Motor slaat af tijdens het rijden

HenkT

Lid
Afgelopen week een druk meter geïnstalleerd die ik af kan lezen vanuit de auto. Dat was vrij simpel. Zie foto's.
Vandaag kwam de hoeveelheid benzine weer onder het kritische punt. Dus testen.
De druk loopt inderdaad terug naar nul. Wanneer de druk weer op pijl is slaat de motor weer aan.
De druk is bij draaiende motor net boven de drie bar en varieert tot max. 3,2 bar. De klep in het filter gaat dan open en sluit weer net boven de drie bar. Dat klopt dus allemaal.
De schakelaar in het portier werkt ook, want wanneer de druk afloopt na een nacht en ik open het portier wordt direct de druk op drie bar gebracht. Daarna valt de druk weg tot 2,5 bar. Ik luisterde op het verkeerde moment en dacht dat het pompen langer duurde.
Bij het aanzetten van het contact komt de druk weer op 3 bar en blijft de pomp even draaien. Als de pomp dan stopt wordt het weer 2,5 bar. Bij starten komt er weer 3 bar op. Ik had al geconstateerd dat de spanning wel op de pomp blijft staan.
Het lijkt er dus op dat er op enig moment valse lucht wordt aangezogen wanneer de tank onder een bepaalt niveau komt.
Hoe het komt dat ik dat voorheen niet had en nu wel is mij nog steeds een raadsel.
Bij het testen van de pomp buiten de auto constateerde ik het verschijnsel dat wanneer de pomp opstart er soms geen vloeistof wordt meegenomen en dat er veel lucht rond gaat. Wanneer ik dan de pomp even stopte en weer opstartte nam hij wel vloeistof mee.

Een nieuwe pompunit lijkt de enige optie. Nu nog de goede unit vinden.


IMG_20191129_111811.jpg IMG_20191129_111821.jpg IMG_20191129_111830.jpg IMG_20191129_111848.jpg
 

HenkT

Lid
Eindelijk het filmpje van de test.

Hier zuigt de pomp steeds lucht aan.

Hier zuigt de pomp bij de eerste keer inschakelen lucht aan en bij de tweede keer benzine.
 

turboturbo

Forumguru
Heel vreemd ja dat de toevoer zo 100% stopt telkens. Dat heeft mij ook verbaasd.
Met het uit en weer aanzetten van contact (danwel opnieuw starten van de motor) is het probleem ook telkens weer opgelost.

Een nieuwe pomp is sowieso geen gek idee als dit nog de originele is, maar of het de oplossing gaat zijn ben ik benieuwd van.

Trouwens wat heb je dat idd handig gedaan zo’n druk meter. Zit die dan nog vóór de rail druk dinges?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Top gedaan @HenkT . In anderstalige landen kom je vrij vaak tegen dat de pomp moet worden vervangen. Hangt o.a. af van de reinheid van de brandstof omdat de pomp vóór het filter zit. Gelukkig is de pomp relatief eenvoudig te vervangen. Ik moet zelf eens kijken hoe lang "mijn" pomp in de auto zit. Die heb ik ook zelf gewisseld. Het loshalen en vastzetten van de plastic ringmoer deed ik met een stuk hout en een hamer tegen de noppen die op de moer zitten.
Maar nogmaals heel slim om dat op die manier uit te vogelen. Petje af.
:jaja::bloemen:
 
Laatst bewerkt:

HenkT

Lid
@turboturbo De aansluiting van de rail zit nu op het T stuk links. Rechts gaat naar de meter en aan het midden een klein nieuw stukje naar de rail. Dichterbij de motor kun je niet komen.
De pompunit is nog dezelfde. De pomp heb ik pas nieuw.

@Stripedkrijn Ik doe dat op een soortgelijke manier.

Collega's, forumleden, YouTube en gezond verstand en maar blijven elimineren, dan kom je een heel eind.

Nu nog de juiste pompunit vinden. De eerste die ik kocht was net te hoog. De tweede paste wel maar van de rest klopte er niets. Via het juiste nummer op de pomp heb je nog geen garantie dat je de juiste besteld. Er zijn zoveel kleine verschillen. De mijne heeft geen letter achter het OEM nummer. Anderen gaan tot en met de letter J dacht ik en allemaal verschillend.
Ik probeer nu via een monteur bij de VW de goede te kopen.

Mocht iemand interesse hebben in een pompunit, ik heb er één die ik niet terug kon sturen. Uiteraard past hij niet in de Combi van 2004. Zie foto's
 

Bijlagen

  • IMG_20191018_141605.jpg
    IMG_20191018_141605.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20191018_141635.jpg
    IMG_20191018_141635.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 20

HenkT

Lid
Deze week de juiste pomp binnen gekregen via een VW garage.
Gisteren geplaatst en vandaag met een bijna lege tank enkele malen proef gereden. En YES YES YES hij doet het goed.
Blijkbaar zit er toch in de pomp behuizing iets niet goed. En vernieuwen van de drukregelaar in het filter is dus ook van belang voor een goed functioneren van het brandstof systeem.

Iedereen van harte bedankt voor het mee en op denken.
 

Cordoba

Forumguru
Henk kan het zijn dat je nog ergens een afdichting hebt die niet helemaal lekker zit, waardoor het nog niet 100% is?
 

HenkT

Lid
Ik ga de oude pomp unit goed onderzoeken. Ik hoef er nu niet meer voorzichtig mee te zijn. Ik vermoed toch ergens een scheurtje.
De nieuwe werkt in ieder geval goed en dat is een hele opluchting.
 

HenkT

Lid
Het is nu een originele. Via via is hij wat goedkoper. Ongeveer 160 euries. Twee keer zo duur als een OEM. Normaal via de weg van de VW bijna 200 euries.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Uiteindelijk weer dik voor elkaar gekomen. Maar supertof hoe je dat met noest en bijna wetenschappelijk onderzoek voor elkaar hebt gekregen. Nu nog het forensisch onderzoek op de snijtafel. Ik ben echt benieuwd wat daar uit komt.
 

HenkT

Lid
Afgelopen zaterdag de pomp op de snijtafel gelegd. Alles minutieus bekeken. Ik heb niets kunnen ontdekken. Geen scheurtjes oid.
Omdat ik hem helemaal los had kon ik wel de werking beter begrijpen. Onderaan de slingerpot zit een rechthoekige opening die in verbinding staat met een stukje buis van ongeveer 2 cm lang. Dit past in een gat in de pomp, zodat de pomp direct uit de tank pompt. Wanneer je in het gat kijkt zie je een tandwieltje. Dit neemt volgens mij de brandstof op. Wanneer brandstof weg trekt van de pomp omdat er een laag niveau is en een bocht of helling genomen wordt kan de pomp dus geen brandstof opzuigen. Op dat moment neemt een ander deel van de pomp waar ook zo een tandwieltje zit brandstof op uit de voorraad tank van de slingerpot totdat brandstof weer op niveau is en de aanzuiging weer door het rechthoekje gaat.

Het enige dat ik kan bedenken is dat ik de nieuwe pomp niet op het buisje heb gezet maar er naast. Dit kun je na montage niet zien en moet op gevoel. Hierdoor neemt de pomp steeds brandstof uit de slingerpot op en die wordt dan gevuld door het niveau van de tank via de rechthoekige opening en van retour brandstof uit het filter. Niveau te laag, te weinig vulling tov verbruik.

Dit verklaard nog steeds niet waarom ik het probleem eerst niet had en het al kreeg voor ik de nieuwe pomp in de slingerpot monteerde. Maar dit zou een gevolg kunnen zijn geweest van een slechtere werking van de drukregelaar in het brandstof filter. Toen ik die vernieuwde werd het probleem een stuk minder. En dit was een modificatie van Skoda.
 

Cordoba

Forumguru
@HenkT Kun je ook een (schematische) tekening plaatsen, zodat het wat minder abstract is?
Wat het tandwieltje betreft: weet je zeker dat het maar 1 tandwieltje was, en niet 2 tandwielen die in elkaar grijpen? (een tandwielpomp bestaat uit 2 tandwielen naast elkaar, waarbij tussen de tandwielen dus (bijna) geen vloeistof verpompt kan worden, maar aan de buitenkant van de tandwielen verplaatst de vloeistof wel, zodat je dus effectief verpompt.
 

HenkT

Lid
De werking van een tandwielpomp is mij bekend.
Ik heb net wat foto's genomen en de onderkant van de pomp nog wat beter bekeken. De twee tandwieltjes zijn in feite een soort schijf bestaande uit staafjes die rond draait. Hoe dit de brandstof verpompt is mij nog niet duidelijk.
De witte schijf met gaas en de rechthoekige opening is de onderkant van de unit. Die staat ongeveer 2 mm van de bodem van de tank.
 

Bijlagen

  • IMG_20191223_215638.jpg
    IMG_20191223_215638.jpg
    327,6 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20191223_215715.jpg
    IMG_20191223_215715.jpg
    891,4 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20191223_215809.jpg
    IMG_20191223_215809.jpg
    377,2 KB · Weergaven: 44

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn dat die 'staafjes' in kunnen veren, en dat je dus het principe van een schotten-pomp hebt.

th
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik vermoed dat het toch een centrifugaalpompje is met heel kleine speling tussen rotor en huis. Waarschijnlijk zijn die twee schoepengedeeltes een deel van dezelfde rotor. Zijn die schoepjes (waarschijnlijk deel van dezelfde rotor) beweegbaar en zitten die op hetzelfde deel? Ff uitproberen met heel klein schroevendraaiertje.
Maar een gave actie om het écht uit te zoeken allemaal!!
 

Alcoo

Nieuw lid
Zit ook met een kapotte brandstofpomp. Erg interessant onderwerp dit. Ook een combi uit 2004. Ga maandag kijken of ik er een kan vinden.
 

HenkT

Lid
Alcoo,
Ik zou eerst kijken welk brandstof filter er onder zit. Als het er een is met een los drukregelaar, zou ik die eerst vernieuwen. Je kunt daar zo een foto van nemen zodat je kan zien welke het is.
Wanneer je zelf de pomp zelf vervangt ,heb ik eventueel een pomp voor je.
 

Alcoo

Nieuw lid
Okee. Maar ik moet hem eerst nog eruit halen.
Tnx, zal daar eerst naar kijken. Weet niet precies hoe dat filter eruit ziet, maar daar kom ik wel uit. Staat het op de foto hierboven? Lukt dat niet, dan kan ik idd foto posten.
 
Bovenaan Onderaan