuurd, waarbij het verschil tussen de 1.8 en 1.4 toch aanmerkelijk bleek.

Bijzondere bijkomstigheid vind ik het feit dat de 1.8 tsi ook nog opvallend zuinig met brandstof omgaat. Een gemiddeld verbruik van 6,4 ltr op 100 km had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Moet daarbij wel aantekenen dat het dan in mijn geval voor 90% om snelweg kilometers gaat.
 

Lodewijk

Actief lid
Let op dat in de bovenstaande vergelijking wellicht een andere 1.4 of 1.8 wordt genoemd en in ieder geval een andere auto dan een O3. Mijn ervaring met de 1.4TSI in de O3 is prima, ook vergeleken met andere, sterkere auto's die ik reed. En een positief verschil van dag en nacht zelfs vergeleken met de Sharan 1.4 TSI die ik als tijdelijke auto reed. Motor klinkt ook anders dus zal wellichtb ook daadwerkelijk een ander blok zijn. In de 03 altijd voldoende power, rustig, redelijk zuinig, al komt de fabrieksopgave niet in zicht. Vergeet niet dat deze auto een paar honderd kilo lichter is dan veel auto's van vergelijkbare omvang. Ik heb geen ervaring met de 1.8 of 2.0 in de Octavia.
 

erikkie

Senior Member
ik heb een 1,4 tsi handgeschakeld. Ook proefritje gemaakt met 2.0 tdi handbak, die reed ook prima, maar omdat koppel in 2.0 tdi net wat later loskomt had ik het gevoel dat ik meer moest terugschakelen. (bijvoorbeeld bocht door in III met ongeveer 40km/u). Verder reed/trekt hij super :) Bij DSG heb je daar sowieso minder "last" van terugschakelen??

Uiteindelijk vanwege hogere bijtelling (cat. waarde) en leasebudget en mijn km.s (30k pj) voor 1.4 benzine gegaan.
Nadeel van de benzine vind ik dat je om de ± 600 á 650km moet tanken:banghead:
 

maarten77

Actief lid
Dank Erikkie. Door dat later los komen van koppel in combinatie met het extra gewicht denk ik dat benzine inderdaad wat lichtvoetiger is in de stad. De TDI natuurlijk een kilometervreter op de snelweg. Plus dat ik denk dat de TDI duurzamer is. Een 1.4 met anderhalve ton op de teller (over 5 jaar), raak je die nog wel kwijt?
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Tijdens de proefrit zat de handgeschakelde 1.4 TSI bij een snelheid van 100 km/uur rond de 2.500 toeren, en dat vind ik wat aan de hoge kant en ik begon hem ook te horen. Terwijl de DSG op dezelfde snelheid rond de 2.000 toeren zit, dankzij de 7e versnelling. In mijn beleving was de DSG daarom wat rustiger op de snelweg.



Thanx!

Vergeten naar VI te schakelen? Volgens mij zit ik doorgaans nog onder de 2.000 rpm bij 105 op de cruise, maar dat moet ik even checken.

1.4TSI is met (bijna) 170 pk/300 Nm ruim voldoende om lekker te kunnen gummen of een zware kar omhoog te kunnen trekken (gisteravond dikke 2 paardstrailer meegenomen).:)

Meerwaarde 1.8 is naar mijn idee te verwaarlozen, verbruikt alleen stukken meer, veel meer.:) Maar ik heb er niet mee gereden, koppel is volgens de opgave gelijk (mogelijk minder op de bank?).

TDI: dan moet je wel heel veel rijden. Ik heb met 50.000 km per jaar gerekend (was altijd tussen de 50 en 60k) en het uiteindelijke kostenplaatje in mijn geval kwam met een 1.6TDI ongeveer gelijk uit, alleen heb ik 1:14 qua verbruik gerekend en het is in de praktijk tussen de 1:16 en 18.

2.0TDI valt dan nog ongunstiger uit: zwaarder, duurder (MRB, verzekering, evt. fiscale bijtelling + prive gebruik BTW van 2,7%), verbruikt dan wat meer.

Blijft een persoonlijke keuze.
 

Noord26

Forumguru
Meerwaarde 1.8 is naar mijn idee te verwaarlozen, verbruikt alleen stukken meer, veel meer.:) Maar ik heb er niet mee gereden, koppel is volgens de opgave gelijk (mogelijk minder op de bank?).

Verbruik met een beetje doorrijden is nihil na mijn testritjes in een 1.4 en 1.8.. 1.8 heeft vooral over een breder gebied koppel beschikbaar wat zich uit in een stuk betere souplesse. Je kan hem rijden als een dieseltje. Dat gaat bij de 1.4 niet.

Verschil tussen de 1.4 en 1.8 vond ik wel erg groot. Verschil tussen een 1.8 of 2.0TSI kon ik niet merken tijdens het proefrijden.

Daarom voor mij vind ik de 1.8 echt meerwaarde geven boven de 1.4. Gebruik je dat beter uitgesmeerde koppel niet, of kun je genoegen nemen met soms een heel klein beetje vertraging van reageren op het gaspedaal is de 1.4 een verstandigere keuze. Voor ons persoonlijk vonden we de 1.4 niet helemaal passend aanvoelen bij de auto. Maar dat gevoel kregen wij pas toen we de 1.8 en 2.0 gereden hadden. Dat zou ook te maken kunnen hebben met het extra gewicht van de SuperB Combi natuurlijk.

;)
 
Laatst bewerkt:

maarten77

Actief lid
@MaRco2

Hmmm dat is gek. Ik kan het me toch echt herinneren en hij stond in zijn 6. Reed ik onbewust toch wat harder, wellicht. De 1.4 biedt trouwens geen 170pk/300nm. Misschien als je m tunet.

Ik vraag me af of de 1.8 in de praktijk veel onzuiniger is. Op autozine las ik een recensie van de 1.2 die op papier het zuinigst is, maar als je dat relatief kleine motortje wat meer aan het werk zet, dan loopt het verbruik navenant op. Dat zal de lenigere 1.8 minder snel hebben. Al zal die 1.8 uiteraard iets onzuiniger blijven.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Mijn bijna-naamgenoot vergelijkt een opgepepte* 1.4 met een standaard 1.8. Ja, zo kan ik ook vergelijken... :D

* of ik moet dat @tvs verkeerd interpreteren ;)
 
Laatst bewerkt:

Herman Janssens

Senior Member
Maarten, eigenlijk heeft de 1.4 162 pk op de bank gemeten tijdens de meeting in Varsseveld, heb ik ergens gelezen. Correct me if I'm wrong, guys. Je hebt dus 22pk meer dan officieel aangegeven. Hoeveel Nm het juist meer is, herinner ik me niet meer. Kan 300 Nm zijn.
 
Bovenaan Onderaan