Motor slaat af tijdens het rijden

EdK

Forumguru
Als ik dit zo lees nu dat laatste bericht dan zou de kortste klap zijn om te kijken of het brandstoffilter toch weer vuil is , en zo ja dan zo en zo een nieuwe plaatsen en hierna toch kijken of je de brandstof tank kunt schoonmaken..

Is het probleem toch niet het vuil dan neig ik toch sterk naar een probleem met de brandstofpomp...
En om niet de hoofdprijs bij een dealer te moeten betalen zou je eens hier moeten vragen aan @turboturbo voor een goedkoop adres en welk merk !
Hij heeft onlangs in zijn Octavia 1 deze volgens mij geheel vervangen...
 

turboturbo

Forumguru
@HenkT wat is de km stand van de Fabia?

Ik heb idd de brandstof pomp vervangen bij mijn OI. Daarmee waren bij mij de problemen voorgoed voorbij. Herken de symptomen heel goed, op dezelfde plekken en momenten bij idd flauwe bocht vaak icm lichte helling.
 
Laatst bewerkt:

HenkT

Lid
Turboturbo,

Ik dacht mijn gegevens in het onderschrift stonde, maar dus niet. Heb ik nu alsnog gedaan.

Ik heb de pomp vernieuwd, maar niet de behuizing met de meter unit.
Ik zal eens kijken of die apart te koop is.
Meestal koop ik mijn onderdelen online bij beste onderdelen.

Het filter weer vernieuwen is zeker een optie. De tank schoonmaken is best wel een dingetje. Via het gat waar de pomp in zit kun je wel makkelijk in de tank komen om te kijken of daar vuil zit.
 

turboturbo

Forumguru
Oei! Ik lees nooit onderschriften (want mobiel en dan moet ik eerst m’n mobiel kantelen :nono: ) Nog net geen 2ton gelopen dus zie ik nu. Een brandstof pomp kan wel wat ‘moe’ worden na verloop van tijd. Bij deze km stand is dat niet ondenkbaar.

Maar je hebt de pomp dus al vervangen. Ik durf niet te zeggen of het komt doordat je de behuizing niet meeveranderen hebt (lijkt me eigenlijk vrij stug)

Als mogelijke oorzaak werd mij ook het brandstofpomp relais getipt, destijds.

Verder zou ik ook niet weten hoe je een beetje verantwoord zelf de tank schoon kunt maken. Ik denk dat ik dat zou laten doen als dat het probleem was. Ik vraag me echter af of dat het probleem veroorzaakt.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt @HenkT ik wilde het maar doorgeven als tip; mogelijk had jij er nog niet van gehoord.

Echter bedenk ik me nu dat je de stroomtoevoer naar de pomp al getest had met een lampje; als het relais niet goed wad had je dat dus al gededuceerd waarschijnlijk.

n.b. omdat het ding een tientje was (om en nabij) wel eentje achterin liggen. Voor het geval die een keer er de brui aan geeft op een moment dat het niet goed uit komt.
 

EdK

Forumguru
@HenkT had heel toevallig met collega gesprek over auto's tijdens de lunch, en hij heeft voor hij bij ons kwam gewerkt bij de ANWB als monteur door t land.
En had op bepaald moment over Vapo(u)r Lock.
En dat dit bij benzine wagens ook nog wel eens regelmatig voorkomt en dan veel met brandstof tanks die dan voor een 1/4 nog gevuld zijn..
Dit verschijnsel komt ook voor in remleidingen maar dus ook in brandstofleidingen.
En zijn verhaal deels begrijpende kwam jouw probleem bij mij naar voren en kaarte dit globaal aan.
Zijn conclusie hierin was dat het aan dit effect te wijten was..

Nu moet je niet vragen wat vapo(u ) r effect precies is, maar hierin zou googleje vriend kunnen zijn.
Maar misschien een @Ronnie hier op forum ook wel daar hij volgens mij ook een automonteur is.
Mocht dit de oorzaak zijn dan weet ik niet de oplossing voor je mbt het oplossen van jouw probleem.

Hoop dat je hiermee wat kunt
 

Cordoba

Forumguru
Vapourlock is vooral bij ouderwetse brandstofmotoren met een carburateur. Vapourlock is niets anders dan het ergens in de brandstofleiding verdampen van de brandstof, die dan op een hoogste punt van die leiding (daar gaat de lichtere damp tenslotte naar toe) het doorstromen van de vloeibare brandstof blokkeert. Bij inspuiting heb je een brandstofpomp, en die zorgt normaal dat een gasbel in de leiding al snel weer implodeert door de druk van de pomp.

Vroegah, was de methode om vapourlock op te heffen op het betreffende leidingdeel een natte lap leggen, zodat de leiding (en de gasvormige inhoud) snel afkoelt, en alle brandstof weer vloeibaar wordt.
 

EdK

Forumguru
Klopt !cordoba, maar schijnt ook bij moderne wagens met inspuiting voor te komen..
Mijn kennis hierin gaat niet ver genoeg maar werd mij verteld door collega ex anwb.
Dit door het rondpompen van de brandstof bij oudere VAG wagens ( en dit is de FAB 1 ook tegenwoordig volgens mij )
 

HenkT

Lid
Interessant Edk. Bedankt voor het meedenken en vragen.
Gisteren de complete pompunit er uit gehad en gecontroleerd op eventuele lekke slangetjes of scheren en vuile filters. Heb niets kunnen zien. De bodem van de tank gecontroleerd op vuil. Die is schoon.
Ik was nu van plan een complete nieuwe pompunit te kopen, maar ga nu ook e.e.a navragen over dit fenomeen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Overigens moet de temperatuur van de brandstof dan ook al vrij hoog zijn om vapourlock te kunnen veroorzaken.
Vooropgesteld dat jullie gelijk kunnen hebben, wil ik volgende nog even toevoegen.
Bij de oudere wagens word de brandstof nog rondgepompt , maw je hebt een retour in je brandstofleiding
En hierdoor bij bijna lege tanks zou dan de brandstof te warm worden met warme dagen met gevolg het inhouden of stoppen van de wagen
Bij nieuwere wagens zou er geen retour leiding meer aanwezig zijn en warm je dus ook niet meer de brandstof in de tank op.
Men schijnt in verleden zelfs de retour brandstof gekoeld te hebben om dit probleem tegen te gaan.
Dit uit de mond van mijn collega !
Mijn kennis in autotechniek is minimaal daar ik een elektrische achtergrond heb in meet en regel en recreatie techniek
 

HenkT

Lid
Bij mijn Fab is er een retour leiding (ongeveer 1m lang) vanaf het brandfilter die uitkomt in de slingerpot waar in het midden de pomp zit. Hierdoor is er genoeg niveau om met een legere tank toch genoeg voorraad voor de pomp te hebben bij een bocht of helling.
Het probleem doet zich zowel voor met koude als warme auto.
Ik kreeg het vermoeden dat er een scheur in het slangetje van de slingerpot zat of zelfs de pot zelf, waardoor er een te laag niveau was in de pot en er zo een brandstof tekort ontstond bij een bocht of helling. Maar ik kon niets ontdekken.
 

Hakar

Donateur
Vapour lock kwam in het verleden nog al eens voor.
Motorfietsen waar de carbs boven of achter het blok waren gepositioneerd hadden er aanmerkelijk meer last van dan motorfietsen die de carbs voor of naast het blok hadden gepositioneerd.
Vapour lock deed zich in bijna alle gevallen voor bij een warme motor die even gepauzeerd had.

Vapour lock kwam ook voor bij auto's als een Simca 1000, kever, Fiat 500 en bij de roemruchte V motoren waar de carbs in het midden boven het blok waren gepositioneerd.

Het maakt niet veel uit of de carb gevoed werd met behulp van een mechanische of electrische pomp, of dat het een simpele carb was die puur op zwaartekracht de brandstof kreeg aangeleverd.

Het verschijnsel Vapour lock is eigenlijk niets anders dan wat @Cordoba beschrijft, zij het dat er altijd ergens een buffer brandstof moet blijven staan om de luchtbel te kunnen vormen.
Bij de carburatie motoren was dit in de carburateur, en werd op miraculeuse wijze de brandstof door de luchtbel uit bijvoorbeeld de vlotterkamer geperst, en werd de vlotterkamer gevuld met lucht.
En op lucht wil een motor niet lopen, dus even geen reactie bij het starten.
 

Hakar

Donateur
Ik vraag me overigens af of de voormalige ANWB meneer die door @EdK werd aangehaald hetzelfde bedoeld.
Ik heb namelijk ooit begrepen dat dit bij direct ingespoten of semi direct ingespoten systemen niet meer voor zou komen.
Heb net nog even voorover gebogen onder de motorkap van de Fabia1 des huizes staan koekeloeren, maar kan met de beste wil van de wereld niets ontdekken wat op een vlotterkamer lijkt.
Vapour lock lijkt me redelijk uitgesloten, mede omdat tijdens het rijden de motor er mee op wil houden.
Hoe warm een motor ook is, de aangevoerde brandstof is altijd kouder dan de directe omgeving van het motorblok waar de brandstof wordt verwerkt, en heeft een koelende werking op die delen van het systeem.
Wanneer de brandstofpomp juist werkt, zal er druk op de leidingen staan, en kan er naar mijn idee geen vapour lock ontstaan.

Of, en dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, de aanvoerslang moet wel in een zo bolle boog in de motorruimte staan, EN ergens een luchtlekje hebben op een aansluiting, dat er alsnog een vapour lock kan optreden.

P.S. @HenkT het is @Hakar ;)
@Hagar is mijn broer, die de Britse eilanden ooit heeft bevochten.:D
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
De brandstofpomp in de tank moet bij 12.5 Volt accuspanning 600ml per 30 seconden kunnen leveren. De gereguleerde druk moet 2.5 Bar zijn. Het is immers bedoeld om de Multi Point injectoren van brandstof te voorzien die in het inlaat traject wordt verneveld. Beide waardes zijn natuurlijk belangrijk.
Een vlotterkamer zit niet in de AQW motor. Het is immers een MPI motor. Multi Point Injection. Dit betekent dat de brandstof veel beter verneveld direct hoog in het inlaat traject wordt gespoten. Dit uiteraard met veel hogere druk dan de door vacuum aangezogen brandstof bij een carburateur motor.
Bij een direct ingespoten motor wordt de brandstof direct in de verbrandingskamer gespoten. Nog fijner verdeeld dus, maar met benzine lastiger dan bij dieselmotoren. Vandaar dat er tegenwoordig bijna altijd voor wordt gekozen om de nevel tegen de inlaatkleppen te spuiten. Die dan natuurlijk weer door koolaanslag gaan vervuilen waardoor de motor elke 50 of 60K kilometer moet worden gereinigd...
 
Bovenaan Onderaan